MTB gravity - diskussion om medvetet risktagande

Vet inte vem du vänder dig till, men jag menade att 50+ inte ens funderar på att köra park med skidor. Men med cykel är det inte ett dugg ovanligt.

Du har aldrig åkt skidor va? 😅
Jo, men möjligen har jag mer talang för cykel. Svårt att säga eftersom jag är på låg nivå på båda. Jag menar inte att jag är kass utan att jag inte tränat seriöst. Jag upplever cykling som enklare att kontrollera risken. Definitivt enklare att ha med barn som är osäkra på cykel än på skidor.
Visst, det är mina barn och jag. För andra kanske skidor är enklare.
Jag har 10ggr fler liftdagar på skidor än cykel. Jag kan åka skidor och jag kan cykla men hoppar inget av det.

Jag kör med bröstplatta men har inte riktigt funderat i vilken situationen den behövs. Skulle tänka att den är bra när man landar platt i stenkistor. Sen kan man ramla på styrstammen. Men en särskilt farligt situation, som är inte så osannolikt vid fall, är att man ramlar på cykeln där styret är roterad 90 grad och mot marken på en sidan.
Ja, jag tycker inte jag landar platt men ännu finns det tid

Det har jag funderat på att skaffa. Har brutit bröstbenet (sternum) två gånger på vanliga plattåka där jag flugit av framåt.
Ok, intressant. Eller ja, värdefull input menar jag. Inte kul att du skadat dig.

Jag tror jag håller fast i styret och rullar. Det är så klart ingen garanti att jag alltid gör det eller att mina barn gör det.

Ok, intressant. Eller ja, värdefull input menar jag. Inte kul att du skadat dig.

Jag tror jag håller fast i styret och rullar. Det är så klart ingen garanti att jag alltid gör det eller att mina barn gör det.

På Järavallen hakade jag fast med styrände i ett träd på ett ställe i halvmeters ”nerförsbacke” så jag lutade redan mycket framåt, det gick inte att styra sig ur det. Den andra gången minns jag inte riktigt hur det gick till.

Och cykeln fick jag över mig i ryggen båda gångerna, då skaffade jag åtminstone ryggskydd.

Om jag gjort 10 helt okontrollerade OTB så har jag landat 10ggr på rygg. 1g med modern cykel och kanske 9 med 70 grader hta back in the day.

Förlåt. Faceplantat en gång

Jo, men möjligen har jag mer talang för cykel. Svårt att säga eftersom jag är på låg nivå på båda. Jag menar inte att jag är kass utan att jag inte tränat seriöst. Jag upplever cykling som enklare att kontrollera risken. Definitivt enklare att ha med barn som är osäkra på cykel än på skidor.
Visst, det är mina barn och jag. För andra kanske skidor är enklare.
Jag har 10ggr fler liftdagar på skidor än cykel. Jag kan åka skidor och jag kan cykla men hoppar inget av det.
Jag menade mest att hela skidorna är en broms.

Har ett sån't POC bröstskydd. Kan vara svårt att avgöra hur jäkla mkt skydd man behöver egentligen men jag är ganska nöjd med att jag köpte till bröstskyddet när jag kör i park. Det är inte ivägen i varje fall.

Har sett ett antal vurpor där folk landat platt på bröstet och inte har haft en chans att ta emot med händerna. Ligger det en sten på fel ställe gissar jag att det kan gå betydligt mer fel än bara några brutna revben. Man vill ju inte att hjärtat ska få en smäll t ex.

Sedan tänker jag att cykeldelar kan tränga in lite här o var. Senast i Järvsö verkar det ha vart ngn pulsåder som gick. Jag spekulerar att det kan ha vart ngn cykeldel som drog av den? Här på happy var det ngn som fick styret långt intryckt i låret så han höll på att omkomma.

Har ett sån't POC bröstskydd. Kan vara svårt att avgöra hur jäkla mkt skydd man behöver egentligen men jag är ganska nöjd med att jag köpte till bröstskyddet när jag kör i park. Det är inte ivägen i varje fall.

Har sett ett antal vurpor där folk landat platt på bröstet och inte har haft en chans att ta emot med händerna. Ligger det en sten på fel ställe gissar jag att det kan gå betydligt mer fel än bara några brutna revben. Man vill ju inte att hjärtat ska få en smäll t ex.

Sedan tänker jag att cykeldelar kan tränga in lite här o var. Senast i Järvsö verkar det ha vart ngn pulsåder som gick. Jag spekulerar att det kan ha vart ngn cykeldel som drog av den? Här på happy var det ngn som fick styret långt intryckt i låret så han höll på att omkomma.

Ja, svårt att avgöra men svårt att köpa lvl 1 till barnen?
När jag googlade poc såg jag ett raven som såg bra ut

Ja, svårt att avgöra men svårt att köpa lvl 1 till barnen?
När jag googlade poc såg jag ett raven som såg bra ut
Har ingen koll på lvl 1 o 2, jag bara köpte skyddet utan att veta vad jag köpte. Kanske man ska gå på devisen "om det sitter skönt så använder man det"/"bästa skyddet är det som faktiskt används"?

Tror skyddet är till för 2 saker. Dels för att fördela kraften och dels för att förhindra penetrering med tanke på hur det är utformat. Känns som att det kan ta en kula så jag funderar på att ha det när jag går till jobbet här i centrala Gbg.

Finns det någon butik i Malmö/Lund som säljer och där det går att prova POC bröstplatta utan att behöva beställa flera storlekar och hålla på?

Finns det någon butik i Malmö/Lund som säljer och där det går att prova POC bröstplatta utan att behöva beställa flera storlekar och hålla på?
Tror ej, men du kan beställa för hämtning på cykelkraft och prova direkt i butik. Det tar emot lite men inte så mycket som att krångla med return till Tyskland.
Gjorde så till min dotter för knä och armbåge

Har ingen koll på lvl 1 o 2, jag bara köpte skyddet utan att veta vad jag köpte. Kanske man ska gå på devisen "om det sitter skönt så använder man det"/"bästa skyddet är det som faktiskt används"?

Tror skyddet är till för 2 saker. Dels för att fördela kraften och dels för att förhindra penetrering med tanke på hur det är utformat. Känns som att det kan ta en kula så jag funderar på att ha det när jag går till jobbet här i centrala Gbg.
Level 1 och 2 är nog hur mycket kraft de absorberar i en specifik test.

Hur kommer bröstskydd in? Det är för att inte krossa bröstkorgen?
Båda gångerna jag brutit revben har det varit på sidan. Sista gången var det potentiellt dåligt men lungorna klarade sig. (Klockade en sten men relativt låg fart)

Är bröstplatta mer för de stora smällarna än för när kreti och pleti tappar ut framhjulet? Jag upplever inte att det är bröstet som tar stryck utanför hopplederna.

POC har ju en populär lösning som det finns bröstplatta till. MEN det är level I om jag minns rätt.
Hur tänker ni kring det? Min hjärna har lite svårt för den avvägning. Finns det level två så känns det som ett måste. Knäskydd är lättare att säga att level I räcker.
Dottern kör samma ryggskydd som hon har för skidor. Det täcker väldigt bra och det känns viktigt.
Hur ska man väga det mot tex POC? Sämre täckning, level 1 men bröstplatt (och cool)

Edit. Tänker på denna, men har bröstplattan blivit kraftigare sen den först kom? Hade för mig att den såg ut som ryggen.
Visa bilaga 799368
Jag har en ny utgåva och den ser ut exakt som på bilden, tjockleken vet jag inte om den ändrats.
Det som är bra med POCs skydd är att det är bekvämt och kan användas både under och över olika plagg. Det gör för mig att det används ofta. Finns många andra bra alternativ men som av olika anledningar inte är lika flexibla. Ett sådant jag testat är IXS Trigger upper body. Extremt bekvämt men överlag tunnare och varmare. Å andra sidan får man axelskydd samt ett mer täckande skydd rygg bröstkorg och rygg samt underarmar. Just axlar känner jag att det hade varit bra med skydd för då man lätt kan slå i dem vid en vurpa. Skulle vara ett starkt alternativ om jag skulle köpa nytt. Jag har IXS Flow Evo knäskydd som inte är jättetjocka men ändå definitivt skyddat mig vid vurpor så hade nog varit trygg med en IXS Trigger på överkroppen.

