Första landsvägscykel

styrlinda3

Medlem
Första landsvägscykel
Hej, jag kom över en gammal världsmästar cykel som jag fixade till och har nu fastnat för landsvägscykling. Skulle vilja uppgradera lite då jag cyklar typ 3 gånger i veckan och mitt mål är att börja cykla längre sträckor och lite mer seriöst.

Är helt färsk på landsvägscykling och har inte så stor budget.
Är en äldre scott speedster för runt 3500-5000kr ett bra val? För tillfället lutar det åt en speedster s20 från 2012 för 4000kr.

Finns några speedster 30 för runt 3500 och crescent giga för samma.

Kom gärna med tips på andra modeller son kanske är mer lämpliga.
Tack!

Första landsvägscykel
Hej, jag kom över en gammal världsmästar cykel som jag fixade till och har nu fastnat för landsvägscykling. Skulle vilja uppgradera lite då jag cyklar typ 3 gånger i veckan och mitt mål är att börja cykla längre sträckor och lite mer seriöst.

Är helt färsk på landsvägscykling och har inte så stor budget.
Är en äldre scott speedster för runt 3500-5000kr ett bra val? För tillfället lutar det åt en speedster s20 från 2012 för 4000kr.

Finns några speedster 30 för runt 3500 och crescent giga för samma.

Kom gärna med tips på andra modeller son kanske är mer lämpliga.
Tack!
En scott s20 för 4000kr som första cykel fungerar kanon

Första landsvägscykel
Det låter som ett bra alternativ! (om än kanske lite dyrt för den modellen, men det beror på grupp och skick såklart)

Det viktigaste är att storleken blir rätt. Om du går utifrån storlekstabeller och kalkylatorer får du i 95% av fallen rekommenderat en för stor cykel. Sen är det alltid lättare att göra en liten cykel större än stor cykel mindre.

Väldigt individuellt men jag på 179cm kör L (477 reach) på mtb och hade köpt S/51-53 (ETT på ca 53-54,5 cm). Storleksbenämningen kan också bli lite konstig då cyklarna oftast är betydligt större än vad benämningen traditionellt sett hade för betydelse. Viktigt att kolla geometritabellerna!

Sen kommer det alltid kännas konstigt och utsträckt på bockstyrecykel om man är ovan.

Första landsvägscykel
Om man har tålamod att kolla runt lite så kan det nog skilja rätt mycket i skick på en så pass gammal cykel. Behöver man t ex lämna in för service och byta till nya däck, då rinner 1000-lapparna iväg rätt snabbt.

Första landsvägscykel
Det låter som ett bra alternativ! (om än kanske lite dyrt för den modellen, men det beror på grupp och skick såklart)

Det viktigaste är att storleken blir rätt. Om du går utifrån storlekstabeller och kalkylatorer får du i 95% av fallen rekommenderat en för stor cykel. Sen är det alltid lättare att göra en liten cykel större än stor cykel mindre.

Väldigt individuellt men jag på 179cm kör L (477 reach) på mtb och hade köpt S/51-53 (ETT på ca 53-54,5 cm). Storleksbenämningen kan också bli lite konstig då cyklarna oftast är betydligt större än vad benämningen traditionellt sett hade för betydelse. Viktigt att kolla geometritabellerna!

Sen kommer det alltid kännas konstigt och utsträckt på bockstyrecykel om man är ovan.
Individuellt som sagt, titta inte bara på kroppslängd utan också på proportioner. (apindex)
Lång överkropp och korta ben mot kort överkropp och långa ben ger helt olika ramstorlekar. Jag, som JohanRR ovan är (numera) 179 cm men måste ha en 56-57 cm ram med kort överrör.
Skulle rekommendera en cykel i segmentet ”endurance” eller komforträser om man vill, som första landsvägscykel. Om din Scott hör dit har jag ingen aning.

Tillbaka
Topp