Vill minnas ganska tydligt att det var denna.
Tubeless inget alternativ? Då kan du ha din lättare slang i fickan ☺️Tack för svar! Som jag misstänkte då lite tunga(220gram) å stora i storleken! Har Schwalbe SV18 liggandes (113gram) tror dom ska funka 😛
Har vägrat tubeless i alla år då jag läst hur mkt jobb/krångel det verkar varaTubeless inget alternativ? Då kan du ha din lättare slang i fickan ☺️
Släpp sargen Stuvarn, tubeless är plättlätt nuförtiden.Har vägrat tubeless i alla år då jag läst hur mkt jobb/krångel det verkar varaSå jag har alltid kört med lätta slangar istället...även på min fatbike!
Så nu väljer jag mellan Schwalbe SV18 Extra Light 105gram eller Schwalbe SV19A Extra Light 140gram till min Grizl 😛
Instämmer där som nysläppt sarghållare. Ofta är ju till och med hjulen färdigtejpade och allt som krävs är två ventiler och lite vätska så är man hemma.Släpp sargen Stuvarn, tubeless är plättlätt nuförtiden.
Inte svar på frågorna men om du letar en large har jag en i princip sprillans CF 8 till salu, kör bara MTB så den samlar mest damm tyvärr. PM vid intresse :)Jag står i valet och kvalet mellan Grizl AL 7 och Grizl CF 7 (båda GRX 810, står mellan AL eller CF) och önskar ett visdomsråd.
Min tanke är att det ska vara min all-round bike och enda cykel. Då jag gillar att kunna pendla och cykla asfalt, men även ha möjligheten att gå all in bike-packing. Det gör inget att den är lite långsammare än en racer på asfalt för min del.
Det jag tänker är dock att för 5400 kr extra får en 1.1 kg lättare cykel, vilket kanske är roligare när jag cyklar den som landsvägshoj (blir förmodligen mycket sånt). MEN, jag har aldrig haft en carbon cykel förut och undrar hur mycket det påverkar med carbon ram när man lastar på med väskor och massa vikt i dom jämfört med AL ram?
Klarar CF mindre vikt eller kräver mer varsamhet när man fäster väskor och sätter dit tillbehör?
Som referens har jag cyklat mig genom europa på en stålis Surly Disc Trucker, med den cyklade jag rakt in i en svensk stålbom som inte gav en tum vika utan att hinna bromsa (då jag tittade rakt ner i GPSen) i 26-27 km/h och cykel+packningsvikt på 45 kg. Jag hamna i diket brevid oskadd och cykelns styre blev snett, vilket jag bara vred tillbaka och sedan kunde forsätta som inget hänt.
Jag förstår att carbon inte är bra för krasher, men nu när jag lärt mig titta upp och kan undvika dom så undrar jag fortfarande om man packa dom som en mulåsna? Eller bör jag köra AL isåfall?
Ah, det är nog sant det. Tack för input!Om du ändå tänker lasta på så hade jag kanske funderat på en AL och ett par snabba hjul för lvg. Viktskillnaden lär du knappast märka av när du kör med packning och en AL med ett par rappa hjul är nog så bra för landsväg. Med två hjulpar byter du lätt däck och hjul efter behag
Jag velade på samma sätt som du, men jag har kört med bikepacking-väskor och tycker det är rätt fint, och min vardagscykel har pakethållare. Om jag hade behövt ha bara en cykel hade jag valt alu. Men jag hade råd med CF och ville inte vänta tills senare i år med ny cykel.När jag tittar noggrannare nu så saknar ju alla CF mounting hål för pakethållare bak?
Är kanske jag som är omodern och inte ha förstått mig på ramväskor och sadelväska. Men visste inte att den saknade det förens nu :) Så valet faller isåfall ännu lättare på AL.
Bantade hojen 850g genom att byta originalhjulen/45mm däck & slang mot zipp 303s 38mm däck o tubeless!!
Visa bilaga 550039
Aha, jag hade fått för mig de var dyrare, ser bra ut hur som helst. 🙂303s korstar väl 9-10k hos tysken? +ett par tusen för kassett och skivor. Lite mer om man skall ha sram kassett kanske, men dom har ju ändå inga att sälja.
Tjejens grail (CF) har utan problem lastat 10-12 kg för en totalvikt på ekipaget om 18-20 när vi bike packat. Så in du banta ner packningen från 30kg till 10 så kör CF! Blir bekvämare och roligare touring! Jag har bytt min alu checkpoint till grizl cf av bla de anledningarna..Jag står i valet och kvalet mellan Grizl AL 7 och Grizl CF 7 (båda GRX 810, står mellan AL eller CF) och önskar ett visdomsråd.
Min tanke är att det ska vara min all-round bike och enda cykel. Då jag gillar att kunna pendla och cykla asfalt, men även ha möjligheten att gå all in bike-packing. Det gör inget att den är lite långsammare än en racer på asfalt för min del.
Det jag tänker är dock att för 5400 kr extra får en 1.1 kg lättare cykel, vilket kanske är roligare när jag cyklar den som landsvägshoj (blir förmodligen mycket sånt). MEN, jag har aldrig haft en carbon cykel förut och undrar hur mycket det påverkar med carbon ram när man lastar på med väskor och massa vikt i dom jämfört med AL ram?
Klarar CF mindre vikt eller kräver mer varsamhet när man fäster väskor och sätter dit tillbehör?
Som referens har jag cyklat mig genom europa på en stålis Surly Disc Trucker, med den cyklade jag rakt in i en svensk stålbom som inte gav en tum vika utan att hinna bromsa (då jag tittade rakt ner i GPSen) i 26-27 km/h och cykel+packningsvikt på 45 kg. Jag hamna i diket brevid oskadd och cykelns styre blev snett, vilket jag bara vred tillbaka och sedan kunde forsätta som inget hänt.
