Slutet på cykelboomen (¡Ragnarok ha llegado!)

Jag har sålt mycket i år och tycker inte att jag har sätt lägre priser än förut. Bara en HT-ram behövde jag sänka i pris, men jag visste att den skulle blir svårsåld.

Frågan är då om jag begärde för lite förut eller har tur nu.

Med tanke på de priser folk på tradera vill ha, så förstår jag att dom får behålla grejorna. Många verkar inte förstå att om halva nypriset +frakt blir i princip som att köpa en ny, så får dom behålla saker. Eller att en begagnad cykel som ligger 500kr under reapriset inte är intressant.

Med tanke på de priser folk på tradera vill ha, så förstår jag att dom får behålla grejorna. Många verkar inte förstå att om halva nypriset +frakt blir i princip som att köpa en ny, så får dom behålla saker. Eller att en begagnad cykel som ligger 500kr under reapriset inte är intressant.
Lite så som jag tänker. Med lite is i magen kan man faktiskt hitta nya prylar med garanti o s v till riktigt bra priser och då blir begagnat helt ointressant.

Med lite is i magen hittar man också ofta beg till rätt pris 😅
det finns en annan fördel med begagnat; tried and tested.

tyvärr har uppfinningsrikedomen på mtb-sidan skapat en del mindre hållbara konstruktioner genom åren. visst, har man köpt nytt kan man för all del åberopa garanti;

och få ut samma skit en gång till.

men det finns ringa förhoppning försöka hitta det man vill ha här och nu bland begagnatannonser. det som vid en given tid finns kvar är det som marknaden ratat, ofta på grund av ett orealistiskt pris.

så bevakning och hugga som en cobra är grejen. eller i vissa fall auktion. fungerar bäst om det inte är en alltför välkänd eller hajpad produkt.

sen på highendgrejor finns ju gråmarknaden med knappt använda sponsprodukter som åkarna årligen måste omsätta. många godbitar där.

Det säljs väl en del "träningscyklar" för runt 60 000.
Personligen tycker jag det är mycket för listpris 120 000 utan garanti på ram, men jag tycker fortfarande 60 är mycket pengar så jag har väl inte hängt med riktigt.
Borde stämma bättre om man köper samma några år senare men det är kanske svårt att hitta

Jag märkte ingen betalvägg (jag har inte prenumeration).
Billigt men
1000012560.webp

En artikel utan betalvägg.

Tråkigt att Vietnam tillåter sina medborgare att behandlas på det sättet. Republiken Kina vill ju gärna framstå som bättre än Folkrepubliken Kina, så jag kan tycka att de också borde ta tag i det här.
Dessutom borde man väl bara kunna anställa folk utan någon mystisk mellanhand, känns som att systemet med att folk ska betala för att få jobb är något korrupt skitsystem som vissa i företagen drar in svarta pengar på.

”Nya ägare en trio i branschen

De nya ägarna är Elcykelkompaniet i Sisjön, som redan är spelare i samma bransch med butik i Alingsås, där den går under namnet Stampens cykel.”
Då hade jag helt fel! Kul att Elcykelkompaniet tar över. Kan ju bli riktigt bra faktiskt! Frågan är då om det bara blir elcyklar eller om det är ngt annat koncept på gång.

hur tycker ni intresset för cykling utvecklas generellt ? Jag är ganska orolig måste jag säga då jag tycker intresset verkar minska. Folk ska bara ha cykel för pendling till jobbet. Att cykla mountainbike på fritiden eller ta en tur med gravelcykeln är inte lika intressant längre.

Så jag är orolig för framtiden. Jag googlade och ser att man beskyller globala logistik kedjor, tullar, effekterna efter covid som orsaker för finansiella problem för många cykelmärken. Men jag tror på sviktande intresse också.

Här en sammanfattning från AI när jag sökte:
"Intresset för cykling minskar, framförallt bland barn och i glesbygd, trots positiva effekter på hälsa och miljö. Orsaker som nämns är bristande och bilcentrerad cykelinfrastruktur, låga nationella investeringar i cykelinfrastruktur, olycksrisker samt att många barn önskar cykla mer än vad de faktiskt gör."

hur tycker ni intresset för cykling utvecklas generellt ? Jag är ganska orolig måste jag säga då jag tycker intresset verkar minska. Folk ska bara ha cykel för pendling till jobbet. Att cykla mountainbike på fritiden eller ta en tur med gravelcykeln är inte lika intressant längre.

Så jag är orolig för framtiden. Jag googlade och ser att man beskyller globala logistik kedjor, tullar, effekterna efter covid som orsaker för finansiella problem för många cykelmärken. Men jag tror på sviktande intresse också.

Här en sammanfattning från AI när jag sökte:
"Intresset för cykling minskar, framförallt bland barn och i glesbygd, trots positiva effekter på hälsa och miljö. Orsaker som nämns är bristande och bilcentrerad cykelinfrastruktur, låga nationella investeringar i cykelinfrastruktur, olycksrisker samt att många barn önskar cykla mer än vad de faktiskt gör."
Här hemma (Bromma) är det tydligt att många kids lämnar sin sport, vilken det än är, nån gång strax efter 15-årsåldern och antingen lägger ner eller börjar hänga på 24seven (lokalt snarare Nordic Wellnes)

Här hemma (Bromma) är det tydligt att många kids lämnar sin sport, vilken det än är, nån gång strax efter 15-årsåldern och antingen lägger ner eller börjar hänga på 24seven (lokalt snarare Nordic Wellnes)
numera är det gym, instagram, elscoter som gäller. Det är nya tider i och med med digitaliseringen, elektrifieringen, sociala medier etc. Cykel ligger långt ned på listan.

numera är det gym, instagram, elscoter som gäller. Det är nya tider i och med med digitaliseringen, elektrifieringen, sociala medier etc. Cykel ligger långt ned på listan.
Ja, jag är med i en kanotklubb med superfin verksamhet, väldig svårt att få nån volym på ungdomsverksamheten. Det är väl en ännu äldre trend att gnet-sporterna har det svårt. Dom stora verkar funka, Blackan basket och fotbollen. Och pingis just nu förstås.

Tänk att man om 10 år rullar förbi med sin cykel i en värld alltmer dominerad av el skateboards, el scootrar, Uber etc. De kommer titta och fråga: "vad är det där för medeltida transportmedel med kedja ?, Oj behöver kedjan oljas också, det där transportmedlet får vi nog fasa ut". Trampa, vad är det för något ?

Ja, jag är med i en kanotklubb med superfin verksamhet, väldig svårt att få nån volym på ungdomsverksamheten. Det är väl en ännu äldre trend att gnet-sporterna har det svårt. Dom stora verkar funka, Blackan basket och fotbollen. Och pingis just nu förstås.
De stora kommer också försvinna. Ett fotbolls-VM är inte vad det var för 10-15 år sedan och inte intresset bland unga heller. Det är nya tider helt enkelt. Vi ska in i framtiden med nya tekniska innovationer och allt vad det innebär.

Tillbaka
Topp