The Gravel tråd
Ok! Jag hade ju mekaniska 2x12 och det imponerade faktiskt inte alls.Det tyckte jag med.. tills jag provade trådlösa GRX![]()
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Ok! Jag hade ju mekaniska 2x12 och det imponerade faktiskt inte alls.Det tyckte jag med.. tills jag provade trådlösa GRX![]()
Jag förstår inte varför man ska ha hookless. Jag kollade själv lite på dessa Zipp-hjulen men vill inte ha hookless. Finns det någon fördel utöver att spara några få gram?Helt okej hjul, prisvärda men annat än att det står Zipp på dem inget rejält mervärde jämfört med t.ex. Scribe, Hunt, Ican eller dylika. Notera att de är hookless, spelar mindre roll på gravel men värt att tänka på beroende på vikt på ekipaget och ryttare om man även tänkt köra landsvägsdäck.
Jag förstår inte varför man ska ha hookless. Jag kollade själv lite på dessa Zipp-hjulen men vill inte ha hookless. Finns det någon fördel utöver att spara några få gram?
Cyclami CYC1600, så liknande Magicshine EVO. Den har definitivt lins.Vilken lampa är det? Och har den reflektor eller lins?
För enl min (kanske fördomsgrundade) erfarenhet är det tyvärr vanligt att lampor med lins har en ljusbild som är öndigt tvärt avhuggen i sidled, tvärtom mot vad man vill ha.
En pannlampa är alltid bra att ha, åtminstone för att kunna meka om ngt skulle hända
Men en mekpannlampa behöver ju inte vara vare sig så strak, stor eller dyr som en cyklingspannlampa som duger för att lysa upp på mörka krokiga vägar.
Sysslar du med ngn annan utomhussport så här års? Löpning, skidåkning eller kanske snöskottning och vedhuggning?
En pannlampa som funkar för det borde du ju kunna använda även till cykling, eller?
Annars har ju många sina favoritlampor som de kan tipsa om här i tråden.
Nej precis, fördelen är väl för den som tillverkar att det blir enklare=>billigareNej, finns inga fördelar, tänker man sig köra tubeless och 30mm + däck finns väl inga direkta nackdelar heller.
Även jag hade en fin dag på cykeln i solskenet, helt utan punka eller några andra problem idag.Gruscykling runt Tyresta nationalpark, med sambon. Friskt på morgonen, men solen var med oss hela fina dagen. Vindstilla. Kunde inte bli bättre.
Det är stor beslutsångest. Stålgraveln som väger snudd på 12 kg (varav hjulset drygt 2 kg) känns sävlig varje gång jag har varit ute på räsern, som i sig inte är rekordlätt på strax under 9 kg. Den har i sin tur Giant PR-2-hjul som förr eller senare med skall bytas, så det vore kul med ett gravelhjul som om andan faller på kan migrera till räsern (men inte prio)Helt okej hjul, prisvärda men annat än att det står Zipp på dem inget rejält mervärde jämfört med t.ex. Scribe, Hunt, Ican eller dylika. Notera att de är hookless, spelar mindre roll på gravel men värt att tänka på beroende på vikt på ekipaget och ryttare om man även tänkt köra landsvägsdäck.
Enligt mig är K&S bästa val om bara pris och vara är överensstämmer. Man får oftast väldigt mycket mer grejer för pengarna där, dock inte alltid och då ska man kunna lite av det här med beställaransvar.Det är stor beslutsångest. Stålgraveln som väger snudd på 12 kg (varav hjulset drygt 2 kg) känns sävlig varje gång jag har varit ute på räsern, som i sig inte är rekordlätt på strax under 9 kg. Den har i sin tur Giant PR-2-hjul som förr eller senare med skall bytas, så det vore kul med ett gravelhjul som om andan faller på kan migrera till räsern (men inte prio)
Budget gärna under 10k. Så vad väljer man, 303s, Newmen G34:or, Reserve 32:orna på K&S, Elitewheels eller Slowbuild med leverans runt årsskiftet eller något annat?
Det där var ju klart bra. Men långt borta och mycket pengar att förskotta utan att kunna inspektera innan.Enligt mig är K&S bästa val om bara pris och vara är överensstämmer. Man får oftast väldigt mycket mer grejer för pengarna där, dock inte alltid och då ska man kunna lite av det här med beställaransvar.
![]()
Säljes: Dt-swiss grc 1400 xdr
Hej! Säljer ett hjulpar enligt rubriken. Säljes med PIRELLI Cinturato H 45mm tubless som på bilden.happyride.se
Det här är ju min högst personliga åsikt men jag tycker det absolut är snyggast med låg profil på fälgarna på en stålhoj. Visst finns det några rejsiga stålhojar där en aerofälg kan se ok ut men annars lågprofil.Det är stor beslutsångest. Stålgraveln som väger snudd på 12 kg (varav hjulset drygt 2 kg) känns sävlig varje gång jag har varit ute på räsern, som i sig inte är rekordlätt på strax under 9 kg. Den har i sin tur Giant PR-2-hjul som förr eller senare med skall bytas, så det vore kul med ett gravelhjul som om andan faller på kan migrera till räsern (men inte prio)
Budget gärna under 10k. Så vad väljer man, 303s, Newmen G34:or, Reserve 32:orna på K&S, Elitewheels eller Slowbuild med leverans runt årsskiftet eller något annat?
Bara å deala med säljaren om besiktning hemma hos dig och skicka tillbaka om det är något som avviker för mycket från det de ska vara för de mil som är körda.Det där var ju klart bra. Men långt borta och mycket pengar att förskotta utan att kunna inspektera innan.
Vad är det som gör att DT350 inte skulle fungera som gravel-nav?Till grabbens MTB byggde jag hjul på light Bicycle XC930 fälgar med 30mm innerbredd, DT350 nav och Sapim D-light ekrar. Landade på en bit under 1300g och en bit under 10’. När jag ska uppgradera mina gravelhjul tänkte jag bygga liknande men gravel-nav.
Jag var otydlig. Till grabben byggde jag mtb hjul med DT mtb nav. Till graveln skulle jag bygga samma hjul men med DT gravelnav. Olika dimensioner bara.Vad är det som gör att DT350 inte skulle fungera som gravel-nav?
Jag har fem hjul med dem utan att ha märkt ngn nackdel.
Japp bra pris. Order från US = tullar och hög frakt? Ä deras egna nav ok eller bör man köra på DT 240?Vi är flera på happy som kör Ican G25 t.ex.
Här i SL version
![]()
ICAN 700C G25 carbon gravel wheelset
Best budget 700c carbon gravel wheelset G25 are available for sale.icancycling.com
De har EU-varuhus också = ej tull eller moms. tillkommer vid hemkomst. Finns i menyn i deras hemsida.Japp bra pris. Order från US = tullar och hög frakt? Ä deras egna nav ok eller bör man köra på DT 240?
Edit: såg nu att det finns en dedikerad tråd.
Motsv 7500kr med dagens dollarkurs känns ju svårslaget.De har EU-varuhus också = ej tull eller moms. tillkommer vid hemkomst. Finns i menyn i deras hemsida.![]()
Har ingen egen erfarenhet av deras prylar men läst en del ros här i forumet. Kollade på deras hjul när jag skulle köpa nya nyligen och skulle säkert kunna ha något set av dem, men köpte ett par fina lätt beggade på K&S i stället.Motsv 7500kr med dagens dollarkurs känns ju svårslaget.
Motsv 7500kr med dagens dollarkurs känns ju svårslaget.
Har ingen erfarenhet av Treks storlekar, men de verkar ganska inkonsekventa. Bör normalt välja Large av i princip alla märken, inklusive Trek. Men just checkout så är det tydligen ML som passar bäst.Idag dök Trek Checkout upp i svenska online butiker. På pappret en drömcykel. Som tur är fanns inte min storlek, så inget impulsköp.. än så länge.
Oavsett märke bör du jmf stack och reach istf tillverkarens namn på strlHar ingen erfarenhet av Treks storlekar, men de verkar ganska inkonsekventa. Bör normalt välja Large av i princip alla märken, inklusive Trek. Men just checkout så är det tydligen ML som passar bäst.
Ni med erfarenhet av Trek, brukar det vara lite hejkonpejkon?
Ja, och även då blir det rörigt mellan deras modeller. Var mest nyfiken på om detta var vanligt förekommande hos Trek?Oavsett märke bör du jmf stack och reach istf tillverkarens namn på strl
Optimerade för 40mm. Jag kör mest torrt sportgrus och inte så mkt lerigt/dödsgrus. Vilka 40-42mm tanwalls tjöper jag?Hunt har börjat sälja rekonditionerade hjul med tre års garanti. Beställde nyss ett par 35 Carbon. Kul!
Sånna initiativ gillas!Hunt har börjat sälja rekonditionerade hjul med tre års garanti. Beställde nyss ett par 35 Carbon. Kul!
Pathfinders TLROptimerade för 40mm. Jag kör mest torrt sportgrus och inte så mkt lerigt/dödsgrus. Vilka 40-42mm tanwalls tjöper jag?
Snabba hjul ska ha snabba däck! Continental Terra Speed eller dessa, som är otestade av mig, men ska vara reptilsnabba. Hutchinson Caracal RaceOptimerade för 40mm. Jag kör mest torrt sportgrus och inte så mkt lerigt/dödsgrus. Vilka 40-42mm tanwalls tjöper jag?
Då behöver du inte särskilt mkt mönster om ens ngtJag kör mest torrt sportgrus och inte så mkt lerigt/dödsgrus.
Jan Heines René Herse Barlow Pass 38mm borde i verkligheten bli (minst) 40mmVilka 40-42mm tanwalls tjöper jag?
Vilka däck har du provat själv?Då behöver du inte särskilt mkt mönster om ens ngt
Jan Heines René Herse Barlow Pass 38mm borde i verkligheten bli (minst) 40mm
(Jag har René Herse Bon Jon Pass 35mm de mäter 40mm på i25-fälgar)
![]()
![]()
700C x 38 Barlow Pass TC Tire
www.renehersecycles.com
Nästa strl upp är Snoqualmie Pass 44mm, vilket kanske blir onödigt mkt i verkligheten
1+ kört deras 28, 45 och 55 (ungefärliga mått). Väldigt nöjd. Har man tur så kan man hitta Grand Bois som är helt omöjliga att skilja från Rene Herse för lägre priser. Tex hos Veloform. Men vet inte vilka storlekar de har.Då behöver du inte särskilt mkt mönster om ens ngt
Jan Heines René Herse Barlow Pass 38mm borde i verkligheten bli (minst) 40mm
(Jag har René Herse Bon Jon Pass 35mm de mäter 40mm på i25-fälgar)
![]()
![]()
700C x 38 Barlow Pass TC Tire
www.renehersecycles.com
Nästa strl upp är Snoqualmie Pass 44mm, vilket kanske blir onödigt mkt i verkligheten
Urban bike wear i stockholm har.På tal om Rene Herses däck. Var får man bäst tag i guldklimparna? Verkar vara oerhört begränsad tillgång i shoppar inom EU.
copenhagencyclingclub.com
dailybreadcycles.de
www.justpedal.nl och www.copenhagencyclingclub.com har en del.På tal om Rene Herses däck. Var får man bäst tag i guldklimparna? Verkar vara oerhört begränsad tillgång i shoppar inom EU.
+1 för Gravelking SSGillar dom här:
![]()
Panaracer Gravelking Semislick+ Tubeless 700C x 40 graveldäck, Guld | Bikeinn
Få Panaracer Gravelking Semislick+ Tubeless 700C x 40 i Guld för 460.99 kr. Perfekt för cykling med snabb leverans. Köp Däck på Bikeinn!www.tradeinn.com
Källa på det?Rene Herse däcken tillverkas ju av Panaracer så med Gravelking får man 90% av prestandan för 50% av priset.
Källa på det?