Canyon Grizl

Stuvarn

Aktiv medlem
Canyon Grizl
Tubeless inget alternativ? Då kan du ha din lättare slang i fickan ☺️
Har vägrat tubeless i alla år då jag läst hur mkt jobb/krångel det verkar vara :confused: Så jag har alltid kört med lätta slangar istället...även på min fatbike!
Så nu väljer jag mellan Schwalbe SV18 Extra Light 105gram eller Schwalbe SV19A Extra Light 140gram till min Grizl 😛

Senast ändrad:

earnstrom

Aktiv medlem
Canyon Grizl
20220415_184238.jpg

Efter lite ångest fram på tillbaka kring min cykelpark så bekräftade jag köpet (prel lev 2/5, så ca 3v före), fick hem cykeln på två dagar och premiärade idag (sålde min Inflite AL väldigt smärtfritt och snabbt i morse, så det var bara att ta tjuren vid hornen).
Skyddsetiketterna fick jag väl tyvärr inte på perfekt, och de för gaffeln var inte stansade för alla tre hålen av ngn anledning.
Hur som, kändes fantastiskt (bättre än crossen) till både grusväg, stig, och lite stenig trail i @Stuvarn s hemtrakter. På asfalt lite seg, men det är ju förväntat när referensen är min Aeroad.

glitch

Aktiv medlem
Canyon Grizl
Har vägrat tubeless i alla år då jag läst hur mkt jobb/krångel det verkar vara :confused: Så jag har alltid kört med lätta slangar istället...även på min fatbike!
Så nu väljer jag mellan Schwalbe SV18 Extra Light 105gram eller Schwalbe SV19A Extra Light 140gram till min Grizl 😛
Släpp sargen Stuvarn, tubeless är plättlätt nuförtiden.

n3wton

Aktiv medlem
Canyon Grizl
Släpp sargen Stuvarn, tubeless är plättlätt nuförtiden.
Instämmer där som nysläppt sarghållare. Ofta är ju till och med hjulen färdigtejpade och allt som krävs är två ventiler och lite vätska så är man hemma.

PS. Är som sagt nysläppt, men monterade trots det precis på däcken på lvg-hojen med slang. Däremot så tejpade jag med tubelesstejp istället för vanlig fälgtejp. En hand kvar på sargen mao (främst pga fina/dyra däck som inte är kompatibla tydligen..). Så jag förstår när man inte riktigt vågar trots allt..:)

qube

Aktiv medlem
Canyon Grizl
Jag står i valet och kvalet mellan Grizl AL 7 och Grizl CF 7 (båda GRX 810, står mellan AL eller CF) och önskar ett visdomsråd.

Min tanke är att det ska vara min all-round bike och enda cykel. Då jag gillar att kunna pendla och cykla asfalt, men även ha möjligheten att gå all in bike-packing. Det gör inget att den är lite långsammare än en racer på asfalt för min del.

Det jag tänker är dock att för 5400 kr extra får en 1.1 kg lättare cykel, vilket kanske är roligare när jag cyklar den som landsvägshoj (blir förmodligen mycket sånt). MEN, jag har aldrig haft en carbon cykel förut och undrar hur mycket det påverkar med carbon ram när man lastar på med väskor och massa vikt i dom jämfört med AL ram?

Klarar CF mindre vikt eller kräver mer varsamhet när man fäster väskor och sätter dit tillbehör?

Som referens har jag cyklat mig genom europa på en stålis Surly Disc Trucker, med den cyklade jag rakt in i en svensk stålbom som inte gav en tum vika utan att hinna bromsa (då jag tittade rakt ner i GPSen) i 26-27 km/h och cykel+packningsvikt på 45 kg. Jag hamna i diket brevid oskadd och cykelns styre blev snett, vilket jag bara vred tillbaka och sedan kunde forsätta som inget hänt.

Jag förstår att carbon inte är bra för krasher, men nu när jag lärt mig titta upp och kan undvika dom så undrar jag fortfarande om man packa dom som en mulåsna? Eller bör jag köra AL isåfall?

BikeRunRepeat

Aktiv medlem
Canyon Grizl
Jag står i valet och kvalet mellan Grizl AL 7 och Grizl CF 7 (båda GRX 810, står mellan AL eller CF) och önskar ett visdomsråd.

