The Gravel tråd

• Trådstartare Trådstartare Paco
  • Start datum Start datum
The Gravel tråd
Körde en sväng på ganska blandat asfalt, grus och lera i Lördags med nya Panaracer Gravelking X1 fram och SK bak. Rullade förvånansvärt bra på alla underlag, ta den subjektiva upplevelsen för vad det är. Men måste säga att jag blev lite förvånad hur lite bett jag hade på bakhjulet i leran. Kanske får prova ett X1 bak också.

The Gravel tråd
Länka gärna eller posta länken i
Köpte mina hos Bike-Discount för nånstans runt €30/styck.

The Gravel tråd
Länka gärna eller posta länken i

Schwalbe G-One Speed Folding Tire - Gravel | Performance | Addix | Race Guard | TLEasy - E-25 - 50-584 | Bronze Sidewall

31,50 €

https://www.bike24.com/p2665368.html

1762162904615.webp

The Gravel tråd
”Det är dumt att betala för mycket”

om man är rik spelar det ju ingen roll men jag är vanlig jobbare och måste hålla i mina pengar så 1300 spänn per däck för nåt som inte är optimalt på alla sätt och bäst på allt i alla lägen känns helt galet

men abdolut sant att var och en är fri att ta beslut även om dom är dåliga 🤣
Hur ser du på någon som inte har något grepp om Jan Heine men ändå gillar däcken då? Jag har noll koll på honom (förutom vad folk skriver här, typ), och min väg in i Rene Herse-däck var att de hängde på en hylla hos min LBS, varpå jag nu kört på dem i tio år eller så med stor framgång. Halkar ibland iväg till något mer mainstream men det är något som saknas då och jag ser inte poängen i att köpa något som alla andra har när jag är grymt nöjd med rull, känsla, hållbarhet och allt annat. Främsta nackdelen är punkarisk höst och vår när halkbekämpningsflisen ligger (smågrus som fastnar och sakta äter sig igenom däcken), men det gäller alla däck som saknar punkaskydd (som om däcken är försedd med sådant ger trögare däck).

Eventuella skillnader i rull utifrån tester som inte säkert motsvarar mina förutsättningar väger lättare än mina egna erfarenheter, och jag tror att tyngst av allt väger den upplevda känslan hos mig när jag framför cykeln. Eftersom jag har många cyklar med olika sorters däck och effektmätare på flera av dem har jag någon form av tanke att göra riktiga jämförelsetester och se vad jag kommer fram till, men har inte orkat..

Tycker alltid det är roligt när folk, som inte köper däcken, är upprörda över att andra människor faktiskt köper dem. Tur att vi har så mycket frihet i våra liv att vi kan bestämma däck helt själva!😊

Jag älskar Heine - just för att han är en sådan rasande messersmidth. Det gör det roligare att läsa. Jag läser hans magasin och det är mycket roligare att läsa än all marknadsförings-copy som de flesta andra magasin och bloggar trycker.

Nåväl - jag brukar skratta åt alla dårar som köper en kolfiber-aero cykel för 45 tkr. I linjära luftströmmar i 45 kmh är cykeln 3% snabbare. Snacka om pengar i sjön. I verkligheten har jag regnjacka, skärmar, dynamo och luften är turbulent och jag cyklar i 30. Ofta mindre och ofta med väskor.

Då känns däck för 2 tkr som en riktigt billig sak som ger en stor känsla lyx. :)

Obs: ovan är skrivet på skoj - hoppas det framgår :) jag gillar också en fet aero-cykel. Äger dock ingen.

The Gravel tråd
Jag älskar Heine - just för att han är en sådan rasande messersmidth. Det gör det roligare att läsa. Jag läser hans magasin och det är mycket roligare att läsa än all marknadsförings-copy som de flesta andra magasin och bloggar trycker.

Nåväl - jag brukar skratta åt alla dårar som köper en kolfiber-aero cykel för 45 tkr. I linjära luftströmmar i 45 kmh är cykeln 3% snabbare. Snacka om pengar i sjön. I verkligheten har jag regnjacka, skärmar, dynamo och luften är turbulent och jag cyklar i 30. Ofta mindre och ofta med väskor.

