The Gravel tråd

• Trådstartare Trådstartare Paco
  • Start datum Start datum
The Gravel tråd
Rene Herse däcken tillverkas ju av Panaracer så med Gravelking får man 90% av prestandan för 50% av priset.
Tycker de är väldigt olika i det jag sett men inte testat själv. Men Grand BoIS är ju samma fabrik och 100% till 60% av priset typ :D

Edit: men det verkar som att Panasonic gör de däcken? Kan det verkligen stämma? Eller bara en felskrivning på nätet?

The Gravel tråd
Vilka däck har du provat själv?
Blev lite intresserad av några av dem.👍
Jag har bara erfarenhet av har René Herse Bon Jon Pass ExtraLight 35mm men i två generationer
De ursprungliga Compass Bon Jon Pass som jag köpte innan pandemin och inte fått en enda punka på,
bakdäcket blev utslitet efter några år men framdäcket pensionerade jag först i våras
dsc_0976-jpg.499655

Och som jag skrev: ingen punka på dem, trots grovt grus och tom makadam! (bilden är från -20)

Nu har jag även två nya René Herse Bon Jon Pass ExtraLight 35mm, även de är jag nöjd med. Förstås!

Rene Herse däcken tillverkas ju av Panaracer
Det har Jan Heine själv skrivit om "It’s no secret that Panaracer makes our tires" (men den texten finns inte längre kvar på hans hemsida)

med Gravelking får man 90% av prestandan för 50% av priset.
Det är inte säkert. Förutom det Jan Heine har skrivit ovan har @n3wton skrivit om sin jmf mellan dem
När jag tittar på däcken är de väldigt snarlika Rene Herse, men är bra mycket styvare i sidoväggarna än deras standardcasing.
....
Enligt min bedömning är Gravelkings oerhört lika Rene Herse, men samma däck är det icke - vilket kanske är bra om de rullar fint trots viss punkasäkerhet.

The Gravel tråd
Jag har bara erfarenhet av har René Herse Bon Jon Pass ExtraLight 35mm men i två generationer
De ursprungliga Compass Bon Jon Pass som jag köpte innan pandemin och inte fått en enda punka på,
bakdäcket blev utslitet efter några år men framdäcket pensionerade jag först i våras
dsc_0976-jpg.499655

Och som jag skrev: ingen punka på dem, trots grovt grus och tom makadam! (bilden är från -20)

Nu har jag även två nya René Herse Bon Jon Pass ExtraLight 35mm, även de är jag nöjd med. Förstås!

Det har Jan Heine själv skrivit om "It’s no secret that Panaracer makes our tires" (men den texten finns inte längre kvar på hans hemsida)

Det är inte säkert. Förutom det Jan Heine har skrivit ovan har @n3wton skrivit om sin jmf mellan dem
Jag har nu klämt mer och det är inte samma däck öht. Helt okej, men inte Heine-magi.🤪

The Gravel tråd

Heinemagin verkar vara så svårfångad bland oberoende testare.
Men dom som köpt däcken verkar vara nöjda
Man måste förstå att man inte kan förstå allting, samt att alla däck som kostar 1300 kr stycket eller så är bra eftersom man liksom MÅSTE tycka om dem när man betalat så mycket.

Skämt åsido så skiter jag lite i vilket. Har provat diverse däck och vet vad jag uppskattar. Om det sen är farten eller "känslan" eller var som är den egentliga orsaken bakom gillandet är inte så noga för mig.

The Gravel tråd
Jag kör med Zefa Shield g50 på pendlarn, inte helt vattentäta men lätta och stabila i konstruktionen. Vet inte vad är happykorrekt eller vad du är utefter?🙂
Happykorrekt är vad konsensus, rätt eller fel, här på Happy är. T ex:

Pressfit suger
Stålramar är bäst, men TI är bästast
Funderar du på att köra FF så ska du göra det
Breda däck är alltid bättre än smala
GP5000 bör sitta på alla cyklar
Endast heltäckande skärmar
Rando är coolt, det är inte TT
Spricka i kolfiber? Avgörs med lätt knack med en femkrona (ej Swish)

Det går bra att fylla på, men gärna gravel-relaterat.