Jag har en ny utgåva och den ser ut exakt som på bilden, tjockleken vet jag inte om den ändrats.
Det som är bra med POCs skydd är att det är bekvämt och kan användas både under och över olika plagg. Det gör för mig att det används ofta. Finns många andra bra alternativ men som av olika anledningar inte är lika flexibla. Ett sådant jag testat är IXS Trigger upper body. Extremt bekvämt men överlag tunnare och varmare. Å andra sidan får man axelskydd samt ett mer täckande skydd rygg bröstkorg och rygg samt underarmar. Just axlar känner jag att det hade varit bra med skydd för då man lätt kan slå i dem vid en vurpa. Skulle vara ett starkt alternativ om jag skulle köpa nytt. Jag har IXS Flow Evo knäskydd som inte är jättetjocka men ändå definitivt skyddat mig vid vurpor så hade nog varit trygg med en IXS Trigger på överkroppen.
Tror jag vet vilken ixs du menar och den var ett alternativ när jag letade till mig själv. Om man nöjer sig med level 1 så är det nog den eller poc beroende på om man prioritera svalka eller skydd.

Om jag skulle ligga och pressa lite mer park så tror en sån jacka + crash pants eller vad det heter vore perfekt för mig.

Det blir lite högre farter nu när jag jagar barnen i blått/grönt än när jag kör själv..men jag klarar mig nog. Snart får jag väl svälja att de kör ifrån mig.

Just precis. Nyare modell men samma typ jag tänkte på.
Tror den vore perfekt för min lite lättare utförsåkning men risken är stor att den stannar hemma till förmån för poc på sommaren.

1760781019621.webp

Cykelkraft verkar inte ha bröstskyddet och ryggskyddet är slut i medium.

Kan vara åldern men jag skulle kunna tänka mig

Började cykla MTB 1989, o då hade man knappt hjälm, o cykeln var dålig anpassade till off-road, det de hade mer elller midre ramgeometryn som liknade en räcer. Spola fram till idag, så är cyklarna o skyddet avsevärt mycket bättre, även om farten är mycket högre o hoppen större.

Själv har jag övat upp mig på bikeparks o hopp de sista 4-5 åren, o klarar nu rätt så stora för att vara en gubbe på snart 62.
Dock tar jag det alltid lugnt i början. Pre-ride hopplinjer, kör linjer med tabletops o endast små gaps, o jobbar mig mot större (tabletops) under många åk.
Varje säsong får man nästan börja om här i Sverige tyvärr, pga den korta säsongen...men övar man så blir det bra tycker jag. De få skador jag haft har varit ett par st rejäla skrapsår, uteslutande från krasher i låga farter. I somras blev det 9 dagars åkning, 23 000m och 470km Downhill i morzine, med en uppskrapad arm som enda skada.

Jag tränar en hel del på balansbräda, o det tycker jag hjälper mycket, då man har det i muskelminnet hur man skall parera snabbt

Way to go ! 👍
Jag är själv 51 och funderar hur länge det går att köra på !

Vad kör ni med för skydd ni som kör utför i blå-röda leder (som glada amatörer), och vad har ni tryckt på kidsen för skydd?

-Fullface hjälm
-knäskydd
-ryggskydd

är väl de vanligaste man ser, men hur är de med sån där "nack-krage" (har säkert ett annat namn) bröstplatta, axelskydd osv osv...
Förutom de skydd du nämner har jag
-bröst/ryggplatta med axelskydd
- s.k. impact shorts (vi kallar dem pantsar-shorts)
- nackkrage
- handskar, glasögon.
- armbågsskydd

Barnen har inte nackkrage och axelskydd.

jag tänker att färgen på leden inte avgör risken, utan hur fort det går.

Cykelkraft verkar inte ha bröstskyddet och ryggskyddet är slut i medium.

Kan vara åldern men jag skulle kunna tänka mig
Jag har sådana pantzar-shorts. Men skid-modellen , dvs utan sittdynan.
Använder de även för skidåkning.

Men POC-shortsen är bra tycker jag, De vadderar/skyddar den höftdelen som är utsatt.
Andra shorts jag provat har bara delvis täckt området jag vill ska skyddas.
Så tips är att prova runt litet.
Leatt har bra shorts också.

Båda gångerna jag brutit revben har det varit på sidan. Sista gången var det potentiellt dåligt men lungorna klarade sig. (Klockade en sten men relativt låg fart)

Är bröstplatta mer för de stora smällarna än för när kreti och pleti tappar ut framhjulet? Jag upplever inte att det är bröstet som tar stryck utanför hopplederna.

POC har ju en populär lösning som det finns bröstplatta till. MEN det är level I om jag minns rätt.
Hur tänker ni kring det? Min hjärna har lite svårt för den avvägning. Finns det level två så känns det som ett måste. Knäskydd är lättare att säga att level I räcker.
Dottern kör samma ryggskydd som hon har för skidor. Det täcker väldigt bra och det känns viktigt.
Hur ska man väga det mot tex POC? Sämre täckning, level 1 men bröstplatt (och cool)

Edit. Tänker på denna, men har bröstplattan blivit kraftigare sen den först kom? Hade för mig att den såg ut som ryggen.
Visa bilaga 799368
Jag tänker att en bröstplatta fördelar ut krockenergin över ett större område.
Den dämpar säkert någon procent av energin också. Men framförallt tror jag plattan hjälper till som ett glidlager mellan bröstet och marken vid en krasch.

Men här måste jag säga att jag inte vet. Tips är att slå upp det på AI vad CE level 1 vs 2 innebär för bröstskydd. Skulle gissa att det kommer från en MC-stanard.

Edit. Standarden säger att för level 2 bröstplattor får max 12kN gå in i bröstet och för level 1 max 24kN. (Var tvungen att kolla upp)

Jag har en sån som på bilden. Själva plattan är ganska tunn. Men den är väldigt behaglig när det är varmt. Jag har den jämt när jag kör stigcykling.

Senast ändrad:
Ska du upp i level 2 så ser det ut såhär:

IMG_0065.webp

Blir ju snabbt betydligt varmare och otympligare men man ska inte välja skydd efter hur pass jobbigt det är att ha på sig det utan vilken körning man planerar.

Jag brukar ta L1 (mjuka skydd) när jag kör medelsnabbt med mjukt material att trilla i (sandbana). L2 om jag kör racetempo oavsett underlag.

Inga kompromisser

Senast ändrad:
Just precis. Nyare modell men samma typ jag tänkte på.
Tror den vore perfekt för min lite lättare utförsåkning men risken är stor att den stannar hemma till förmån för poc på sommaren.

Visa bilaga 799395
Jag tycker inte om skyddsjackor då de blir för varma. Så den skyddsjackan jag har (POC) används bara till skidåkning.

För mig funkar det här konceptet mycket bättre, med en tshirt eller linne under. Full level 2 🙂

Senast ändrad:
Ska du upp i level 2 så ser det ut såhär:

Visa bilaga 799431
Blir ju snabbt betydligt varmare och otympligare men man ska inte välja skydd efter hur pass jobbigt det är att ha på sig det utan vilken körning man planerar.
Ja, men om man jämför dotterns level II ryggskydd som täcker högt upp och långt ner en level I POC med bröstplatta så tycker jag det blir svårare. Då får man bestämma om man ska landa på bröst eller rygg

Jag tror man får anpassa skydden efter hur man kör och till sist får man välja. Jag slutade med MC delvis för att jag inte ville köra med skinnställ.

Ska man köra med full insats så håller jag med om att full body är rimligt.
För vår cykling så tror jag den största potentialen är ryggskydd vid xc men det är svårt

Ja, men om man jämför dotterns level II ryggskydd som täcker högt upp och långt ner en level I POC med bröstplatta så tycker jag det blir svårare. Då får man bestämma om man ska landa på bröst eller rygg
Har du sett den här ?
Den verkar bra. (Kanske inte till XC då...då är POC ett fungerande och bättre alternativ)

För vår cykling så tror jag den största potentialen är ryggskydd vid xc men det är svårt
Sen ~5 år tillbaka är det väldigt många som kör med ryggskydd i Hellas. Min känsla är att merparten har ryggskydd numera. Det har väl gått hand i hand med enduro och förvaring i ram eller midjeväska. Själv kör jag med en variant som ser ut som en nätbrynja med fack för ryggskydd. Används året om utom när jag har stor ryggsäck eller i park där jag har ett kralligare skydd.

Sen ~5 år tillbaka är det väldigt många som kör med ryggskydd i Hellas. Min känsla är att merparten har ryggskydd numera. Det har väl gått hand i hand med enduro och förvaring i ram eller midjeväska. Själv kör jag med en variant som ser ut som en nätbrynja med fack för ryggskydd. Används året om utom när jag har stor ryggsäck eller i park där jag har ett kralligare skydd.
Jag gör så sen rätt många år. En liten ryggplatta som jag alltid har när jag kör mtb, oavsett cykel. Mjuk och lätt platta insydd i en tunn funktionströja utan ärmar. Visst, blir lite svettigare om ryggen, men det ”kostar” så lite i bekvämlighet så att jag faktiskt alltid använder den.

Jag gör så sen rätt många år. En liten ryggplatta som jag alltid har när jag kör mtb, oavsett cykel. Mjuk och lätt platta insydd i en tunn funktionströja utan ärmar. Visst, blir lite svettigare om ryggen, men det ”kostar” så lite i bekvämlighet så att jag faktiskt alltid använder den.
Länk?

Det låter intressant. Annars får man kanske gå ryggsäckvägen. Hon kör med en liten USWE nu och så lätt blir det aldrig med skydd men kanske ändå funkar

Ser att att POC har någon sorts väst med vatten och sen hittade jag denna

Själv behöver jag ha ryggsäck och eftersom jag har en KUDO 20 kör jag med den trots att den är varm och tung. Åker skidor med den också

Edit. USWE har inte mindre än 15L men ser betydligt smidigare ut än min

Edit 2. Den väger nästan hälften av en camelback kudo 20. Tror det kan vara en bra grej för någon

Senast ändrad:
Mitt skinnställ, som eventuellt redan var gammalt när jag hade det, hade bara en plastbit som man stack ner i en ficka

Jag kör med POC VPD bröst+ryggskydd och hittills har jag fått mest valuta för bröstskyddet. Har gjort sälen ner för en klipphäll, har dragit bröstet i styrstammen, landat på en sten, osv.

Det är såpass luftigt och bekvämt att jag använder det även till vanlig stigcykling hemmavid, inte bara utförsåka.

Apropå skydd tycker jag att trenden att köra utförs utan handskar är helt obegriplig. Det är många tunna ligament och nervtrådar för handkirurgen att försöka trassla ut ifall man har otur.
det får man hålla med om.

nästan lika obegripligt är att folk inte från början prioriterar armbågsskydd. det är ju dom man lever på vid rullande landning. minskar på det sättet risken för skador på andra ställen högst väsentligt.

för mig åker de på före alla andra skydd utom hjälmen. varken svettiga, obekväma eller i vägen.

det får man hålla med om.

nästan lika obegripligt är att folk inte från början prioriterar armbågsskydd. det är ju dom man lever på vid rullande landning. minskar på det sättet risken för skador på andra ställen högst väsentligt.

för mig åker de på före alla andra skydd utom hjälmen. varken svettiga, obekväma eller i vägen.
Armbågsskydd är nog en vattendelare. Jag prioriterar knäskydd före armbågsskydd. Tycker armbågsskydd är i vägen, antingen stryper de blodtillförseln eller så halkar de ur position. Har väl inte hittat rätt modell än.

Jättebra med armbågsskydd om man vill skydda handlederna från skrapsår.

Jag skulle vilja ha någon form av vettigt armbågsskydd enligt devisen "något är bättre än inget" och så se till att det är just bekvämt och smidigt, får plats under kläderna och inte glider ner.

Tur att mina POC vpd har funkat som knäskydd när barnen var små. Då har de ju fyllt någon funktion för pengarna.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp