Canyon Grizl

Canyon Grizl
Hej,
Har en Grizl CF SL 7 med rotor vevparti, kört kungefär 50 mil med den men inget glapp ännu...
Fråga: kan man byta vevlager från det monterade till tex https://www.cykelkraft.se/vevlager-...yreroHrdvPdkYv8DYr1oCoAkgy8a4AyxoCLJ4QAvD_BwE

Mvh Johan
Det är BB86-standard så det du länkar ska ju passa, men om allt fungerar varför byta innan något är utslitet?

Nån som har koll på hur stort klinga man kan kasta på fram?
1x eller 2x? Jag har 2x som kommer med 46T som standard, 48T får definitivt plats, 50T borde fungera enligt mätning med tumstock men kan inte garantera det. Kör man ett vanligt lvg-vevparti så är det annan kedjelinje vilket betyder mindre plats.

Canyon Grizl
Det är BB86-standard så det du länkar ska ju passa, men om allt fungerar varför byta innan något är utslitet?

1x eller 2x? Jag har 2x som kommer med 46T som standard, 48T får definitivt plats, 50T borde fungera enligt mätning med tumstock men kan inte garantera det. Kör man ett vanligt lvg-vevparti så är det annan kedjelinje vilket betyder mindre plats.
1x. Kommer med 40t men vill nog upp till lite större. Får mäta när hojen kommer

Canyon Grizl
Då är det tid att köpa ny cykel när både MTBn och graveln blev stulna från bostadsrättsföreningens cykelgarage. Har tänkt slopa helt MTBn (för jag inte helt enkelt har tid just nu med mtb) och satsa på graveln, som skall täcka alla mina behov (förutom då egentlig mtb). Användingsområden blir typ 50% afterwork cyklande som består av en mix asfalt/lätt grus (kring Sthlm cenrum), 30% bikepacking / touring på asfalt + lätt grus (och ofta dra en Thule med barnet i), 20% rutter med singletrack (med utrustning för övernattning någon gång). Min tidigare gravel var en Scott Speedster Gravel (gamla versionen, 35mm däck) som var rätt skön för lätt grus men kanske hanterade sämre att packas upp eller om man ville lägga enklare singletrack på sin gravelrutt.

Har nu siktat in på en Grizl, specifikt kanske en kolfibersversion för att få en lite lättare hoj (och därmed roligare) för vardagscyklande (när man har packning så har det ju inte riktigt betydelse), och som jag tänkte byta smalare däck till (35-40mm) för att bättre motsvara underlaget jag kör mest på. Och sedan när jag vill åka mer utmanande rutter, så kommer cykeln (med tillkommande däck) klara det med.

Vad tycker ni, är Grizl rätt val för mig och är kolfibersvarianten värt extra 10-12 lax? Om inte, några tips på cykel jag borde sikta in på? (Tillgänglighet är ett plus men det lär bli närmast "vintercykling" mer i år....)

Tack för all input.

Canyon Grizl
53137376925_87fb6fab87_o.jpg

Mycket nöjd med min, Grizl CF SL 7

Canyon Grizl
Pga mycket lvg-cykling på sistone blev det först idag premiär med grx-vevparti för att ersätta det rotor-vevparti vars låsbult gängade upp sig, 45 problemfria km blev det idag iaf. Köpte ett grx-vevparti utan att gå via Canyons support eftersom jag inte vågade lite på Rotor-vevarna efter alla "skräckhistorier" jag läst :-)

Vikten på ett GRX 2x10 vevparti var 10-20g mer än Rotorvevarna om någon undrar.

Någon som fått ersättning för rotor-vevpartiet från Canyon? Vet inte om det är värt tiden att ens börja på ett mail eftersom jag inte kontaktat supporten innan köp av nytt vevpart.. Om inte, vad gör man med Rotor-vevarna som nu ligger i en låda? Känns lite dumt att sälja, samtidigt så kanske någon kan få de att fungera bra med lämplig gänglåsning?

