Graveldäck - vilket är er favorit?

Hade så klart varken pump eller patron med mig just den gången.
Oj då!
Då hade du väl (hur ska jag formulera mig...)
ovanligt mkt otur när du tänkte att det kunde vara en bra idé att släppa ut luft?

För att slippa att behöva komma ihhåg pump i framtiden kan det kanske vara en bra idé att skaffa en pump som sitter kvar på cykeln? Typ en sådan här
27-0508_xl_1.jpg

Endast 100 SEK inkl hållare o manometer

Oj då!
Då hade du väl (hur ska jag formulera mig...)
ovanligt mkt otur när du tänkte att det kunde vara en bra idé att släppa ut luft?

För att slippa att behöva komma ihhåg pump i framtiden kan det kanske vara en bra idé att skaffa en pump som sitter kvar på cykeln? Typ en sådan här
27-0508_xl_1.jpg

Endast 100 SEK inkl hållare o manometer
Otur när jag tänkte ja… hade en liten Topeak som kunde fästas på ramen tidigare. Enda kruxet var att den skruvades på ventilen varpå ventilkäglan ville hänga med när man skulle lossa den = verklig punka. Sålde den. Har den du postat en alternativ konstruktion?

Edit: såg länken nu. Tack för tips!

hade en liten Topeak som kunde fästas på ramen tidigare. Enda kruxet var att den skruvades på ventilen varpå ventilkäglan ville hänga med när man skulle lossa den = verklig punka.
Det finns många sådana pumpar, tex Lezyne.

Om man skruvar åt ventilinsatsen brukar de sitta kvar även med ett sådant pumphuvud som skruvas på. Det finns olika verktyg för det, tex
schwalbe_valve-key_sv-extension.tif_019559074a6f71479f5fa247aae9acbb.png

Schwalbe Valve Key

Jag har istället en listig multitång med trippla funktioner
Topeak Power Lever X (Det finns en utan "X" men den skall inte funka lika bra!)
Detta listiga verktyg köpte jag främst som kedjelåsverktyg men det fungerar även som

ventilverktyg
TTL007_core.jpg

däcksavtagare
TTL007_tirelever.jpg

detta utöver kedjelås-montering, -demontering och -förvaring
Topeak-15400059-Power-Lever-X-Reifenheber-4_800x800.jpg
Topeak-15400059-Power-Lever-X-Reifenheber-3_800x800.jpg

Dessutom är det (relativt) litet, smidigt och billigt, under 111 SEK

Har den du postat en alternativ konstruktion?

Edit: såg länken nu. Tack för tips!
OBS
Jag har aldrig använt pumpen i länken

Däremot har jag en Lezyne minipump som jag har bytt pumpslangen till en med manometer
Lezyne%20Pan%20Gauge%20hose.jpg

Lezyne ABS Pen gauge
Den kostar en del (25,20 €), men kan förhoppningsvis hjälpa till att minska risken för ett nytt slangbyte.
191008_Gauge_Drive_TCC09325_Half_R0_WEB_SQUARE.jpg

Lezyneslangen har en finess som minskar risken för att skruva loss ventilinsatsen ytterligare;
en liten svart knapp längst ned på slangen vid ventilen, trycker man på den så sänks trycket i slangen och det går att skruva loss den utan att käglan följer med.

Dagens feberfundering. Nu när det blivit allt populärare med snabba MTB-däck på gruscyklar, tack vare MTB-däckets uppbyggndad. Kan det då vara en ide att slipa av alla dubbar för att få ett lättare däck, med ännu lägre rullmotstånd. Även om däcket blir ömtåligare, så kanske det fungerar på sportgrus?

Om jag fattat saken rätt blir då ett avslipat MTB-däck lite som Rene Herse Snoqualmie Pass TC Extralight. Vad tänker ni om det? Ska jag ta en Ipren och somna om eller är jag något intressant på spåren?

Visa bilaga 761839
På 2000 talets början fanns det så kallade semislicks vet att Michelin hade ett grönt däck med lite mönster på mitten och låga sidodubbar. De användes på långlopp och på 26” hjul.

Jag har också ett par nya thunder burt som jag köpte för att utvärdera bredare däck, just nu försöker jag sätta upp dom tubeless med lite blandad framgång och motgång, köpte här där de fortfarande verkar finnas i lager:
Tyvärr har de inte super ground som jag vill ha i rätt bredd.

Ponera att man har kämpat en stund med salamin så däckskanten har släppt eller lappat en reva på insidan och kanske har haft loss däcket. Är då batteripumpen bättre än CO2 för att poppa upp igen?

Ponera att man har kämpat en stund med salamin så däckskanten har släppt eller lappat en reva på insidan och kanske har haft loss däcket. Är då batteripumpen bättre än CO2 för att poppa upp igen?
IMG_9799.webp

Det här är tiden det tar för en cycplus a2s som är en populär pump.

Motsvarande för en co2 patron på fullt ös är väl bara ett par sekunder. Så patronen borde vara överlägsen

I mitt huvud är bästa användningen för en sån liten elektrisk pump att pumpa däck innan man far ut. Iom man kan ställa ett förbestämt tryck och den slutar pumpa när trycket är rätt

Visa bilaga 762194
Det här är tiden det tar för en cycplus a2s som är en populär pump.

Motsvarande för en co2 patron på fullt ös är väl bara ett par sekunder. Så patronen borde vara överlägsen

I mitt huvud är bästa användningen för en sån liten elektrisk pump att pumpa däck innan man far ut. Iom man kan ställa ett förbestämt tryck och den slutar pumpa när trycket är rätt
Tack för informationen. Ser att batteripumpen tyvärr inte är något tryggt val för mig, på någon av mina cyklar.

Först batteri i pumpen, sen batteri i cykeln?

Mängden energi man lägger på att laga en punktering i jämförelse med att veva runt benen är ju extremt marginell, så det kan väl knappast vara värt att producera en till elpryl med batteri och tveksam livslängd?

Först batteri i pumpen, sen batteri i cykeln?

Mängden energi man lägger på att laga en punktering i jämförelse med att veva runt benen är ju extremt marginell, så det kan väl knappast vara värt att producera en till elpryl med batteri och tveksam livslängd?
Nej.
Fumpa har börjat med utbytbara batterier, vilket känns rätt vettigt för att kunna använda pumpen länge.

Det är en ren bekvämlighetssak som charmar mig med en elektrisk pump. Skulle isf ersätta min lilla tryckmätare. För även om det inte är en så jobbig grej egentligen så skulle det vara skönt att bara mata in trycket man vill ha och pysa in det i däcken innan man ska ut.

Nej.
Fumpa har börjat med utbytbara batterier, vilket känns rätt vettigt för att kunna använda pumpen länge.

Det är en ren bekvämlighetssak som charmar mig med en elektrisk pump. Skulle isf ersätta min lilla tryckmätare. För även om det inte är en så jobbig grej egentligen så skulle det vara skönt att bara mata in trycket man vill ha och pysa in det i däcken innan man ska ut.
Absolut, bekvämlighet är väl ofta det godas fiende (där "fienden" är miljarder elprylar med kort livslängd - batteribyte eller ej).

Det finns många sådana pumpar, tex Lezyne.

Om man skruvar åt ventilinsatsen brukar de sitta kvar även med ett sådant pumphuvud som skruvas på. Det finns olika verktyg för det, tex
schwalbe_valve-key_sv-extension.tif_019559074a6f71479f5fa247aae9acbb.png

Schwalbe Valve Key

Jag har istället en listig multitång med trippla funktioner
Topeak Power Lever X (Det finns en utan "X" men den skall inte funka lika bra!)
Detta listiga verktyg köpte jag främst som kedjelåsverktyg men det fungerar även som

ventilverktyg
TTL007_core.jpg

däcksavtagare
TTL007_tirelever.jpg

detta utöver kedjelås-montering, -demontering och -förvaring
Topeak-15400059-Power-Lever-X-Reifenheber-4_800x800.jpg
Topeak-15400059-Power-Lever-X-Reifenheber-3_800x800.jpg

Dessutom är det (relativt) litet, smidigt och billigt, under 111 SEK

OBS
Jag har aldrig använt pumpen i länken

Däremot har jag en Lezyne minipump som jag har bytt pumpslangen till en med manometer
Lezyne%20Pan%20Gauge%20hose.jpg

Lezyne ABS Pen gauge
Den kostar en del (25,20 €), men kan förhoppningsvis hjälpa till att minska risken för ett nytt slangbyte.
191008_Gauge_Drive_TCC09325_Half_R0_WEB_SQUARE.jpg

Lezyneslangen har en finess som minskar risken för att skruva loss ventilinsatsen ytterligare;
en liten svart knapp längst ned på slangen vid ventilen, trycker man på den så sänks trycket i slangen och det går att skruva loss den utan att käglan följer med.

Om man klarar av skammen att köra med ventilhattar så kan man ju om man kör tubeless välja såna som har en inbyggd funktion för att dra åt ventilkäglan. Funkar lite bättre än den där plastgrunkan speciellt om käglan kärvat fast. Jag kör just nu dessa från Syncros:

419487-syn-tubeless-valves-red-00-1666565.webp

Håller med om Lezyne-pumpen. Har en sån också och tycker den är grymt bra och tar liten plats. Har en Lezyne micro fotpump som också rekommenderas men som är något större men jag brukar ha den på bikepackingturer.

Men.. jag har aldrig ännu lyckats poppa ett däck vid vägkanten med någon medhavd pump eller patron så händer det räknar jag kallt med att det bara är att sätta in en slang.

F ö lite vardagsedge att mixtra med ventil och lufttryck ute på runda utan att ha pump med sig. Vad skulle kunna gå fel!?

Silca Tattico - minipumpen mina barn kommer ärva. Dom får slåss om den.

Silca Tattico - minipumpen mina barn kommer ärva. Dom får slåss om den.

Är det en sån man skruvar på?

Ok, tillbaks till ämnet.

Jag fick ett par Gravelking slick 38:or (eller vad de heter - inte mönster utan helt släta!) av @theguythatdontknow , vilket jag djupt uppskattar speciellt såhär när det ska byggas cykel till någon annan som ska ha sin första "riktiga" cykel.

När jag tittar på däcken är de väldigt snarlika Rene Herse, men är bra mycket styvare i sidoväggarna än deras standardcasing. De ser till färgen ut som Rene Herse endurance-casing eller vad den heter.

Hur upplever ni andra som provat släta Gravelkings att de rullat och håller över tid? De jag fick har gått tubeless och bakdäcket är såpass slitet att det duger att provcykla ett tag med men måste bytas. Jag hade normalt rekommenderat ett slätt Rene Herse, men dels är de ganska dyra för en som inte är "initierad" och dessutom behöver man räkna med att man får flispunka av halkbekämpningsflis emellanåt om man pendlar med cykeln (vilket hon ska göra).

Hit me med era funderingar kring rull och punkasäkerhet. Enligt min bedömning är Gravelkings oerhört lika Rene Herse, men samma däck är det icke - vilket kanske är bra om de rullar fint trots viss punkasäkerhet.

Ok, tillbaks till ämnet.

Jag fick ett par Gravelking slick 38:or (eller vad de heter - inte mönster utan helt släta!) av @theguythatdontknow , vilket jag djupt uppskattar speciellt såhär när det ska byggas cykel till någon annan som ska ha sin första "riktiga" cykel.

När jag tittar på däcken är de väldigt snarlika Rene Herse, men är bra mycket styvare i sidoväggarna än deras standardcasing. De ser till färgen ut som Rene Herse endurance-casing eller vad den heter.

Hur upplever ni andra som provat släta Gravelkings att de rullat och håller över tid? De jag fick har gått tubeless och bakdäcket är såpass slitet att det duger att provcykla ett tag med men måste bytas. Jag hade normalt rekommenderat ett slätt Rene Herse, men dels är de ganska dyra för en som inte är "initierad" och dessutom behöver man räkna med att man får flispunka av halkbekämpningsflis emellanåt om man pendlar med cykeln (vilket hon ska göra).

Hit me med era funderingar kring rull och punkasäkerhet. Enligt min bedömning är Gravelkings oerhört lika Rene Herse, men samma däck är det icke - vilket kanske är bra om de rullar fint trots viss punkasäkerhet.
GravelKing slick är fina att cykla på men håller dåligt och är jättejättejobbiga att montera tubeless är min erfarenhet. När de är halvslitna börjar de dessutom läcka lite. Synd på fina däck, men det kanske är priset man betalar för lätt rull och låg vikt? Inget jag skulle pendla på.

GravelKing slick är fina att cykla på men håller dåligt och är jättejättejobbiga att montera tubeless är min erfarenhet. När de är halvslitna börjar de dessutom läcka lite. Synd på fina däck, men det kanske är priset man betalar för lätt rull och låg vikt? Inget jag skulle pendla på.
Det där är ungefär vad jag hört tidigare också.. I det här fallet kommer cyklisten ha hjul som går att köra tubeless, men jag känner mig osäker på om man verkligen ska köra tubeless som fullständig nybörjade i att laga punka.. Åtminstone inte på GK då!😛

Slang är nog vad det lutar åt hur som helst.

Det där är ungefär vad jag hört tidigare också.. I det här fallet kommer cyklisten ha hjul som går att köra tubeless, men jag känner mig osäker på om man verkligen ska köra tubeless som fullständig nybörjade i att laga punka.. Åtminstone inte på GK då!😛

Slang 100% till nybörjare anser jag.

Ok, tillbaks till ämnet.

Jag körde runt ~500mil med dessa. Till en början slang sen tubeless sen slang igen. Har funkat hur bra som helst för mig.

Jag körde runt ~500mil med dessa. Till en början slang sen tubeless sen slang igen. Har funkat hur bra som helst för mig.
Inte dåligt, framdäcket ser ju ytterst fint ut och har noll skador, så det skulle ju i princip gå många hundra mil till! Bakdäck går ju alltid åt mycket snabbare. Aktuell cyklist är ganska lätt dessutom, och då minskar både slitage och punkarisk.

@Lejon , på vilket sätt höll dina däck dåligt?

GK SS eller slick är som sagt inte inkörsporten till tubeless, det är en sak som är säker. Nackdelen är ju att de är rätt punkabenägna, så att de funkar bättre med tubeless än slang 😂

Inte dåligt, framdäcket ser ju ytterst fint ut och har noll skador, så det skulle ju i princip gå många hundra mil till! Bakdäck går ju alltid åt mycket snabbare. Aktuell cyklist är ganska lätt dessutom, och då minskar både slitage och punkarisk.

@Lejon , på vilket sätt höll dina däck dåligt?
Jag har haft fyra olika: 2 beggade, oklart hur gamla. De såg fräscha ut men slitytan släppte från corden på båda så de blev bubbliga. Två andra nyinköpta körde jag kanske gissningsvis 300 mil på, bakdäcket började läcka från en massa småskador från stenar ca 50 mil innan jag slängde det. Framdäcket var ok.
Dålig hållbarhet? Njae, beror väl på vad man jämför med… Men det stora problemet som gjort att jag gav upp var hur svåra de är att köra tubeless. Beror förstås till viss del på fälgen, men de var svårare än andra däck tveklöst.

Har kört släta gravelkings ett tag nu, både med och utan slang. Aldrig haft en punka
Varför inte tubeless? Skiter det sig så är det bara att laga punkan som vanligt, dvs. med slang.

Har själv inte upplevt att gravelking skulle vara svåra att montera utan slangar. För mig poppade de fint med vanlig golvpump.

Är det en sån man skruvar på?

Näpp. Har ett par Lezyne i lådorna men de är pensionerade efter en läskig episod i dryga 35 grader värme där pumpen inte ville komma av utan att få med sig ventilen. Trodde jag skulle få knata i många mil för att hitta en pump. Tillslut fick jag det att funka och kunde cykla vidare.

Har säkert gåtts igenom men om man hoppat på trenden med bredare däck (50mm), vad kör ni för tryck? Provat med silca däcktryckskalkylator men det ger rätt höga värden tycker jag, runt 2 bar pekar den på. Har försökt att söka lite info och nästan alla rekommendationer ger högre tryck än jag tycker jag skulle vilja köra. 1.7 bar, dvs ganska långt under rekommenderat tryck, känns inte som någon risk för genomslag..?

29" 2.1" thunder burt slanglöst (var 50mm på mina 25mm inre bredd fälgar) när jag jag mätte direkt efter montering.