Min tanke är att det ska vara min all-round bike och enda cykel. Då jag gillar att kunna pendla och cykla asfalt, men även ha möjligheten att gå all in bike-packing. Det gör inget att den är lite långsammare än en racer på asfalt för min del.

Det jag tänker är dock att för 5400 kr extra får en 1.1 kg lättare cykel, vilket kanske är roligare när jag cyklar den som landsvägshoj (blir förmodligen mycket sånt). MEN, jag har aldrig haft en carbon cykel förut och undrar hur mycket det påverkar med carbon ram när man lastar på med väskor och massa vikt i dom jämfört med AL ram?

Klarar CF mindre vikt eller kräver mer varsamhet när man fäster väskor och sätter dit tillbehör?

Som referens har jag cyklat mig genom europa på en stålis Surly Disc Trucker, med den cyklade jag rakt in i en svensk stålbom som inte gav en tum vika utan att hinna bromsa (då jag tittade rakt ner i GPSen) i 26-27 km/h och cykel+packningsvikt på 45 kg. Jag hamna i diket brevid oskadd och cykelns styre blev snett, vilket jag bara vred tillbaka och sedan kunde forsätta som inget hänt.

Jag förstår att carbon inte är bra för krasher, men nu när jag lärt mig titta upp och kan undvika dom så undrar jag fortfarande om man packa dom som en mulåsna? Eller bör jag köra AL isåfall?
Inte svar på frågorna men om du letar en large har jag en i princip sprillans CF 8 till salu, kör bara MTB så den samlar mest damm tyvärr. PM vid intresse :)

glitch

Aktiv medlem
Canyon Grizl
Om du ändå tänker lasta på så hade jag kanske funderat på en AL och ett par snabba hjul för lvg. Viktskillnaden lär du knappast märka av när du kör med packning och en AL med ett par rappa hjul är nog så bra för landsväg. Med två hjulpar byter du lätt däck och hjul efter behag

qube

Aktiv medlem
Canyon Grizl
Om du ändå tänker lasta på så hade jag kanske funderat på en AL och ett par snabba hjul för lvg. Viktskillnaden lär du knappast märka av när du kör med packning och en AL med ett par rappa hjul är nog så bra för landsväg. Med två hjulpar byter du lätt däck och hjul efter behag
Ah, det är nog sant det. Tack för input!

qube

Aktiv medlem
Canyon Grizl
När jag tittar noggrannare nu så saknar ju alla CF mounting hål för pakethållare bak?

Är kanske jag som är omodern och inte ha förstått mig på ramväskor och sadelväska. Men visste inte att den saknade det förens nu :) Så valet faller isåfall ännu lättare på AL.

earnstrom

Aktiv medlem
Canyon Grizl
När jag tittar noggrannare nu så saknar ju alla CF mounting hål för pakethållare bak?

Är kanske jag som är omodern och inte ha förstått mig på ramväskor och sadelväska. Men visste inte att den saknade det förens nu :) Så valet faller isåfall ännu lättare på AL.
Jag velade på samma sätt som du, men jag har kört med bikepacking-väskor och tycker det är rätt fint, och min vardagscykel har pakethållare. Om jag hade behövt ha bara en cykel hade jag valt alu. Men jag hade råd med CF och ville inte vänta tills senare i år med ny cykel.

ylva

Aktiv medlem
Canyon Grizl
Hej! Funderar på en grizl 6 eller 7.. men funderar lite på storlek. Ni som kör den, tyckte ni canyons storlekstabell stämde bra ?

Edit; insåg att det var grizl jag spanade på och inte grail så editerade inlägget :)

Senast ändrad:

Lingon

Aktiv medlem
Canyon Grizl
303s korstar väl 9-10k hos tysken? +ett par tusen för kassett och skivor. Lite mer om man skall ha sram kassett kanske, men dom har ju ändå inga att sälja.

Lilk

Aktiv medlem
Canyon Grizl

Tjejens grail (CF) har utan problem lastat 10-12 kg för en totalvikt på ekipaget om 18-20 när vi bike packat. Så in du banta ner packningen från 30kg till 10 så kör CF! Blir bekvämare och roligare touring! Jag har bytt min alu checkpoint till grizl cf av bla de anledningarna..

dardos

Aktiv medlem
Canyon Grizl
Hej! Funderar på en grizl 6 eller 7.. men funderar lite på storlek. Ni som kör den, tyckte ni canyons storlekstabell stämde bra ?