The Gravel tråd

Pressfit suger

René Herse däck är bäst, även om test inte visar upp det.
Och, mycket förvånande, både 1x och 2x är ok på en gruscykel.

The Gravel tråd

Pressfit suger

Ok, då var mina skärmar åt helvete fel!☝️😅🤣

The Gravel tråd

Pressfit suger

Tubeless är bäst om man har det själv för TPU är dåligt, Och TPU är bäst om man har det själv för Tubeless är dåligt.

The Gravel tråd
Geggit på Lovön, men torrare än väntat. Rullade runt på nybyggda vintercykeln med flatbar, 650b-hjul och permanent monterade skärmar. Småfix kvar som lite längre stam, nedkapat styre och kompislapp. Sen är den ”klar”. Kommer inte överens med Pathfinder Pro i 650b-storlek. Känns tröga, tunga och stötiga. Ägt dem på tidigare hoj också. Samma visa då. Rullar Bon Jon Pass på finhojen och det är verkligen som natt och dag i vibrationsdämpning. Nån som har tips på annat än Pathfinder Pro’s för pendling och grus? Är det Rene Herse som gäller eller finns det andra följsamma däck i 47-50mm bredd att snegla på? Helst billigare än RH då…
IMG_1413.webp

Senast ändrad:
The Gravel tråd
Geggit på Lovön, men torrare än väntat. Rullade runt på nybyggda vintercykeln med flatbar, 650b-hjul och permanent monterade skärmar. Småfix kvar som lite längre stam, nedkapat styre och kompislapp. Sen är den ”klar”. Kommer inte överens med Pathfinder Pro i 650b-storlek. Känns tröga, tunga och stötiga. Ägt dem på tidigare hoj också. Samma visa då. Rullar Bon Jon Pass på finhojen och det är verkligen som natt och dag i vibrationsdämpning. Nån som har tips på annat än Pathfinder Pro’s för pendling och grus? Är det Rene Herse som gäller eller finns det andra följsamma däck i 47-50mm bredd att snegla på? Helst billigare än RH då…Visa bilaga 801947
Panaracer passela

The Gravel tråd
Fabriksmonterade styret på min grushoj är 46cm. Jag är bredaxlad som en skallerorm med 38 cm mellan spetsarna, cykeln går på en del grus men sällan stökig stig så kanske byta till 42 cm. Vad är konsensus avs prisvärda styren (ej integrerade kablar) med 15-25 grader flare? Pro Discover?

The Gravel tråd
Eller Gravelking semislick om man vill ha lite mer mönster. Jag är väl inte världens däcknörd men kört dessa både i 48-584 och i 38-622 I ett par år och gillar dom. Både vardagscykling och längre bikepackturer. Visst, blött gräs och kladd är inte så kul men det är väl inga semislick.

Råkar ha ett par på hyllan som skall ut på k&s när jag får tummen loss.

Senast ändrad:
The Gravel tråd
Geggit på Lovön, men torrare än väntat. Rullade runt på nybyggda vintercykeln med flatbar, 650b-hjul och permanent monterade skärmar. Småfix kvar som lite längre stam, nedkapat styre och kompislapp. Sen är den ”klar”. Kommer inte överens med Pathfinder Pro i 650b-storlek. Känns tröga, tunga och stötiga. Ägt dem på tidigare hoj också. Samma visa då. Rullar Bon Jon Pass på finhojen och det är verkligen som natt och dag i vibrationsdämpning. Nån som har tips på annat än Pathfinder Pro’s för pendling och grus? Är det Rene Herse som gäller eller finns det andra följsamma däck i 47-50mm bredd att snegla på? Helst billigare än RH då…Visa bilaga 801947

The Gravel tråd
Kollade på Rosé faktiskt. De finns till rätt bra pris online, men som sagt är sjukt nöjd med mina RH så kanske smartare att hålla fast vid vad man vet(?) levererar🤔.

