Hur uppstod dessa skador på däcket?

Skämtar du? Vad har underlaget med saken att göra. Skulle du köra ett däck med tunna däcksidor och undertryck så skrynklig sig däcksidorna oavsett om du kör i gräs, grus, asfalt eller på velodromen. Har du aldrig ens hängt på sadeln och sett vad som händer med däcket när det är runt 1 bar? Prova själv.

Är det bara nybörjare här?
Eftersom du verkar helt obekant med hur en cykel fungerar och dessutom går in en gång i månaden och svarar med totalt nonsens på gamla inlägg så hamnar du på ignore-listan. Gonatt.

Hur många däck och slang byter du per dag? Hur många andra människors däck/slang byter du varje dag? Att bara finmeka med sin egna lyxjonne räknas inte ens. Kunder som i motsats till en del här inne, lyssnar på mina råd kommer till aka och tackar eftersom de helt plötsligt börjat spara massor med pengar och istället för sitt få 10 punkor om året och byta däck 1 gång om året får de knappt en punka och då kanske av glas. Jag vet att jag har rätt och att du har fel men du lider av danning-krüger-effekten.
Har jag sagt något om detta? Jag bara undrade vilken verkstad dessa djupa kunskaper tillämpas.

Nu vet jag inte vad du har för mål med din närvaro på detta forum men om det är att sprida kunskap tror jag att förolämpningar, hån och gliringar är fel väg att gå. Jag tror att de flesta människor får en ganska negativ inställning till en person som ägnar sig åt sådant. Och om man blir negativt inställd blir man också mindre mottaglig även för sakliga argument.
Nu verkar du faktiskt vara läskunnig men kanske bara har dåligt minne....jag har inte gjort annat än att svara på förolämpningar, hån och gliringar från "förståsigpåare" som inte kommer med ett enda sakligt argument och inte vet bättre än att argumentationsfel och härskartekniker är deras enda ess i skjortärmen. Jag var saklig tills jag blev illa bemött av folk med en kortare erfarenhet än jag och därför inte var mottagliga att lära sig något från början. Stump, Rompa, Fredrik, makten med flera är bara troll som är här för att tysta ny kunskap för folk som snöat in sig i gamla spår och förutfattade meningar.

Det spelar stor roll vem som kastar den första stenen och det var INTE jag.
Det verkar råda någon elitiststämning här bland folk som tror utan att något veta och ser folk med för dem ny kunskap som ett hot mot deras lilla personlighet och patetiska självkänsla. De som inte ser detta är en del av problemet och utgör samma mentalitet som när man flyttar på mobboffer och struntar i mobbarna. Tangentbordskrigare har jag sett förr

Eftersom du verkar helt obekant med hur en cykel fungerar och dessutom går in en gång i månaden och svarar med totalt nonsens på gamla inlägg så hamnar du på ignore-listan. Gonatt.
Du tillför så mycket på detta forum genom att spamma argementationsfel och fela med övertygelse varje dag istället för att vara saklig och tyvärr ha ett jobb och ett liv att sköta då jag ska försöka bli mer som du. Du är en riktig förebild. Skicka en bild som jag kan sätta upp ovanför sängen

För att förtydliga. Däck med slang (inte TL) genererar alltid friktion mellan däck och slang när det nuddar mark under färd. Ju lägre tryck, desto mer friktion. Beroende på däckets uppbyggnad so. Tex tunna däcksidor så skrynklas däcken ju lägre tryck man kör med.

Detta nöter ut slangen och gör den tunnare och massor av mikroskopiska hål bildas i vad man kallar "pyspunka".

Om rekommenderat tryck är mellan 3,5 och 5 bar och du kör med 3 bar så kommer denna friktion att vara högre än för någon som kör med 5 bar. Kör du som de flesta med ett tryck mellan 0,5 och 2 bar så går det väldigt fort att nöta ut slangen . Även däcket tar skada där sprickor uppstår i både däcksidor och mönster.

Dessa tigerränder på slangen är ett direkt avtryck från skrynklorna i däcksidan på däcket på bilden.

Skulle säga att punka av för högt tryck är vanligare än av för lågt i städer där de sandar med krossat grus som skär sig in i stenhårt pumpade däck stället för att däcket ger efter lite.

Men lagom är bäst.

Skulle säga att punka av för högt tryck är vanligare än av för lågt i städer där de sandar med krossat grus som skär sig in i stenhårt pumpade däck stället för att däcket ger efter lite.

Men lagom är bäst.
Man skulle kunna tro det men glas letar sig lättare in i dåligt pumpade däck bland annat eftersom friktionen värmer upp gummiblandningen och gör det mjukare och mer genomsläpplig.

Då jag alltid kontrollerar däcktryck på däcket med luft i när en cykel kommer in för punktering så ser jag ett tydligt mönster. Sällan mer än 1-2 bar i tryck på dem när det ska vara tex 3-5 eller 3,5-6 bar.
Nästan alltid bakdäcket som tar 70-80% av belastningen under färd på damjonnar.

Grus och glas sitter det oftare massor av i dåligt pumpade däck.

För att förtydliga. Däck med slang (inte TL) genererar alltid friktion mellan däck och slang när det nuddar mark under färd. Ju lägre tryck, desto mer friktion. Beroende på däckets uppbyggnad so. Tex tunna däcksidor så skrynklas däcken ju lägre tryck man kör med.

Detta nöter ut slangen och gör den tunnare och massor av mikroskopiska hål bildas i vad man kallar "pyspunka".

Om rekommenderat tryck är mellan 3,5 och 5 bar och du kör med 3 bar så kommer denna friktion att vara högre än för någon som kör med 5 bar. Kör du som de flesta med ett tryck mellan 0,5 och 2 bar så går det väldigt fort att nöta ut slangen . Även däcket tar skada där sprickor uppstår i både däcksidor och mönster.

Dessa tigerränder på slangen är ett direkt avtryck från skrynklorna i däcksidan på däcket på bilden.
det beror helt på däckets storlek. du kan inte slänga dig med däcktryckssiffor på det där sättet. det är helt andra siffror för ett 30 mm däck och ett 70 mm däck. 0,5 bar i 70 mm är rätt så rejält tryck. men det kan t ex stå "minimum 2 bar" på ett 70-millimetersdäck, och det är helt bisarrt. jag har förstått det som att det relevanta begreppet är "hoop stress". https://en.wikipedia.org/wiki/Cylinder_stress

hur det står till med rekommendationerna för de smala däck som du troligtvis jobbar med vet jag dock inte, då smala däck inte intresserar mig.

Ok, nu är jag med. Vi talar alltså om trycket post punkture.
Då får jag be lbs medarbetare lindeman om ursäkt.
Jag har lagat enorma mängder punkad slang i späd ålder och de aldra flesta hade lågt tryck.

Här ser vi ett praktexempel på varför intuitionen är logikens fiende.
Låt mig förklara med en fråga. Hur många slangar med högt tryck har lindeman testat för punktering?
Urvalet är alltså skevt

Den här tråden skulle kunna vara lärorik, och bli en diskussion om för- och nackdelar med olika däcktryck, där ibland pendlaren och hovbbycyklisten kan ha olika behov. Men tyvärr dras den ner på dagisnivå av några få användare (ja mer än en). Håll uppe nivån och argumentera konstruktivt så blir det trevligare! Och om ni tycker motparten har fel föreslår jag följande: "Jag håller inte med dig om ... för att ..."

För övrigt kan jag inte låta bli att undra om @GerhardSchrader heter så (olyckligt namn av historiska skäl tyvärr) eller tagit användarnamn efter en historisk figur som inte har helt positiva vibbar (nej inte ventiler).

Nu verkar du faktiskt vara läskunnig men kanske bara har dåligt minne....jag har inte gjort annat än att svara på förolämpningar, hån och gliringar från "förståsigpåare" som inte kommer med ett enda sakligt argument och inte vet bättre än att argumentationsfel och härskartekniker är deras enda ess i skjortärmen. Jag var saklig tills jag blev illa bemött av folk med en kortare erfarenhet än jag och därför inte var mottagliga att lära sig något från början. Stump, Rompa, Fredrik, makten med flera är bara troll som är här för att tysta ny kunskap för folk som snöat in sig i gamla spår och förutfattade meningar.

Det spelar stor roll vem som kastar den första stenen och det var INTE jag.
Det verkar råda någon elitiststämning här bland folk som tror utan att något veta och ser folk med för dem ny kunskap som ett hot mot deras lilla personlighet och patetiska självkänsla. De som inte ser detta är en del av problemet och utgör samma mentalitet som när man flyttar på mobboffer och struntar i mobbarna. Tangentbordskrigare har jag sett förr
Att jag svarade dig var för att du, baserat på antalet inlägg, verkar vara rätt ny på forumet. Jag tänkte då att det kanske fanns hopp om att sälja in idén med att inte ägna sig åt hånande m.m., oavsett vem som började. Känns dock som att den förhoppningen var förgäves då du tydligen anser att om någon annan uppför sig illa är det fritt fram för dig att göra detsamma. Min uppfattning är trots allt att besvara dumheter med dumheter leder sällan till något gott.

Hur många däck har du bytt? En enkel fråga... VÅGAR du inte svara?
Varför är du så aggressiv? Givetvis har jag ingen aning om hur många däck jag har bytt, vilken rimlig person håller koll på detta? Skärp dig för fan!

Det som däremot är uppenbart är att du inte vågar berätta i vilken butik/verkstad du jobbar, där du har bytt alla dessa hundra-, tusen- eller miljontals däck. Med tanke på din höga svansföring och självsäkra ton borde du väl vara stolt över ditt hantverk och inte gömma dig bakom ett anonymt användarnamn? Om du talar om var man kan åtnjuta denna fina däcktrycksservice så lovar jag att försöka gissa hur många däck jag har bytt, så du kan stilla din nyfikenhet.

Jag vill också påpeka att jag inte har skrivit någonting om själva sakfrågan, alltså vad som kan ha orsakat skadorna på däcket eller vad som är ett lämpligt däcktryck. Så var vänlig att sluta påstå något annat. Apropå läskunnigheten som du kritiserar flera här för.

Att jag svarade dig var för att du, baserat på antalet inlägg, verkar vara rätt ny på forumet. Jag tänkte då att det kanske fanns hopp om att sälja in idén med att inte ägna sig åt hånande m.m., oavsett vem som började. Känns dock som att den förhoppningen var förgäves då du tydligen anser att om någon annan uppför sig illa är det fritt fram för dig att göra detsamma. Min uppfattning är trots allt att besvara dumheter med dumheter leder sällan till något gott.
Nej det har du helt rätt i att det inte går att diskutera med idioter så jag borde väl bara ha ignorerat dem men jag har varit med på forumet i några decennier till och från och vet att vissa tar mycket plats och felar med övertygelse i någon slags klubb för inbördes beundran och sprider skenet av kunskap genom antaganden och jag är ganska less på att ingen bemöter dem. Jag har bara nyligen gjort en ny användare här då jag inte kommer in på min gamla profil längre

Varför är du så aggressiv? Givetvis har jag ingen aning om hur många däck jag har bytt, vilken rimlig person håller koll på detta? Skärp dig för fan!
Varför försvarar jag mig aggressivt? Personligen känner jag att frågan borde formuleras annorlunda och till någon annan, tex: Varför atta kerar ni GerhardSchrader så aggressivt utan några sakliga motargument?
Jag vill också påpeka att jag inte har skrivit någonting om själva sakfrågan, alltså vad som kan ha orsakat skadorna på däcket eller vad som är ett lämpligt däcktryck. Så var vänlig att sluta påstå något annat. Apropå läskunnigheten som du kritiserar flera här för.
Tack, det var lite min poäng. Du skriver sarkastiska frågor och byter ämne och frågar var jag jobbar som om det spelar någon roll vem som talar. Är du en auktoritetstroende person som bara går på argumentum populum? Att gilla patetiska inlägg med hånande komme tarer OT riktade mot mig är också ett ställningstagande. Jag tror du kan skärpa dig också om vi börjar om.

gjorde ett försök i inlägg 14. ett av få vår senkomne deltagare gerhard inte angripit personligen.

avd: tveksam merit😵‍💫
Fan vad forumet har surnat till sen sist. Även du har oprovocerat, antagit en salt ton mot mig utan att jag ens som du säger "angripit" ditt inlägg.

Jag vill påminna om att jag inte "angripit" ett endaste inlägg utan endast försvarat mig mot angrepp. Det verkar vara svårt för en del att hänga med i kronologin här....
Anledningen till att jag inte "aNgRiPiT" ditt inlägg var att det var en sund och riktig iakttagelse att däck med tunna däcksidor lider av detta problem I större utsträckning och inte kräver lika lågt tryck innan det skrynklas och skaver slangen. Däremot spelar handhavandet en större roll än konstruktionen då man kan få samma skador på vilka däck som helst bara man kör med tillräckligt lågt tryck. Jag tror en del skulle bli mörkrädd när de ser hur dåligt många tar hand om sina cyklar. Pumpa däck är något en ganska stor minoritet tycker att man kan göra vår/höst. Alltså 2 ggr om året....

Tjena!

Nog händer det att man har sett friktionspunkteringar men att det skulle den vanligaste orsaken är ju årets skämt.
Det är väldigt lokala skillnader på hur vanligt det är, det vet jag av egen erfarenhet. Vilket klientel av kunder man har spelar också roll. Jag har haft verkstad i områden där det stått för ca 20% av punkteringarna också. Då var det mer inbitna cyklister med dyrare cyklar som togs om hand bättre.
Den där tomten påstår ju det..
Tack..... trevligt att råkas

Jag tror vi har en mismatch mellan den vördnad för cykelmekaniker som förväntas och den som visas. "Jag är är cykelmek" är inte ett så självbärande argument som man skulle vilja tro. Dessutom gör sig titlar dåligt på ett anonymt forum.

Jag tänkte först ta August Hitler men ändrade mig i sista sekund. Varför är du namne med en mördare och krigsförbrytare?
Goran Stanišić dömdes till 20 års fängelse 😜

Du kunde valt Nisse S istället 😂
Att jag har GoranS som nick beror på att jag heter Göran i förnamn och mitt efternamn börjar på S (men är inte Stanišić). Att jag tog bort prickarna från ö:et var för att slippa ev. strul om jag någonsin skulle behöva knappa in det på ett icke-svenskt tangentbord.

Att mina föräldrar skulle ha valt ett annat förnamn baserat på att en person med det namnet (rensat för o-ö-skillnaden) många år senare skulle dömas för krigsförbrytelser känns som ett rätt orimligt krav på förmåga att förutspå framtiden. Även tillfälllet då jag tog mitt nick inträffade långt före domen av krigsförbrytaren föll, så även där gör kausaliteten ditt förslag svårt att uppfylla. Naturligtvis kan man diskutera det kloka i att ha ett nick som anknyter till ens verkliga namn. Det är dock en helt annan diskussion.

Så, med mindre än att du verkligen heter Gerhard Schrader kan du väl förklara varför du valde för och efternamn på en känd nazist som nick.

Den här tråden skulle kunna vara lärorik, och bli en diskussion om för- och nackdelar med olika däcktryck, där ibland pendlaren och hovbbycyklisten kan ha olika behov. Men tyvärr dras den ner på dagisnivå av några få användare (ja mer än en). Håll uppe nivån och argumentera konstruktivt så blir det trevligare! Och om ni tycker motparten har fel föreslår jag följande: "Jag håller inte med dig om ... för att ..."

För övrigt kan jag inte låta bli att undra om @GerhardSchrader heter så (olyckligt namn av historiska skäl tyvärr) eller tagit användarnamn efter en historisk figur som inte har helt positiva vibbar (nej inte ventiler).
Namnet valde jag av rent humoristiska skäl då de historiska namnen råkar samstämma med min favoritventil Schrader. Nu tänkte jag mest på den gamla misslyckade sossen Gerhard Shröder men kemisten är ju ännu roligare då han är en identisk namne. Jag har inte någon ideologisk koppling till någon av dem men nåt ska man ju heta. Kemisten var dessutom inte Nazist själv utan bara en tysk kemist, delvis under Nazityskland och jobbade bla. på IG Farben.

Jag kanske får ändra namnet till lufttrycksnazisten efter förslag från andra 😂

Ok. Det rimliga är ju att bara vara tyst men jag skriver mot bättre vetande.

Du har ju själv bara lagt fram auktoritet som argument så jag vet inte riktigt vart du vill komma med det här. Ingen vet något om din faktiska erfarenhet.
Fel. Jag har inte lagt upp ett enda auktoritetsargument utan helt enkelt hänvisat till min erfarenhet.
Min faktiska erfarenhet har jag beskrivit. Jag har bytt tiotusentals däck och diagnostiserat och analyserat orsaker i decennier .... Läs om från början så slipper du framstå som pinsam.

Att jag har GoranS som nick beror på att jag heter Göran i förnamn och mitt efternamn börjar på S (men är inte Stanišić). Att jag tog bort prickarna från ö:et var för att slippa ev. strul om jag någonsin skulle behöva knappa in det på ett icke-svenskt tangentbord.

Att mina föräldrar skulle ha valt ett annat förnamn baserat på att en person med det namnet (rensat för o-ö-skillnaden) många år senare skulle dömas för krigsförbrytelser känns som ett rätt orimligt krav på förmåga att förutspå framtiden. Även tillfälllet då jag tog mitt nick inträffade långt före domen av krigsförbrytaren föll, så även där gör kausaliteten ditt förslag svårt att uppfylla. Naturligtvis kan man diskutera det kloka i att ha ett nick som anknyter till ens verkliga namn. Det är dock en helt annan diskussion.

Så, med mindre än att du verkligen heter Gerhard Schrader kan du väl förklara varför du valde för och efternamn på en känd nazist som nick.
Haha, ja varför inte? Det är ju bara ett nick. Och självklart skojade jag bara. Dessutom var inte Gerhard Schrader Nazist

Jag tror vi har en mismatch mellan den vördnad för cykelmekaniker som förväntas och den som visas. "Jag är är cykelmek" är inte ett så självbärande argument som man skulle vilja tro. Dessutom gör sig titlar dåligt på ett anonymt forum.
Jag vet att i vissa städer är det tom så att majoriteten av cykelmekaniker är på katastrofnivå och knappt vet skillnad på fram och bakhjul. Jag vet också att dåliga cykelmekaniker aldrig reflekterat över punkteringsorsaker och möjliga samband med handhavande kontra däckkonstruktion....😘

Haha, ja varför inte? Det är ju bara ett nick. Och självklart skojade jag bara. Dessutom var inte Gerhard Schrader Nazist
Nja, jag tycker det är tämligen osmakligt att ha ett nick som är namnet på en person som var med och tog fram nervgaser, demonstrerade dessa på djur för tyska armén och som under detta arbete var på ett företag som hade gott om tvångs- och slavarbetare under kriget.

Hade det varit så att det var en oavsiktlig slump baserad på Schröder-Schrader-likheten hade det väl varit en sak, men då du skriver att det "är ju ännu roligare" (när nicket råkade bli namnet på en person som tog fram nervgaser) gissar jag att du gladeligen valt det avsiktligt om du kommit på det.

1000008364.webp
1000008363.webp
1000008362.webp
1000008361.webp

Här är ett tydligt exempel på hur däcksidans mönster/cord lämnar skadliga avtryck på slangen från friktion orsakat av på tok för lågt däcktryck.

Cykeln inkom med punktering i bakdäcket som även visade yttre tecken på att ha körts med för lågt tryck. Däcktryck i framdäcket kontrollerades som kontrolluppgift och bekräftades som förmodat vara på tok för lågt (knappt 1 bar). Däcket är ett vanligt skitdäck från Deli som har ett rekommenderat tryck på 3,5-6 bar. Kunden kände varken till att däcktryck borde eller kunde mätas och pumpade "kanske 3 ggr/säsong". Den här typen av frågor som "vilket tryck pumpar du till" och "hur ofta" ställer jag alltid och svaret är nästan alltid : "Det vet jag inte" vilket ger mig vatten på min kvarn.

På bilderna syns tydligt hur ett "negativ" av däckets struktur avbildat sig på slangen. Något jag aldrig ser hos de cyklar som regelbundet kommer tillbaks med rätt däcktryck där även kunden är medveten om däcktrycket.
Jag för även anteckningar för att förbättra min service mot kund.

Nja, jag tycker det är tämligen osmakligt att ha ett nick som är namnet på en person som var med och tog fram nervgaser, demonstrerade dessa på djur för tyska armén och som under detta arbete var på ett företag som hade gott om tvångs- och slavarbetare under kriget.

Hade det varit så att det var en oavsiktlig slump baserad på Schröder-Schrader-likheten hade det väl varit en sak, men då du skriver att det "är ju ännu roligare" (när nicket råkade bli namnet på en person som tog fram nervgaser) gissar jag att du gladeligen valt det avsiktligt om du kommit på det.
Slappna av. Han har inte gjort något värre än vad Pfizer är skyldiga till dessutom VAR det ju just Gerhard Schröder jag tänkte på och gjorde en ordlek utan att komma ihåg kemisten med samma namn. Nu kom du in på ett irrelevant sidospår här och börjar tillverka lite halmgubbar och rabbla om Nazister helt från ingenstans. Jag är inte mycket för PK och anser att man bör kunna skämta om allt annars är människan förlorad. Du är som sagt namngiven efter en krigsförbrytare oavsett

Har du ålder på slangen? Annars är det ointressant...
Som andra förklarat så är det inte minimumtrycket på däcket du ska utgåifrån. Det har helt andra syften

inte menar du att däcktillverkaren satt trycket efter friktionen på insidan av däcket?

Jag tror du drar för stora växlat på dina observationer

det beror helt på däckets storlek. du kan inte slänga dig med däcktryckssiffor på det där sättet. det är helt andra siffror för ett 30 mm däck och ett 70 mm däck. 0,5 bar i 70 mm är rätt så rejält tryck. men det kan t ex stå "minimum 2 bar" på ett 70-millimetersdäck, och det är helt bisarrt. jag har förstått det som att det relevanta begreppet är "hoop stress". https://en.wikipedia.org/wiki/Cylinder_stress

hur det står till med rekommendationerna för de smala däck som du troligtvis jobbar med vet jag dock inte, då smala däck inte intresserar mig.
Slänga mig med däcktryckssiffror? Du missade resten av siffrorna i mitt inlägg. Läs om det igen så ska du se att det är logiskt.

Jag har hela tiden hävdat att problemet är att köra under REKOMMENDERAT däcktryck oavsett vilka siffror just det är. Jag har som sagt blåst upp några ringar så jag skulle aldrig ge några schablonmässiga tryckrekommendationer. Däremot är ca 3-5 bar det vanligast förekommande däcktrycket som rekommenderas på Sveriges mest sålda och använda cyklar som då även är de mest förekommande i landets verkstäder. Men nu upprepar jag mig bara.

... Du är som sagt namngiven efter en krigsförbrytare oavsett
Nej, det är jag inte.

Edit: Om du inte förstår det innebär det du skrivit att mina föräldrar avsiktligen skulle ha gett mig namn efter en krigsförbrytare (som dessutom inte var krigsförbrytare då jag döptes). Nu kanske du inte är så mycket för PK, men lite normalt hyfs tycker jag ändå att man kan förvänta sig.

Senast ändrad:
Flera konstiga inlägg inom det närmsta dygnet.
Nazistiska nick i en tråd om däckskador, spekulation om lönenivå i en debatt om hel- och halvljus.
Är nog sämre än politiksnack om man går till lex vardagsrum.

Har du ålder på slangen? Annars är det ointressant...
INGEN slang ska se ut sådär. Så ålder är just... irrelevant. Slangar från 1970-talet som pumpats korrekt ser INTE ut så men 6 mån gamla slangar som aldrig pumpats sen de sattes in för 6 mån sen kan se ut just så.
FYI är den här slangen 1 år gammal liksom däcket som kasserades.
Som andra förklarat så är det inte minimumtrycket på däcket du ska utgåifrån. Det har helt andra syften
Det känns som att vi pratar förbi varandra. Följer man rekommenderat däcktryck så håller både däck, slang mm LÄNGRE än om du INTE följer det. Framförallt är ett för lågt däcktryck skadligt och medför ökat slitage på däck och slang samt ökar risk för genomslagspunktering, mjukar upp gummit som samlar på sig mer grus/glas oavsett syftet med minimumtrycket.

Maxhastigheten på våra motorvägar är inte heller satta för att motverka slitage på fordonen utan har helt andra syften. Men trots det så kommer du att förbruka mer soppa och slita mer på däck, lager och bussningar om du kör fortare.
inte menar du att däcktillverkaren satt trycket efter friktionen på insidan av däcket?
Nej
Jag tror du drar för stora växlat på dina observationer
Jag håller inte med. De kunder som lyder mina råd har inte längre problem med återkommande däck/slangbyten och friktionsskadorna på slangarna lyser med sin frånvaro när jag inspekterar dem vid tex. dubbdäcksskifte. Jag kan förstå att det inte är lätt att övertyga dig när du inte sett vad jag sett med egna ögon men jag är helt säker på vad jag talar om. Jag tror inte "riktiga" cyklister förstår hur illa den genomsnittliga cyklisten misshandlar sin cykel.

Tillbaka
Topp