Bikepacking

• Trådstartare Trådstartare sih
  • Start datum Start datum
Bikepacking
Alpkit har ett hölster som också går att kombinera med deras stabilisator om du är orolig för att det ska gunga.

Jag har ett hölster med ett litet rack under och är toknöjd; lätt att packa, stabilt.

Bikepacking
Ortliebs 4.1 liter har jag, den är bra till dagstur. Lite verktyg, energi, kanske badkläder eller civila kläder men för liten för bikepacking och längre turer. Saknar tyvärr ventil så lite bökig vid komprimering och måste ändå ha en viss "minimipackning", men en väska som sluppit åka tillbaka på öppet köp eller hamna på k&s. Topp vid rätt tillfälle

Har Decathlons riverside harness/drybag för långturer (om jag inte kör pannier) och känner inte igen mig i det som mhenry skriver. Otroligt mycket smidigare än min gamla "vanliga" bikepacking sadelväska. Lätt att ta ut drybagen och packa den och sen montera den i selen. Där är den enkel att justera in men sitter nog bäst när den är 50-80% full. Sitter stabilt. Har tyvärr ingen erfarenhet av de länkade produkterna.
+1 på Decathlons. Gillar min och upplever också den smidigare än en hel väska. Men den lär ju vara svår att få tag på. Drybagen har en liten ventil så man kan släppa ut luften, mkt smidigt.

Bikepacking
Letar efter en gaffel till ett bygge men utan riktig framgång. Har scrollat i Bikepacking.coms lista på gafflar och den från Seido (BPS) verkar vara intressant, dock slut i lager hos alla näthandlare. Ska vara ca 500mm AC, boost och i stål för att hålla nere priset.

Edit: Nordest Sardinah är ett alternativ men 15mm kort.

Tips!?
Blev en Seido BPC (Bombtrack) tillslut. Verkar vara välbyggd. Men riktigt skumt är att TAn bultas in från drivsidan! Finns en 6mm insex på ickesidan. Men det betyder att man lossar i motsatt riktning. Blir rädd att jag ska glömma det en mörk kväll och dra sönder gängorna. Men det är kanske standard på mtb gafflar.

IMG_2639.webp

Bikepacking
Blev en Seido BPC (Bombtrack) tillslut. Verkar vara välbyggd. Men riktigt skumt är att TAn bultas in från drivsidan! Finns en 6mm insex på ickesidan. Men det betyder att man lossar i motsatt riktning. Blir rädd att jag ska glömma det en mörk kväll och dra sönder gängorna. Men det är kanske standard på mtb gafflar.

Visa bilaga 798002
På mina landsvägs- och gravelcyklar har jag insexuttag på bägge sidor. Jag måste alltså alltid tänka till på vilken sida av cykeln jag är på och om jag ska skruva ut eller in.

Bikepacking
Hej, är det någon som vet vad det är för märke på dessa? Verkar ju vara extraborrade hål över loggan. Följde med cykelköp och inte mitt område….

Bilagor

• IMG_7981.webp
    IMG_7981.webp
    103.7 KB · Besök: 67
Bikepacking
Var iväg på en tvåhundramilare upp till fjällen nu i slutet av oktober, sov i skogen utan tält och även uppe på kalfjället i ned till tio minus och det funkade bra förutom att några nätter gav mycket kondensfukt utanpå säcken så funderar på att skaffa ett sovsäcksöverdrag. Vedköket från Clas Ohlsson fungerade också bra men tröttnat på hur sotigt det blir så framöver ett tag åtminstone blir det brännare med rödsprit.

srIhXTO.jpeg

(Fler foton här: https://happyride.se/forum/threads/visa-din-miyata.3679382/post-4699705)

Senast ändrad:
Bikepacking
Sover nästan alltid under bar himmel även de gånger tältet är med, fler borde prova det tycker jag för det är en härlig känsla om vädret tillåter. En stor fördel är också att det ger möjlighet att övernatta där det är förbud mot att tälta som i många naturreservat, ofta fantastiska platser t.ex. vid Sandhammaren i Skåne där jag sov i natt.