Jag förstår att carbon inte är bra för krasher, men nu när jag lärt mig titta upp och kan undvika dom så undrar jag fortfarande om man packa dom som en mulåsna? Eller bör jag köra AL isåfall?
Hade de hjulen på min gamla hoj så det var en ”gratis” uppgradering.Grymt
Vad gick den uppgraderingen på ungefär, ca 20 lapp?
Jag är 181 lång och kör en M. Innan köp jämförde jag måtten med lite snabbt mätande mot min cross som är en 54 och jag sitter väldigt lika/bra. Den såg väldigt stor ut direkt i kartongen för att vara M men är kanon att cykla på. Enligt Canyon skulle jag ha en M så för mig verkar det stämma bra.Hej! Funderar på en grizl 6 eller 7.. men funderar lite på storlek. Ni som kör den, tyckte ni canyons storlekstabell stämde bra ?
Edit; insåg att det var grizl jag spanade på och inte grail så editerade inlägget :)
Tack snälla för svar! :)Jag är 181 lång och kör en M. Innan köp jämförde jag måtten med lite snabbt mätande mot min cross som är en 54 och jag sitter väldigt lika/bra. Den såg väldigt stor ut direkt i kartongen för att vara M men är kanon att cykla på. Enligt Canyon skulle jag ha en M så för mig verkar det stämma bra.
303s korstar väl 9-10k hos tysken? +ett par tusen för kassett och skivor. Lite mer om man skall ha sram kassett kanske, men dom har ju ändå inga att sälja.
Tungt=bra?Zipp är ett tyngre märke hur som helst.
Tungt=bra?
Ungefår som att släktens hjälte som cyklat Vättern på 12 timmar har minsann en cykel med Campagnolo?
Om zippnaven är bra är 303s dock mkt prisvärda för fabrikshjul.
Samma känsla här, 191cm valde xl enl tabellen. Ramen kändes stor ur kartong och ÄR stor, men i sadeln känns geometrin inte fel någonstans.Jag är 181 lång och kör en M. Innan köp jämförde jag måtten med lite snabbt mätande mot min cross som är en 54 och jag sitter väldigt lika/bra. Den såg väldigt stor ut direkt i kartongen för att vara M men är kanon att cykla på. Enligt Canyon skulle jag ha en M så för mig verkar det stämma bra.
Jag såg rx400 som en fördel pga väldigt mkt billigare slitdelar. På min än så länge nya cykel märker jag ingen som helst skillnad mot tex. ultegra di2 på hur bra växlingarna funkar. Och bromsarna vet jag inte hur jag skulle märka om de blev bättre.Står i begrepp att klicka hem en Grizl med aluminiumram. Jag var från början inne på kolfiber, men sölade bort tillfället och eftersom det gärna får vara lite sommar kvar när cykeln kommer blir det aluminium. Dessutom verkar det som endast aluminiumramen har fäste för pakethållare vilket är ett plus.
Nu till mina funderingar som jag hoppas någon har lite input på:
Jag står och väger mellan Grizl 6 och 7. Den stora skillnaden som jag kan se är att 7:an har RX810 medan 6:an har den enklare RX400. På bromsfronten är 7:an en klass bättre. Viktskillnaden är 120 g vilket för mig blir försumbart. Såvitt jag kan se är detta i stort sett vad som skiljer cyklarna, med reservation för att jag missat något.
Detta är min första gravel och jag har noll erfarenhet av Shimanos GRX-serie. Är det stor skillnad på växlar och bromsar om man går upp en prisklass? Cykeln är tänkt att gå som pendlare och till bikepacking. Prio ett är alltså driftsäkerhet.
Finns det någon som kan hjälpa en ambivalent stackare?
Tack för svar!Jag såg rx400 som en fördel pga väldigt mkt billigare slitdelar. På min än så länge nya cykel märker jag ingen som helst skillnad mot tex. ultegra di2 på hur bra växlingarna funkar. Och bromsarna vet jag inte hur jag skulle märka om de blev bättre.
Så för din användning (samma som min, men jag köpte CF för att det var den som kom först), absolut 6an.
10 delat är bra nog. Såg 11 delat som positivt just för att det blir kompatibelt med andra hojar här hemma gällande kassetter,kedjor osv samt att det finns lättare delar. Men har du inget annat innan, inte har några ambitioner att lätta den och ska slita som pendlare, kör 10-delat!Tack för svar!
Hej, mellan tummen och pekfingret ungefär, hur breda däck tror du får plats med skärmarna på?Beställde Canyons stänkskärmar igen och det verkar som att de uppdaterats, både fram- och bakskärmen är längre (bak går ner "hela vägen" mot vevlagret nu) och bredare. Då kan jag skrota mina hemmabyggen... :-)
Svårt att säga, mina Suomi Routa dubbdäck 42x622 går på. Skärmarna verkar vara 56 mm breda. 370mm från navcentrum till mitten av skärmarna (360mm till kanterna) - kanske går att förlänga stagen lite till.Hej, mellan tummen och pekfingret ungefär, hur breda däck tror du får plats med skärmarna på?
158,5mm ishNågon som skulle kunna göra mig en tjänst och mäta, eller kanske redan har mätt, längden på bakaxeln på en Grizl?
Min cykel är påväg men skulle vilja köpa en Thule-axel så jag har den när cykeln kommer. Canyon har visst inte denna informationen av någon märklig anledning.. 😑
Behöver längden enligt bifogade bilden.
Tack på förhand
Tack 💜158,5mm ish