[OT] Happy Foto - visa din kamera, frågor, tips m.m.

Beror ju lite på hur snabbt man vill få fram kameran. En ryggsäck av slingtyp borde fungera för de flesta. Den jag ska sälja, Kata 3n1 33, är nog för stor men.
Ryggsäck blir inte bra, för varmt. Jag har en säck av den typen.

Trodde jag hade hittat en övre-ramrörsväska som kameran kunde tryckas i. Men den var för liten. Det är egentligen den ideella lösningen för mig.

En Sony 6000 men jag använder den ibland med gammal Nikon-optik. Fast antagligen inte när den ska med på cykeln.
7 l. låter stort, ja.
Då är den total overkill, ja. Jag använder den antingen med en Sony a7 II och Tamron 28-200, eller GFX 50S II med 50/3,5 eller 35-70.
En a6000 med relativt liten glugg får du ner i Evocs "vanliga" midjeväska (3 liter tror jag). Nackdelen (?) är att den väskan är mjuk och inte har några avdelare, så vill man ha annat i den så kanske det behövs nån mjuk påse för kameran.

Är det för grus- eller asfaltcykling hade jag personligen valt en styrväska istället. Sjukt smidigt att ha kameran framför sig hela tiden utan att behöva fippla med remma eller väskor på ryggen.

Då är den total overkill, ja. Jag använder den antingen med en Sony a7 II och Tamron 28-200, eller GFX 50S II med 50/3,5 eller 35-70.
En a6000 med relativt liten glugg får du ner i Evocs "vanliga" midjeväska (3 liter tror jag). Nackdelen (?) är att den väskan är mjuk och inte har några avdelare, så vill man ha annat i den så kanske det behövs nån mjuk påse för kameran.

Är det för grus- eller asfaltcykling hade jag personligen valt en styrväska istället. Sjukt smidigt att ha kameran framför sig hela tiden utan att behöva fippla med remma eller väskor på ryggen.
Jag har ett antal styrväskor i olika storlekar och inser verkligen fördelen men liiite fåfäng är man ju när det gäller just landsvägscykel…😊

En så liten kamera borde du få ned i en snackbag. Smidigare än så lär det inte bli, och rätt monterad får du plats över för händerna. Ögat kanske gnyr lite, men du kan trösta den inre stilpolisen med att det kunde varit värre. Du övervägde ju att cykla i ett ordningsvaktskoppel… 😉

1746821122652.webp

Senast ändrad:
Jag har köpt en Nikon D500 som jag är väldigt nöjd med när det gäller bilder men vet någon varför det blir filmsnuttar om ca 4:30 minuter vid inspelning av en 29 minuters film?
Vet inte om du har fått någon lösning på det. Min D500 leverarar filmsnuttar på 29:59 minuter. Så jag skulle tro att det är som andra skrivit fel filsystem på korten. Har du exvis Fat16 eller Fat 32 så är max filstorlek 2 respektive 4 GB.
Har du formaterat kortet i kameran?

Vet inte om du har fått någon lösning på det. Min D500 leverarar filmsnuttar på 29:59 minuter. Så jag skulle tro att det är som andra skrivit fel filsystem på korten. Har du exvis Fat16 eller Fat 32 så är max filstorlek 2 respektive 4 GB.
Har du formaterat kortet i kameran?
Det tycks vara en begränsning i kameran. Enligt manualen kan man spela in max 29:59 och med hög upplösning blir det upp till 8 filer a 4GB. Senaste konserten jag filmade delade jag upp i en tagning per artist. Inte optimalt men iaf i min värld är det främst en stillbildskamera även om det gör otroligt fina filmer under rätt förutsättningar.
Jag formaterar alltid fö alla kort i kameran innan användning och efter att jag kopierat över bilderna/filmerna till datorn.

finns det nått roligare än kartonger med
Prylar….. en något försenad födelsedagspresent från Sambon.
Det ör jag som aldrig kunde bestämma vad jag ville ha , men så i fredags dök det upp ett bra erbjudande så då slog jag till 😋

Bilagor

• 014C1F98-CAD7-4DC3-B911-0C689162D190.webp
    014C1F98-CAD7-4DC3-B911-0C689162D190.webp
    184.7 KB · Besök: 51
finns det nått roligare än kartonger med
Prylar….. en något försenad födelsedagspresent från Sambon.
Det ör jag som aldrig kunde bestämma vad jag ville ha , men så i fredags dök det upp ett bra erbjudande så då slog jag till 😋
Fan va gott!
Slog själv till på ett beg 200-500/5,6 och en D850. Oldschool med DSLR men jag är 50+

Jag får inte in minneskortet i min canon 60d. Det klickar liksom inte i. Vet inte om det kommit in något smuts (verkar osannolikt eftersom jag typ aldrig byter minneskort annat är vid skrivbordet) eller om mekanismen gått sönder helt.

Någon som haft liknande problem och har en enkel lösning?

Nu ser att ett minneskort verkar lite trasigt. Hittade en video, men allt han gör är att sätta kameran uppochned och så ramlar den ut. Jag får väl prova.

Jag rastade min 12(!) år gamla Eos 70D i helgen och stödfotade lite på ett bröllop.

Den funkar såklart utmärkt fortfarande, men märkbart kämpigt i mörker och motljus när man är van vid moderna smartphones.

Telefonerna har ju massor av auto-HDR, ai-retuchering och så som man kanske inte vill ha på en seriös kamera, men hur står sig nya hus på dom punkterna?

Jag har en eos r, som visserligen inte är speciellt ny, och tycker den är kanon på stillbilder. Samma sensor som 5D mk4 vill jag minnas. Skulle jag köpa en nu skulle det nog vara r8 för fullformat eller r7, r10 för aps-c.

Jag har en D800 samt D850. Alldeles förträffliga hus. 👍🏻

Använder Fuji parallellt. En X-T5 med några gluggar. Senast köpta glasbit var 33 f/1,4. Fantastisk kombo! Nästan ingen CA. 😎
Kör också Fuji. Har en OG X-Pro1 och en X-S10. Har bl.a. OG 35/1.4 och 50-140/2.8. Fantastiska gluggar.

Fotar även analogt med en Canon AE-1 + 50/1.8.

95% bilder på mina barn dock så inget jag laddar upp här. :D

En fråga till andra fotointresserade. Som kamerarem har jag sista åren i huvudsak använt en egenslöjdad rem av ett klätterrep. Funkar kanon till mindre spegellösa hus, men det sista har jag börjat gå ut med spegelreflex igen och då blir det lite för tungt. Detta slog mig när jag surfade objektiv häromdagen och insåg att jag borde kanske köpa en lite bättre rem istället. Så, vad är bättre? Är Peak-design så bra som priset? Finns en god kompromiss mellan bekvämt men inte klumpigt? Normala och däromkring gluggar, inte fågelobjektiv.

Får man besvära?

Tog denna bilden i påskas på Smögen. Fick många positiva reaktioner på ett FB-inlägg så jag skickade in bilden till Fotosidan och nu är den med i finalen i "Fotosidan Masters 2025". Det är 25 bidrag kvar och det ska röstas om vem som vinner. Sista dagen den 13:e tror jag det var.

Med tanke på att förstapriset är en Nikon Z5 II, så gör jag allt i min makt för att ta hem mitt rättmätiga pris.

Bilden är bara en sketen mobilbild i hällregn och tekniskt är den absolut sämst av alla bidrag men den blev å andra sidan ganska dramatisk o kul, så jag tror det är därför den kom till final.

OM du vill får du gärna gå in och rösta på min bild. Tyvärr måste man vara inloggad på sidan för att få rösta men kanske det finns någon som redan har konton till fotosidan och orkar klicka sig in.
https://www.fotosidan.se/contest/viewpic.htm?ID=3987009
1760172043617.webp

Hur stor är kameran? Evoc gör en midjeväska som passar kameror, men den är ganska stor: https://evocsports.us/products/hip-pack-capture-7l
Jag har använt en sån länge och väl, och den funkar strålande att cykla med även på riktigt stökig stig.
Är du fortfarande nöjd med denna väskan, eller har du hittat ngt bättre alt liknande?

Jag hamnade av en slump på https://www.24mx.se/ och som vanligt är allt inom mc-världen bra mkt billigare. Såg denna och tänkte att det kunde vara ett budgetalternativ men är rädd för att man får vad man betalar för.

Är du fortfarande nöjd med denna väskan, eller har du hittat ngt bättre alt liknande?
Jag använder den nästan varje cykeltur, både på grus och i skogen. Det finns detaljer jag skulle vilja ändra, såsom att det borde finnas flaskhållare på båda sidor istället för bara ena, samt att midjebandet kunde få vara bredare och vadderat. Men ingen större anledning att leta efter nåt annat.

Jag hamnade av en slump på https://www.24mx.se/ och som vanligt är allt inom mc-världen bra mkt billigare. Såg denna och tänkte att det kunde vara ett budgetalternativ men är rädd för att man får vad man betalar för.
Den ser ju välgjord ut i alla fall. Sen är det oklart hur den är invändigt. Gissar på ingen stoppning och därmed kanske inte så kul att stoppa ner en kamera i. Men det finns å andra sidan väskfodral för kameror, om man bara lyckas hitta nåt i lämplig storlek.

Edit: Men då hamnar man nog på ungefär samma slutpris som Evocen ändå.

Jag funderar på om jag inte ska börja filma lite i hopp om att få till en dokumentärfilm (om b.la cykling) framgent. Just nu letar jag på begagnatmarknaden med en budget på max 10 000 kr.
För det vill jag gärna få stativ och ok mikrofon också.

Har någon tips på modeller kontra fallgropar? Samt är det realistiskt för denna prisklassen?

Tack.

Jag funderar på om jag inte ska börja filma lite i hopp om att få till en dokumentärfilm (om b.la cykling) framgent. Just nu letar jag på begagnatmarknaden med en budget på max 10 000 kr.
För det vill jag gärna få stativ och ok mikrofon också.

Har någon tips på modeller kontra fallgropar? Samt är det realistiskt för denna prisklassen?

Tack.
Intressant idé o ambition.

Med den budgeten skulle jag nog säga att man kommer väldigt långt med en befintlig mobil. Vad har du för mobil? För ljud skulle du kunna koppla in ngn trådlös DJI-mic eller liknande alt en "shotgun"-mic för riktad ljudupptagning.

Jag har ett antal stativ men det absolut bästa och mest använda är det billigaste som bara kostade 250 kr. Det är plastigt som fasen men är supersmidigt, lätt och går as-snabbt att fälla upp/ihop.

Har filmat en hel del med min Sony ZV-1 som ger klart bättre bildkvalitét än t ex en iPhone. Kommer nog sälja den i november om du är intresserad. Kommer även sälja min Canon 5D mark ii, som har använts i Hollywood-produktioner. Men jag blev aldrig riktigt frälst över video-kvalitén får jag erkänna. Kanske är jag en för dålig filmare.

Men hur som helst, börja enikelt med mobilen tycker jag. Kamera spelar mindre roll i den här budgeten, ljudet är nog viktigare att lägga krutet på.

Har en äldre Eos digital, icke fullstor sensor. Varje gång jag tar fram den och fotar lite, med den blir jag lite ledsen över att jag inte använder den mer. Grundproblemet är det vanliga, för många prylar, objektiv, väska osv. så det slutar med att den inte får följa med. Skulle också vilja ha med kamera på cykeln vilket just nu känns alldeles för bökigt.

Funderar på att köpa en 24 mm glugg till. Tanken är:
- kameran blir mindre och lättare att packa med så man kanske får med sig den även på cykeln
- fast objektiv i kombo med ick full size sensor ger allround bildperspektiv
- fast objektiv = enkelt, inte en massa trixande med zoom osv. utan enkel fotoglädje

Givet att det inte är jättemycket pengar så vet jag ju det givna svaret, köp och testa :)

Intressant idé o ambition.

Med den budgeten skulle jag nog säga att man kommer väldigt långt med en befintlig mobil. Vad har du för mobil? För ljud skulle du kunna koppla in ngn trådlös DJI-mic eller liknande alt en "shotgun"-mic för riktad ljudupptagning.

Jag har ett antal stativ men det absolut bästa och mest använda är det billigaste som bara kostade 250 kr. Det är plastigt som fasen men är supersmidigt, lätt och går as-snabbt att fälla upp/ihop.

Har filmat en hel del med min Sony ZV-1 som ger klart bättre bildkvalitét än t ex en iPhone. Kommer nog sälja den i november om du är intresserad. Kommer även sälja min Canon 5D mark ii, som har använts i Hollywood-produktioner. Men jag blev aldrig riktigt frälst över video-kvalitén får jag erkänna. Kanske är jag en för dålig filmare.

Men hur som helst, börja enikelt med mobilen tycker jag. Kamera spelar mindre roll i den här budgeten, ljudet är nog viktigare att lägga krutet på.
Det kan absolut vara intressant. Ska läsa lite om ZV-1.
Kikade nyss på en Canon 5D Mark II på Marketplace, men du tycker Sony:n är vassare alltså?
Hmm, jag har en Huawei P30 Pro. Den har helt ok kamera, men funderar på om det inte behövs lite bättre kvalitet.. man vill ju gärna kunna blåsa upp bilden en del.

Det kan absolut vara intressant. Ska läsa lite om ZV-1.
Kikade nyss på en Canon 5D Mark II på Marketplace, men du tycker Sony:n är vassare alltså?
Hmm, jag har en Huawei P30 Pro. Den har helt ok kamera, men funderar på om det inte behövs lite bättre kvalitet.. man vill ju gärna kunna blåsa upp bilden en del.
Canon 5D mark ii är en gammal kamera med begränsningar. ZV-1:an är modern och har mkt få begränsningar och som dessutom får plats i en byxficka.

Under vissa förutsättningar blir det kalasfin video med Canon men ibland så blir det tokigt. T ex när jag filmade en person som gick förbi kameran och personen liksom guppade upp o ner med huvudet kroppen för varje steg. Den långsamma sensoravläsningen (rolling shutter) gjorde den sekvensen helt oanvändbar. Det såg helt tokigt ut. Fina färger annars med Canon.

Senast ändrad:
Canon 5D mark ii är en gammal kamera med begränsningar. ZV-1:an är modern och har mkt få begränsningar och som dessutom får plats i en byxficka.

Under vissa förutsättningar blir det kalasfin video med Canon men ibland så blir det tokigt. T ex när jag filmade en person som gick förbi kameran och personen liksom guppade upp o ner med huvudet kroppen för varje steg. Den långsamma sensoravläsningen (rolling shutter) gjorde den sekvensen helt oanvändbar. Det såg helt tokigt ut. Fina färger annars med Canon.
Okej, håll mig gärna uppdaterad ang hur du gör med ZV-1:an, jag är spekulant.

Okej, håll mig gärna uppdaterad ang hur du gör med ZV-1:an, jag är spekulant.
Om du är sugen på just en ZV-1 så ska jag inte hålla dig på halster. Finns begagnat, t ex här: https://www.mpb.com/en-eu/product/sony-zv-1

Köp mark i, då mark ii paradoxalt nog är en sämre kamera. Min är mark i. Jag bestämmer mig om ett par veckor om jag säljer den (det lutar åt det) och då följer det med minneskort, extra batterier o laddare. Det behöver du oavsett vem du köper kameran ifrån. Jag hör av mig när det blir dags så får vi se om du inte redan har blivit med kamera.

Har en äldre Eos digital, icke fullstor sensor. Varje gång jag tar fram den och fotar lite, med den blir jag lite ledsen över att jag inte använder den mer. Grundproblemet är det vanliga, för många prylar, objektiv, väska osv. så det slutar med att den inte får följa med. Skulle också vilja ha med kamera på cykeln vilket just nu känns alldeles för bökigt.

Funderar på att köpa en 24 mm glugg till. Tanken är:
- kameran blir mindre och lättare att packa med så man kanske får med sig den även på cykeln
- fast objektiv i kombo med ick full size sensor ger allround bildperspektiv
- fast objektiv = enkelt, inte en massa trixande med zoom osv. utan enkel fotoglädje

Givet att det inte är jättemycket pengar så vet jag ju det givna svaret, köp och testa :)
Ja köp och testa, skulle jag tvingas välja en brännvidd blir det nog den du funderar på. Hittar du den begagnad borde du i princip kunna få igen pengarna om du vill göra dig av med den.

Men med det sagt, speciellt vid cykling så står man ofta vid en väg och fotar, jag saknar ofta lite mer tele när jag har mobilen med på en cykelrunda och vill fota.

Om du är sugen på just en ZV-1 så ska jag inte hålla dig på halster. Finns begagnat, t ex här: https://www.mpb.com/en-eu/product/sony-zv-1

Köp mark i, då mark ii paradoxalt nog är en sämre kamera. Min är mark i. Jag bestämmer mig om ett par veckor om jag säljer den (det lutar åt det) och då följer det med minneskort, extra batterier o laddare. Det behöver du oavsett vem du köper kameran ifrån. Jag hör av mig när det blir dags så får vi se om du inte redan har blivit med kamera.
Kom över en i nyskick för knappt 4100 kr på tradera 🤞

En liten uppdatering. Bilden som ni hjälpte till att rösta på gick faktiskt och vann hela tävlingen. Tidningen (Fotosidan) kom ut idag, så nu är det officiellt.

Tack för er hjälp, ni kan säkert ha haft en vågmästarroll!
Grattis! :) Länge sen jag köpte Fotosidan nu, kanske ska få tag i ett nytt ex. Tycker de brukar ha ganska bra upplägg som inspirerar till att faktiskt ta bilder, inte bara köpa prylar :P

Bilden som ni hjälpte till att rösta på gick faktiskt och vann hela tävlingen. Tidningen (Fotosidan) kom ut idag, så nu är det officiellt.

Tack för er hjälp, ni kan säkert ha haft en vågmästarroll!
Jättegrattis och fräckt att bilden är tagen med Iphone!

Skaffa dig ett kort tele tex 85\1.8 till din nya kamera och du kan leka lite med kort skärpedjup. Även om mobiler kan lägga på oskärpa, blir det än inte lika bra som med ett ”riktigt” tele.

Jättegrattis och fräckt att bilden är tagen med Iphone!

Skaffa dig ett kort tele tex 85\1.8 till din nya kamera och du kan leka lite med kort skärpedjup. Även om mobiler kan lägga på oskärpa, blir det än inte lika bra som med ett ”riktigt” tele.
Tack!

Ja, det var tydligen första ggn i tidningens historia som en mobilbild vann.

Har faktiskt tittat på just en 85 mm lins till kameran. Av budget-märkena finns en som verkar vara riktigt fin, så det blir nog den: https://meikeglobal.com/en-se/collections/auto-focus-lenses/products/8518proz

Den finns i 3 varianter, men PRO-varianten ser ut att vara så bra som man kan önska sig m a p de flesta parametrar. Framför allt är det ingen "focus breathing" vilket är viktigt för mig som filmar.

Igår kom äntligen vinsten. En Nikon Z5ii med kit-objektiv.

Ganska mkt mindre än min gamla Canon 5D mark ii men jäklar vad komplicerad den är! Har naturligtvis inte hunnit lära mig den men det finns verkligen förtifjarton miljoner olika inställningar som måste gås igenom...

Kommer nu sälja min Canon+objektiv, Sony ZV-1 m gimbal o s v för att lägga pengarna på ett par bra objektiv till denna kameran. All in på Nikon nu alltså. Hoppas det blir bra.
IMG_3100.webp

Igår kom äntligen vinsten. En Nikon Z5ii med kit-objektiv.

Ganska mkt mindre än min gamla Canon 5D mark ii men jäklar vad komplicerad den är! Har naturligtvis inte hunnit lära mig den men det finns verkligen förtifjarton miljoner olika inställningar som måste gås igenom...

Kommer nu sälja min Canon+objektiv, Sony ZV-1 m gimbal o s v för att lägga pengarna på ett par bra objektiv till denna kameran. All in på Nikon nu alltså. Hoppas det blir bra.
Visa bilaga 805177
Har också en z5ii, riktigt nöjd med den efter att varit utan systemkamera en längre tid! Köpte med 24-200mm linsen, skaffat 105mm S f2.8 macro, 50mm S f1.8 och imorgon dyker viltrox 16mm f1.8 ner i brevlådan. Blev lite less på enkelheten med mobilkamera, mycket roligare att verkligen ta foton från grunden och experimentera med inställningar 😄

Tillbaka
Topp