Canyon Grizl

pontiuspilatius

Aktiv medlem
Canyon Grizl
Så, nu har även jag skaffat mig en gris. Blev billigaste modellen i aluminium. Liten first ride review här nedan...

Jag lockades av möjlighet till breda däck och fästen för packning osv. Jag hör också till dom som inte tycker 32mm räcker för "svensk grusväg". Möjlighet att kunna dra in på lite stökigare traktorvägar och lätta stigar känns som kul möjlighet på den här typen av cykel även om det i praktiken inte kommer att hända så ofta för mig. Det är främst ett redskap för konditions-träning.

Valde Grizl dels pga att den fanns med relativt kort leveranstid samt bra värde för pengarna i förhållande till andra cyklar som finns i lager. GRX400 och aluminium var det som passade min budget för den här cykeln. Skulle leveras inom 3-4 veckor men kom efter ca 2.5 vecka.

Har läst mig till att leverans med UPS brukar ju kunna gå dåligt så eftersom jag inte kunde vara hemma på den tilldelade tids-slot:en så valde jag att hämta ut den på UPS depå i järfälla. Gick smidigt förutom att det tog väldigt lång tid för den stackars killen där att få fram allt i sitt datasystem. Hade varit jobbigt om det var kö men nu var jag enda kunden kl 18:30 en vardag-kväll.

Färgen grå tycker jag är snygg, den är mer diskret i verkligheten än på produkt-bilderna vilket passar mig. Valde att köpa till skärmarna trots att jag tyckte de såg fruktansvärt fula ut på bild. Faktiskt inte lika illa i verkligheten. Att tänka på är att det är risk för toe overlap med skärmar på men det är inget som stör mig då jag normalt inte vrider så mycket på styret. Men om man brukar tycka det är ett problem så kanske man ska kolla en extra gång på hur det blir.

Något som var mindre bra var att en del skruvar inte var rätt åtdragna, t ex en bromsskiva satt väldigt löst. Bakre hjulbulten var inte heller åtdragen. Växlarna var bra justerade men tyvärr hade man spänt vajern för hårt så de två högsta växlarna fungerade inte. Inget problem för mig som är van att meka men risk att något hade kunnat haverera för en nybörjare. Står väl i instruktionerna att man ska kolla detta men alla läser inte så noga. En annan lite skum grej var att railsen på sadeln inte passade med min sadelväska som fungerat på minst 7 olika andra sadlar. Blev fullproppade ryggfickor istället och chansade med att lämna verktyg och punka-lagningskit hemma.

Canyons storleksrekommendation tyckte jag skulle ha en M vilket stämmer ganska bra med geometrin på min racer så jag gick på det. Var lite orolig över den 1.5cm längre reach:en men väl på cykeln så kändes den inte alls lång. 8 cm styrstam och lite backsweep på styret hjälper till. Känner nu inget behov av några justeringar av cockpit.

Väl ute på vägen så kan jag konstatera att cykeln känns bra i storlek. Styret med lite backsweep och några graders flare passar mig bra. Väldigt bekväm att cykla på, beror säkert mycket på 45mm breda däck men kände inget behov av dämpad sadelstolpe eller liknande. Klart att breda däck, tyngre cykel och längre reach osv så blir den inte lika sprättig som min racer. Men med den korta stammen kändes den ändå livlig samtidigt som reachen ger stabilitet när det är lite mer ojämnt underlag, så en bra avvägning för den här cykeln.

Intrycket är att GRX400 fungerar lika bra som de Ultegra-växlar jag har på racern. Har haft Tiagra 4700 (för fälgbroms) på en tidigare cykel och om mitt minne stämmer så tycker jag känslan i GRX-reglagen är rejält mycket bättre.

Så överlag är jag efter första turen mycket nöjd och känner det blev helt rätt cykel.
Hur lång är du och vad har du för grenmått? :)

DanielS

Aktiv medlem
Canyon Grizl
Är 3/1 cm mindre och har beställt M. Ligger precis mellan 2 storlekar som vanligt :P men har beställt en M. Hoppas på att det ska bli bra 😅
Förutsatt att du inte vill sitta väldigt upprätt borde det funka tycker jag. Beror väl lite på om man gillar större eller mindre cykel..

Iaf på min modell kan man vända på medföljande stam så den hamnar högre och därmed lite närmare.
1cm kortare styrstam kan man ju testa, dock inte helt lätt att hitta något rimligt prissatt som passar med canyons udda gaffelrörsbredd.

Edit: länk till den enda passande 70mm styrstam jag hittar till rimligt pris:

Senast ändrad:

Ricarus

Ny medlem
Canyon Grizl
Jobbigt läge. Finns det inget övre styrlager som passar i ramen men med 1 1/8” diameter så du kan byta till valfri tapered gaffel?
Vet inte :)
Hade gärna haft just en Grizl gaffel så det passar ihop fint.
Tänkte det kanske fanns någon som funderat på att uppgradera till Rudy.
har kollat geometrin och måtten, de skall gå att byta rakt av.

Murpien

Ny medlem
Canyon Grizl
Jag la in en beställning på en Grizl AL 7 i grisrosa idag. :devilish: Det blir förstagraveln. Liiite orolig över att jag ska få vevarm från Rotor och att den ska lossna dock, men hoppas på det bästa.

pontiuspilatius

Aktiv medlem
Canyon Grizl
Har en likadan, vevarmen från Rotor kommer du få. Min har suttit bra än så länge, några korta turer bara. Man får hoppas på det bästa 😅
Beställde du skärmar till? Det gjorde jag och jag fick fel, så de skickade nya och de var också fel.. 🙄

Murpien

Ny medlem
Canyon Grizl
Har en likadan, vevarmen från Rotor kommer du få. Min har suttit bra än så länge, några korta turer bara. Man får hoppas på det bästa 😅
Beställde du skärmar till? Det gjorde jag och jag fick fel, så de skickade nya och de var också fel.. 🙄
Nej, inga skärmar. Kanske ska satsa på något annat då? 😅

Grizl CF SL 6 verkar inte skickas med Rotor någonsin.

Canyon Grizl
Rotor knas, fick vänta dryga månaden på ny vev...
Nu är den monterad och väntar på provtur. Veven de skickade såg likadan ut, men vänsterveven va knappast ny! Repor och grejer...

Rotor ska ju va bra, men detta är nån specialvev som endast säljs via Canyon. (va ja förstår)

Murpien

Ny medlem
Canyon Grizl
Jag la in en beställning på en Grizl AL 7 i grisrosa idag. :devilish: Det blir förstagraveln. Liiite orolig över att jag ska få vevarm från Rotor och att den ska lossna dock, men hoppas på det bästa.
Jag avbeställde faktiskt. Orkar inte med sånt krångel. Finns många bra cyklar. Nu står det mellan Ridley Kanzo A, Specialized Diverge Elite eller Merida Silex 600.

DanielS

Aktiv medlem
Canyon Grizl
Problemet med Rotor-vevpartiet är väl att det var dragit med fel moment på vissa cyklar? Eller har det skrivits annat i andra forum som jag missat?

Mitt vevparti har fungerat utan problem men har bara gjort ca 50 mil än så länge. Jag märker ingen skillnad på funktionen jämfört med Ultegra eller GRX.

Edit: har skärmarna och fick rätt skärmar levererade första gången. De är inte de snyggaste men ser bättre ut i verkligheten än på bild. Fick jag önska något skulle jag vilja att de var enklare att montera bort, nu är det osannolikt att jag kommer att orka ta bort dom förutom om det möjligen ska tävlas.

Canyon Grizl
Nu blev jag nyfiken:
Tävling med en Grizl? Vilka är det?
Peter Stetina rejsar ju med Grizl!
Problemet med Rotor-vevpartiet är väl att det var dragit med fel moment på vissa cyklar? Eller har det skrivits annat i andra forum som jag missat?

Mitt vevparti har fungerat utan problem men har bara gjort ca 50 mil än så länge. Jag märker ingen skillnad på funktionen jämfört med Ultegra eller GRX.

Edit: har skärmarna och fick rätt skärmar levererade första gången. De är inte de snyggaste men ser bättre ut i verkligheten än på bild. Fick jag önska något skulle jag vilja att de var enklare att montera bort, nu är det osannolikt att jag kommer att orka ta bort dom förutom om det möjligen ska tävlas.
Nee, måste va något annat. Finns en hel uppsjö med bilder och inlägg där de ramlat av, oavsett moment och loctite. Hittar inte reddit tråden nu, men någon endusiast antydde att axeln var konisk på något vis. Eller ryggarna på mot infästningen av vevarmen var för hög, han hade filat ner den en aning och påstod att de löste problemet.
Åter igen, rotor /gör/ bra grejer, men de måste blivit något knas när Canyon ringde och bad dem kaffsa fram dessa!
Möjligheten till att fynda billig kraftmätare minskar mot en GRX, ännu en nakdel.
Men lätt att byta klinga! och vevarmlängd.

pontiuspilatius

Aktiv medlem
Canyon Grizl
Peter Stetina rejsar ju med Grizl!

