Pastis
Aktiv medlem
Graveldäck - vilket är er favorit?
Satte precis på Pirelli Cinturato GRAVEL RC Classic, 45mm på min Grizl. Första intrycket är positivt!
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Nu när det börjar att bli blött och mjukt ute på vägarna/stigarna är inte Thundero särskilt roligt.
Blir att leta fram något annat däck runt 50 mm till Grizln för höstcyklingen.
Frågan är vad man skall ha för däck? 48-50 mm brett, bättre kantdobbar jämfört med Thundero, bättre gummiblandning för våtgreppet och gärna ungefär lika låga klackar på toppen av däcket som tidigare nämnda däck.
Tidningen Tour testar i 10-2025 två olika däckmodeller från fem olika däcktillverkare,Kan dessa vara något att ha?
![]()
CONTINENTAL Tire Terra Adventure 28" x 2,00 | 50 - 622 E-25 Trail Grip
CONTINENTAL Terra Adventure 28" x 2 00 | 50 - 622 E-25 Trail Grip black tires The Terra Adventure is your ticket to the unknown With its fast-rolling yet grippy tread, itr2-bike.com
Tycker att G-One RX Pro ser intressant ut. Finns helsvart, 50 mm, ser ut att ligga bra till på rullen.Tidningen Tour testar i 10-2025 två olika däckmodeller från fem olika däcktillverkare,
ett lättrullat och ett där greppet är prioriterat i ~45mm från varje däcktillverkare
![]()
Gravelreifen im Vergleich: 10 Gravelreifen im Test-Duell - Grip und Speed in Kombination?
Zehn Gravelreifen im TOUR-Test: Leichtläufer, Allrounder, Klassiker. Wer schafft den besten Kompromiss aus Grip und Speed? Das verrät der Labor- und Fahrtest.www.tour-magazin.de
Conti Terra Adventure är ett av dem, det fick bra betyg för greppet,
Vittoria Mezcal Endurance fick detsamma både map grepp och rullmotstånd
Pirelli Cinturato Gravel S var det enda däcket med bättre grepp men också
~6% högre rullmotstånd (på grus) och ~16% lägre punkteringsskydd
jmf med Conti Terra Adventure och enl den testmetod Tour använder
![]()
![]()
So haben wir getestet
Tycker det känns lite läskigt med så mkt exponerad casing bredvid mönstret på såhär tunna däck. Tycker överlag graveldäck verkar få en del småhål och då skyddar det ju ändå med mönster på andra däck.Tycker att G-One RX Pro ser intressant ut. Finns helsvart, 50 mm, ser ut att ligga bra till på rullen.
De är min favorit just nu. Mycket nöjd med dem. Har i 45mm men kommer köpa 50mm till våren.Tycker att G-One RX Pro ser intressant ut. Finns helsvart, 50 mm, ser ut att ligga bra till på rullen.
Rullar just nu på dem med. Gillar dem. Lite svårt att jämföra med tidigare däck eftersom jag gick upp till 50mm.Nu har jag gjort ett högst ovetenskapligt korttidstest av Schwalbe G-One R Pro 45 mm. Så här långt är jag nöjd och tycker att de är ett lyft mot Zipp-däcken jag hade innan.
Självklart svårt att jämföra olika bredder och dessutom olika fälgar, men kommer nog hålla mig till de här tills vidare.
Hur upplever du 50mm jämfört med tidigare spinkigare däck? För- och nackdelar?Rullar just nu på dem med. Gillar dem. Lite svårt att jämföra med tidigare däck eftersom jag gick upp till 50mm.
Sprutar det inte mkt grus o gegga med sånt tajt mönster eller är det så tajt att inget följer med upp? upplevde det på mtb med rocket ron,Rullar just nu på dem med. Gillar dem. Lite svårt att jämföra med tidigare däck eftersom jag gick upp till 50mm.
Dina gamla rullar glatt vidare här! Tack ska du ha!Efter att varit mycket nöjd med att köra 27,5x2.1 Thunder Burts på min Mehteh, monterades 29x2.1 TB med förhoppning att det skulle få plats. Och det fick dom. Visa bilaga 797547
Visa bilaga 797548
Inget jag märkt/reflekterat över.Sprutar det inte mkt grus o gegga med sånt tajt mönster eller är det så tajt att inget följer med upp? upplevde det på mtb med rocket ron,
Ja de är rätt trevliga. Men rätt ensamma i klassen, så det finns inte sådär jättemycket att jämföra med. Men absolut trevliga däck som är värda att testa i mitt tycke!Har någon provat Maxxis Velocita? Typ slätt i 40mm bredd. Sub 400 gram.
Har ni några tips på lagom mönstrade 650b däck i ~45-47mm?
Har ffa. kollat på Maxxis Rambler, Pirelli Cinturato M, Challenge Gravel Grinder & Strada Bianca (pga. vikten, egentligen lite mindre mönstrade än vad jag har tänkt). Tanken är att det ska komplettera ett annat hjulpar med P-Zero Race 35mm.
Det kan nog bli dem tror jag. Är nog ganska precis den kompromissen mellan mönster och vikt jag har letat efter. Recensionerna är ju väldigt bra dessutom.Schwalbe G-One R ärriktigt trevliga och greppiga däck. Jag har ett par hemma som min fru inte använder just nu för att hon vill har smalare däck. Men hon tror att hon vill behålla dom till vintercykling.
EDIT: 650b är på väg ut. De sista G-One R 584-45 finns med rabatt hos tysken.
Vilken cykel har du som klarar däcken?Kör TB 2.1 nu i höst igen, lika förvånad som i våras hur lättrullade dem faktiskt är!
Vilken cykel har du som klarar däcken?
Hmm, 4:24 minuter snabbare på 62 km borde väl snarare vara ca 1 km/h snabbare än 0,5 km/h på asfalt?Samma 62Km Zon2 runda på asfalt.
GP Urban 35mm var 4.24 minuter snabbare och krävde två watt lägre snitteffekt och tre watt lägre NP. Tre slag lägre snittpuls och snittfarten blev 0,5 km/h högre. Vid några tillfällen var fartskillnaden uppåt 2,0 Km/h. Jag misstänker att vid högre farter blir skillnaden större.
Ska dubbelkolla när jag är piggare. Kanske blev något knas med Garmin eller Strava. Att jag skulle vara den felande länken är en total omöjlighet...Hmm, 4:24 minuter snabbare på 62 km borde väl snarare vara ca 1 km/h snabbare än 0,5 km/h på asfalt?
Typ 31 km/h vs 30 km/h ger 2 timmar blankt vs 2:04, dvs 4 minuters skillnad på 62 km vid normal asfaltsfart.![]()
Inser att jag glömde avrapportera hur det gick:Oj, mycket ståhej kring mina däck.
Jag cyklade en runda i veckan på mina Thundero. Jag kör samma nästa vecka på mina nya och går det fortare så vet vi ju garanterat att de är snabbare. Hold my beer.

Kul att höra lite upplevelser på svenska.Inser att jag glömde avrapportera hur det gick:
I mitt huvud cyklade jag ungefär lika hårt men har inget som stödjer det. Runt 1/3 av rundan bestod av ganska dåliga grusvägar och en bit traktorväg, resten bra grusvägar eller asfalt. Går såklart inte att dra några slutsatser men jag har bestämt mig för att det iallafall inte går långsammare med de nya, kanske till och med lite snabbare på de rundor/underlag jag normalt kör.
- Med Thundero 48 mm körde jag rundan på 63 minuter.
- Med Ray/Ralph 2,1” körde jag på 56 minuter.
Sen har jag för ovanlighetens skull varit med på en gruppcykling. Övriga körde typiskt gravelcyklar med 45 mm semislics. Någon enstaka körde på CX med typiskt smala däck. På asfalt fick jag kämpa för att hålla tempot, speciellt i högre farter men så fort vi kom ut på grusvägar, även riktigt bra vägar, så fann jag mig oftast längst fram i klungan utan att jag försökte. Roligast var dock när jag passade på att käka ett äpple i en utförs, vägen var rätt dålig med löst grus men inga problem att cykla med en hand på styret. Två andra bredvid mig hade fullt upp med att hålla sig på vägen då deras smalare däck skar ner i gruset.
Nu är ju min cykel ingen ärtig hoj som man även vill ut och pressa asfalt med. Har man en sådan så kan jag absolut se att ett par smalare semislics kan vara den bästa kompromissen men på min hoj har mina nya däck gjort cyklingen roligare nästan överallt. Alltid full kontroll och den äter dåliga vägar till frukost. Inser att när jag sitter hemma och ritar rutter som jag ska cykla att jag nu knåpar ihop rundor med mer stig vilket öppnar möjligheterna för nya vägval. Nu är ju underlaget som det är, slirigt och halt, och jag får se hur jag gör till våren när dubbdäcken åker av och vägarna torkar upp. Thundero åker inte på igen men kanske blir det ett Thunder Burt bak för att få lite snärtigare känsla.
Visa bilaga 801398
Intressant upplevelse och iakttagelse. Hade varit kul med siffror för att bekräfta det hela.Inser att jag glömde avrapportera hur det gick:
I mitt huvud cyklade jag ungefär lika hårt men har inget som stödjer det. Runt 1/3 av rundan bestod av ganska dåliga grusvägar och en bit traktorväg, resten bra grusvägar eller asfalt. Går såklart inte att dra några slutsatser men jag har bestämt mig för att det iallafall inte går långsammare med de nya, kanske till och med lite snabbare på de rundor/underlag jag normalt kör.
- Med Thundero 48 mm körde jag rundan på 63 minuter.
- Med Ray/Ralph 2,1” körde jag på 56 minuter.
Sen har jag för ovanlighetens skull varit med på en gruppcykling. Övriga körde typiskt gravelcyklar med 45 mm semislics. Någon enstaka körde på CX med typiskt smala däck. På asfalt fick jag kämpa för att hålla tempot, speciellt i högre farter men så fort vi kom ut på grusvägar, även riktigt bra vägar, så fann jag mig oftast längst fram i klungan utan att jag försökte. Roligast var dock när jag passade på att käka ett äpple i en utförs, vägen var rätt dålig med löst grus men inga problem att cykla med en hand på styret. Två andra bredvid mig hade fullt upp med att hålla sig på vägen då deras smalare däck skar ner i gruset.
Nu är ju min cykel ingen ärtig hoj som man även vill ut och pressa asfalt med. Har man en sådan så kan jag absolut se att ett par smalare semislics kan vara den bästa kompromissen men på min hoj har mina nya däck gjort cyklingen roligare nästan överallt. Alltid full kontroll och den äter dåliga vägar till frukost. Inser att när jag sitter hemma och ritar rutter som jag ska cykla att jag nu knåpar ihop rundor med mer stig vilket öppnar möjligheterna för nya vägval. Nu är ju underlaget som det är, slirigt och halt, och jag får se hur jag gör till våren när dubbdäcken åker av och vägarna torkar upp. Thundero åker inte på igen men kanske blir det ett Thunder Burt bak för att få lite snärtigare känsla.
Visa bilaga 801398
Kanske var otydligt men jag kör Racing Ralph bak. Thunder Burt lär rulla bättre.Kul att höra lite upplevelser på svenska.
Jag kör Thundero 48hd o upplever att jag rullar lika bra eller bättre än alla andra av de 40-50 pers man cyklat med i sommar, speciellt de gamla landsvägscyklisterna som har tron om att smalare däck rullar bättre och kör gravel på 40-45, som att bredden gör allt.
Som jag förstår det upplever många Thunder Burt tungt på asfalt pga tyngden och är säkert segt jämfört med asfaltsdäck men de tester jag läst säger snarare att det är rätt nära de snabbaste grusdäcken på asfalt. Kanske är Ray som är boven på asfalt.
Tänkte gå över till Thunder Burt 2.1 nästa år och se, tycker vägarna är rätt sådär här runt åre även om man gör 2,5mil asfalt/cat 1 gravel på varje sexmilarunda
Om det blir glest eller bara fingrus, skulle jag välja smalare och lätta däck generellt. Så mitt val skulle vara 40mm av dessa två.40 eller 45mm caracal race för mina "väghjul" till graveln?
Tänkte lajva landsväg med lite grusinslag till sommaren.
Hade absolut varit spännande med data men det är rätt skön kontrast till jobbet som ingenjör och som en person normalt låter det rationella styra, att cykelhobbyn helt går på känsla och är generellt orationell -> stål, single speed och konstiga däck är min melodi och wattpedaler ligger sist på min inköpslista.Intressant upplevelse och iakttagelse. Hade varit kul med siffror för att bekräfta det hela.
Smala fälgar med 22mm innerbredd och breda MTB-däck. Kändes det okay? Jag vet att det funkar, men är nyfiken på din upplevelse.
Hade absolut varit spännande med data men det är rätt skön kontrast till jobbet som ingenjör och som en person normalt låter det rationella styra, att cykelhobbyn helt går på känsla och är generellt orationell -> stål, single speed och konstiga däck är min melodi och wattpedaler ligger sist på min inköpslista.
För mig som är uppvuxen i fälgbromsperioden, strax efter kritaperioden, går det ju utmärkt att cykla på 22 mm fälgar. Sen kanske däcket är konstuerat för en bredare fälg och hade varit bättre i skogen på det, men jag upplever egentligen inga problem alls. Jag kör 20 psi fram (typ 1,5 bar) och 21 bak (också typ 1,5 bar) utan problem.
Jag har kört 47 mm WTB på 21 mm fälg sedan hedenhös. Mäter 49 mm, f.ö.Intressant upplevelse och iakttagelse. Hade varit kul med siffror för att bekräfta det hela.
Smala fälgar med 22mm innerbredd och breda MTB-däck. Kändes det okay? Jag vet att det funkar, men är nyfiken på din upplevelse.
Har ett par 40 mm på väg in, kommer att monteras på 22 mm fälg för gruscykeln.40 eller 45mm caracal race för mina "väghjul" till graveln?
Tänkte lajva landsväg med lite grusinslag till sommaren.
100% 45 eftersom viktskillnaden är så liten men bredare är bättre på allt o samma på asfalt i detta fall.Om det blir glest eller bara fingrus, skulle jag välja smalare och lätta däck generellt. Så mitt val skulle vara 40mm av dessa två.
Om det blir glest eller bara fingrus, skulle jag välja smalare och lätta däck generellt. Så mitt val skulle vara 40mm av dessa två.
100% 45 eftersom viktskillnaden är så liten men bredare är bättre på allt o samma på asfalt i detta fall.

Litar mer på detta från John Karrasch.45mm verkar ha 20% högre rullmotstånd och väga 100gram mer motför 40mm om man kollar BRR
Bägge är ju snabba. Men tänker mig nog ändå 40 för att få lite större skillnad mot dom 2.25" som sitter på andra hjulen
Visa bilaga 801473Visa bilaga 801474
www.instagram.com
Jag med.Litar mer på detta från John Karrasch.
![]()
John Karrasch (@flexfitbyjohn) • Foton och videor på Instagram
5,498 följare, 1,996 följer, 1,345 inlägg – visa Instagram-foton och videor frånJohn Karrasch (@flexfitbyjohn)www.instagram.com
Då får jag backa. Sluta snacka och lägga en däcksorder...Litar mer på detta från John Karrasch.
![]()
John Karrasch (@flexfitbyjohn) • Foton och videor på Instagram
5,498 följare, 1,996 följer, 1,345 inlägg – visa Instagram-foton och videor frånJohn Karrasch (@flexfitbyjohn)www.instagram.com
hur kan de vara aerooptimerade för 40 mm däck men bara vara 35 mm externt?För ni som inte kan få tillräckligt att lägga era breda däck på har goda gamla Hunt kommit med en ny serie hjul för ändamålet.
De är dock inte billiga
![]()
Hunt release four* new wheelsets for extreme adventurers, including "the first carbon wheelset for adverse weather riding"
Hunt Wheels has updated three of its wheelsets to perform even better in the most demanding conditions. The Hunt 40 Limitless Gravel Adventure + Dynamo option, Classified 40 Carbon Gravel Race, and the 4 Season Carbon Dura all serve slightly different types of rider, but have a couple of things...road.cc
Fråga inte mig, fråga Hunt?hur kan de vara aerooptimerade för 40 mm däck men bara vara 35 mm externt?