The Gravel tråd
Har just lagt på G-One Speed Performance RG 27.5x2.00" TLE Addix (=50 mm) på min gruscykel. Mycket mer lättrullade än vad jag tidigare haft och verkar greppa helt ok på våt lövtäckt asfalt och sportgrus.

The Gravel tråd
Just nu rea på flera storlekar.
Länka gärna eller posta länken i

The Gravel tråd
Helt sjukt att folk betalar dom priserna för dom däcken. Mycket snake oil och han Heine verkar vara en riktig messerschmitt som vet allt om allt

Däcken är säkert bra men dom är uppenbarligen inte bäst och jag hade känt mej så lurad pga priset
Hur ser du på någon som inte har något grepp om Jan Heine men ändå gillar däcken då? Jag har noll koll på honom (förutom vad folk skriver här, typ), och min väg in i Rene Herse-däck var att de hängde på en hylla hos min LBS, varpå jag nu kört på dem i tio år eller så med stor framgång. Halkar ibland iväg till något mer mainstream men det är något som saknas då och jag ser inte poängen i att köpa något som alla andra har när jag är grymt nöjd med rull, känsla, hållbarhet och allt annat. Främsta nackdelen är punkarisk höst och vår när halkbekämpningsflisen ligger (smågrus som fastnar och sakta äter sig igenom däcken), men det gäller alla däck som saknar punkaskydd (som om däcken är försedd med sådant ger trögare däck).

Eventuella skillnader i rull utifrån tester som inte säkert motsvarar mina förutsättningar väger lättare än mina egna erfarenheter, och jag tror att tyngst av allt väger den upplevda känslan hos mig när jag framför cykeln. Eftersom jag har många cyklar med olika sorters däck och effektmätare på flera av dem har jag någon form av tanke att göra riktiga jämförelsetester och se vad jag kommer fram till, men har inte orkat..

Tycker alltid det är roligt när folk, som inte köper däcken, är upprörda över att andra människor faktiskt köper dem. Tur att vi har så mycket frihet i våra liv att vi kan bestämma däck helt själva!😊

The Gravel tråd
Hur ser du på någon som inte har något grepp om Jan Heine men ändå gillar däcken då? Jag har noll koll på honom (förutom vad folk skriver här, typ), och min väg in i Rene Herse-däck var att de hängde på en hylla hos min LBS, varpå jag nu kört på dem i tio år eller så med stor framgång. Halkar ibland iväg till något mer mainstream men det är något som saknas då och jag ser inte poängen i att köpa något som alla andra har när jag är grymt nöjd med rull, känsla, hållbarhet och allt annat. Främsta nackdelen är punkarisk höst och vår när halkbekämpningsflisen ligger (smågrus som fastnar och sakta äter sig igenom däcken), men det gäller alla däck som saknar punkaskydd (som om däcken är försedd med sådant ger trögare däck).

Eventuella skillnader i rull utifrån tester som inte säkert motsvarar mina förutsättningar väger lättare än mina egna erfarenheter, och jag tror att tyngst av allt väger den upplevda känslan hos mig när jag framför cykeln. Eftersom jag har många cyklar med olika sorters däck och effektmätare på flera av dem har jag någon form av tanke att göra riktiga jämförelsetester och se vad jag kommer fram till, men har inte orkat..

Tycker alltid det är roligt när folk, som inte köper däcken, är upprörda över att andra människor faktiskt köper dem. Tur att vi har så mycket frihet i våra liv att vi kan bestämma däck helt själva!😊
”Det är dumt att betala för mycket”

om man är rik spelar det ju ingen roll men jag är vanlig jobbare och måste hålla i mina pengar så 1300 spänn per däck för nåt som inte är optimalt på alla sätt och bäst på allt i alla lägen känns helt galet

men abdolut sant att var och en är fri att ta beslut även om dom är dåliga 🤣

Tillbaka
Topp