Nee, måste va något annat. Finns en hel uppsjö med bilder och inlägg där de ramlat av, oavsett moment och loctite. Hittar inte reddit tråden nu, men någon endusiast antydde att axeln var konisk på något vis. Eller ryggarna på mot infästningen av vevarmen var för hög, han hade filat ner den en aning och påstod att de löste problemet.
Åter igen, rotor /gör/ bra grejer, men de måste blivit något knas när Canyon ringde och bad dem kaffsa fram dessa!
Möjligheten till att fynda billig kraftmätare minskar mot en GRX, ännu en nakdel.
Men lätt att byta klinga! och vevarmlängd.
Denna tråden?

DanielS

Aktiv medlem
Canyon Grizl
Ok, uppenbarligen många som haft problem. Men har inte sett något här på happy trots att ganska många har en grizl (dock kanske inte med rotor-vevpartiet). Antar jag är säker då de flesta enligt den länkade tråden verkar få problem inom 100km.

Jag gillar ju cykeln så skulle jag idag får problem med vevpartiet/vevlagret så skulle jag försöka få tag på ett grx600 istället. Ska man avstå från köp? Jag vet inte, 3 av 5 cyklar jag köpt online har haft ganska stora brister i monteringen från fabrik, t ex var bromsskivorna inte åtdragna korrekt på grizln.

pontiuspilatius

Aktiv medlem
Canyon Grizl
Har själv en AL 7 med Rotor-vevpartiet, inga problem än så länge.
Canyon brukar vara bra på att fixa eller betala för eventuella brister med cyklar de säljer så jag hade inte avstått, uppenbarligen 😆, pga detta problem.

DanielS

Aktiv medlem
Canyon Grizl
Ok, uppenbarligen många som haft problem. Men har inte sett något här på happy trots att ganska många har en grizl (dock kanske inte med rotor-vevpartiet). Antar jag är säker då de flesta enligt den länkade tråden verkar få problem inom 100km.
Kände på bulten på vevpartiet innan dagens runda, uppenbarligen har den gängat ur sig en aning. Åtminstone var det inga 40Nm där. Vet att jag kollat tidigare att den satt fast så det är något som hänt med tiden. Får se om det hjälper att dra åt med rätt moment enligt instruktioner från Canyon.

Verkar ju svårt att få tag på 2x10 GRX600 vevpartier för närvarande, verkar dock finnas 2x11, det borde väl funka med 2x11-vevparti antar jag?

Canyon Grizl
Fick ny vev 16/05 och nu är den lös igen! Glapp glapp. Kände det i benen när jag trampade och höll tummarna på att det var cykelskorna. Men icke.
LÖS VEVARM.
Hahah, fyfaaan. Skulle ha skickat tillbaka skiten DIREKT jag insåg glapp första gången.
Vi får se vad de levererar för lösning denna gång...

Får bli Zwift i sommar. :D

DanielS

Aktiv medlem
Canyon Grizl
Vet inte, kanske är vevlagret i samband med rotor som inte är någon bra kombo.
Cykeln är tänkt att levereras med GRX vevar.

Min egna förklaring är så klart att jag levererar för många W.
Har inte hunnit testa att dra åt med rätt moment än, men det verkar ju komma tillbaka enligt de flesta. Kom ju lön idag så jag köper mig fri från problemet:

Canyon Grizl
Har inte hunnit testa att dra åt med rätt moment än, men det verkar ju komma tillbaka enligt de flesta. Kom ju lön idag så jag köper mig fri från problemet:
Bra kurs! out of stock på 175'orna
Hoppas de löser problemet, någonstans hoppas jag också att de är lösningen.
Som tidigare medlem pratade om tycks RX600-10 vara svåra att få tag på, men ekvivalent för 11 växlar finns att tillgå. Borde gå...
Drog åt veven idag och tog en lugn runda, vågade faktiskt inte känna på den när jag kom hem så nu lever vi i en [Schrödinger-Vevarm-Värld].