Edit: SRAM:s kalkylator gav lite bättre värden, 1.7/1.8, vem ska man tro på? Som vanligt beror det väl på så många olika faktorer men men, man får väl prova sig fram.

Edit 2: bytte från Pirelli Gravel H 45mm, kanske inte jättestort steg men trendkänslig som man är så vill man ju testa det senaste. Första intrycket var ju att rullen på asfalt kändes lite trögare men förtroendet och komfort på lösare grus var mycket bättre. Som förväntat alltså.. Men tog några PR på strava-segment på asfalt (iof medvind och inte cyklat dessa så ofta) så känns ändå inte som rullet borde vara så dålig.

Senast ändrad:
Vad säger däcktillverkaren? Det varierar ju mellan olika modeller. Mina Challenge Getaway 700C/40 mm tycker jag rullar bäst och skönast med runt 1.8 på grus (rek 1.7-3). I mina Teravail Ruthland 650B/2.1" kör jag med 2.3-2.5 (rek 2.1-3.5)

Idag har jag testat mina specialized phatfinder s works på grus.
Blev en sväng på korta Dalslands Gravelrace Banan 80km.
Mycket nysladdade och nygrusade grusvägar med löst grus och en del skogspartier med några blöthål.

Tycker dom skötte sig fint. Grymt bra rull och ändå grepp i leran trots avsaknaden av dubb.
Jag är nöjd iaf och tänker fortsätta köra på dessa👍

Vad säger däcktillverkaren? Det varierar ju mellan olika modeller. Mina Challenge Getaway 700C/40 mm tycker jag rullar bäst och skönast med runt 1.8 på grus (rek 1.7-3). I mina Teravail Ruthland 650B/2.1" kör jag med 2.3-2.5 (rek 2.1-3.5)
Tillverkaren säger min 2.0 vilket känns på tok för mycket. Körde 1.7/1.8 idag vilket kändes ok. Men de är ju gjorda för mtb och gravel borde ju vara snällare mot genomslag.

Dina 2.1" ser ut att ha mer aggresivt mönster? Känns konstigt att de skulle funka bättre med högre tryck? Oftast brukar man väl köra större däcksvolym med lägre tryck, allt annat lika?

Till slut måste kurvan för fart pga det låga trycket vända åt andra hållet. Om man tänker att man har 0 bar i däcket går det jättedåligt, sen blir det bättre och bättre upp till en viss gräns. Vid ett visst tryck pallar inte däcket att behålla sina goda egenskaper och däcksidorna faller ihop vid belastning. För min del märker jag en sån sak främst på mtb när man kryper nedåt i tryck - vid en viss gräns kränger man av däcken från fälgen. Sällan det inträffar så hårda kurvor på asfalt eller grus förvisso, men samtidigt är däcken vi pratar om nu som papper i sidoväggarna i jämförelse med stigdäck.

Körde ett tag Ikon (typ 2,3 tum eller så) på en mtb-stadscykel och det gick fullständigt åt skogen om man glömt pumpa däcken på länge och maxade kurvor. BRAFFS och sen var det slangmos av alltihop.

Idag har jag testat mina specialized phatfinder s works på grus.
Blev en sväng på korta Dalslands Gravelrace Banan 80km.
Mycket nysladdade och nygrusade grusvägar med löst grus och en del skogspartier med några blöthål.

Tycker dom skötte sig fint. Grymt bra rull och ändå grepp i leran trots avsaknaden av dubb.
Jag är nöjd iaf och tänker fortsätta köra på dessa👍
Tackar för återkopplingen!

Tillverkaren säger min 2.0 vilket känns på tok för mycket. Körde 1.7/1.8 idag vilket kändes ok. Men de är ju gjorda för mtb och gravel borde ju vara snällare mot genomslag.

Dina 2.1" ser ut att ha mer aggresivt mönster? Känns konstigt att de skulle funka bättre med högre tryck? Oftast brukar man väl köra större däcksvolym med lägre tryck, allt annat lika?
Det jag menar är att även däckets egenskaper är en faktor. Samma diameter/bredd från olika tillverkare kan kännas olika med samma däckstryck och vad tillverkaren specar ger en liten indikation även om man ofta också kan gå under den när man kör TL. Kalkylatorn ger ju ytterligare en indikation men sen får man själv testa.

Tillbaka
Topp