Premiär! Bygger min första mountainbike

Tänkte använda mig av denna gamla räv.
En specialized Camber 29" från 2017,

Bilagor

• 20250930_034104.webp
    20250930_034104.webp
    861.1 KB · Besök: 83
Börja med att säkerställ att du antingen har all "hårdvara" som är unik för ramen (som kanske bakre hjulaxel om det skulle vara något speciellt med den) och vet dimmensionerna på övriga delar, så som vevlagerstandard, styrlagerstandard, sadelstolpsklämma-diameter, etc.

Ja, vad vill du veta? Som ovan, se till att du har eller kan köpa all hårdvara.

Sammanställ allt du behöver i ett Excel så du ser vad det kostar. Även verktyg du behöver.

Serva sen dämpare och skaffa alla delar
Det mesta står här

Jag är inte helt klar över om det är koniskt styrrör men det bör det väl vara. Styrlager framgår inte

Det brukar komma roliga överraskningar på vägen, som att det är en udda standard på nåt, nånting sitter fast, nånting vill inte sitta fast som skall sitta fast osv.

Mina byggen brukar ta lång tid och kantas av motgångar, men jag tycker det är kul ändå.

Börja med att säkerställ att du antingen har all "hårdvara" som är unik för ramen (som kanske bakre hjulaxel om det skulle vara något speciellt med den) och vet dimmensionerna på övriga delar, så som vevlagerstandard, styrlagerstandard, sadelstolpsklämma-diameter, etc.
Ja, jag har börjat kika lite på mått kring vevhuset, matte var aldrig min grej så har lite svårt att veta vilken storlek jag ska köpa om jag beställer nytt

Sammanställ allt du behöver i ett Excel så du ser vad det kostar. Även verktyg du behöver.

Det mesta står här

Jag är inte helt klar över om det är koniskt styrrör men det bör det väl vara. Styrlager framgår inte
Tack för svar!!!! Verktygen har jag alla som behövs, jag tänker att jag börjar med att skicka in den på en ny lackering, 😁😁 har inte bestämt vilken färg jag ska ha på den:D

Ja, jag har börjat kika lite på mått kring vevhuset, matte var aldrig min grej så har lite svårt att veta vilken storlek jag ska köpa om jag beställer nytt

Det behövs ingen matte för det. Specs finns i länken ovan. Vevlagret är standard BSA 73 mm bred PF30. Styrlagret är inte med, men det är IS42/28.6 | IS52/40, där IS42 nästan bara används av Specialized.

Obs att det är en ram med riktigt daterad, gammaldags gemetri. Bra för grus, till stökig stig är en modern ram mycket bättre. Bakaxeln är icke-Boost. Jag skulle inte investera mycket pengar i det, men det borde finnas billiga delar på K&S.

Senast ändrad:

Det mesta står här

Det mesta står här

Det brukar komma roliga överraskningar på vägen, som att det är en udda standard på nåt, nånting sitter fast, nånting vill inte sitta fast som skall sitta fast osv.

Mina byggen brukar ta lång tid och kantas av motgångar, men jag tycker det är kul ändå.
Hur många har du byggt? Ja fritids intresse så ingen stress :)

Vill du specifikt ha en 2017 chamber restored to mint eller vad är bakgrunden?

Passa i så fall på att skicka dämparen på service och beställ lager och eventuellt annat som saknas från Specialized.
När du ändå pratar med dem, beställ ett headset också

Det behövs ingen matte för det. Specs finns i länken ovan. Vevlagret är standard BSA 73 mm bred. Styrlagret är inte med, men det är IS42/28.6 | IS52/40, där IS42 nästan bara används av Specialized.

Obs att det är en ram med riktigt daterad, gammaldags gemetri. Bra för grus, till stökig stig är en modern ram mycket bättre. Bakaxeln är icke-Boost. Jag skulle inte investera mycket pengar i det, men det borde finnas billiga delar på K&S.
Är det bsa? Jag hittade en länk med PF30.
Jag var dock nyvaken

Edit. Står 2017 Camber Comp 29

Vet nån vart jag hittar dom fsr orginalskruvar? Vill ha ett helt nytt sätt med såna skruvar
Det är det vi menar med hårdvara. Jag tror det är enklast att prata med tillverkaren. Jag har ingen erfarenhet av just Specialized men det brukar kunna vara krångligt

Edit. Skruvar, lager, axel, växelöra och släng med head set också. Dekaler?

Vevlager köper du tillsammans med vevparti

Kolla alla kullager vid alla leder i ramen. De har garanterat rostat då de normala MTB användarna aldrig plockar ur de eller trycker i mer fett. Skandinavien är ett blött lerigt land året om. Kullager rostar oavsett märke.

Kanske kan detta hjälpa kring bultarna: https://webshop.bestbike.de/us/spare-parts/specialized-fsr/fsr-bolt-kits/

Mät alla bultar skruvar med skjutmått om du inte hittar original och beställ.

Tillbaka
Topp