Vajerdragning gammal stålis / 105 10 del

glitch

Aktiv medlem
Har en gamma stålis som växlarna inte vill riktigt.
Sitter 10 delad 105 på, med "antennreglagen".
Problemet är att det liksom att antingen hoppar inte växlarna upp ordentligt, spänner jag vajern mer så hoppar de inte ner ordentligt istället.
Efter mycket om och men kändes det som att det är nånstans i vajerdragningen det spökar trots nya höljen och ny vajer. Också svårt att få en bra vajerspänning direkt utan att mippla med justerskruven.
Försöker man spänna vajern "lagom" i 10 ans växel för hand för att sedan skruva fast den i bakväxeln så ligger det ändå slack på vajern i synnerhet på delen mellan BB och reglaget.
Då slog det mig att ju vajern går på undersidan BB och denna ram finns ingen "plastplatta" som det ofta finns, utan vajern löper i en ståldel på ramen.
Den delen är så klart allt annat än fräsch så jag kan tänka mig att det är där "friktionen" blir som påverkar spänningen och återgången när vajern släpps för att växla ned.
Finns det lösa "guides" man skulle kunna montera istället eller hur kan man bygga bort denna friktionskälla för att låta vajern löpa på rostigt gammal stål kan ju inte vara det bästa.

20200407_110939.jpg

Senast ändrad:
Ja , det är väl bara att slipa slätt och montera en sådan här kabelhållare. Somliga skruvas fast med en M5 skruv och vissa har bara en "styrtapp" som håller den på plats och då får man ju bara borra ett så stort hål som tappen kräver eller annars kanske gänga en M5

Bilagor

• cableholder b-b.png
    cableholder b-b.png
    5.3 KB · Besök: 126
Enklast vore väl att trä vajern i en bit plaströr som finns i bromsvajerhöljen under vevpartiet. Borde minska friktionen en del.

Enklast vore väl att trä vajern i en bit plaströr som finns i bromsvajerhöljen under vevpartiet. Borde minska friktionen en del.

Precis, funderade på nåt sånt. Frågan är bara hur man bäst får röret att sitta kvar utan att lägga för mycket tryck / kompression på det.
Måttligt sugen på slipa slätt.

Jag tror att det sitter kvar utan problem. Vajern är ju alltid mer eller mindre spänd så den trycker mot i detta fall vevpartiet.

Nu har jag petat dit ett litet rör som man får med i vajerkit ibland. Men vete sjutton om det är boven.
Ett par funderingar då jag blev osäker, ska vajern bara löpa rakt över klacken med låsskruven som på bilden? Så jag inte missar någon knicks och därför får fel utväxling. Känns nämligen som varje klick drar för lite vajer.

Sen händer ingenting när man justerar b skruven. Hade velat ha översta trissan närmare kassetten men det rör sig inte alls?

Körde extra långt hölje nu sista biten för att inte ha några skarpa böjar.

Hann inte testa ikväll om det vart bättre så vi får se.

Bilagor

• 20200407_210343.jpg
    20200407_210343.jpg
    318.2 KB · Besök: 141
  • 20200407_210721.jpg
    20200407_210721.jpg
    433.3 KB · Besök: 167
  • 20200407_220336.jpg
    20200407_220336.jpg
    417.4 KB · Besök: 147
Så bra det här forumet är ibland va! Search and you shall find.

Klippte upp ett vajerhölje och plockade ut plaströret och det lade sig perfekt på plats.

Den blir för övrigt svincool den här 90-talsracern! Men det är en bit kvar innan den kan rulla ut…
IMG_3851.webp
IMG_3852.webp
IMG_3854.webp

Senast ändrad:
Snygg hoj!
Helt i min smak med silverfärgade komponener. (y)
Förutom styret då....
Columbusrör i ramen?
Haha styret är provisoriskt. Jag hittade bara en modell med 26 mm diameter som var silver och en profil jag gillar med platt övergång till handtagen och den är slutsåld överallt (nitto m151 eller m106) så det svarta får duga tills vidare.

Columbus TSX heter rören, verkar ha varit top of the line där i början av 90-talet.

Har blivit djupdykning i Campagnolosortimentet också men blev nöjd med denna kompletta Daytonagrupp från cirka 2000. Köpt från Buycycle för 100 eurosar 👍. Växel i handtagen var ändå ett krav.

Haha styret är provisoriskt. Jag hittade bara en modell med 26 mm diameter som var silver och en profil jag gillar med platt övergång till handtagen och den är slutsåld överallt (nitto m151 eller m106) så det svarta får duga tills vidare.

Columbus TSX heter rören, verkar ha varit top of the line där i början av 90-talet.

Har blivit djupdykning i Campagnolosortimentet också men blev nöjd med denna kompletta Daytonagrupp från cirka 2000. Köpt från Buycycle för 100 eurosar 👍. Växel i handtagen var ändå ett krav.
Aha! Då känner jag mig trygg.
Hade varit trist att paja den snygga hojen med ett svart styre!

Columbus var fina grejer.(y)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp