pontiuspilatius
Aktiv medlem
Canyon Grizl
Hur lång är du och vad har du för grenmått? :)Så, nu har även jag skaffat mig en gris. Blev billigaste modellen i aluminium. Liten first ride review här nedan...
Jag lockades av möjlighet till breda däck och fästen för packning osv. Jag hör också till dom som inte tycker 32mm räcker för "svensk grusväg". Möjlighet att kunna dra in på lite stökigare traktorvägar och lätta stigar känns som kul möjlighet på den här typen av cykel även om det i praktiken inte kommer att hända så ofta för mig. Det är främst ett redskap för konditions-träning.
Valde Grizl dels pga att den fanns med relativt kort leveranstid samt bra värde för pengarna i förhållande till andra cyklar som finns i lager. GRX400 och aluminium var det som passade min budget för den här cykeln. Skulle leveras inom 3-4 veckor men kom efter ca 2.5 vecka.
Har läst mig till att leverans med UPS brukar ju kunna gå dåligt så eftersom jag inte kunde vara hemma på den tilldelade tids-slot:en så valde jag att hämta ut den på UPS depå i järfälla. Gick smidigt förutom att det tog väldigt lång tid för den stackars killen där att få fram allt i sitt datasystem. Hade varit jobbigt om det var kö men nu var jag enda kunden kl 18:30 en vardag-kväll.
Färgen grå tycker jag är snygg, den är mer diskret i verkligheten än på produkt-bilderna vilket passar mig. Valde att köpa till skärmarna trots att jag tyckte de såg fruktansvärt fula ut på bild. Faktiskt inte lika illa i verkligheten. Att tänka på är att det är risk för toe overlap med skärmar på men det är inget som stör mig då jag normalt inte vrider så mycket på styret. Men om man brukar tycka det är ett problem så kanske man ska kolla en extra gång på hur det blir.
Något som var mindre bra var att en del skruvar inte var rätt åtdragna, t ex en bromsskiva satt väldigt löst. Bakre hjulbulten var inte heller åtdragen. Växlarna var bra justerade men tyvärr hade man spänt vajern för hårt så de två högsta växlarna fungerade inte. Inget problem för mig som är van att meka men risk att något hade kunnat haverera för en nybörjare. Står väl i instruktionerna att man ska kolla detta men alla läser inte så noga. En annan lite skum grej var att railsen på sadeln inte passade med min sadelväska som fungerat på minst 7 olika andra sadlar. Blev fullproppade ryggfickor istället och chansade med att lämna verktyg och punka-lagningskit hemma.
Canyons storleksrekommendation tyckte jag skulle ha en M vilket stämmer ganska bra med geometrin på min racer så jag gick på det. Var lite orolig över den 1.5cm längre reach:en men väl på cykeln så kändes den inte alls lång. 8 cm styrstam och lite backsweep på styret hjälper till. Känner nu inget behov av några justeringar av cockpit.
Väl ute på vägen så kan jag konstatera att cykeln känns bra i storlek. Styret med lite backsweep och några graders flare passar mig bra. Väldigt bekväm att cykla på, beror säkert mycket på 45mm breda däck men kände inget behov av dämpad sadelstolpe eller liknande. Klart att breda däck, tyngre cykel och längre reach osv så blir den inte lika sprättig som min racer. Men med den korta stammen kändes den ändå livlig samtidigt som reachen ger stabilitet när det är lite mer ojämnt underlag, så en bra avvägning för den här cykeln.
Intrycket är att GRX400 fungerar lika bra som de Ultegra-växlar jag har på racern. Har haft Tiagra 4700 (för fälgbroms) på en tidigare cykel och om mitt minne stämmer så tycker jag känslan i GRX-reglagen är rejält mycket bättre.
Så överlag är jag efter första turen mycket nöjd och känner det blev helt rätt cykel.