The Gravel tråd

• Trådstartare Trådstartare Paco
  • Start datum Start datum
The Gravel tråd
Helt okej hjul, prisvärda men annat än att det står Zipp på dem inget rejält mervärde jämfört med t.ex. Scribe, Hunt, Ican eller dylika. Notera att de är hookless, spelar mindre roll på gravel men värt att tänka på beroende på vikt på ekipaget och ryttare om man även tänkt köra landsvägsdäck.
Jag förstår inte varför man ska ha hookless. Jag kollade själv lite på dessa Zipp-hjulen men vill inte ha hookless. Finns det någon fördel utöver att spara några få gram?

The Gravel tråd
Blev en liten runda på 68 km och precis under 1000 hm idag. Lite kyligt var det men go frisk luft.
20251017_143734.webp

The Gravel tråd
Vilken lampa är det? Och har den reflektor eller lins?
För enl min (kanske fördomsgrundade) erfarenhet är det tyvärr vanligt att lampor med lins har en ljusbild som är öndigt tvärt avhuggen i sidled, tvärtom mot vad man vill ha.

En pannlampa är alltid bra att ha, åtminstone för att kunna meka om ngt skulle hända
Men en mekpannlampa behöver ju inte vara vare sig så strak, stor eller dyr som en cyklingspannlampa som duger för att lysa upp på mörka krokiga vägar.
Sysslar du med ngn annan utomhussport så här års? Löpning, skidåkning eller kanske snöskottning och vedhuggning?
En pannlampa som funkar för det borde du ju kunna använda även till cykling, eller?
Annars har ju många sina favoritlampor som de kan tipsa om här i tråden.
Cyclami CYC1600, så liknande Magicshine EVO. Den har definitivt lins.

Jag har pannlampa för löpning som är liten och nätt (Sofirn HS10). Den borde jag kanske alltid ha med. Tror dock inte den är kraftfull nog att köra på hjälmen men bra tips att ha meklampa.

The Gravel tråd
Helt okej hjul, prisvärda men annat än att det står Zipp på dem inget rejält mervärde jämfört med t.ex. Scribe, Hunt, Ican eller dylika. Notera att de är hookless, spelar mindre roll på gravel men värt att tänka på beroende på vikt på ekipaget och ryttare om man även tänkt köra landsvägsdäck.
Det är stor beslutsångest. Stålgraveln som väger snudd på 12 kg (varav hjulset drygt 2 kg) känns sävlig varje gång jag har varit ute på räsern, som i sig inte är rekordlätt på strax under 9 kg. Den har i sin tur Giant PR-2-hjul som förr eller senare med skall bytas, så det vore kul med ett gravelhjul som om andan faller på kan migrera till räsern (men inte prio)
Budget gärna under 10k. Så vad väljer man, 303s, Newmen G34:or, Reserve 32:orna på K&S, Elitewheels eller Slowbuild med leverans runt årsskiftet eller något annat?

The Gravel tråd
Det är stor beslutsångest. Stålgraveln som väger snudd på 12 kg (varav hjulset drygt 2 kg) känns sävlig varje gång jag har varit ute på räsern, som i sig inte är rekordlätt på strax under 9 kg. Den har i sin tur Giant PR-2-hjul som förr eller senare med skall bytas, så det vore kul med ett gravelhjul som om andan faller på kan migrera till räsern (men inte prio)
Budget gärna under 10k. Så vad väljer man, 303s, Newmen G34:or, Reserve 32:orna på K&S, Elitewheels eller Slowbuild med leverans runt årsskiftet eller något annat?
Enligt mig är K&S bästa val om bara pris och vara är överensstämmer. Man får oftast väldigt mycket mer grejer för pengarna där, dock inte alltid och då ska man kunna lite av det här med beställaransvar.

The Gravel tråd
Enligt mig är K&S bästa val om bara pris och vara är överensstämmer. Man får oftast väldigt mycket mer grejer för pengarna där, dock inte alltid och då ska man kunna lite av det här med beställaransvar.
Det där var ju klart bra. Men långt borta och mycket pengar att förskotta utan att kunna inspektera innan.

The Gravel tråd
Det här är ju min högst personliga åsikt men jag tycker det absolut är snyggast med låg profil på fälgarna på en stålhoj. Visst finns det några rejsiga stålhojar där en aerofälg kan se ok ut men annars lågprofil.

Till grabbens MTB byggde jag hjul på light Bicycle XC930 fälgar med 30mm innerbredd, DT350 nav och Sapim D-light ekrar. Landade på en bit under 1300g och en bit under 10’. När jag ska uppgradera mina gravelhjul tänkte jag bygga liknande men gravel-nav. Blir lätt och billigt och snyggt. Light bicycle har sedan dess släppt ännu lättare och även något smalare fälgar vilket kan funka ännu bättre för grus. Men dessa blir dock tråkiga att flytta över till racern.

Så det blir mitt tips.

The Gravel tråd
Det där var ju klart bra. Men långt borta och mycket pengar att förskotta utan att kunna inspektera innan.
Bara å deala med säljaren om besiktning hemma hos dig och skicka tillbaka om det är något som avviker för mycket från det de ska vara för de mil som är körda.
Men säkert enklare returer med butiker.

The Gravel tråd
Till grabbens MTB byggde jag hjul på light Bicycle XC930 fälgar med 30mm innerbredd, DT350 nav och Sapim D-light ekrar. Landade på en bit under 1300g och en bit under 10’. När jag ska uppgradera mina gravelhjul tänkte jag bygga liknande men gravel-nav.
Vad är det som gör att DT350 inte skulle fungera som gravel-nav?
Jag har fem hjul med dem utan att ha märkt ngn nackdel.

The Gravel tråd
Motsv 7500kr med dagens dollarkurs känns ju svårslaget.
Har ingen egen erfarenhet av deras prylar men läst en del ros här i forumet. Kollade på deras hjul när jag skulle köpa nya nyligen och skulle säkert kunna ha något set av dem, men köpte ett par fina lätt beggade på K&S i stället.

The Gravel tråd
Idag dök Trek Checkout upp i svenska online butiker. På pappret en drömcykel. Som tur är fanns inte min storlek, så inget impulsköp.. än så länge.
Har ingen erfarenhet av Treks storlekar, men de verkar ganska inkonsekventa. Bör normalt välja Large av i princip alla märken, inklusive Trek. Men just checkout så är det tydligen ML som passar bäst.

Ni med erfarenhet av Trek, brukar det vara lite hejkonpejkon?

(Är iofs tur för plånboken, alla storlekar utom ML fanns i helgen då ett impulsköp annars hade skett.)

The Gravel tråd
Jag kör mest torrt sportgrus och inte så mkt lerigt/dödsgrus.
Då behöver du inte särskilt mkt mönster om ens ngt
Vilka 40-42mm tanwalls tjöper jag?
Jan Heines René Herse Barlow Pass 38mm borde i verkligheten bli (minst) 40mm
(Jag har René Herse Bon Jon Pass 35mm de mäter 40mm på i25-fälgar)
Barlow_Pass_LX_3396_s-600x600.jpg

Nästa strl upp är Snoqualmie Pass 44mm, vilket kanske blir onödigt mkt i verkligheten

The Gravel tråd
The Gravel tråd
Då behöver du inte särskilt mkt mönster om ens ngt

Jan Heines René Herse Barlow Pass 38mm borde i verkligheten bli (minst) 40mm
(Jag har René Herse Bon Jon Pass 35mm de mäter 40mm på i25-fälgar)
Barlow_Pass_LX_3396_s-600x600.jpg

Nästa strl upp är Snoqualmie Pass 44mm, vilket kanske blir onödigt mkt i verkligheten
1+ kört deras 28, 45 och 55 (ungefärliga mått). Väldigt nöjd. Har man tur så kan man hitta Grand Bois som är helt omöjliga att skilja från Rene Herse för lägre priser. Tex hos Veloform. Men vet inte vilka storlekar de har.

The Gravel tråd
På tal om Rene Herses däck. Var får man bäst tag i guldklimparna? Verkar vara oerhört begränsad tillgång i shoppar inom EU.
Urban bike wear i stockholm har.
Veloform i göteborg

Sen är första googleträffarna iaf

The Gravel tråd
Lägger till denna:

Dailybread och Just Pedal har jag beställt ifrån. Sistnämnda hade jag fått ett defekt däck från, ägaren skickade ett nytt innan jag hann returnera. Urtrevlig karl att korrespondera med. Måste rekommendera Jelle Tienstras butik:

The Gravel tråd
Men att en fabrik gör produkter åt andra märken betyder inte perautomatik att produkterna är lika på något sätt alls. Materialval, uppbyggnad av konstruktion, färg osv. är efter respektive varumärkens egna spec. Sen finns det ju syster- och dotterprodukter som härstammar från samma produkt och därmed delar kunskap och material med varandra.
Att olika varumärken delar dessa saker är inte helt uteslutet heller, men bara man delar produktionmaskinerna gör inte produkterna samma.

Tillbaka
Topp