Då känns däck för 2 tkr som en riktigt billig sak som ger en stor känsla lyx. :)

Obs: ovan är skrivet på skoj - hoppas det framgår :) jag gillar också en fet aero-cykel. Äger dock ingen.
Har inte heller nån aero hoj i kolfiber. Håller med om dom extremt små vinsterna i verkligheten, man måste tro på det och då blir man nog snabbare = placebo

gissar det är samma med Rene Herse-däck eller vilka däck man än väljer, tron kan försätta berg

Men jag tror hellre på ett däck som inte är så löjligt dyrt 😉

Kör onkring tusen mil om året och sliter ut en del däck och då är det rätt stor skillnad på 1300 och exempelvis 800 kronor per däck. lägger ej 500 extra spänn på nåt som inte är bevisat svinmycket bättre på ALLT

(Dom flesta cykel intresserade känner nog till Heine åtminstone lite grann, han har ju vart ute och vevat lite varstans under många år.)

The Gravel tråd
Har man börjat köra längre gafflar än för att få in 622-50 typ? 400 mm är ju väldigt begränsande men jag tänker att 425-435 nånting är ju inte mycket längre men plötsligt oceaner med plats för en 2.2” eller så, som allt fler verkar vilja ha?

The Gravel tråd
Ny på gravel här. Har skaffat mig en bättre begagnad hoj som kan ta 40mm Wtb Nano (mäter 42mm) med 2 mm marginal i baktriangeln. Satte in ett Riddler 37 mm bak (mäter 37mm). Det känns dock för lågt.

Har ni tips på ett däck som är en aning smalare än Wtb Nano 40mm? Men har en liknande karaktär?

The Gravel tråd
The Gravel tråd
The Gravel tråd
Ny på gravel här. Har skaffat mig en bättre begagnad hoj som kan ta 40mm Wtb Nano (mäter 42mm) med 2 mm marginal i baktriangeln. Satte in ett Riddler 37 mm bak (mäter 37mm). Det känns dock för lågt.

Har ni tips på ett däck som är en aning smalare än Wtb Nano 40mm? Men har en liknande karaktär?
Vilken karaktär hos däcket är det du söker?

Tack, har varit inne där och kikat tidigare men känner att den inte besvarar frågan riktigt. Mått ja, upplevelse nej.
Vilken upplevelse från däcket är det du söker?

The Gravel tråd

Också lite osäker på det där med karaktär, men Vittoria Terreno Wet 38 kanske?
Ganska vanligt lerdäck - lite glesare mönster än wtb-däcken - som jag tror ligger rätt nära faktiska 38mm.

The Gravel tråd
Vilken karaktär hos däcket är det du söker?

Vilken upplevelse från däcket är det du söker?
Gillar Nano. Bra storlek och ok rullmotstånd. Cykla till/från jobbet 9km med möjlighet till en omväg på grus. Vad den typen av underlag kallas på happy korrekt språk vet jag inte. Men säg 80/20 asfalt och relativt slät grusväg. Ska jag cykla i skogen har jag MTB.

Lägger upp en bild på en skön grusväg som jag kan tänka mig att köra på igen (just denna var i Bollnäs trakten vid besök där). Cykeln på bilden är inte den aktuella längre.
IMG20251101134851.webp

The Gravel tråd
Också lite osäker på det där med karaktär, men Vittoria Terreno Wet 38 kanske?
Ganska vanligt lerdäck - lite glesare mönster än wtb-däcken - som jag tror ligger rätt nära faktiska 38mm.
Det däcket ser ut att vara på tok för mycket mönster för att vara okej snabbt på blandade underlag?

GravelKing SK ser intressant ut. Kanske inte är tillräckligt på höstlöven?

The Gravel tråd
Gillar Nano. Bra storlek och ok rullmotstånd. Cykla till/från jobbet 9km med möjlighet till en omväg på grus. Vad den typen av underlag kallas på happy korrekt språk vet jag inte. Men säg 80/20 asfalt och relativt slät grusväg. Ska jag cykla i skogen har jag MTB.

Lägger upp en bild på en skön grusväg som jag kan tänka mig att köra på igen (just denna var i Bollnäs trakten vid besök där). Cykeln på bilden är inte den aktuella längre.Visa bilaga 802425
Är det nämnda 42mm-däck med biltemaskärmar?

Har själv 40mm (i teorin) på väg in och klurar på om biltemaskärmar är för tajta.

The Gravel tråd
Det däcket ser ut att vara på tok för mycket mönster för att vara okej snabbt på blandade underlag?

GravelKing SK ser intressant ut. Kanske inte är tillräckligt på höstlöven?
Jag har Gravelking SK+ på det jag kallar vinterhjulen med alufälgar och jag upplever dem som tröga jmf med kolfiberhjulen med Jan Heines findäck

Men både René Herse och Gravelking är vanliga här, dvs SÖK
så får du mer av både tips och åsikter.

The Gravel tråd
Jag har Gravelking SK+ på det jag kallar vinterhjulen med alufälgar och jag upplever dem som tröga jmf med kolfiberhjulen med Jan Heines findäck

Men både René Herse och Gravelking är vanliga här, dvs SÖK
så får du mer av både tips och åsikter.
Tack får prova sökfunktionen men frågan var för komplicerad för att söka på. Dvs vad ligger mellan a och b i mått men har samma egenskaper som a.

Senast ändrad:
The Gravel tråd
Var bort till lokala cykelbutiken och köpte nya däck. Vittoria blev det. Enligt min lilla erfarenhet av gravel så var dessa mycket trevliga. Skön kombo av bra rull och grepp. Var nere i några riktiga CX misär lerhår, fin grusväg, double track, lättare stig samt asfalt. Mycket nöjd på totalen.

Har lite fix kvar med cykeln innan jag kallar den klar. Typ den vita styrstammen 🤢

IMG20251108122158.webp
IMG20251108130010.webp

The Gravel tråd
Geggit på Lovön, men torrare än väntat. Rullade runt på nybyggda vintercykeln med flatbar, 650b-hjul och permanent monterade skärmar. Småfix kvar som lite längre stam, nedkapat styre och kompislapp. Sen är den ”klar”. Kommer inte överens med Pathfinder Pro i 650b-storlek. Känns tröga, tunga och stötiga. Ägt dem på tidigare hoj också. Samma visa då. Rullar Bon Jon Pass på finhojen och det är verkligen som natt och dag i vibrationsdämpning. Nån som har tips på annat än Pathfinder Pro’s för pendling och grus? Är det Rene Herse som gäller eller finns det andra följsamma däck i 47-50mm bredd att snegla på? Helst billigare än RH då…Visa bilaga 801947
Får man fråga vad det är för cykel du kör på?
(ber om ursäkt om du redan nämnt det...)

The Gravel tråd
Får man fråga vad det är för cykel du kör på?
(ber om ursäkt om du redan nämnt det...)
Självklart får man det. Ramen kommer från Bike Components: https://www.bike-components.de/en/bc-original/Flint-Gravel-Frame-p82433/

Gaffeln är från Bike Discount. Hjul Farsport 650b i kol och växelgrupp GRX med reglage för flatbar: https://www.bike-discount.de/en/shi...mzLhT-9VqbncYGs-FXKZXCzYQ7u6pFaBoClmMQAvD_BwE

Bromsar Shimano MT200 men ok för flatmount (BR-UR300).

Sjukt kul cykel!

IMG_1426.webp

Senast ändrad:
The Gravel tråd
The Gravel tråd
Här är en enklare RR.
I lördags syndade jag. Jag åkte bil till platsen jag ville cykla på...

Men Oh vilken dag det ändå var.
Efter en biltur från Göteborg tog vi oss till Floda och den legendariska grusduron-rundan.
Senast jag körde sen var för tre år sedan. Det vart ett riktigt kärt återseende.
Spännande att vissa delar av rutten kommer jag ihåg hur starkt som helst, medans vissa delar kändes som helt nya vägar och som jag aldrig sett platsen innan.

Vädret undrar ni? Mulet och ca 10 grader i luften, vindstilla... Alltså helt perfekt!

Vägarna var givetvis fuktiga, på vissa ställen sög ju gruset musten ur en. Men på andra ställen inte.

3787.webp

Efter ca 28km blev det paus vid det klassiska paus-stället, fin utsikt och spegelblankt vatten.
3830.webp

3885.webp

Sedan vart det ett självklart stop ca milen senare när vi kom till bilen i skogen. Hur kom den dit? Varför står den kvar? Är den till salu? Jaa frågorna är många och de gäckar en.
3852.webp

En fantastisk dag som avslutades på garveriet och folk. Dyrt? Ja. Gott? Ja, ännu mer ja. Något som var nytt var Gbg sodas smak "svartvinbär", den går in som en favoritläsk i min bok.

3966.webp

En boll i varje ben? Jajjemen, det är sedan gammalt.

En 10 av 10 dag helt enkelt.

Tillbaka
Topp