[Artikel] Stockholm vill eliminera onödiga stopp: Inför Grön Våg och testar högersväng mot rött för cyklister

Redaktionen

Medlem
[Artikel] Stockholm vill eliminera onödiga stopp: Inför Grön Våg och testar högersväng mot rött för cyklister
bild_column2-1800x1344.jpg

Stockholm planerar en stor uppgradering av stadens cykelnät. I budgeten för 2026 aviserar det rödgröna styret att man vill införa en "grön våg" på minst fem cykelstråk, samtidigt som man är redo att utmana gällande lagstiftning genom att testa högersväng mot rött ljus.

Läs hela artikeln:

Jag förstår inte juridiken här. Är det inte reglerat i statlig lag att man ska stanna inför rödljus? Kan en kommun reglera att man inte behöver följa statlig lag?

Får man inte svänga höger vid rött? ;)

På cyklbanor/gatorna i Stockholm med många cyklister finns bara en fart: flödeshastigheten.
Så de kommer att att mäta farten som cyklisterna håller och basera omslag till grönt på denna? Tillåt mig tvivla.

Så de kommer att att mäta farten som cyklisterna håller och basera omslag till grönt på denna? Tillåt mig tvivla.

Så gör man med biltrafiken. Jag ser inte vad annan man kan göra förutom att gissa hastigheten.

Jag förstår inte juridiken här. Är det inte reglerat i statlig lag att man ska stanna inför rödljus? Kan en kommun reglera att man inte behöver följa statlig lag?
DeepSeek svarar som följer på din fråga:

Det här är en mycket bra och aktuell fråga som berör förhållandet mellan statlig lagstiftning och kommunala försök att förbättra trafikflödet.

Här är den juridiska situationen:

1. Ja, det är reglerat i statlig lag att man ska stanna för rött ljus.

Det står i 3 kap. 52 § trafikförordningen (1998:1276):
"En trafikant färdas inte in i en korsning mot rött ljus. Detta gäller även mot gult ljus, om fordonet med rimlig inbromsning kan stanna före stoplinjen eller, om stoplinje saknas, före korsningen."

Detta är en tydlig och generell regel som gäller i hela Sverige.

2. Nej, en kommun kan inte formellt "reglera bort" ett krav i en statlig förordning.

Kommuner har vissa befogenheter att stifta lokala trafikföreskrifter, men dessa får inte strida mot högre ranglagar, som trafikförordningen. En kommunal föreskrift som sa "här i Stockholm behöver man inte stanna för rött ljus" skulle vara ogiltig och inte gälla.

Så vad menar Stockholm med att "utmana gällande lagstiftning"?

Uttalandet handlar sannolikt om att man vill driva på för en förändring av den statliga lagen genom att:

• Ansöka om tillstånd för ett försök: Kommuner kan ansöka hos Transportstyrelsen om tillstånd att genomföra försök som avviker från de vanliga trafikreglerna. Detta har gjorts tidigare, till exempel med "cykelövergångsställen" (som egentligen heter "cykelpassage").
  • Skapa opinion: Genom att offentligt föreslå något som är förbjudet idag, sätter man press på regeringen och riksdagen att ändra lagstiftningen. Det är ett politiskt sätt att visa att man anser att lagen är föråldrad och behöver anpassas till cyklisternas behov.
  • Testa konceptet i praktiken: Om man får tillstånd för ett försök kan man samla data och utvärdera om högersväng mot rött för cyklar är säkert och effektivt. En positiv utvärdering skulle ge starkare argument för en landsomfattande lagändring.
Sammanfattning:

• Lagstiftning: Det är absolut förbjudet enligt svensk lag att svänga höger mot rött ljus, oavsett om du kör bil eller cykel.
  • Kommunens roll: En kommun kan inte ensidigt upphäva denna lag. Däremot kan de vara en pådrivande kraft för att förändra den genom att ansöka om försök och bedriva opinionsbildning.
Poängen med Stockholms utspel är alltså inte att de tänker ignorera lagen, utan att de vill vara pionjärer och utmana lagstiftaren att ändra lagen på nationell nivå. Många andra länder, som Tyskland, Frankrike och Belgien, har redan liknande regler för cyklister, och Stockholm vill förmodligen att Sverige ska följa efter.

Är väl bara att sätta upp en grön lampa som markerar högersväng (separata rödljus för högersväng är ju tillåtet) och sen en tilläggstavla "gäller endast cykel".