Edit; insåg att det var grizl jag spanade på och inte grail så editerade inlägget :)
Jag är 181 lång och kör en M. Innan köp jämförde jag måtten med lite snabbt mätande mot min cross som är en 54 och jag sitter väldigt lika/bra. Den såg väldigt stor ut direkt i kartongen för att vara M men är kanon att cykla på. Enligt Canyon skulle jag ha en M så för mig verkar det stämma bra.

ylva

Aktiv medlem
Canyon Grizl
Jag är 181 lång och kör en M. Innan köp jämförde jag måtten med lite snabbt mätande mot min cross som är en 54 och jag sitter väldigt lika/bra. Den såg väldigt stor ut direkt i kartongen för att vara M men är kanon att cykla på. Enligt Canyon skulle jag ha en M så för mig verkar det stämma bra.
Tack snälla för svar! :)

MrSthlm

Aktiv medlem
Canyon Grizl
303s korstar väl 9-10k hos tysken? +ett par tusen för kassett och skivor. Lite mer om man skall ha sram kassett kanske, men dom har ju ändå inga att sälja.

Hjul och modeller har jag lite dålig koll på, antar att Zipp 303 S och Zipp 303 Firecrest är två olika modeller? Ett par Zipp 303 S verkar gå på ganska exakt 10 lapp medan Firecrest ca 18 lapp? Zipp 303 S ligger i en intressant prisklass hur som helst, bra att känna till inför framtiden.

Zipp 303 S och Zipp 303 Firecrest lämpar sig både för typ gravel, cross och landsväg?

Tycker det kan vara lite störande med just hjul ur ett strikt ekonomiskt perspektiv. Vore ju trevligt om hjulen som cykeln levereras med är tillräckligt bra men det är en oerhört vanlig, bra (men ofta dyr) uppgradering. Ju dyrare cykel ju större chans att hjulen är hmmm "tillräckligt bra" (antar jag). Sedan om det är alltid är nödvändigt eller ej går att diskutera men när man plockar runt kilot i vikt (på bättre hjul + däck) så är det självklart det gör skillnad.

Sedan hur tex alternativ från tex Prime, Scribe, Light Bicycle, Hunt står sig mot Zipp 303 S har jag inte den blekaste aning om. 🙃 Zipp är ett välkänt märke hur som helst.

Senast ändrad:

MrSthlm

Aktiv medlem
Canyon Grizl
Tungt=bra?
Ungefår som att släktens hjälte som cyklat Vättern på 12 timmar har minsann en cykel med Campagnolo?
Om zippnaven är bra är 303s dock mkt prisvärda för fabrikshjul.

Slarvigt ordval av mig, jag ska editera bort det, sorry, menade att Zipp är ett välkänt inarbetat märke.

Exakt, det här med nav är ett ännu större mörker/frågetecken för mig, får väl se hur länge naven i mina Prime RR-50 V3 håller. 🙃 Ungefär hur ofta bör man serva nav egentligen?

(nu går jag OT som vanligt)

drma

Medlem
Canyon Grizl
Samma känsla här, 191cm valde xl enl tabellen. Ramen kändes stor ur kartong och ÄR stor, men i sadeln känns geometrin inte fel någonstans.

Rullat en del grus men också stig och korta tuffare avsnitt, inget som eg begränsar framfarten jämfört xc hardtail med lockouten på.

Canyon Grizl
Står i begrepp att klicka hem en Grizl med aluminiumram. Jag var från början inne på kolfiber, men sölade bort tillfället och eftersom det gärna får vara lite sommar kvar när cykeln kommer blir det aluminium. Dessutom verkar det som endast aluminiumramen har fäste för pakethållare vilket är ett plus.

Nu till mina funderingar som jag hoppas någon har lite input på:

Jag står och väger mellan Grizl 6 och 7. Den stora skillnaden som jag kan se är att 7:an har RX810 medan 6:an har den enklare RX400. På bromsfronten är 7:an en klass bättre. Viktskillnaden är 120 g vilket för mig blir försumbart. Såvitt jag kan se är detta i stort sett vad som skiljer cyklarna, med reservation för att jag missat något.

Detta är min första gravel och jag har noll erfarenhet av Shimanos GRX-serie. Är det stor skillnad på växlar och bromsar om man går upp en prisklass? Cykeln är tänkt att gå som pendlare och till bikepacking. Prio ett är alltså driftsäkerhet.

Finns det någon som kan hjälpa en ambivalent stackare?

earnstrom

Aktiv medlem
Canyon Grizl
Står i begrepp att klicka hem en Grizl med aluminiumram. Jag var från början inne på kolfiber, men sölade bort tillfället och eftersom det gärna får vara lite sommar kvar när cykeln kommer blir det aluminium. Dessutom verkar det som endast aluminiumramen har fäste för pakethållare vilket är ett plus.

Nu till mina funderingar som jag hoppas någon har lite input på:

Jag står och väger mellan Grizl 6 och 7. Den stora skillnaden som jag kan se är att 7:an har RX810 medan 6:an har den enklare RX400. På bromsfronten är 7:an en klass bättre. Viktskillnaden är 120 g vilket för mig blir försumbart. Såvitt jag kan se är detta i stort sett vad som skiljer cyklarna, med reservation för att jag missat något.

Detta är min första gravel och jag har noll erfarenhet av Shimanos GRX-serie. Är det stor skillnad på växlar och bromsar om man går upp en prisklass? Cykeln är tänkt att gå som pendlare och till bikepacking. Prio ett är alltså driftsäkerhet.

Finns det någon som kan hjälpa en ambivalent stackare?
Jag såg rx400 som en fördel pga väldigt mkt billigare slitdelar. På min än så länge nya cykel märker jag ingen som helst skillnad mot tex. ultegra di2 på hur bra växlingarna funkar. Och bromsarna vet jag inte hur jag skulle märka om de blev bättre.
Så för din användning (samma som min, men jag köpte CF för att det var den som kom först), absolut 6an.

Canyon Grizl
Jag såg rx400 som en fördel pga väldigt mkt billigare slitdelar. På min än så länge nya cykel märker jag ingen som helst skillnad mot tex. ultegra di2 på hur bra växlingarna funkar. Och bromsarna vet jag inte hur jag skulle märka om de blev bättre.
Så för din användning (samma som min, men jag köpte CF för att det var den som kom först), absolut 6an.
Tack för svar!

Murdock

Aktiv medlem
Canyon Grizl
"Token Ninja Lite BB4124 PF86.5" är det någonting man behöver se upp med? Jag har bara haft BSA68mm på mina hojar så det tar emot lite om man skall behöva lära nytt och skaffa fler verktyg...

stalhamre

Medlem
Canyon Grizl
Beställde Canyons stänkskärmar igen och det verkar som att de uppdaterats, både fram- och bakskärmen är längre (bak går ner "hela vägen" mot vevlagret nu) och bredare. Då kan jag skrota mina hemmabyggen... :-)

Bilagor

• 20220910_073024.JPG
    20220910_073024.JPG
    612.7 KB · Besök: 100
  • 20220910_073243.JPG
    20220910_073243.JPG
    513.5 KB · Besök: 130
  • 20220910_130351.JPG
    20220910_130351.JPG
    686.8 KB · Besök: 131
  • 20220910_130727.JPG
    20220910_130727.JPG
    292.6 KB · Besök: 130

qube

Aktiv medlem
Canyon Grizl
Jag har köpt samma skärmar precis och har för mig att de säger att det går på max 45 mm däck med skärmarna på (vilket är bredden på däcken som följde med på min Grizl).

etnica

Aktiv medlem
Canyon Grizl
Inte Grizl specifik fråga kanske mer Canyon men vill köpa en Grizl.
Men vilken tidshorisont brukar "Kommer snart" betyda?
Ser vissa modeller/storlekar listas mellan Oktober-Januari.

Skall man tolka "Kommer Snart" 2:a kvartal nästa år?

pontiuspilatius

Aktiv medlem
Canyon Grizl
Någon som skulle kunna göra mig en tjänst och mäta, eller kanske redan har mätt, längden på bakaxeln på en Grizl?
Min cykel är påväg men skulle vilja köpa en Thule-axel så jag har den när cykeln kommer. Canyon har visst inte denna informationen av någon märklig anledning.. 😑

Behöver längden enligt bifogade bilden.

Tack på förhand

Bilagor

• Image_2022-10-12_10-28-56.png
    Image_2022-10-12_10-28-56.png
    6.4 KB · Besök: 22

dardos

Aktiv medlem
Canyon Grizl
Någon som skulle kunna göra mig en tjänst och mäta, eller kanske redan har mätt, längden på bakaxeln på en Grizl?
Min cykel är påväg men skulle vilja köpa en Thule-axel så jag har den när cykeln kommer. Canyon har visst inte denna informationen av någon märklig anledning.. 😑

Behöver längden enligt bifogade bilden.

Tack på förhand
158,5mm ish

Bilagor

• 2A125179-EE80-4536-81E8-9AB6AA3CD17C.jpeg
    2A125179-EE80-4536-81E8-9AB6AA3CD17C.jpeg
    772.4 KB · Besök: 37

DanielS

Aktiv medlem
Canyon Grizl
Så, nu har även jag skaffat mig en gris. Blev billigaste modellen i aluminium. Liten first ride review här nedan...

Jag lockades av möjlighet till breda däck och fästen för packning osv. Jag hör också till dom som inte tycker 32mm räcker för "svensk grusväg". Möjlighet att kunna dra in på lite stökigare traktorvägar och lätta stigar känns som kul möjlighet på den här typen av cykel även om det i praktiken inte kommer att hända så ofta för mig. Det är främst ett redskap för konditions-träning.

Valde Grizl dels pga att den fanns med relativt kort leveranstid samt bra värde för pengarna i förhållande till andra cyklar som finns i lager. GRX400 och aluminium var det som passade min budget för den här cykeln. Skulle leveras inom 3-4 veckor men kom efter ca 2.5 vecka.

Har läst mig till att leverans med UPS brukar ju kunna gå dåligt så eftersom jag inte kunde vara hemma på den tilldelade tids-slot:en så valde jag att hämta ut den på UPS depå i järfälla. Gick smidigt förutom att det tog väldigt lång tid för den stackars killen där att få fram allt i sitt datasystem. Hade varit jobbigt om det var kö men nu var jag enda kunden kl 18:30 en vardag-kväll.

Färgen grå tycker jag är snygg, den är mer diskret i verkligheten än på produkt-bilderna vilket passar mig. Valde att köpa till skärmarna trots att jag tyckte de såg fruktansvärt fula ut på bild. Faktiskt inte lika illa i verkligheten. Att tänka på är att det är risk för toe overlap med skärmar på men det är inget som stör mig då jag normalt inte vrider så mycket på styret. Men om man brukar tycka det är ett problem så kanske man ska kolla en extra gång på hur det blir.

Något som var mindre bra var att en del skruvar inte var rätt åtdragna, t ex en bromsskiva satt väldigt löst. Bakre hjulbulten var inte heller åtdragen. Växlarna var bra justerade men tyvärr hade man spänt vajern för hårt så de två högsta växlarna fungerade inte. Inget problem för mig som är van att meka men risk att något hade kunnat haverera för en nybörjare. Står väl i instruktionerna att man ska kolla detta men alla läser inte så noga. En annan lite skum grej var att railsen på sadeln inte passade med min sadelväska som fungerat på minst 7 olika andra sadlar. Blev fullproppade ryggfickor istället och chansade med att lämna verktyg och punka-lagningskit hemma.

Canyons storleksrekommendation tyckte jag skulle ha en M vilket stämmer ganska bra med geometrin på min racer så jag gick på det. Var lite orolig över den 1.5cm längre reach:en men väl på cykeln så kändes den inte alls lång. 8 cm styrstam och lite backsweep på styret hjälper till. Känner nu inget behov av några justeringar av cockpit.

Väl ute på vägen så kan jag konstatera att cykeln känns bra i storlek. Styret med lite backsweep och några graders flare passar mig bra. Väldigt bekväm att cykla på, beror säkert mycket på 45mm breda däck men kände inget behov av dämpad sadelstolpe eller liknande. Klart att breda däck, tyngre cykel och längre reach osv så blir den inte lika sprättig som min racer. Men med den korta stammen kändes den ändå livlig samtidigt som reachen ger stabilitet när det är lite mer ojämnt underlag, så en bra avvägning för den här cykeln.

Intrycket är att GRX400 fungerar lika bra som de Ultegra-växlar jag har på racern. Har haft Tiagra 4700 (för fälgbroms) på en tidigare cykel och om mitt minne stämmer så tycker jag känslan i GRX-reglagen är rejält mycket bättre.

Så överlag är jag efter första turen mycket nöjd och känner det blev helt rätt cykel.

Senast ändrad:
Topp