[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden

Kanske fel tråd men har någon ljudisolerat en skåpbil?

Fruns Peugot partner är rätt dryg att köra pga ljudet (ingen mellanvägg). Helst vill jag ju att den ska kännas som ren Rolls Royce men jag tänker att lite ljudisolering runt hjulhus och dämpmatta där jag kommer åt i skåpet på de stora ytorna plåt hade räckt långt. Men vad ska man köpa. Är det som med färg att man får vad man betalar för? Eller duger valfritt från nätet/Biltema? Hade varit skönt att slippa demontera inredning. Har inte gjort det innan och det låter som mycket krångel att få tillbaka inredningen snyggt. Bilen används typ 4 nätter om året som campervan så jag gillar isolering som klarar lite kondens.

Här är ju en schyst guide. De har både en light guide och en djupare och säljer material. Bondfångeri eller bra?

Bilder på länkarmbussning en ny bussning kostar 150kr en länkarm 1500kr. Finns ett frågetecken om en ny bussning kommer hålla eftersom den gamla lyckats trycka ur sig själv. Vad tror ni? Finns tillgång till hydraulpress vilket fall

Bilagor

• IMG_0744.webp
    IMG_0744.webp
    283.2 KB · Besök: 60
  • IMG_0743.webp
    IMG_0743.webp
    285.7 KB · Besök: 66
Senast ändrad:
Bilder på länkarmbussning en ny bussning kostar 150kr en ny länkarm kostar 1500kr. Finns ett frågetecken om en ny bussning kommer hålla eftersom den gamla lyckats trycka ur sig själv. Vad tror ni? Finns tillgång till hydraulpress vilket fall

Visa bilaga 788034
Är det gummit som släppt ur ringen eller har ringen släppt ur länkarmen?

Ny bussning för 146kr och 2st kanellängder till kompisen verkstad som pressade i den. Vet inte vad det kostar på en bilmek men antar många inte krånglar och byter bärarmen går väl på X antal tusenlappar.

Färdigklonkat i gupp och känns bra i själen.

"reservbilen", morsans gamla Skoda Felicia 2000 som jag tagit över, fick nedslag på besiktningen för anliggande broms på ett framhjul. Kärvande ok är väl en typisk effekt av låg användning. Den har gått mindre än 100 mil om året på senare år.

Kan det vara värt att försöka smörja och motionera igång kolv och glidpinnar eller är det bara dumsnålt? Förslag på smörja som kan funka om det är värt ett försök. Antar att man vill ha nåt värmetåligt och lite krypande, men inte för lättflytande/flyktigt.

Tar emot att lägga större pengar på den när den används så lite, men den går som en klocka och är bra att ha emellanåt.

/Johan

Kärvande OK är inte ovanligt. Helt klart ett försök att få igång dom. Använd vilket smörj som helst att få liv i det. Använd en bra rörtång på kolven. Vissa glidpinnar kan vara helt fastrostade och stum, jag har fått eldat lös nångång. Nya pinnar och damasker men det kostar inte många kronor.

"reservbilen", morsans gamla Skoda Felicia 2000 som jag tagit över, fick nedslag på besiktningen för anliggande broms på ett framhjul. Kärvande ok är väl en typisk effekt av låg användning. Den har gått mindre än 100 mil om året på senare år.

Kan det vara värt att försöka smörja och motionera igång kolv och glidpinnar eller är det bara dumsnålt? Förslag på smörja som kan funka om det är värt ett försök. Antar att man vill ha nåt värmetåligt och lite krypande, men inte för lättflytande/flyktigt.

Tar emot att lägga större pengar på den när den används så lite, men den går som en klocka och är bra att ha emellanåt.

/Johan
Testa är ju alltid värt då den stått stilla så länge, kan vara rost på kolven men även det går att smärgla bort även om det bara är ett tillfälligt fix. Som sagt renoveringkit finns ju till de flesta bromsar och kostar inte skjortan! Gissar att helt nya ok inte heller är så dyra till en Skoda?

Testa är ju alltid värt då den stått stilla så länge, kan vara rost på kolven men även det går att smärgla bort även om det bara är ett tillfälligt fix. Som sagt renoveringkit finns ju till de flesta bromsar och kostar inte skjortan! Gissar att helt nya ok inte heller är så dyra till en Skoda?
Finns visst ok för 480 pix på autodoc :), men byta oken är nog ett jobb jag helst skulle lämna bort så då blir det ju lite pengar i alla fall...

/J

back in the day kunde man motionera kolven ut och in - men undvika att den ramlar ut. Problemet är att om det inte blir 100 och det ligger på lite sliter man ut det snabbt. Sen fick man åka till Arons bilskrot

Finns visst ok för 480 pix på autodoc :), men byta oken är nog ett jobb jag helst skulle lämna bort så då blir det ju lite pengar i alla fall...

/J
Behövs ju inte ens lyft! :) En sån här och klämma bromsslangen med medans man byter. Jobbigast är väl att lufta bromsarna efteråt, men går snabbt bar man är två. =)

eller:

Behövs ju inte ens lyft! :) En sån här och klämma bromsslangen med medans man byter. Jobbigast är väl att lufta bromsarna efteråt, men går snabbt bar man är två. =)

eller:

Jag har aldrig klämt slangen när jag bytt ok. Har låtit det droppa i en burk bara, är bromsvätskebehållaren bara stängd droppar det inte så mycket. Lufta brukar också gå rätt lätt om man kan ha en medhjälpare till att trycka på pedalen.

/J
Kollat Biltema?
Hade samma problem bak min gamla Octavia. Testade att motionera men till slut blev det byte. Räkna med ett byte om ni ska behålla bilen.

Det går väl att ta isär oken och renovera och byta damask osv men det är inget jag någonsin har testat. Men annars är t.ex damasken trasig är det väl byte (eller renovering) som gäller på sikt. Men lite motion kan säkert funka i vissa fall

Men vad fanken, har alla bestämt sig för att sluta sälja däckskydd nu? En sån här korv alltså, att dra över alla fyra:

1762876868613.webp

Hittar bara Biltemas som är av urusel kvalitet och blandad skit på amazon. Finns det ingen vettig firma som säljer något?

Men vad fanken, har alla bestämt sig för att sluta sälja däckskydd nu? En sån här korv alltså, att dra över alla fyra:

Visa bilaga 803250

Hittar bara Biltemas som är av urusel kvalitet och blandad skit på amazon. Finns det ingen vettig firma som säljer något?
Ser ut som att ett lämpligt grill överdrag hade kunnat fungera?

När är det ekonomiskt försvarbart att installera kupé- eller motorvärmare? Har en Dieselmerca från 2013 som står i ett isolerat men ej uppvärmt garage i Skåne, det blir aldrig under nollan i garaget, på vintern håller det 3-8 grader. Målet är att komma till bukt med kallstarter, kör mestadels korta sträckor under två mil, 4-7 dagar i veckan.

När är det ekonomiskt försvarbart att installera kupé- eller motorvärmare? Har en Dieselmerca från 2013 som står i ett isolerat men ej uppvärmt garage i Skåne, det blir aldrig under nollan i garaget, på vintern håller det 3-8 grader. Målet är att komma till bukt med kallstarter, kör mestadels korta sträckor under två mil, 4-7 dagar i veckan.
Det har ju alltid sagts att det är väldigt bra för bilen med motorvärmare och att motorn slits enormt vid riktigt kalla starter osv. Det stämmer säkert men finns ju rätt gott om bilar som startas utan värmare iaf i -10 - 15°C där motorn överlever resten av bilen så jag vet inte jag. Dieslar har väl inte samma problem med oförbränt bränsle vid kallstarter som bensinare men kanske andra problem om de sällan kommer upp ordentligt i temperatur.

Installera bara motorvärmaren. På en del modeller är det väldigt enkelt att göra själv.
Kolla på t.ex. Defas hemsida hur installationen ser ut för just din modell.

Det har ju alltid sagts att det är väldigt bra för bilen med motorvärmare och att motorn slits enormt vid riktigt kalla starter osv. Det stämmer säkert men finns ju rätt gott om bilar som startas utan värmare iaf i -10 - 15°C där motorn överlever resten av bilen så jag vet inte jag. Dieslar har väl inte samma problem med oförbränt bränsle vid kallstarter som bensinare men kanske andra problem om de sällan kommer upp ordentligt i temperatur.
Om inte annat tar det en evighet för en relativt modern diesel att bli varm om den inte utsätts för belastning. Jag kan lägga handen på grenröret efter 5 minuter på tomgång på min, till exempel. Vilket innebär att man oftast kör iväg med kall motor trots att man haft den igång medan man skrapat rutor och sånt.

Edit: Startar man aldrig bilen i minusgrader ens så skulle jag inte bry mig om motorvärmare.

Om inte annat tar det en evighet för en relativt modern diesel att bli varm om den inte utsätts för belastning. Jag kan lägga handen på grenröret efter 5 minuter på tomgång på min, till exempel. Vilket innebär att man oftast kör iväg med kall motor trots att man haft den igång medan man skrapat rutor och sånt.

Edit: Startar man aldrig bilen i minusgrader ens så skulle jag inte bry mig om motorvärmare.
Så är det ju, sen vet jag inte hur mycket det hjälper att köra motorvärmare i 1 h t.ex? Den får ju lite hjälp på vägen men har fortfaraden en bra bit till arbetstemperatur.

Nae.. jag hade inte heller brytt mig under de förutsättningarna.

Så är det ju, sen vet jag inte hur mycket det hjälper att köra motorvärmare i 1 h t.ex? Den får ju lite hjälp på vägen men har fortfaraden en bra bit till arbetstemperatur.

Nae.. jag hade inte heller brytt mig under de förutsättningarna.
För egen del lurar jag på att installera en, men bara för att skona motorn. Att det är kallt i bilen i 5-10 minuter skiter jag i.

Edit: Haken är att på min bil måste jag skruva bort massa plåt undertill för att komma åt platsen på oljetråget där man sätter kontaktvärmaren (för motorns del är varm olja det viktigaste). Vet inte om jag orkar hålla på och åla under bilen på ramper när det är kallt och grisigt. Skulle man gjort i somras då. GDS-ställen verkar knappt finnas kvar heller.

För egen del lurar jag på att installera en, men bara för att skona motorn. Att det är kallt i bilen i 5-10 minuter skiter jag i.

Edit: Haken är att på min bil måste jag skruva bort massa plåt undertill för att komma åt platsen på oljetråget där man sätter kontaktvärmaren (för motorns del är varm olja det viktigaste). Vet inte om jag orkar hålla på och åla under bilen på ramper när det är kallt och grisigt. Skulle man gjort i somras då. GDS-ställen verkar knappt finnas kvar heller.
Fast i många moderna bilar är oljevolymen så liten att den blir kall direkt igen så fort den lämnat tråget. 4 liter ljummen olja mot 200 kg kall motor. Oljan är kall igen innan den ens hunnit ett varv.

Vattenvärmare brukar ofta sägas vara effektivare. Vattnet är större volym och cirkulerar i toppen när värmen stiger vilket värmer en större massa, så oljan värms av ljummen topp direkt när den kommer upp. Haken är väl att förste droppen olja som kommer dit tar nån sekund extra om oljan är kall och seg. Alla fabriksmonterade bränsledrivna värmare jag sett värmer vattnet.

Sen om det är enklare att montera är en annan femma. Beror väl på om man kommer åt lämplig gummislang där värmen kan stiga upp i motorn.

Haken är väl att förste droppen olja som kommer dit tar nån sekund extra om oljan är kall och seg.
Vilket är just det man slipper med oljetrågsvärmare. Dessutom värms ju blocket också, om än inte lika mycket.
Finns såklart fördelar med båda, men just för dieslar tror jag mer på att värma oljan.

Vilket är just det man slipper med oljetrågsvärmare. Dessutom värms ju blocket också, om än inte lika mycket.
Finns såklart fördelar med båda, men just för dieslar tror jag mer på att värma oljan.
Det borde väl inte spela nån direkt roll vilket drivmedel motorn har? Första sekunderna är lika kalla. Sen blir bensinmotorn betydligt snabbare varm efter det.

Nu är ju generellt en motor uppbyggd på att oljan i tråget/sumpen ska pumpas upp, till toppen och rinna ner (typ) och smörja...

Nu är ju generellt en motor uppbyggd på att oljan i tråget/sumpen ska pumpas upp, till toppen och rinna ner (typ) och smörja...
Precis. Så om toppen är iskall men oljan ljummen blir olja bara nerkyld direkt igen. Tänker jag då.

Medan i motsatt fall blir all oljan ljummen rätt omgående. Förutsatt att den är pumpbar alls då.

Behöver hjälp av happys bilmekaniker. Wv caddy 2016 där stolsvärmaren helt plötsligt slutade fungera , lampan lyser inte när man trycken på knappen heller.

Säkring eller annat fel ?

Tillbaka
Topp