Canyon Grizl

Lilk

Aktiv medlem
Canyon Grizl
Förlåt om jag nu skriver i fel tråd men söker lampa just till min Grizl :)
Har suttit å letat efter en framlampa 2 kvällar i rad nu å vill helst inte lägga mer tid. Hittade denna en Bontrager 10N Pro 1300 lm.
Tycker den verkar vara liten å smidig med ett stadigt fäste.....kan nån rekommendera den....om inte ge mig gärna tips!
Visa bilaga 537466
Ion rt pro är den bästa cykellampa jag haft. Det finns större modeller med externt batteripack som lyser starkare (för mtb i skogen) eller räcker längre. Men vill man ha en liten kompakt så är den oslagbar. 1300 är ganska mycket om projektionen är bra vilket denna är. Sjukt bra med den där är att 400 och 800lm läget räcket gott för pendling och har sjukt bra batteritid. Det finns en trådlös knapp för typ 300 kr som man kan stänga av/sätta på och byta mellan låg och helljus. Klockrent!
 

Elton

Medlem
Canyon Grizl
Så var beställning lagd på en Grizl för mig med. Jag landade i att CF SL 7 var vettigast för min del. Vill ha Shimano GRX och dubbelklinga. Tycker inte CF SL 8 var värd 9.000:- mer för annat vevparti och växelreglage. Hjul ska ändå bytas till ett par Zipp 303S så DT-hjulen kommer jag att sälja av.
Köpte till den flexande sadelstolpen samt Canyons skärmar.
Hade väl helst haft SLX'en med Di2, men jag är verkligen "hooked" på den grå ramfärgen och den finns bara till SL.
Så har man något skoj att se fram till i slutet av april :)
 

Lilk

Aktiv medlem
Canyon Grizl
Så var beställning lagd på en Grizl för mig med. Jag landade i att CF SL 7 var vettigast för min del. Vill ha Shimano GRX och dubbelklinga. Tycker inte CF SL 8 var värd 9.000:- mer för annat vevparti och växelreglage. Hjul ska ändå bytas till ett par Zipp 303S så DT-hjulen kommer jag att sälja av.
Köpte till den flexande sadelstolpen samt Canyons skärmar.
Hade väl helst haft SLX'en med Di2, men jag är verkligen "hooked" på den grå ramfärgen och den finns bara till SL.
Så har man något skoj att se fram till i slutet av april :)
Det smarta valet. Jag tänkte så, men sen kom 8an tillgänglig, och jag ville ju ha både stolpen och 48/31 utväxling, och sen var det finare både reglage, kassett och skivor.. Så jag föll för begäret. Slx med di2 har inte ett tredje flaskställ undertill, så helt klart cf sl för min del!. Den gråa färgen är grymt. Prel på gränsen till lite tight för 2.1 rocket ron.. Men tror det går med 5-6 mm marginal bara man skär av gjutskarvarna från dobbarna.
 

Bilagor

  • 9096D0BA-D14C-4460-B9C3-B55A6DFB9EC2.jpeg
    9096D0BA-D14C-4460-B9C3-B55A6DFB9EC2.jpeg
    608.8 KB · Besök: 193
  • 07CE1703-5813-4E49-A0D5-EFBBB16550BD.jpeg
    07CE1703-5813-4E49-A0D5-EFBBB16550BD.jpeg
    707.1 KB · Besök: 190

Elton

Medlem
Canyon Grizl
Det smarta valet. Jag tänkte så, men sen kom 8an tillgänglig, och jag ville ju ha både stolpen och 48/31 utväxling, och sen var det finare både reglage, kassett och skivor.. Så jag föll för begäret. Slx med di2 har inte ett tredje flaskställ undertill, så helt klart cf sl för min del!. Den gråa färgen är grymt. Prel på gränsen till lite tight för 2.1 rocket ron.. Men tror det går med 5-6 mm marginal bara man skär av gjutskarvarna från dobbarna.
Ser maffig ut med däcken!!
Man brukar sällan ångra sig att man köpt en bättre modell än man först tänkt sig när väl pengarna är överförda.
Har du kört mkt med den ännu?
 

Lilk

Aktiv medlem
Canyon Grizl
Ser maffig ut med däcken!!
Man brukar sällan ångra sig att man köpt en bättre modell än man först tänkt sig när väl pengarna är överförda.
Har du kört mkt med den ännu?
Inte så mycket. Åkte på covid förra veckan och har inte repat mig än. Har varit ute och rullat 2 x 90 min med 90 puls...
 

Stuvarn

Aktiv medlem
Canyon Grizl
Nu har jag velat färdigt med lamporna till min Grizl 😛
Skaffade Magshine frontfäste + 2lampor att alternera med ( Magshine Allty 600 + Allty 1000)
Är mkt nöjd tror aldrig jag cyklat i så mkt mörker tidigare!
IMGP0842.JPG
 

Barrett

Aktiv medlem
Canyon Grizl
Ghaaa... Hade insett att jag inte får ihop mitt planerade cykel-år med någon av bef. cyklar. Fokus blir randonnuer cykling (med UTU som främsta delmål) med inslag mer åt bikepacking-hållet. Vill helst utgå från någon cykel jag redan har, men har börjat inse att uppgraderingarna jag behöver göra inte går i hand med komponentbristen inom cykelvärlden.

Har kikat på en Grizl ett tag och kännt att det vore ett vettigt val. Knappade hem en CF SLX Di2 (då Di2 blir enda vettiga valet med tempobågar). Har några Canyon sen innan o snabbkoll så är XS rätt storlek även för denna modell.
Meeeeen. Insåg snart att XS kommer ju med 27,5" hjul!? Det vill jag inte ha. :( Så det blir att avbeställa...

Hon Canyon ligger jag alltid lite mellan XS & S. Men jag föredrar normalt en mindre ram och justerar med längre styrstam för att sitta bra. Stack måttet blir egentligen bra map cykeltyp. Men reach är lite mer off och med redan förhållandevis långt överrör är jag rädd att jag kommer uppleva den som för stor.
Någon som suttit i samma sits och val en S som kan komma med lite feedback?

Lite jämförelse på storlekar nedan. Prestige är den cykel jag haft för samma ända mål som funkat bäst, men som tyvärr blev stulen. På denna körde jag 100mm stam. Aeroaden är väl inte så intressant egentligen.

framegeo.PNG
 

Lingon

Aktiv medlem
Canyon Grizl
Ghaaa... Hade insett att jag inte får ihop mitt planerade cykel-år med någon av bef. cyklar. Fokus blir randonnuer cykling (med UTU som främsta delmål) med inslag mer åt bikepacking-hållet. Vill helst utgå från någon cykel jag redan har, men har börjat inse att uppgraderingarna jag behöver göra inte går i hand med komponentbristen inom cykelvärlden.

Har kikat på en Grizl ett tag och kännt att det vore ett vettigt val. Knappade hem en CF SLX Di2 (då Di2 blir enda vettiga valet med tempobågar). Har några Canyon sen innan o snabbkoll så är XS rätt storlek även för denna modell.
Meeeeen. Insåg snart att XS kommer ju med 27,5" hjul!? Det vill jag inte ha. :( Så det blir att avbeställa...

Hon Canyon ligger jag alltid lite mellan XS & S. Men jag föredrar normalt en mindre ram och justerar med längre styrstam för att sitta bra. Stack måttet blir egentligen bra map cykeltyp. Men reach är lite mer off och med redan förhållandevis långt överrör är jag rädd att jag kommer uppleva den som för stor.
Någon som suttit i samma sits och val en S som kan komma med lite feedback?

Lite jämförelse på storlekar nedan. Prestige är den cykel jag haft för samma ända mål som funkat bäst, men som tyvärr blev stulen. På denna körde jag 100mm stam. Aeroaden är väl inte så intressant egentligen.

Visa bilaga 542145
Det är svårt att jämföra reach och tt på grizl/grail al med cyklar med mer traditionell geometri pga dom kommer med lång reach men kort stam och kort reach på styret.
Jag upplever att en large ram är 2-3 cm kortare än vad man tror när man tittar på reach/tt.
 

Barrett

Aktiv medlem
Canyon Grizl
Det är svårt att jämföra reach och tt på grizl/grail al med cyklar med mer traditionell geometri pga dom kommer med lång reach men kort stam och kort reach på styret.
Jag upplever att en large ram är 2-3 cm kortare än vad man tror när man tittar på reach/tt.

Jo absolut. Grizl kommer ju med 70mm stam i både XS o S i motsats till min Colnago Prestige (CX) som jag körde med 100mm stam. Jag minns inte vilken reach jag hade på styret, men hade ett kompakt-styre så lär vara likvärdigt.

Så för att uppnå likvärdiga kontaktpunkter på en Grizl i XS borde det bli ca. 100mm stam på den och 80-90mm på en stl. S.

Däremot har en stl S hela 29mm längre hjulbas t.ex. än en XS.

Så rent storleksmässigt ska båda funka fint. Det är väl mer själva upplevelsen jag är orolig över.
 

Freddie L

Aktiv medlem
Canyon Grizl
Nu är jag absolut inte någon bikepacker eller randogubbe, men en större ram borde ge något mer plats för väskor och flaskor. Kan inte det vara en usp för de kommande äventyren?
 

aben

Aktiv medlem
Canyon Grizl
Jag gillar inte kort stam ihop med bockstyre, tycker känslan när man styr blir fel. Med bockstyre vill jag styra med en rörelse mera i sidled och jag tycker också att vägojämnheter överförs hårdare upp till styret om stammen är kort.
 

Barrett

Aktiv medlem
Canyon Grizl
Nu är jag absolut inte någon bikepacker eller randogubbe, men en större ram borde ge något mer plats för väskor och flaskor. Kan inte det vara en usp för de kommande äventyren?

Jo alltså för oss knattar är det ett djävla gissel med ramväska i triangeln. Men jag har svårt att tro att det blir väsentligt bättre mellan XS o S?
Jag gillar inte kort stam ihop med bockstyre, tycker känslan när man styr blir fel. Med bockstyre vill jag styra med en rörelse mera i sidled och jag tycker också att vägojämnheter överförs hårdare upp till styret om stammen är kort.

Jag kan väl inte säga att jag experimenterat så mkt. Men det är även fult ☝🏻😄
 

Lilk

Aktiv medlem
Canyon Grizl
Ghaaa... Hade insett att jag inte får ihop mitt planerade cykel-år med någon av bef. cyklar. Fokus blir randonnuer cykling (med UTU som främsta delmål) med inslag mer åt bikepacking-hållet. Vill helst utgå från någon cykel jag redan har, men har börjat inse att uppgraderingarna jag behöver göra inte går i hand med komponentbristen inom cykelvärlden.

Har kikat på en Grizl ett tag och kännt att det vore ett vettigt val. Knappade hem en CF SLX Di2 (då Di2 blir enda vettiga valet med tempobågar). Har några Canyon sen innan o snabbkoll så är XS rätt storlek även för denna modell.
Meeeeen. Insåg snart att XS kommer ju med 27,5" hjul!? Det vill jag inte ha. :( Så det blir att avbeställa...

Hon Canyon ligger jag alltid lite mellan XS & S. Men jag föredrar normalt en mindre ram och justerar med längre styrstam för att sitta bra. Stack måttet blir egentligen bra map cykeltyp. Men reach är lite mer off och med redan förhållandevis långt överrör är jag rädd att jag kommer uppleva den som för stor.
Någon som suttit i samma sits och val en S som kan komma med lite feedback?

Lite jämförelse på storlekar nedan. Prestige är den cykel jag haft för samma ända mål som funkat bäst, men som tyvärr blev stulen. På denna körde jag 100mm stam. Aeroaden är väl inte så intressant egentligen.

Visa bilaga 542145
Du sa inte vilken höjd du sitter på och dina mått. Jag är 170cm, sitter på drygt 68 och kör XS på aeroad. Valde S på grizl för att få 700c hjul och är nöjd hittills. Kanske att just sadelröret är lite långt och exponerad, flexande sadelstolpe lite kort.. Annars bra i reach osv.
 

Barrett

Aktiv medlem
Canyon Grizl
Du sa inte vilken höjd du sitter på och dina mått. Jag är 170cm, sitter på drygt 68 och kör XS på aeroad. Valde S på grizl för att få 700c hjul och är nöjd hittills. Kanske att just sadelröret är lite långt och exponerad, flexande sadelstolpe lite kort.. Annars bra i reach osv.

Bra feedback. Jag är 172 o sitter på ca 70.
Ja ska det bli en får det nog bli S
 

BikeRunRepeat

Aktiv medlem
Canyon Grizl
Vad kör ni för däck nu när det börjar smälta o bli grisigt på grizl. Kör på en CF 8 SL Suspension och gillar g-one bite 45mm som sitter på, de är "OK" allround men lite klena så skulle vilja lite mer grepp o bredd utan att förlora alltför mycket rull. Tänker mig några 29x20 lättrullade xc däck. Har kört Maxxis Ikon på XC, de verkar finnas i 2.0 men tar gärna emot andra förslag ?
 

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Canyon Grizl
Vad kör ni för däck nu när det börjar smälta o bli grisigt på grizl. Kör på en CF 8 SL Suspension och gillar g-one bite 45mm som sitter på, de är "OK" allround men lite klena så skulle vilja lite mer grepp o bredd utan att förlora alltför mycket rull. Tänker mig några 29x20 lättrullade xc däck. Har kört Maxxis Ikon på XC, de verkar finnas i 2.0 men tar gärna emot andra förslag ?
Ska lägga på mina Racing Ray/Ralph idag tänkte jag (på en annan hoj iofs) de gillar jag skarpt. Finns i 2.1" om det funkar.
 

Lilk

Aktiv medlem
Canyon Grizl
Jag körde ett par rundor med Rocket ron 2.1... Det gick, men var lite för tight för att vara bekvämt. Ca 3mm clearance på bakre drivsidan med medföljande 24mm IW G1800 hjul. Mätte 52 mm både över casing och mönster. För casing var det lugnt men för mönstret är bredden där kedjestaget är smalare och det är där det blir tight. Hur breda blir Thunder burt 29x2.1 över mönstret, ger de mer frigång tro?
Finns det lite andra alternativ? ikon?
 

Stuvarn

Aktiv medlem
Canyon Grizl
Hej! Ni som har en Grizl hur känner ni att den funkar på landsväg? Känns den rimlig att kasta på ett par smalare däck för lite snabbare rundor ibland?

Tycker den rullar på rätt bra med orginaldäcken men hade en Crux tidigare med Conti GP 4000S 28mm däck som jag körde LV rundor med. Hängde med kompisarna rätt bra då som satt på rena racerhojar 😛

PS Tänker testa Conti GP 5000 32mm på min Grizl.
 
Senast ändrad:

dardos

Aktiv medlem
Canyon Grizl
Hej! Ni som har en Grizl hur känner ni att den funkar på landsväg? Känns den rimlig att kasta på ett par smalare däck för lite snabbare rundor ibland?
Man sitter inte super-aero på den. Innebär en snabbare runda att du ligger längst fram och drar i 40+ så nä, då finns det rimligare cyklar. Jag har singelklinga på min, väljer du dubbel så kommer du såklart lite längre innan du trampar ur. Sadelstolpen är möjligen också lite för mjuk för full attack, men åh andra sidan är det få cyklister som väger lika mycket som mig med mina 107 på 181cm så det kan vara ett ickeproblem. Jag som fet och otränad med originalhjulen på tyckte nog det rullade ganska lätt på asfalten men då var det ingen supervind idag. En varm sommarkväll utan för mycket motvind och lite mer träning tror jag absolut den kan cyklas i 30-35. Den känns snabbare än min gamla superx på asfalten. Srams elväxlar kändes gudomliga och bromsarna tog bra och tyst. Jag är väldigt nöjd med min om man bortser från canyons uppgivna 5nm för att dra åt sadelstolpen. Jag har fått dra åt min hårdare då den lossnade 2 ggr idag.
 

Lilk

Aktiv medlem
Canyon Grizl
Som tidigare nämnt så man sitter ganska högt. Ej så aero. Men känns ganska agil även med 45mm däck. Tänkte sno tjejens Reynolds strike med 25or för att prova hur den skulle fungera som extraracer/träningslägerracer snart, återkommer med minirecension!
 

Manurhin2

Aktiv medlem
Canyon Grizl
Man sitter inte super-aero på den. Innebär en snabbare runda att du ligger längst fram och drar i 40+ så nä, då finns det rimligare cyklar. Jag har singelklinga på min, väljer du dubbel så kommer du såklart lite längre innan du trampar ur. Sadelstolpen är möjligen också lite för mjuk för full attack, men åh andra sidan är det få cyklister som väger lika mycket som mig med mina 107 på 181cm så det kan vara ett ickeproblem. Jag som fet och otränad med originalhjulen på tyckte nog det rullade ganska lätt på asfalten men då var det ingen supervind idag. En varm sommarkväll utan för mycket motvind och lite mer träning tror jag absolut den kan cyklas i 30-35. Den känns snabbare än min gamla superx på asfalten. Srams elväxlar kändes gudomliga och bromsarna tog bra och tyst. Jag är väldigt nöjd med min om man bortser från canyons uppgivna 5nm för att dra åt sadelstolpen. Jag har fått dra åt min hårdare då den lossnade 2 ggr idag.
Har du haft ordentligt med pasta på stolpen?
Det kommer att vara klart oskönt om du drar sönder ramen.
 

dardos

Aktiv medlem
Canyon Grizl
Har du haft ordentligt med pasta på stolpen?
Det kommer att vara klart oskönt om du drar sönder ramen.
Självklart, vilket påminner mig om ett annat minus, den pastan canyon skickar med är mer som ett fett, jag föredrar kolfiberpasta som är mer som tandkrämspasta. Lite oklart just nu varför jag använde den som skickades med och inte den som jag hade sen tidigare. :-)
Jag skruvar på saker varje dag så jag hoppas jag har en hyfsad känsla för när saker går sönder, det handlar inte om att tokdra.
 

Manurhin2

Aktiv medlem
Canyon Grizl
Självklart, vilket påminner mig om ett annat minus, den pastan canyon skickar med är mer som ett fett, jag föredrar kolfiberpasta som är mer som tandkrämspasta. Lite oklart just nu varför jag använde den som skickades med och inte den som jag hade sen tidigare. :-)
Jag skruvar på saker varje dag så jag hoppas jag har en hyfsad känsla för när saker går sönder, det handlar inte om att tokdra.
Det blir kanonpasta över tid, låt den torka lite bara.
 

earnstrom

Aktiv medlem
Canyon Grizl
Som tidigare nämnt så man sitter ganska högt. Ej så aero. Men känns ganska agil även med 45mm däck. Tänkte sno tjejens Reynolds strike med 25or för att prova hur den skulle fungera som extraracer/träningslägerracer snart, återkommer med minirecension!
Det här med att man sitter så högt... Min Aeroad har stack/reach 551/397. Grizl som jag beställt har 579/402. Men på Aeroaden har jag alla spacers, så ca 30mm till. Jag tänker att grizl slammad med en 9cm styrstam (finns i lådan) kommer sätta mig väldigt nära min Aeroad-position. Och bli apsnyggt. Tänker jag fel? Jag har lite längre ben än normalt, så jag sitter rätt aero även på en hyfsat hög ram.
 

