[Artikel] Bästa cykelbyxorna för dam och herr 2025

Redaktionen

Medlem
Bibs-test-Rapha-woman-1-2000x1500.jpg

Under sommaren har jag tillsammans med cyklisten Caroline Jansson testat åtta olika cykelbyxor med hängslen (Bibs). Vi har valt modeller som är högsta standardnivå i respektive märke och samma nivå mellan dam och herrmodell för att se om det är kvalitetsskillnad mellan dem och hur passformen ser ut. Som ni ser i våra resonemang och upplevelser så har vi lite olika tankar om vad vi gillar för passform, men kvalitet är alltid kvalitet och vinnaren är värdig sin titel. Vilka cykelbyxor eller bibs är era favoriter?

Läs hela artikeln:

Kul test! Trots att cykelbyxor är en personlig preferens så tycker jag att det är läsvärt och ger mig nyttig info.

Sen är det ju trist att det alltid är så att dyrare är bättre… Kom igen nu HM, lansera en Rapha-dräpare till vårkollektionen! :-)

Bra med test, men hur kan ni missa Santini Redux bib ?? Grym bra & prisvärda.

Bra att du säger till! Vi gick efter vad man faktiskt kan köpa i svenska shoppar och vad som är lite trendigt. Märken som jag själv är nyfiken på utöver Santini är Alé, Castelli, Gobik och Q36.5. Men de har ingen större representation i Sverige

Kul test! Trots att cykelbyxor är en personlig preferens så tycker jag att det är läsvärt och ger mig nyttig info.

Sen är det ju trist att det alltid är så att dyrare är bättre… Kom igen nu HM, lansera en Rapha-dräpare till vårkollektionen! :-)
Hade lite förhoppningar på H&M byxan då Caroline gillade deras förra modell. Men om man inte kan vista sig på allmän plats utan att riska att bli anmäld för att blotta sig så är det svårt att rekommendera dessa. Jag tycker man även kan se i bilderna på H&Ms hemsida att de faktiskt inte kommer sitta bra på en.

Mina dhb (Wiggle) och Assos Mille fyller snart 10 år. Inte märkbart slitna men några börjar bli lite fnasiga i hängslena. Så kanske är det dags att börja byta ut några av dom mest slitna?

Vad var syftet med tryckmätningen? Den används väl egentligen för att prova ut sadlar, blir det verkligen relevant när man provar byxor?

Sedan blir ju inte "vetenskapligt" bara för att man har sensorer...

Vad var syftet med tryckmätningen? Den används väl egentligen för att prova ut sadlar, blir det verkligen relevant när man provar byxor?

Sedan blir ju inte "vetenskapligt" bara för att man har sensorer...
Jo men har du samma inställning på sadeln och byter byxor så ser du ju en skillnad mellan hur väl olika byxor jämnar ut trycket. Skulle vi ändra parametrar mellan testerna så är det en annan sak. Jag var först orolig att man inte skulle se någon skillnad. utan det bara var känsla

Bra att du säger till! Vi gick efter vad man faktiskt kan köpa i svenska shoppar och vad som är lite trendigt. Märken som jag själv är nyfiken på utöver Santini är Alé, Castelli, Gobik och Q36.5. Men de har ingen större representation i Sverige

Saknar Craft och Gore som väl ändå är väl representerade i Sverige. Och bilder på paddingen. Men annars bra test!

Har försökt nyttja Assos reparationsservice för ett par bibs som gick upp i en söm. Det funkade inte. De hänvisade till ÅF Bike-Components och de i sin tur sa nej till att göra nånting eftersom det var utanför garanti med 2 månader. Åter till Assos som sa att det inte går att laga bibs och efter tjat gav de till slut mig en rabattkod på 30%. Så den där reparationservicen är humbug.