Antar att ni andra också är generellt set nöjd med cykeln, men /bara/ få den att fungera?
Har ni sett andra lösningar än att man får vevpartier skickade, aldrig fulla returer på cykel?

NickPick

Aktiv medlem
Canyon Grizl
Som tidigare medlem pratade om tycks RX600-10 vara svåra att få tag på, men ekvivalent för 11 växlar finns att tillgå. Borde gå...
Drog åt veven idag och tog en lugn runda, vågade faktiskt inte känna på den när jag kom hem så nu lever vi i en [Schrödinger-Vevarm-Värld].

Antar att ni andra också är generellt set nöjd med cykeln, men /bara/ få den att fungera?
Har ni sett andra lösningar än att man får vevpartier skickade, aldrig fulla returer på cykel?
Kortare är bättre. Prova typ 170mm så kommer du inte ångra dig ;) apropå retur på hel cykel för ett fel…. Hm.

DanielS

Aktiv medlem
Canyon Grizl
Jag har ytterst svårt att tänka mig att ramen skulle kunna orsaka en vevarm att lossna... Möjligen, möjligen att ett vevlager skulle påverka men med allra största sannolikhet är det väl en mindre bra konstruktion på vevpartiet?

11-delat fungerar, man kan också byta kedjan till 11-delad, många kör tydligen 11-delad kedja på 10-delad drivlina men jag körde på den 10-delade varianten för en "officiellt supportad" drivlina.

Canyon Grizl
Jag har ytterst svårt att tänka mig att ramen skulle kunna orsaka en vevarm att lossna... Möjligen, möjligen att ett vevlager skulle påverka men med allra största sannolikhet är det väl en mindre bra konstruktion på vevpartiet?

11-delat fungerar, man kan också byta kedjan till 11-delad, många kör tydligen 11-delad kedja på 10-delad drivlina men jag körde på den 10-delade varianten för en "officiellt supportad" drivlina.
Första gången jag uppmärksammade problemet hade plastvevlagret börjat gänga ut sig själv. Kunde skruva in flera varv. Men jag likt dig att det är vevpartiet, med tanke på att många verkar nöjda när de byter till GRX.
Tror banne mig vevlagret är gängat ät "rätt håll", bruka inte ena sidan vara felgängad så man kontinuerligt drar åt partiet?

DanielS

Aktiv medlem
Canyon Grizl
Första gången jag uppmärksammade problemet hade plastvevlagret börjat gänga ut sig själv. Kunde skruva in flera varv. Men jag likt dig att det är vevpartiet, med tanke på att många verkar nöjda när de byter till GRX.
Tror banne mig vevlagret är gängat ät "rätt håll", bruka inte ena sidan vara felgängad så man kontinuerligt drar åt partiet?
Om jag tolkar spec:en rätt är det pressfit-vevlager? Det som sitter monterat är en sådan variant som pressas in genom att det gängas ihop i mitten, skruvas i från drivsidan, se video på nedanstående länk förutsatt att jag hittat rätt vevlager:

Om jag får ihop det rätt i huvudet betyder det att man skruvar upp det på icke-drivsidan när du trampar framåt precis som du beskriver. Men det borde väl ändå inte skruvas upp om spacers mm är rätt monterade?

I mitt fall har ju helt klart bulten på vevpartiet gängat upp sig, om sedan även vevlagret har gängat upp sig har jag inte kollat.

DanielS

Aktiv medlem
Canyon Grizl
Om jag får ihop det rätt i huvudet betyder det att man skruvar upp det på icke-drivsidan när du trampar framåt precis som du beskriver. Men det borde väl ändå inte skruvas upp om spacers mm är rätt monterade?

I mitt fall har ju helt klart bulten på vevpartiet gängat upp sig, om sedan även vevlagret har gängat upp sig har jag inte kollat.
En tanke som slog mig var att om vevarmen glappar så finns kanske risken att den tar i spacers och därmed kan börja gänga upp vevlagret. Men vet inte hur sannolikt det är att det händer?

Canyon Grizl
Om jag tolkar spec:en rätt är det pressfit-vevlager? Det som sitter monterat är en sådan variant som pressas in genom att det gängas ihop i mitten, skruvas i från drivsidan, se video på nedanstående länk förutsatt att jag hittat rätt vevlager:

Ser bekant ut. Med tanke på hur vanligt problem de är tycker jag de är oerhört illa att de fortsätter med det. Borde ses över pronto!

Topp