[Artikel] Är 32 tum nästa stora grej? Vi tittade närmare på BMC:s "Project Fahrenheit" på Sea Otter Europe

Redaktionen

Medlem
[Artikel] Är 32 tum nästa stora grej? Vi tittade närmare på BMC:s "Project Fahrenheit" på Sea Otter Europe
Happyride_Seaotter-europe_030-2000x1333.jpg

Du såg rätt! På Sea Otter Europe dök BMC upp med en "hemlig" prototyp, internt döpt till "Project Fahrenheit", som ställde om klockorna i cykelvärlden. I en tid då 29-tumshjulet är standard på de flesta mountainbikes, testar BMC gränserna med monsterhjul på hela 32 tum.

Läs hela artikeln:

I Skåne där livet som MTB -Cyklist domineras av barnvagnsbreda snitslade banor och pulsmätare kommer detta att höja farten.

Men även Uppsalas rötter och Nackas stenar kommer slätas ut.

Om bara cykeln blir hanterbar längdmässigt. Men med tanke på hur poppis de relativt ohanterliga slädarna med DH slaglängd varit/är så funkar det säkert.

Snygg hoj btw, det trodde jag inte jag skulle säga :)

Hörde rykten i våras om att Trek uttalat sig om att 36 tums hjul på en mtb ska vara det ultimata på en mtb..

Fan trot..

Om inte annat skulle vi få snyggare bockstyrehojar med en ny hjulstandard. LVG hojar i största ramstorlekarna är oftast groteskt fula med 29 tum. 😄

Om inte annat skulle vi få snyggare bockstyrehojar med en ny hjulstandard. LVG hojar i största ramstorlekarna är oftast groteskt fula med 29 tum. 😄
Men känns väl tveksamt att det skulle slå på Gravel eller LVG?
Toe-overlapp blir knee-overlap? 😆

Men känns väl tveksamt att det skulle slå på Gravel eller LVG?
Toe-overlapp blir knee-overlap? 😆
Alltså, bara på största ramstorlekarna. Tror aldrig man kommer använda 32 tum på dom minsta MTB-ramarna heller.

för att komma upp i 29 tum på en landsvägscykel behövs 2,25-tums däck. trots rådande trender tror jag det är ovanligt.

med 25 mm traditionella lvg-däck kommer man på 622-fälg upp i hela 26,5 tum.

Fick just som svar från BMC att detta bara var en prototyp och att det inte finns ngn produktions-cykel med dessa hjul ännu för media att testa. Som förväntat alltså (men om man aldrig frågar får man ju aldrig ngt svar).

Spännade i en cyklingsvärld där innovationer i nya årsmodeller räknas i flyttade skruvfästen och ännu bredare styren.

Har inte koll på storleken på Sea Otter (Europa) men Eurobike verkar ha problem med en jäkla massa avhoppare. Kommer Sea Otter att ta över som största B2B-mässa i Europa i framtiden kanske? Eller är Riva del Garda ännu större?

Senast ändrad:
Har inte koll på storleken på Sea Otter (Europa) men Eurobike verkar ha problem med en jäkla massa avhoppare. Kommer Sea Otter att ta över som största B2B-mässa i Europa i framtiden kanske? Eller är Riva del Garda ännu större?
Jag hörde att Roc d'Azur är en stor cykelfestival också

Kan se fördelarna på gravel. På MTB beror det på banan. Svänger det inte så inga problem. Den kommer vilja gå rakt fram. Är det mycket svängar är min gamla 26 tummare snabbare än min 29 tummare. Ju fortare det går desto svårare att svänga.

Frågan är väll varför vann han inte fler etapper? Om nu 32 är så överlägset varför användes det bara på raka vägar? Mina stigar svänger betydligt oftare än vad etapperna på cape epic gör. Så om de inte inför regler om att tävlingsbanorna inte får ha för snäva svängar. Tror att 32 tum kanske är den mest kortlivade hjulstorleken.

Frågan är väll varför vann han inte fler etapper? Om nu 32 är så överlägset varför användes det bara på raka vägar? Mina stigar svänger betydligt oftare än vad etapperna på cape epic gör. Så om de inte inför regler om att tävlingsbanorna inte får ha för snäva svängar. Tror att 32 tum kanske är den mest kortlivade hjulstorleken.
36" blev väl ingen hit det heller. Men det gäller att sälja nytt oavsett!

Lyssnade på John Karrasch när han var gäst på Bonkbros om hans restultat med rullmotstånd för 32" hjul och däck som säger att det är minst 10 watt snabbare rull lika för lika mellan 32" och 29" vid 15 mph. https://docs.google.com/spreadsheet...sC0nuDa6WA/edit?gid=1139856651#gid=1139856651

Lyssnade på John Karrasch när han var gäst på Bonkbros om hans restultat med rullmotstånd för 32" hjul och däck som säger att det är minst 10 watt snabbare rull lika för lika mellan 32" och 29" vid 15 mph. https://docs.google.com/spreadsheet...sC0nuDa6WA/edit?gid=1139856651#gid=1139856651
Vad skulle förklaringen till minst 10W skillnad vara ur ett fysik-perspektiv?

Vad jag kan se är det på det grövsta underlaget som den uppmätta skillnaden blir så stor. Men också betydligt svårare att mäta där att man kör exakt samma stök.

Tar modellen hänsyn till olika systemvikt? Mer massa på 32” hjulen gör att de rullar på bättre? Kan vi få samma effekt om 29” fälgarna+däck och 32” fälgarna+däck väger lika mycket?

Och jag kan inte se att modellen skulle ta hänsyn till olika friktion internt i naven, så det skulle kunna vara en felkälla.

Hålls däcktryck konstant mellan däcken? Men är det inte egentligen något annat som är intressant, typ något med anläggningsyta och deformation. Dvs om vi hittar det optimala däcktrycket för rullmotståndet, som kommer vara olika mellan 29” och 32”, hur stor är skillnaden då?

I mitt huvud tänker jag att det är oerhört svårt att köra kundvagnsstorlek av hjul över typ grov makadam. Men jag har svårt att se förklaringen till att det skulle bli så mycket som 10W mindre rullmotstånd att gå från 29” däck till 32” däck, effekten borde ha avtagit mer än så innan dess hade min gissning varit.

Tänker att det kan finnas många felvariabler här och att man måste förstå modellen som används i detalj. Intressant, men jag är skeptisk.

Kan man få en mullet med 32” fram och 26” bak? 😉 Det skulle vara intressant att testa känslan i!

Har inga problem med att förstå att 32 rullar bättre på raka stigar/vägar med lagom med ojämnheter. Min 29a rullar bättre än min 26a på dessa underlag. Men jag har fortsatt bättre tider på vissa stigar med min 26a. När det svänger och farten ändras även över vissa stora hinder. När det handlar om grepp uppför kan man kompensera med lägre tryck och bredare däck.

Tar modellen hänsyn till olika systemvikt? Mer massa på 32” hjulen gör att de rullar på bättre? Kan vi få samma effekt om 29” fälgarna+däck och 32” fälgarna+däck väger lika mycket?
Har man någonsin rullat något stort och tungt över ojämnt underlag så är det väl inte svårt att tro på att det finns fördelar med båda aspekterna. Definitivt lättare att rulla något större och har man väl fått upp farten rullar något tyngre också bättre. Oklart hur fördelningen ser ut, det skulle som du skriver helt klart vara spännande att jämföra med ett par 29"-hjul som väger exakt lika mycket.

Samtidigt har jag svårt att se något annat än nackdelar i klättring/klungryck/utbrytningsförsök och det är ju där xc-lopp avgörs, inte utförs.

Vad skulle förklaringen till minst 10W skillnad vara ur ett fysik-perspektiv?

Vad jag kan se är det på det grövsta underlaget som den uppmätta skillnaden blir så stor. Men också betydligt svårare att mäta där att man kör exakt samma stök.

Och jag kan inte se att modellen skulle ta hänsyn till olika friktion internt i naven, så det skulle kunna vara en felkälla.

Hålls däcktryck konstant mellan däcken? Men är det inte egentligen något annat som är intressant, typ något med anläggningsyta och deformation. Dvs om vi hittar det optimala däcktrycket för rullmotståndet, som kommer vara olika mellan 29” och 32”, hur stor är skillnaden då?

I mitt huvud tänker jag att det är oerhört svårt att köra kundvagnsstorlek av hjul över typ grov makadam. Men jag har svårt att se förklaringen till att det skulle bli så mycket som 10W mindre rullmotstånd att gå från 29” däck till 32” däck, effekten borde ha avtagit mer än så innan dess hade min gissning varit.

Tänker att det kan finnas många felvariabler här och att man måste förstå modellen som används i detalj. Intressant, men jag är skeptisk.

Kan man få en mullet med 32” fram och 26” bak? 😉 Det skulle vara intressant att testa känslan i!
Läs gärna om hans metodik. Han kör samma rundor med varje däck, mäter atmosfärstryck, vindhastighet , temperaturer och väljer optimalt lufttryck för systemvikt.självklart blir det svårt mellan olika cyklar och hjul men så stora differenser som han fått fram visar på att det finns mycket att vinna. Han tyckte inte att styrbarheten är så stort problem heller. Men han är också i min längd, typ1,78-1,80 m

Mina värsta farhågor är att de gör om banorna i xc så de passar 32 tum för branschen har aldrig fel. Stora doserade kurvor med stenkross. Kanske några dropp som inte är för höga. Klättringar som inte orsakar några stopp. Då kommer 32 vara fullständigt överlägset. Farten kommer vara hög med få krascher. Men när de kraschar kommer det inte vara små skrubbsår.

Jag länkade ovan en, gammal, interview från Pinkbike med en utvecklare från Trek. Han säger att 36" är optimalt, efter mycket mätning av samma rundor med 29", 32" och 36". Enkla förklaringar är att ett större rullar enklare över ojämnheter. Själva skulle jag tänka att det ger mer fördel än några 100 gram extra vikt man måste släppa uppför och accelerera.

Jag länkade ovan en, gammal, interview från Pinkbike med en utvecklare från Trek. Han säger att 36" är optimalt, efter mycket mätning av samma rundor med 29", 32" och 36". Enkla förklaringar är att ett större rullar enklare över ojämnheter. Själva skulle jag tänka att det ger mer fördel än några 100 gram extra vikt man måste släppa uppför och accelerera.

Optimalt om man vill att det ska gå så fort som möjligt på ett visst underlag, säkert. Men är det optimalt om man vill ha så roligt som möjligt?

det blir hursom dyra watt att spara. men det kommer komma oproportionerligt högt på folks listor när de ska optimera sin utrustning.

Hållbarheten blir ju oxå sämre ju större hjulet är. Så det behövs vikt för att göra hjulet starkt även av den anledningen. Gissar att vi inte kommer se ngn stor spridning av 32:or i enduro o dh-spåren men jag kanske har fel. :unsure:

Optimalt om man vill att det ska gå så fort som möjligt på ett visst underlag, säkert. Men är det optimalt om man vill ha så roligt som möjligt?

Det berör på vad man tycker om. Om man tycker om att köra snabbt är det kanske bättre. "Kanske" för att mindre hjul ger en sensation av högre hastighet för att de ger mer vibrationer. Det nämns också i intervjun och ovan.

Jag tycker att FS är mindre roligt på många stigar för att stöket filtras bort. Jag vill känna en viss mått av stök och föredrar HT och helstel. Jag har funderat på hjulstorlek. 26" hakar sig upp för mycket. Jag är nöjd med 29". Skulle gärna prova 32", men tror att jag inte skulle ville har det redan pga sämre smidigheten. Sen är frågan för mig om bättre rull över stök skulle det göra roligare eller mindre roligt för mig. Ett 32" framhjul skulle passa i framgaffeln på min helstel.

Det berör på vad man tycker om. Om man tycker om att köra snabbt är det kanske bättre. "Kanske" för att mindre hjul ger en sensation av högre hastighet för att de ger mer vibrationer. Det nämns också i intervjun och ovan.

Jag tycker att FS är mindre roligt på många stigar för att stöket filtras bort. Jag vill känna en viss mått av stök och föredrar HT och helstel. Jag har funderat på hjulstorlek. 26" hakar sig upp för mycket. Jag är nöjd med 29". Skulle gärna prova 32", men tror att jag inte skulle ville har det redan pga sämre smidigheten. Sen är frågan för mig om bättre rull över stök skulle det göra roligare eller mindre roligt för mig. Ett 32" framhjul skulle passa i framgaffeln på min helstel.
Jag har liknande inställning. 😊 HT är roligare än FS men lite för jobbigt när man inte cyklar så ofta att man är i toppform. Jag kör ungefär 50/50.

Om något funderar jag på 27,5x2,8" istället för 29". Stora däck gör mer än massa fjädring där jag cyklar. Det är mest att jag blir trött i handlederna med små hjul och/eller däck.

Lite skvaller från VitalMTB.
Screenshot 2026-04-25 22.43.37.webp

Hållbarheten blir ju oxå sämre ju större hjulet är. Så det behövs vikt för att göra hjulet starkt även av den anledningen. Gissar att vi inte kommer se ngn stor spridning av 32:or i enduro o dh-spåren men jag kanske har fel. :unsure:
Som en kul grej så körde Neko Mulally med ett 32" Aspen fram på sin Frameworks DH vid Sea Otter downhill och vann. Så varför inte, de är mindre känsliga än XC för vikten? Mullet med 32" eller 30.5" fram.

Tillbaka
Topp