Berk
Aktiv medlem
Slutet på cykelboomen (¡Ragnarok ha llegado!)
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Det kan ju också.vara ett tecken på att marknaden fungerar - den som inte levererar efter förväntningar får lägga ner.Jag är dessvärre inte förvånad att tillverkare känner sig tvingade att stänga ner. Beklagligt då konkurrensen är nödvändig för en bra marknad.
Så funkar ju marknaden, på gott och ont. Man kan inte ta mer betalt för kvalitet än folk är beredda att betala för. Dessutom måste man då få folk att förstå att grejerna håller.Eller så är kvaliteten för bra. Både mina Gorewear jackor till lvgcykling är kring 18 år gammal (inte använt så mycket men ändå). Och flera av mina Gorewear cykelbyxor nästan 10 år.
det har för mig känts konstigt eventuellt olämpligt att gore dels producerar tyger åt alla andra och haft närmast monopol på de bästa tygerna, dels gör egna kläder av samma material.
men gissar också att man ser realistiskt på att inte längre ha monopol på dessa tyger iom att teflon är på väg ut.
polyuretan svettigt som tusan vet vi ju vad det går för och inga skyddande patent där. för deras lansering av polyetenmembran återstår att visa dess användbarhet, inte minst dess hållbarhet.
vi kan nog se fram emot en paus när det gäller bra andasmembran...
det har för mig känts konstigt eventuellt olämpligt att gore dels producerar tyger åt alla andra och haft närmast monopol på de bästa tygerna, dels gör egna kläder av samma material.
men gissar också att man ser realistiskt på att inte längre ha monopol på dessa tyger iom att teflon är på väg ut.
polyuretan svettigt som tusan vet vi ju vad det går för och inga skyddande patent där. för deras lansering av polyetenmembran återstår att visa dess användbarhet, inte minst dess hållbarhet.
vi kan nog se fram emot en paus när det gäller bra andasmembran...
ja där har du en annan faktor; kunden lär ofta utgå från att gorewear har membran. säkert av okunskap, men ändå.Nu handlar det här dock om Gorewears cykelkläder. De flesta av dom använder inte Gore-tex. Mina Gorewear cykeljackor har Windstopper. Alla mina andra Gorewear kläder har ingen membran eller laminat alls.
EDIT: jag har faktiskt en Gorewear Gore-Tex jacka, men använder den nästan aldrig för att den är för varmt att cykla snabb med.
I Jönköpingstrakten känns det tämligen oförändrat (visserligen på låg nivå) med lvg-cykling under de sju år jag hållit på… men nyrekryteringen är nog sisådär… dock har vi fortfarande bra asfaltsvägar åt flera väderstreck och även några cykelbanor som funkar för träning. Dock kommer nog cykelbana ut från stan bli allt sämre pga ökad bebyggelse (läs boomers som flyttat till dyr lägenhet och ser det som självklart att ockupera 80% av cykelbanan, ofta med hund).Lite förundrad över utvecklingen på åldersstrukturen på cyklisterna jag möter vid min sommarstuga.. Stugan ligger väldigt nära cykelleden Sydostleden. I år har jag möt väldigt många cyklister på elcykel och de allra flesta har varit över 60 år..
Har även sett väldigt många plus 60 cyklister på gravelcyklar.. Tycker gravelcyklisterna generellt cyklar relativt snabbt så antagligen de en mtb eller landsvägshoj också i garaget..
Ser knappt några landsvägscyklister och färre mtb cyklister jämfört med pandemi åren..
Tycker det börjar bli rätt vanligt även i andra branscher med anrika/ existerande märken som hotas gå omkull som köps upp proklamerade entusiaster som sen tror sig kunna bygga en lönsam verksamhet genom att rejält höja priserna utan att tillföra något nytt.
Nu senast Mercian med ram långt över 30 lax och kompletta bas builds för hiskeliga pengar.
Iconic British bike brand Mercian releases its first new model in two decades, after being saved from liquidation last year
In testing times for the industry it’s always nice to be able to bring you some positive news, legendary British bike brand Mercian Cycles back on the rise under new ownership and celebrating its 80th anniversary by releasing its first new model for two decades.Founded in 1946, Mercian has been...road.cc
Exakt varför skulle man välja den?
I synnerhet i England är ju nischade ståltillverkare inte direkt en raritet.....
Sen vete sjutton om inte valet att släppa en gravel i nuläget är vidare smart, då den genren torde vara mättad vid det här laget...
Jomen det är det jag menar, den tillför absolut 0 till marknaden och är löjligt dyr. Hur tänker man sig att det ska bli ett framgångsrecept?
Det är måttbeställda ramar gjorda i UK så priset går väl upp en del på grund av det och håller de sig till en liten produktion med låga fasta kostnader borde det kunna gå att driva tycker jag. Läste att 2010 tillverkade Mercian i snitt bara en cykel per dag, närmast ett enmansföretag. En gravel/allroad är nog inte felsatsning, tror de är desom säljer bäst idag och det finns nog köpstarka som fortfarande inte har en sådan.
Men jag ser väl inte direkt någon förlust om små äldre märken likt Mercian upphör och andra rambyggare skapar nya.
Verkar som de kommit igång, post på instagram för två veckor sedan på en ny VulcanMissade att det är måttbeställt. Det motiverar prislappen met i så fall. Tror ändå det kan bli jäkligt tufft.
Inspirerad av diskussionen googlade jag på Bob Jackson och se där - verkar som någon kommer försöka driva BJ vidare trots allt:
![]()
Bob Jackson
From our base on Kirkstall Road in Leeds, Woodrup cycles has been loyally serving the Yorkshire cycling community for over 70 yearswww.woodrupcycles.com
Hoppas hoppas!
Verkar som de kommit igång, post på instagram för två veckor sedan på en ny Vulcan
Visa bilaga 803418
Själv nöjer jag mig med att se på dessa cyklar, hade inte velat äga för de känns som för exklusiva för min användning.
One aspect of the brand relaunch, marked as crucial for the new YT Industries, is ensuring outstanding customer orders are resolved. The YT press release states that nearly all customer orders have been fulfilled or refunded, but for any order that may have been missed, a dedicated support address has been set up.
One aspect of the brand relaunch, marked as crucial for the new YT Industries, is ensuring outstanding customer orders are resolved. The YT press release states that nearly all customer orders have been fulfilled or refunded, but for any order that may have been missed, a dedicated support address has been set up.
Det var som fan, undrade ett tag hur marketing-gänget tänkte när de lät honom posera med en klocka för 100 lax på handleden utan att det skulle ramaskrias om (förra YT's) gamla orders, men det löste de kanske galant då :)
Det var som fan, undrade ett tag hur marketing-gänget tänkte när de lät honom posera med en klocka för 100 lax på handleden utan att det skulle ramaskrias om (förra YT's) gamla orders, men det löste de kanske galant då :)
Det är inte en casio alltså? ;)Tjena!
Långt ifrån alla ser vad han har för klocka på sig och dom flesta som ser det bryr sig inte.
Nä, men många marknadsavdelningar bryr sig om The Optics.Tjena!
Långt ifrån alla ser vad han har för klocka på sig och dom flesta som ser det bryr sig inte.
Nä, men många marknadsavdelningar bryr sig om The Optics.
And here’s the cheeky question no one wants to ask out loud: If brands keep going bust and then rebooting like a Marvel franchise… is the problem really financing? Or does the market just not actually want every single one of these bikes?
Maybe — just maybe — the industry doesn’t have a funding crisis. Maybe it has a too many brands making the same things crisis.
Är inte en rolex lite som en s-works?Tjena!
Ähh, ska man sno mellancheferna som kunder från Canyon så måste man visa att med YT så har man Rolex på armen och inte en tråkig Omega.
En instegs-S-Works :)Är inte en rolex lite som en s-works?
Det är iaf min bild som en icke-klockperson
Tänker att det är något som personer med mycket pengar köper för att folk vet att det är dyrt och fräsigt.En instegs-S-Works :)
Är inte en rolex lite som en s-works?
En Canyon är väl en Casio.Är inte en rolex lite som en s-works?
Det vi saknar är en cykelmotsvarighet till Seiko's SKX-serie, en obrandad S-Works för 5000:-En Canyon är väl en Casio.
Casio är alldeles för prisvärt. Canyon är Garmin. Du köper såklart först en Aeroroad som du du inte cyklar speciellt snabbt på, se en snordyr Fenix till det som du mest använder som stegräknare....En Canyon är väl en Casio.
Tjena!
Ähh, ska man sno mellancheferna som kunder från Canyon så måste man visa att med YT så har man Rolex på armen och inte en tråkig Omega.
Han kan ju börja med att sälja klockan och göra rätt för sig och betala tillbaka alla som inte fått sin cykel .
Jag uppfattade det som att det var länge sedan han hade med bolaget att göra, och nu kommer in utifrån för att driva vidare bolaget som de (numera) förra ägarna satte i konkurs. Och att han i samband med det även återbetalar eller levererar cyklarna som de förra ägarna inte levererade.Han kan ju börja med att sälja klockan och göra rätt för sig och betala tillbaka alla som inte fått sin cykel .
Han kan ju börja med att sälja klockan och göra rätt för sig och betala tillbaka alla som inte fått sin cykel .
Jag uppfattade det som att han har startat ett helt nytt bolag och inte köpt upp det gamla. Det han har köpt upp är varumärket och gissningsvis oxå lager o s v eftersom leveranserna kan komma igång så fort.
Från det perspektivet har han ju inte alls några åtaganden att leverera ngt, det är/var ju det nu konkursade bolagets skyldighet. Men för att skydda varumärket och återuppbygga förtroendet för YT, så väljer han ändå att fullfölja leveranserna. Rätt schysst ändå kan jag tycka.
Tjena!
Du menar precis det han håller på med, trots att han inte är skyldig till att folk inte fått cyklar som dom betalat för?