Är väl bara att sätta upp en grön lampa som markerar högersväng (separata rödljus för högersväng är ju tillåtet) och sen en tilläggstavla "gäller endast cykel".

En bra lösning, som man har i Nederländerna. Men det är dock inte "högersväng mot rött".

Ibland går cykelbanan till höger om trafikljuset, då är det ju bara att köra.

Grön våg på Götgatan från Ringvägen till Folkkungagatan fungerar bra, hastighetsspannet som är OK för att hinna med vågen är ganska stort. När man kör söderut är det f.ö. rätt smart att köra Repslagargatan och sen köra rakt över Medborgarplatsen in på Folkkungatan, då slipper man vänta utanför Gröne Jägaren och vid Medborgarplatsen.

Går det juridiskt att särskilja fordonsslag vid trafikljus på det sättet? Idag alltså.

Så gör man med biltrafiken. Jag ser inte vad annan man kan göra förutom att gissa hastigheten.
Menar du att man gör det dynamiskt, d.v.s. att farten i den gröna vågen hela tiden justeras efter den fart som cyklisterna håller?

Eller menar du att man gör en massa mätningar och sen räknar ut farten som den gröna vågen och sen är den fixerad till detta värde?

DeepSeek svarar som följer på din fråga:

Det här är en mycket bra och aktuell fråga som berör förhållandet mellan statlig lagstiftning och kommunala försök att förbättra trafikflödet.

Här är den juridiska situationen:

1. Ja, det är reglerat i statlig lag att man ska stanna för rött ljus.

Det står i 3 kap. 52 § trafikförordningen (1998:1276):
"En trafikant färdas inte in i en korsning mot rött ljus. Detta gäller även mot gult ljus, om fordonet med rimlig inbromsning kan stanna före stoplinjen eller, om stoplinje saknas, före korsningen."

Detta är en tydlig och generell regel som gäller i hela Sverige.

2. Nej, en kommun kan inte formellt "reglera bort" ett krav i en statlig förordning.

Kommuner har vissa befogenheter att stifta lokala trafikföreskrifter, men dessa får inte strida mot högre ranglagar, som trafikförordningen. En kommunal föreskrift som sa "här i Stockholm behöver man inte stanna för rött ljus" skulle vara ogiltig och inte gälla.

Så vad menar Stockholm med att "utmana gällande lagstiftning"?

Uttalandet handlar sannolikt om att man vill driva på för en förändring av den statliga lagen genom att:

• Ansöka om tillstånd för ett försök: Kommuner kan ansöka hos Transportstyrelsen om tillstånd att genomföra försök som avviker från de vanliga trafikreglerna. Detta har gjorts tidigare, till exempel med "cykelövergångsställen" (som egentligen heter "cykelpassage").
  • Skapa opinion: Genom att offentligt föreslå något som är förbjudet idag, sätter man press på regeringen och riksdagen att ändra lagstiftningen. Det är ett politiskt sätt att visa att man anser att lagen är föråldrad och behöver anpassas till cyklisternas behov.
  • Testa konceptet i praktiken: Om man får tillstånd för ett försök kan man samla data och utvärdera om högersväng mot rött för cyklar är säkert och effektivt. En positiv utvärdering skulle ge starkare argument för en landsomfattande lagändring.
Sammanfattning:

• Lagstiftning: Det är absolut förbjudet enligt svensk lag att svänga höger mot rött ljus, oavsett om du kör bil eller cykel.
  • Kommunens roll: En kommun kan inte ensidigt upphäva denna lag. Däremot kan de vara en pådrivande kraft för att förändra den genom att ansöka om försök och bedriva opinionsbildning.
Poängen med Stockholms utspel är alltså inte att de tänker ignorera lagen, utan att de vill vara pionjärer och utmana lagstiftaren att ändra lagen på nationell nivå. Många andra länder, som Tyskland, Frankrike och Belgien, har redan liknande regler för cyklister, och Stockholm vill förmodligen att Sverige ska följa efter.
Deepseek är en sån där textgenerator, va? Den är bra på ordbajs. Om det är ordbajs man är ute efter.

Går det juridiskt att särskilja fordonsslag vid trafikljus på det sättet? Idag alltså.

Jag har sett trafikljus för buss monterad ovanpå vanlig trafikljus som gäller samma filen. Jag har inte sett om bussen kan få grön där när det är röd för bilarna men det skulle jag gissa.

Med tanke på att du verkar kunna sätta "gäller ej cykel"-tilläggsskylt på till exempel förbjuden infart borde du väl om inte annat kunna göra motsvarande på ett trafikljus?

Jag har sett trafikljus för buss monterad ovanpå vanlig trafikljus som gäller samma filen. Jag har inte sett om bussen kan få grön där när det är röd för bilarna men det skulle jag gissa.
En sån här kanske?
Trafiksignal_Spårvagn_buss_1.webp

Det var inte ordbajs jag frågade efter och det var inte det DeepSeek genererade i detta fall. Hittade du några sakfel?
Ja. Om en textgenerator genererar en text utan sakfel så är det antingen ren tur eller på grund av att texten är så innehållslös och allmänt hållen att det inte finns några påståenden som kan vara entydigt rätt eller fel.

Det åligger den som använder en textgenerator för att påvisa något att faktagranska texten och peka ut var i texten det som ska påvisas står. Textgeneratorn kan inget, vet inget, är bara programmerad att generera ett svar som är språkligt korrekt och gör frågeställaren nöjd. Killgissning-as-a-service.

Ja, men om man vill ha det överallt, så vore det bättre att ändra lagen än att sätta upp den typen av trafikljus i varje korsning.
Ja och nej tänker jag.
Om man verkligen vill ha det överallt, alltid, så vore det billigare och enklare att göra så.
Men om man inte alltid vill ha så så kan det vara smartare med trafikljus. Man behöver ju dessutom inte hela trafikljuset egentligen utan bara tilläggsdelen för högersväng.
Fördelen med det är också att det blir tydligt att man får svänga höger, och endast svänga höger.

Man kan också sätta upp dessa i utvalda korsningar för att testa conceptet. Går förmodligen fortare att genomföra än att vänta på en lagändring.

En sak jag funderar över är väjningsplikt.
Om en cyklist A cyklar rakt fram vid grön signal och en annan cyklist B kommer från höger för att svänga till sitt höger vid röd signal (alltså in på samma bana som cyklst A), vem har då väjningsplikt?
Om inget annat anges gäller väl högerregeln?
Dock inte så intuitivt att den som cyklar mot rött skulle ha "företräde".

Om det är rent juridiskt rätt vet jag inte, men det görs här hemma i byn. Ett trafikljus med skylten gäller endast fordon i linjetrafik. Busstrafik reglerat rakt fram. Andra fordon måste passera ljuset och svänga direkt höger.

Om det är rent juridiskt rätt vet jag inte, men det görs här hemma i byn. Ett trafikljus med skylten gäller endast fordon i linjetrafik. Busstrafik reglerat rakt fram. Andra fordon måste passera ljuset och svänga direkt höger.
Intressant, men det är en lite annan situation tänker jag. Där förbjuds vissa fordonsslag öht att köra en speciell fil/riktning. Eller? Har du typ Google Street View av hur det ser ut? I Stockholm är förslaget att alla bilar/cyklar/bussar/... får svänga höger efter de klassiska reglerna, men enbart ett fordonsslag när det är rött.

Nåja, det visar sig väl vad för argument de olika aktörerna för fram över tiden.

En sak jag funderar över är väjningsplikt.
Om en cyklist A cyklar rakt fram vid grön signal och en annan cyklist B kommer från höger för att svänga till sitt höger vid röd signal (alltså in på samma bana som cyklst A), vem har då väjningsplikt?
Om inget annat anges gäller väl högerregeln?
Dock inte så intuitivt att den som cyklar mot rött skulle ha "företräde".
Bodde länge i Kanada, där det är lagligt att svänga höger vid rött med bil så länge man stannar innan sväng. Funkade som en stoppskylt. Borde kunna fungera liknande för cyklister.

Bodde länge i Kanada, där det är lagligt att svänga höger vid rött med bil så länge man stannar innan sväng. Funkade som en stoppskylt. Borde kunna fungera liknande för cyklister.

I Kanada kanske. I Stockholm stannar många cyklister inte ens vid rött när de ska rakt fram.

Om vi utgår från att inga följer regler är väl alla lagar onödiga?
Precis! Fatta hur mycket bättre det blir.

Inga olagliga rödljuskörningar som ställer till elände, irritation och olyckor!
Inget underhållsbehov för trafiksignaler.
Aldrig behöva vänta på ett rödljus.

Att ingen tänkt på detta tidigare.

Deepseek är en sån där textgenerator, va? Den är bra på ordbajs. Om det är ordbajs man är ute efter.
De verkar nästan alltid inleda med att berömma frågeställaren för att hen ställt en "bra och aktuell fråga" eller dylikt. Härligt att vi går från att diskutera saker utifrån egenhändigt uttänkta formuleringar och funderingar till att få ett program att utrycka något helt opersonligt blaj. Bra att påpeka orimligheten i det!👍

Om vi utgår från att inga följer regler är väl alla lagar onödiga?

För den som redan kör mot röd gör det såklart ingen skillnad alls. Jag menade mer att många cyklister inte är särskilt benägna att följer alla reglar. Därför tror att jag nästa ingen skulle komma att stanna inför svängen och många skulle "använda" regeln för att svänga höger i full fart.

För den som redan kör mot röd gör det såklart ingen skillnad alls. Jag menade mer att många cyklister inte är särskilt benägna att följer alla reglar. Därför tror att jag nästa ingen skulle komma att stanna inför svängen och många skulle "använda" regeln för att svänga höger i full fart.
Jag cykelpendlar dagligen i Stockholm och vet hur lite respekt många har för (bland annat) rödljus.

Menar du att man gör det dynamiskt, d.v.s. att farten i den gröna vågen hela tiden justeras efter den fart som cyklisterna håller?

Eller menar du att man gör en massa mätningar och sen räknar ut farten som den gröna vågen och sen är den fixerad till detta värde?

Statiskt. Först tänkte jag att man skulle kunna mäta generellt innan. Men mycket bättre, och kanske också enklare, är att titta på flödet med gröna vågen i några dagar och justera tiderna så att så många som mögligt får hela gröna vägen.

Ok, då är jag lite mer med på noterna. Är dock fortfarande nyfiken på vad det i praktiken skulle innebära för fart på den gröna vågen. Nära 25 km/h med tanke på elcyklar?

Jag vill nominera Alvik som testplats för grön våg. De båda trafikljusen vid Alvik borde vara synkade på ett sådant sätt att man aldrig riskerar att fastna mellan dem om man rör sig med någorlunda normal cykelhastighet.

Ok, då är jag lite mer med på noterna. Är dock fortfarande nyfiken på vad det i praktiken skulle innebära för fart på den gröna vågen. Nära 25 km/h med tanke på elcyklar?
Är det inte bättre med 27 så man exkluderar de som inte kan cykla?

Gröna vågen på Götgatan skulle jag säga funkar mellan 10 och 30 km/h ungefär. Det är rött länge nere vid Skanstull när man korsar Ringvägen norrut men blir aldrig rött förrän man är framme vid Folkungagatan.

Sen kan ni som tror nog glömma allt vad ni tror på i frågan det räcker med att vägen går in i det statliga vägnätet så är det stopp.
Det är bara att titta i vgu så ser ni vilka vägar som är kommunala och statliga.

En annan grej att minska rödljuscyklingen är ju att det slår om till grönt för cykel när det slår om till grönt för bil.
Bilister behöver vad jag vet inte trycka på någon knapp för att det ska bli grönt så varför cyklister?
I Cph-regionen saknas i princip helt knappar att trycka på för cyklister. Så det går bra utan knapp!

I vilket fall som helst så är det inte uppenbart vilket lagrum i nu gällande förordningar och föreskrifter som kan användas för att formulera undantag från trafiksignalerna. Trafikförordningen anger att lokal trafikföreskrift kan användas för "andra särskilda trafikregler" men i gengäld så är den vanliga tolkningen att "andra särskilda trafikregler" är sådana som uttryckligen anges i Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om trafikföreskrifter. Här är det två olika juridiska synsätt som krockar: är allt som inte är förbjudet tillåtet, eller är allting som inte är tillåtet förbjudet?

Det kan vara så att Stockholm helt enkelt tänker genomföra något som faktiskt går helt utanför gällande förordningar och föreskrifter - formulera trafikföreskrifter på ett otillåtet sätt och skylta dem med vägmärken som inte finns - i syfte att tvinga fram en juridisk prövning som kan komma fram till att det ska vara tillåtet. Som när Transportstyrelsen, efter mycket om och men, motvilligt medgav att det inte fanns några hinder mot att sätta tilläggstavlan "Gäller ej cykel" under vägmärke C1 ("Förbud mot infart med fordon").

Tillbaka
Topp