b3r4Nff.jpeg

Bikepacking
Häftiga turer !! Tsprit sotar också mkt, testa gaskök m vintergas. Förbud mot att tälta är nog gammal terminologi, - dom menar egentligen övernatta -> beror på att dom inte vill att folk skräpar ned, lämnar spår, eldar och skiter i skogen ! 😃

Bikepacking
Häftiga turer !! Tsprit sotar också mkt, testa gaskök m vintergas. Förbud mot att tälta är nog gammal terminologi, - dom menar egentligen övernatta -> beror på att dom inte vill att folk skräpar ned, lämnar spår, eldar och skiter i skogen ! 😃
Jag vet att länsstyrelsen ibland försöker göra den tolkningen men jag tycker inte den håller. Det som oftast står i föreskrifterna är ett förbud mot att "tälta eller ställa upp campingbil eller motsvarande" inte ett generellt förbud mot att vistas i området under natten.

I nya reservat eller när föreskrifterna ses över kan det däremot vara förbud mot övernattning men då inom ganska små och begränsade områden inom reservatet samtidigt som man tar bort det generella tältförbudet som oftast infördes slentrianmässigt förr och som nu när reservaten blivit så många kan vara ett direkt hinder mot tillgängligheten.

Senast ändrad:
Bikepacking
Bara man inte syns eller hörs, eller skräpar ner eller lämnar spår, så go for it. Det verkar finnas alldeles för många naturreservat nuförtiden.

Senast ändrad:
Bikepacking
Länge sedan tältet var med så tänkte det kunde vara kul att tälta för en gångs skull som omväxling till att sova under bar himmel, blev inte riktigt så roligt: varm dag + fuktig havsluft + riktigt kall vindstilla natt = massor av kondens i tältet, det dröjer nog innan jag tar med det igen.

tcEwfA2.jpeg

Men läget var fint, alldeles invid Havängsdösen bara ett kort stenkast från havet :)

npdVsjM.jpeg

(Ett par bilder till från turen till Haväng, Österlen, Skåne i https://happyride.se/forum/threads/visa-din-miyata.3679382/post-4703286 )

Senast ändrad:
Bikepacking
Vill tipsa om Lantmäteriets "Min karta" som jag börjat använda alltmer. Få verktyg och ingen ruttplanering men nuvarande position finns och kartan är så oändligt mycket bättre än de googlemaps mfl använder som bakgrundskartor. Finns som app för telefon och laddar snabbt och lätt även med långsam uppkoppling och gammal mobil.

QP2LAJ5.jpeg

Bikepacking
@aben vad har du för grejer när du sover under bar himmel? Det låter sjukt härligt men jag är rätt säker på att jag inte skulle fixa det 😂
Testa! En lättviktspresenning för att inte smutsa ned sovsäck och skydda liggunderlag från vassa grenar, ett vanligt gammaldags skumunderlag men bra kvalitet (tror det är 15mm) och sen en vanlig syntetsovsäck. Funkade fint nu i höst på fjället med tio minus men jag skall försöka komma över ett sovsäcksöverdrag att använda när det är mycket dagg/rimfrost/snö för yttertyget blir fuktigt.

Regnar det spänner jag upp presenningen som tak eller letar upp ett vindskydd :)

Bikepacking
Testa! En lättviktspresenning för att inte smutsa ned sovsäck och skydda liggunderlag från vassa grenar, ett vanligt gammaldags skumunderlag men bra kvalitet (tror det är 15mm) och sen en vanlig syntetsovsäck. Funkade fint nu i höst på fjället med tio minus men jag skall försöka komma över ett sovsäcksöverdrag att använda när det är mycket dagg/rimfrost/snö för yttertyget blir fuktigt.