En reflektion är att av någon anledning tycker jag grizln är väldigt rolig att cykla på, vet inte riktigt vad det beror på...kanske den extra komforten man får med 45mm däck? Eller att man cyklar lite mer varierat när man kan blanda grus och asfalt lite mer fritt än med 28mm racer-däck.

Edit: skickade ett mail till Canyon, får se om det kommer någon återkoppling.
Lite återkoppling, efter några mail fram och tillbaka så fick jag ersättning från Canyon för det nya vevpartiet jag köpt (inkl frakt). Jag hade också fått installation hos LBS betalt men då jag monterat vevpartiet själv så erbjöd de ett presentkort på 1000kr i deras webbshop (vilket passade mig rätt bra då jag ändå tänkt komplettera med ett par växelöron mm).

När jag väl gjorde beställningen så slutade den på lite drygt 1200kr, då efterskänkte de beloppet över 1000kr också. Antagligen var det väl för jobbigt att hantera två olika betalmetoder i deras system.

Så totalt sett får man väl vara nöjd med hanteringen. Att de monterar ett undermåligt vevparti får vi nog skylla på komponentbristen som varit. Men även Shimano har ju problem så kan väl hända alla.

GRX-vevarna jag köpte har fungerat perfekt sedan i somras iaf så vevlagret verkar det inte vara något fel på.

Canyon Grizl
Nån som har koll på hur stort klinga man kan kasta på fram?
Singelklinga Sram så går 46t lätt in på aluminium grizl med orginal kedjelinjen (som i vart fall på min hoj centrerar på 5e drevet bak och inte 6e). Skulle antagligen gå med 48t om man kan acceptera tight utrymme mot kedjestaget.

Klart lyft för min del med den utväxlingen då jag tidigare låg på tyngsta växeln alldeles för stor del av rundorna.

Bilagor

• 20240501_101155.jpg
    20240501_101155.jpg
    247.2 KB · Besök: 63
Canyon Grizl
Är det någon som lyckats kränga på ett cykelstöd på en Grizl framgångsrikt?

Kommer bikepacka med min och vill gärna ha ett stöd, men verkar svårt!

Canyon Grizl
Hej,
Jag sitter och sneglar på köpknappen på en Grizl men velar på storleken.
Jag är 187 med 93 innerbensmått.
Canyin föreslår L men jag är orolig att jag ska få ett toklångt sadelutstick och ett Seat -bar drop som heter duga, som det brukar bli med mina cyklar när jag valt L.

Hur tänkte ni?
Är det så att det finns någon med en Grizl storlek L eller XL i Jönköpingstrakten som man kan få klämma lite på i närtid?

Canyon Grizl
Hej!
Jag är 190 med 92 innerben. Har en XL och sitter bra på den. Upplever att det är rätt lång reach och jag har kapat styrröret så det känns som en någorlunda racig sittställning, i alla fall för att vara en gravel, även om geometrin i övrigt inte är racig. Både L och XL lär väl funka men kolla så att reachen inte blir för lång om du kör på XL. Styrstammen är redan ganska kort.
Tror L är safe, prova en XL innan köp.

Canyon Grizl
Hej, är ute efter en första gravel som komplement till min Mtb men även att just cykla till jobbet med, och kunna köra lite längre rundor på asfalt. Har kikat på Trek ALR 5 Gen 3, Orbea Terra, Specialized. Treken finns att köpa hos LBS, Orbea finns på nätet om man vill ha en 2026 modell. Men Canyon har bra priser och ibland kan man hitta bra deal på outleten. Har tagit mina mått, enligt Canyon ska jag ha strl S medan de andra tillverkarna säger M. Är Canyon lite större?
Ska man satsa på en Alu eller kanske kolfiber? Grizl CF 6 alt CF 7?