Har försökt nyttja Assos reparationsservice för ett par bibs som gick upp i en söm. Det funkade inte. De hänvisade till ÅF Bike-Components och de i sin tur sa nej till att göra nånting eftersom det var utanför garanti med 2 månader. Åter till Assos som sa att det inte går att laga bibs och efter tjat gav de till slut mig en rabattkod på 30%. Så den där reparationservicen är humbug.
De försökte få mig att gå till butiken jag köpte de ifrån, men det var bikester som konkade. Så då gick de med på att behandla mitt ärende. Som tog ex antal vändor innan de gav med sig att de inte hade något som reglerade om man fick cykla utanför asfaltsvägar med byxorna. Ett par andra byxor fick jag rabatt på efter att jag kört in i en pinne. Så verkar bero lite på vilken handläggare man får.

Saknar Craft och Gore som väl ändå är väl representerade i Sverige. Och bilder på paddingen. Men annars bra test!
Ja vi funderade på bilder på paddingen. Men glömdes typ bort alternativt så struntade vi i der under fototillfället för att det finns bilder online tänkte vi.

Blev rätt mycket jobb ändå med detta test.

Men i framtiden kanske vi fotar av det med.

De försökte få mig att gå till butiken jag köpte de ifrån, men det var bikester som konkade. Så då gick de med på att behandla mitt ärende. Som tog ex antal vändor innan de gav med sig att de inte hade något som reglerade om man fick cykla utanför asfaltsvägar med byxorna. Ett par andra byxor fick jag rabatt på efter att jag kört in i en pinne. Så verkar bero lite på vilken handläggare man får.
Jag menar bara att nån reparation kan eller vill de inte utföra men de lovar ändå rätt brett på sin hemsida för skador utanför garanti: "We can repair most issues for only 230 SEK, which includes return shipping. For more complex repairs or extensive damage, we may have to charge more."

Det är skillnad på 230kr och att köpa nya bibs med 30% rabatt (~1500kr). Men visst är det lite trevligt att få rabatt även om garantin är slut.

Rapha har liknande policy, finns kanske nån här som nyttjat dem för reparation?

Bra test! Saknar craft och siroko. Sen känns det som att jag ser reklam för Darevie överallt, hade varit spännande att se om de va något att ha.

Kul test som ändå ger indikationer på vad man ska testa och undvika.
Själv kör jag mycket från Le Col. Dyra kläder men man cyklar fort till sig rabatter via strava som kan kombineras med deras rea vilket gör att de i slutändan hamnar någonstans i prissegment som Craft. Riktigt sköna byxor som tyvärr slets för fort i hängslena. De har uppdaterat designen nu och jag har fått kompensation.

Övrigt är jag väldigt nöjd med assos, mindre nöjd med craft men favoriten då? Det är ett par byxor från dhb aeron via wiggle. De är äldst av alla mina byxor, rullat längst men fortfarande skönast och ingen tendens ännu till vara utslitna. Finns allt som oftast till halva priset.

Kul test som ändå ger indikationer på vad man ska testa och undvika.
Själv kör jag mycket från Le Col. Dyra kläder men man cyklar fort till sig rabatter via strava som kan kombineras med deras rea vilket gör att de i slutändan hamnar någonstans i prissegment som Craft. Riktigt sköna byxor som tyvärr slets för fort i hängslena. De har uppdaterat designen nu och jag har fått kompensation.

Övrigt är jag väldigt nöjd med assos, mindre nöjd med craft men favoriten då? Det är ett par byxor från dhb aeron via wiggle. De är äldst av alla mina byxor, rullat längst men fortfarande skönast och ingen tendens ännu till vara utslitna. Finns allt som oftast till halva priset.
Jag har kikat på Le Col, men inte fattat om de är dyra pga kvalitet eller pga att de vill vara dyra. Kvalitet då, ändå?
Hur får man rabatt via Strava?

Någon som tycker något om Sigr?

Jag har kikat på Le Col, men inte fattat om de är dyra pga kvalitet eller pga att de vill vara dyra. Kvalitet då, ändå?
Har två bibs och jerseys från LeCol. Känns kvalitet tycker jag, funkade iaf bra på senaste Vättern, men har inte cyklat tillräckligt långt för att ha åsikt om hållbarhet jmf Assos exempelvis.

Rabatter fås antingen genom diverse Challenges på Strava eller sälja sin själ och låta LeCol se dina Stravapass.

HM byxorna har för många sömmar som sitter dåligt. Materialet är för tunt. Men för zwift hemma kanske det går bra.

Ngn av bästsäljarna från AliExpress hade varit intressant att se i testet med, inte minst då det finns en hel tråd tillägnat ämnet.
Ja, med tanke på att dagens toppmodeller från Aliexpress-märken såsom t.ex. Ykywbike, Darevie och Rion håller en betydligt högre nivå än vad som var vanligt från Aliexpress för bara några få år sedan, så vore det intressant att se hur de klarar sig i konkurrens med mer etablerade märken.

Någon som tycker något om Sigr?
Väldigt bra kvalitet. Byxorna var första utgåvan och hade för tunt meshtyg som med tiden slets ut. De har bra och hjälpsam kundtjänst där de kan svara på frågor om produkterna och även hjälpa dig med storlek om du är osäker.
För rabatt går man med i deras klubb så får man rabatt per mil. Efter många mil får man 30% rabatt eller så väljer man challenge. Cyklar X antal mil för 55 euro(?) i rabatt.

Jag köpte ett par från "The SYN Global Cycling Club" (training bins) för någon månad sedan, helt klart skönaste byxorna jag testat. Ska bli intressant att se hur dom står sig över tid, material och kvalitet känns väldigt bra.

Kul och bra test! Jag kör Raphas Core-kollektion för alla bibs och är nöjd givet att jag köpt dem på rea. Hade varit kul att kasta in dem i testet också för att förstå om det är motiverat att hoppa upp till Pro eller Brevet. Nåja, man kan inte få allt. Kanske npn i tråden kan ge ett utlåtande? Gillar för övrigt artiklarna på senare tid. Klart lyft kvalitetsmässigt👍🏻

Kul och bra test! Jag kör Raphas Core-kollektion för alla bibs och är nöjd givet att jag köpt dem på rea. Hade varit kul att kasta in dem i testet också för att förstå om det är motiverat att hoppa upp till Pro eller Brevet. Nåja, man kan inte få allt. Kanske npn i tråden kan ge ett utlåtande? Gillar för övrigt artiklarna på senare tid. Klart lyft kvalitetsmässigt👍🏻
Har de byxorna kvar den förhatliga mittsömmen i röven som går in mellan skinkorna?

Uppskattad artikel och upplagt för en del två med märkena nämnda i kommentarerna. Själv slänger jag in Castelli som förslag.

Kör Castelli på det mesta klädväg när jag cyklar. Sköna men priset är löjligt dyrt egentligen.

Bra test o förväntat resultat för mig. Har flera märken, Gore, Specialized o Pearl Izumi. Men den bästa jag har är Assos...

Har testat ett gäng märken (men långt ifrån alla), för mig funkar Sigr klart bäst.
Trevlig bonus att det är ett svenskt märke.

Jag har flera bibs från Craft som jag har vart väldigt nöjd med. Hade vart intressant att se test på någon av deras modeller.

Mina absoluta favoritbyxor är Café du Cyclistes, Mathilde. Det är ju lite av ett hipstermärke och kläderna är fånigt dyra. Men det är ju flera andra byxor här också. Dels är skinnet bekvämt med bra dämpning, men också stretchigt så att det följer kroppen. Sedan är tyget av ett slags stickat material som påminner om strumpbyxor, vilket gör att dom sitter väldigt bra. En toppbralla!

Använder bara långa byxor och av de jag testat har Shimanos varit överlägsna i kvalitet och passform (dock att man får köpa två till tre nummer större), inga andra har varit i närheten. Bäst är byxor utan stoppning, på längre etapper är det klart mycket sämre tycker jag med klar risk för skav.

Tillbaka
Topp