Regnar det spänner jag upp presenningen som tak eller letar upp ett vindskydd :)
Tror inte jag hade kunnat sova pga noja över att det ska börja regna mitt i natten. Kan vara lite färgad av en kväll i Italien förra året då jag och polaren letade tältplats. Det höll på att skymma och jag tyckte vi skulle rulla ut sovsäckarna och liggunderlagen på någon betongkonstruktion och sova under bar himmel eftersom det var klart och fint. Men vi kollade lite mer och satte upp tältet på stigen vi var på och inom bara några minuter började det ösa ner regn. Vår stig visade sig också vara en bäck men det är en annan historia. Sååå, alltså. Är såna här situationer ett reellt problem i Sverige? Det kanske inte är så farligt att bli regnad på men är ju trist att fortsätta sin tur med en blöt sovsäck tänker jag.

Bikepacking
Tror inte jag hade kunnat sova pga noja över att det ska börja regna mitt i natten. Kan vara lite färgad av en kväll i Italien förra året då jag och polaren letade tältplats. Det höll på att skymma och jag tyckte vi skulle rulla ut sovsäckarna och liggunderlagen på någon betongkonstruktion och sova under bar himmel eftersom det var klart och fint. Men vi kollade lite mer och satte upp tältet på stigen vi var på och inom bara några minuter började det ösa ner regn. Vår stig visade sig också vara en bäck men det är en annan historia. Sååå, alltså. Är såna här situationer ett reellt problem i Sverige? Det kanske inte är så farligt att bli regnad på men är ju trist att fortsätta sin tur med en blöt sovsäck tänker jag.
Det där känner man igen och en hängmatta blir som ett badkar när det regnar har jag också lärt mig. Men från mera erfarna (och klokare) har jag nu tagit till mig att spänna upp presenningen, alltså en tarp, som regnskydd när jag tror det är risk för regn och det är ganska häftigt att ligga under när regnet öser ned, blir såklart fuktigt men inte genomblött och nog minst lika bra som tält tror jag, det är mest om det inte går att hitta vindskyddade platser jag saknat tält.

I somras tyckte jag inte myggen var så farliga men ett myggnät i någon form har jag också funderat på att skaffa för de kan vara riktigt hemska.

Senast ändrad:
Bikepacking
Det där känner man igen och en hängmatta blir som ett badkar när det regnar har jag också lärt mig. Men från mera erfarna (och klokare) har jag nu tagit till mig att spänna upp presenningen, alltså en tarp, som regnskydd när jag tror det är risk för regn och det är ganska häftigt att ligga under när regnet öser ned, blir såklart fuktigt men inte genomblött och nog minst lika bra som tält tror jag, det är mest om det inte går att hitta vindskyddade platser jag saknat tält.

I somras tyckte jag inte myggen var så farliga men ett myggnät i någon form har jag också funderat på att skaffa för de kan vara riktigt hemska.
Ja då så. Med pressening kan det ju få regna hur mycket som helst bara man spänt upp den någorlunda.

Bikepacking
Det finns ju tarps för friluftsliv som nog är lite bättre men de kostar ganska mycket så jag har en vanlig lättviktspress 3x5m tror jag och som kostar en femtiolapp, hade inte velat använda en Hillebergstarp för tretusen som skydd mot marken.

Bikepacking
Kikar lite på pakethållare.
Tubus har några fina modeller (tycker jag) som är lämpliga kandidater.
Bland annat denna modell:
Tubus-Fly-Classic-41000_Edelstahl.jpg

Skulle hemskt gärna vilja ha en modell som ser ut som den här ovanför men med fästpunkter på vardera sida likt Old Man Mountain:
Old-Man-Mountain-Elkhorn-1rNIFHapnSYQZO.jpg

Gillar att man i sådana fall kan skruva på något praktiskt på vardera sida av pakethållaren och utöka användningsområdet med hjälp av fästena.
I värsta fall går det att svetsa på något tjusig (eller om man skall köra rörklammer) för att lösa det hela. Roligast att hitta något som är färdigt ändå.

Bikepacking
För mig står det mellan:
Tumbleweed Mini Pannier V2
OMM Elkhorn
Ortlieb Quickrack

Just nu lutar det åt Ortlieb då det känns smutt att enkelt kunna ta bort racket, priset är vettigt och jag gillar Ortlieb :)
Kommer i så fall kompletteras med Ortliebs dry bak.