Stuvarn

Aktiv medlem
Canyon Grizl
Har ett litet problem med min Grizl :cry: Vid senaste cykelturen efter en hård inbromsning uppkom ett skrapljud från framskivan! Hängde upp cykel släppte lite på bromsokskruvarna höll bromshandtaget intryck å skruvade åt skruvarna som jag alltid gjort på tidigare cyklar men problemet kvarstod.Snurrade då på hjulet å manuellt försökte finjustera bromsoket så ljudet nästan är borta! Jäkligt irriterande ändå höra ett litet knäppande ljud när hjulet roterar! Tips någon?
PS Cykeln har ju varit ljudlös i typ 50mil....vad kan ha ändrat det vid inbromsningen?
canyon-grizl-cf-sl-7-etap-2022-wildberry-splatter-2xl-detail-4.jpeg
 
Senast ändrad:

HåkanC

Aktiv medlem
Canyon Grizl
Hängde upp cykel släppte lite på bromsokskruvarna höll bromshandtaget intryck å skruvade åt skruvarna som jag alltid gjort på tidigare cyklar men problemet kvarstod.

Att det inte funkade kan bero på flera olika saker, typ styv slang
Jag brukar därför använda en sådan här
41zOEd0CbiL._AC_.jpg

Hayes "Feel’r Gage" Alignment Tool

Men jag har förstått att det även kan funka med visitkort o likn.
 

n3wton

Aktiv medlem
Canyon Grizl
Ganska ofta tycker jag det kan vara svårt att bara lossa skruvar, bromsa och sen dra åt skruvar. Hjälpmedel som @HåkanC tipsar om kan säkert funka, men jag kör bara manuell justering mha ögon om jag inte får till det direkt.

Min erfarenhet är också att bromsbelägg kan börja låta emellanåt, utan att jag förstått exakt vad det beror på. Bakbromsen på en av mina cyklar skramlar för tillfället, och jag tror det är beläggen som precis uppnått någon form av optimalt slitage för att just ligga och skramla på något vis. Om man rör bromshandtaget yttepyttelite så slutar ljudet.

Man får antingen jobba med acceptansen, alternativt undersöka djupare. Prova byta bromsbelägg mellan fram- och bakbroms och se vad som händer!
 

Elton

Medlem
Canyon Grizl
Min Grizl anlände några veckor tidigare än beräknat igår - underbart!!
Jag blev lite fundersam kring gänginsatsen för skärmen (?) på sadelröret. Ska det verkligen inte vara med någon täckplugg för denna då det är öppet rakt in i ramen och lär spruta in diverse härligheter från bakhjulet?
Har ni samma på era?
På bilden är det övertejpat, därför ser det lite märkligt ut.
 

Bilagor

  • 3AC5E497-B888-4998-B3A2-CDE22C5FF2B0.jpeg
    3AC5E497-B888-4998-B3A2-CDE22C5FF2B0.jpeg
    403.2 KB · Besök: 90

n3wton

Aktiv medlem
Canyon Grizl
Min Grizl anlände några veckor tidigare än beräknat igår - underbart!!
Jag blev lite fundersam kring gänginsatsen för skärmen (?) på sadelröret. Ska det verkligen inte vara med någon täckplugg för denna då det är öppet rakt in i ramen och lär spruta in diverse härligheter från bakhjulet?
Har ni samma på era?
På bilden är det övertejpat, därför ser det lite märkligt ut.
Förslagsvis kan man använda en skruv.. :P
 

n3wton

Aktiv medlem
Canyon Grizl
Jag testade en skruv som kom med de anpassade skärmarna men gängorna var väldigt grunda på insatsen så det blev inget bra.
Men grundfrågan är om det är tanken att vara öppet hål in i ramen eller om det saknas någon plugg?
Vad hände när gängorna var slut då? Blev det stopp så är det väl inte hål "igenom" isåfall?

Det finns dedikerade gummipluggar som ser ut som en srkuvskalle med en gummiflärp på som är gjorda för att sitta i hål, men de vill nog gärna ramla bort om de sitter som i det aktuella fallet. Lösningen är fortsatt en skruv - och om skruven bottnar i hålet så har du en för lång skruv. Skaffa kortare.
 

Elton

Medlem
Canyon Grizl
Vad hände när gängorna var slut då? Blev det stopp så är det väl inte hål "igenom" isåfall?

Det finns dedikerade gummipluggar som ser ut som en srkuvskalle med en gummiflärp på som är gjorda för att sitta i hål, men de vill nog gärna ramla bort om de sitter som i det aktuella fallet. Lösningen är fortsatt en skruv - och om skruven bottnar i hålet så har du en för lång skruv. Skaffa kortare.
Det var inte samma diameter i botten av hålet. Testade först med ett gem och det gick rakt in.
Men får väl helt enkelt bara ta en kortare skruv alt hitta nån lämplig gummiplupp.
Lite märkligt att ha hål in i ramen kan jag tycka.
 

aben

Aktiv medlem
Canyon Grizl
Har ett litet problem med min Grizl :cry: Vid senaste cykelturen efter en hård inbromsning uppkom ett skrapljud från framskivan! Hängde upp cykel släppte lite på bromsokskruvarna höll bromshandtaget intryck å skruvade åt skruvarna som jag alltid gjort på tidigare cyklar men problemet kvarstod.Snurrade då på hjulet å manuellt försökte finjustera bromsoket så ljudet nästan är borta! Jäkligt irriterande ändå höra ett litet knäppande ljud när hjulet roterar! Tips någon?
PS Cykeln har ju varit ljudlös i typ 50mil....vad kan ha ändrat det vid inbromsningen?
Kanske skivan som slagit sig en aning?
 

Lingon

Aktiv medlem
Canyon Grizl
Har ett litet problem med min Grizl :cry: Vid senaste cykelturen efter en hård inbromsning uppkom ett skrapljud från framskivan! Hängde upp cykel släppte lite på bromsokskruvarna höll bromshandtaget intryck å skruvade åt skruvarna som jag alltid gjort på tidigare cyklar men problemet kvarstod.Snurrade då på hjulet å manuellt försökte finjustera bromsoket så ljudet nästan är borta! Jäkligt irriterande ändå höra ett litet knäppande ljud när hjulet roterar! Tips någon?
PS Cykeln har ju varit ljudlös i typ 50mil....vad kan ha ändrat det vid inbromsningen? Visa bilaga 548523
Skivan är skev eller så kärvar ena kolven. Du är i fint sällskap. 😄
 

Stuvarn

Aktiv medlem
Canyon Grizl
Japp cykeln är helt tyst igen....inte det minsta skrapljud från skivan längre 😛
Men undrar fortfarande varför det uppkom?
PS Bild på min lilla skruv med gummipackning 😛
IMGP0893.JPG
 

HåkanC

Aktiv medlem
Canyon Grizl
Japp cykeln är helt tyst igen....inte det minsta skrapljud från skivan längre 😛
Men undrar fortfarande varför det uppkom?
Exakt varför är svårt att veta, men spekulera går ju alltid
Många skivor slår sig när de blir varma, som de blir när man bromsar riktigt hårt
Men ofta bruka de räta upp sig och skrapljudet tystna efter ett tag.

Bild på min lilla skruv med gummipackning
+1
 

BikeRunRepeat

Aktiv medlem
Canyon Grizl
Någon som är smartare än jag och kan berätta för mig vilken steerer diameter det ska vara på en stel gaffel som ska sättas på en Grizl CF 8 , vill ha alternativ till rudy:n. Får goddag yxskaft svar från canyon support. Kan det vara 1 1/8 - 1 1/5 ?
 

Stuvarn

Aktiv medlem
Canyon Grizl
Är faktiskt mkt nöjd med orginaldäcken på min Grizl tycker dom funkar mkt bra för min cykling så jag har ännu inte krängt av dom! Är kanske lite lat men undrar ni som plockat av däcken vad är det för slang i? Gärna mått å vikt om ni kollat?
Kan ju vara så att slangen är jäkligt tung å då kan man ju spara lite vikt där det är som viktigast :cool:
IMGP0754.JPG
 
Topp