Canyon Grizl
Hej, är ute efter en första gravel som komplement till min Mtb men även att just cykla till jobbet med, och kunna köra lite längre rundor på asfalt. Har kikat på Trek ALR 5 Gen 3, Orbea Terra, Specialized. Treken finns att köpa hos LBS, Orbea finns på nätet om man vill ha en 2026 modell. Men Canyon har bra priser och ibland kan man hitta bra deal på outleten. Har tagit mina mått, enligt Canyon ska jag ha strl S medan de andra tillverkarna säger M. Är Canyon lite större?
Ska man satsa på en Alu eller kanske kolfiber? Grizl CF 6 alt CF 7?
Canyon är generellt sett inte större i storleken, men man kan egentligen inte jämföra på storlekar. Helst bör du jämföra mått (börja med stack/reach) och jämför med en cykel du har tillgång till och sitter någorlunda bra på. Storleksrekommendationer ger ofta en för stor storlek.

Har du råd och vill ha kolfiber så kör på det, men det är absolut inte nödvändigt. Om det främst är cykling på asfalt som gäller så kanske inte 50mm däckutrymme är nödvändigt, vilket kanske ökar möjligheten att göra fynd.

CF6 vs CF7 blir väl också en ekonomisk fråga, vet man med sig att man ofta kollar åt finare grejer och gärna uppgraderar är det ju bättre att köpa den dyrare/finare direkt. Men man kommer att cykla lika snabbt och förmodligen ha lika roligt på den billigare. Och slitdelar är något billigare när det är dags för service.

För pendling så får man ju också fundera på om cykeln kan parkeras säkert. En cykel i den här prisklassen vill man inte ställa ute på stan.

Jag valde en billigare spec i alu dels pga budget men också för att jag ska våga ställa ifrån mig cykeln utanför en affär eller ett cafe om jag är ute på en längre tur.

Canyon Grizl
Jag känner lite så också.. händer att man stannar till från affären för att handla efter jobbet och vill då är det dumt att ha en cykel för 30k

Canyon Grizl
Att om man har en cykel för 20k i alu än en för 30k+.. men ja oavsett vad är det en stor stöldfaktor
Om man nu blir av med sin cykel så får man ju ut på försäkringen för en motsvarande cykel. Jag ser folk som parkerar sin elcykel köpt för 40+ utanför affären varje dag. Att det skulle komma förbi en spontantjuv när man är inne på ICA och köper middag ser jag som en lägre risk.

Canyon Grizl
Den enda cykel jag någonsin fått stulen var också den billigaste cykel jag någonsin ägt.

Organiserade stöldligor har säkert någorlunda koll men folk som norpar cyklar utanför Konsum tar bara vad de kommer över, billigt eller dyrt.

Skaffa ett bra lås, se till att du är försäkrad, och se till att den står lite mer. säkert hemma och på jobbet.

Canyon Grizl
Så alla som har dyra gravels, lämnar de utanför affären med bra lås och hoppas ingen rör de?
Poängen är väl snarare att det folk på Happy anser vara en budgetcykel är i princip lika stöldbegärlig som en relativt dyr cykel för den sortens tjuvar som tar tillfället i akt utanför affären.

Lås cykeln, var försiktig, var försäkrad och hoppas på det bästa. Det går aldrig att vara hundraprocentigt skyddad från stöld.

Canyon Grizl
Så alla som har dyra gravels, lämnar de utanför affären med bra lås och hoppas ingen rör de?
Har en billig gravel. Skulle lämna den utanför lanthandeln i byn eller cafeteria på bondgården. Skulle aldrig lämna den utanför affären i en tätort stor nog att ha riktig affär eller bolag.

Priset på cykeln är en sak men var den står är på riktigt avgörande.

Canyon Grizl
Ja alltså mindre fik hade jag vågat lämna den.. men ett stopp förbi affären efter jobbet på stora affären känns sådär.. därav undran om man ska gå för en billigare men å andra sidan är väl den också lika stöldaktig då folk ser att det är en ny cykel.

Canyon Grizl
För på kortare turer och när jag har ärenden att uträtta under färden använder jag oftast min 10-växlade Monark som gravelcykel och det är jäkligt skönt att våga ställa den i stort sett var som helst låst med bara ramlåset (och att alltid ha lås med mig är ett stort plus), cyklingsmässigt fungerar den lika bra som en finare cykel vad jag kan bedöma.

En ny fin Grizl hade jag varit nojig med för samma användning.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp