Vad skulle förklaringen till minst 10W skillnad vara ur ett fysik-perspektiv?
Vad jag kan se är det på det grövsta underlaget som den uppmätta skillnaden blir så stor. Men också betydligt svårare att mäta där att man kör exakt samma stök.
Tar modellen hänsyn till olika systemvikt? Mer massa på 32” hjulen gör att de rullar på bättre? Kan vi få samma effekt om 29” fälgarna+däck och 32” fälgarna+däck väger lika mycket?
Och jag kan inte se att modellen skulle ta hänsyn till olika friktion internt i naven, så det skulle kunna vara en felkälla.
Hålls däcktryck konstant mellan däcken? Men är det inte egentligen något annat som är intressant, typ något med anläggningsyta och deformation. Dvs om vi hittar det optimala däcktrycket för rullmotståndet, som kommer vara olika mellan 29” och 32”, hur stor är skillnaden då?
I mitt huvud tänker jag att det är oerhört svårt att köra kundvagnsstorlek av hjul över typ grov makadam. Men jag har svårt att se förklaringen till att det skulle bli så mycket som 10W mindre rullmotstånd att gå från 29” däck till 32” däck, effekten borde ha avtagit mer än så innan dess hade min gissning varit.
Tänker att det kan finnas många felvariabler här och att man måste förstå modellen som används i detalj. Intressant, men jag är skeptisk.
Kan man få en mullet med 32” fram och 26” bak?

Det skulle vara intressant att testa känslan i!