Bikepacking
jag är väldigt nöjd med mitt Pelago commuter. Det är rätt smalt, men man kan sätta väskorna ett snäpp ner så det är inga problem att spänna fast ett liggunderlag eller en annan väska ovanpå vid behov.

Bikepacking
Frugan har ett Ortlieb QR och tillhörande drybag att montera ovanpå. Det fungerar riktigt bra - nästan lika smidigt som min Tailfin. Det kanske inte är det snyggaste men om det inte ska sitta på cykeln i långa perioder så är det oslagbart. På många sätt fungerar det som en billigare Tailfin men lite mer flexibelt då det också kan användas i vardagen på ett annat sätt, om man har behov för det.

Bikepacking
Frugan har ett Ortlieb QR och tillhörande drybag att montera ovanpå. Det fungerar riktigt bra - nästan lika smidigt som min Tailfin. Det kanske inte är det snyggaste men om det inte ska sitta på cykeln i långa perioder så är det oslagbart. På många sätt fungerar det som en billigare Tailfin men lite mer flexibelt då det också kan användas i vardagen på ett annat sätt, om man har behov för det.

Precis så har jag tänkt mig att det ska funka - skönt att få bekräftat att det håller i praktiken :)

Bikepacking
jag är väldigt nöjd med mitt Pelago commuter. Det är rätt smalt, men man kan sätta väskorna ett snäpp ner så det är inga problem att spänna fast ett liggunderlag eller en annan väska ovanpå vid behov.

Är ute efter en något mer enkel variant. Den Tubus är helt rätt, saknar bara skruvfästen på sidorna.
Tumbleweed är tjusig, även om jag gärna skulle skippat öglorna längst bak på racket.

Bikepacking
För mig står det mellan:
Tumbleweed Mini Pannier V2
OMM Elkhorn
Ortlieb Quickrack

Just nu lutar det åt Ortlieb då det känns smutt att enkelt kunna ta bort racket, priset är vettigt och jag gillar Ortlieb :)
Kommer i så fall kompletteras med Ortliebs dry bak.
Den där Elkhorn ser mångsidig ut. Tycker dock att tillverkaren gjort det lite väl enkelt med att ta typ plattjärn för stagen.
Går väl att bocka till dem enkelt för att det inte skall ligga så mycket spänning i stagen när det böjs in mot ramen. Vid en del montage skulle även staget behöva vridas lite.

Old-Man-Mountain-Elkhorn-Rack-Review_15.jpg

Där skulle jag vilja bocka stagen istället för att låta stagen ligga i spänn.

Edit: Bilden ovanför är tagen från en recension av racket och de kanske inte ville bocka till stagen för att racket kan bara varit till låns.
Instruktionsboken för racket säger följande:
  • Attach the Extenders to the pucks with Hardware Kit 6. On some bikes, bending the Extenders is necessary to properly line up the extenders with the eyelets and/or the inside of the rack’s crossbars.
PRO TIP: If bending the Extenders, we like to wrap them in a paper towel to protect the finish, and bend them in a vise to get nice, clean bends. If you don’t have a vice, your hands can also get the job done.

Senast ändrad:
Bikepacking
Går att byta ut mot kulled tillsammans med gängstång om det är kluriga vinklar mellan pakethållare och fästet på ram.
image.jpg

Får man även lite snabbkoppling när man skall ta av pakethållaren. Bara att plocka ur låspinnen och låta kulan sitta kvar på ramen.

Bikepacking
Borde gå att skippa originalstaget helt och köra kulleder + gängstång direkt från infästningen av plattformen, markerad med blå linje i bilden nedanför.
Ersätta den skruven mot kulans gängade del och köra staget direkt från den positionen mot ramens fastsättning.
Finjustera positionen med att rotera gängstången och låsa positionen med mutter.

Old-Man-Mountain-Elkhorn-Rack-Review_11.webp

Bikepacking
Jag kör med en liknande lösning och dry-packen sitter fast riktigt bra på pakethållaren.
Och nej, det ser f*n inte klokt ut, är inte någon riktig "lättviktslösning" men det är stabilt och funktionellt.

Bikepacking
Den där Elkhorn ser mångsidig ut. Tycker dock att tillverkaren gjort det lite väl enkelt med att ta typ plattjärn för stagen.
Går väl att bocka till dem enkelt för att det inte skall ligga så mycket spänning i stagen när det böjs in mot ramen. Vid en del montage skulle även staget behöva vridas lite.

Old-Man-Mountain-Elkhorn-Rack-Review_15.jpg

Där skulle jag vilja bocka stagen istället för att låta stagen ligga i spänn.

Kanske dum fråga, men varför bocka stagen när de skickar med monteringsfästen för att man skall slippa böja stagen på det där viset? (med reservation för att du kanske köpt hållaren begagnad)

Edit: se bilden

Bilagor

• HB_OMM_mthomasphoto_2-scaled.webp
    HB_OMM_mthomasphoto_2-scaled.webp
    109.2 KB · Besök: 39
Bikepacking
Kanske dum fråga, men varför bocka stagen när de skickar med monteringsfästen för att man skall slippa böja stagen på det där viset? (med reservation för att du kanske köpt hållaren begagnad)

Edit: se bilden
Har inte köpt någon pakethållare ännu, kollar marknaden.
Vad menar du för monteringsfästen? De som sitter med buntband på din bild?

Bikepacking
Japp, katt/sillstrypare och den där lilla plastbiten, eller vad det nu är.
Skulle verkligen ta mot att montera sådana fästen under/ovanför ramens redan existerande fästen för att få dit pakethållarstag utan att behöva bocka till dem. Bockar hellre stag för att få bort spänningarna i staget än att montera dit fästen med buntband.
Elkhorn-pakethållaren ligger med på kandidatlistan. Vill mest bara ha hem ramen för att börja mäta vad som kan tänkas bli bäst.

Bikepacking
Skulle verkligen ta mot att montera sådana fästen under/ovanför ramens redan existerande fästen för att få dit pakethållarstag utan att behöva bocka till dem. Bockar hellre stag för att få bort spänningarna i staget än att montera dit fästen med buntband.
Elkhorn-pakethållaren ligger med på kandidatlistan. Vill mest bara ha hem ramen för att börja mäta vad som kan tänkas bli bäst.
Deras egna fästen är eg för cyklar som inte har några, så har din cykel fästen som gör att du slipper böja stagen, så ser jag inte problemet ;)
Sen är mig veterligen samtliga deras rack byggda för att all vikt skall hamna på hjulaxeln, så frågan är väl vad som tar mest stryk om man nu skulle ha dem i spänn, stagen eller fästena?

Bikepacking
Deras egna fästen är eg för cyklar som inte har några, så har din cykel fästen som gör att du slipper böja stagen, så ser jag inte problemet ;)
Sen är mig veterligen samtliga deras rack byggda för att all vikt skall hamna på hjulaxeln, så frågan är väl vad som tar mest stryk om man nu skulle ha dem i spänn, stagen eller fästena?
Ser du inte brytningen som blir mot skruven i exempelbilden?

Bikepacking
Ser du inte brytningen som blir mot skruven i exempelbilden?

Jodå, och det är det jag säger också, sitter inte monteringsfästena för pakethållaren där på din cykel (utan längre ned) så är det inget problem :)
Sitter de just där, så kan man använda OMMs egna fästen eller vinkla stagen så att de passar cykelns existerande fästen.
Böja stagen som på exempelbilden skapar troligen problem längre fram, även om det är en enkel lösning.

Bikepacking
Mica och Tubleweed tycker jag är både snyggast och mest funkis för lättare packning. OMM ser så klumpigt ut. Mycket märkligt att Tubus inte har halat på tåget än!

Eller löda ett eget?

Tillbaka
Topp