Debatt: När regelverket kör ifrån verkligheten – SCF och motionslopp

Men som någon/några varit inne på så finns det ju en del duktiga/drivna/bra personer, som vill väldigt bra saker, på SCF. Och de är ofta bra att ha att göra med.
Jag tycker, utifrån det lilla jag sett av den, att ledningen verkar vara problemet.

Men hade nån idé om att sanktionering mest var viktig om man vill använda små tävlingar för att seeda till större och internationella tävlingar.
Jag har ingen erfarenhet av SCF men har varit aktiv som ledare och drivande i andra idrotter. Precis som du säger så har målet med att få en tävling sanktionerad handlat om just tävlingsdelen. Tävling på lika villkor (dvs enligt fastställda regler), registrerade resultat (regionalt, nationellt eller internationellt beroende på tävlingens status), synlighet i tävlingskalender...
Det har dock aldrig handlat om att ta bort glädjen i sporten, förhindra spontanitet eller lokala initiativ till motion eller för den delen tävling i lokalt format (hur många klubbmästerskap i RFs alla idrottsförbund är sanktionerade?).

För mig låter det som att SCF i sig har så svårt att visa på sin styrka och fördelar i det lokala att man använder cyklisterna som någon form av verktyg och syndabockar för att skapa ett system och ett enat cykelsverige som borde fungera oavsett.

Jag måste erkänna att jag har rätt dålig koll på det här över lag.
Men hade nån idé om att sanktionering mest var viktig om man vill använda små tävlingar för att seeda till större och internationella tävlingar.

Annars känns det mest som det är "för sakens skull"?
Handlar också om försäkringar och säkerhet. Som deltagare är du försäkrad via licensen och för att SCF ska godkänna ett lopp med tävlingsklasser krävs det ett visst säkerhetstänk från arrangören.

Handlar också om försäkringar och säkerhet. Som deltagare är du försäkrad via licensen och för att SCF ska godkänna ett lopp med tävlingsklasser krävs det ett visst säkerhetstänk från arrangören.
Det finns alla möjligheter att som arrangör ge deltagarna en tillfällig försäkring utan att blanda in SCF.

"Säkerhetstänk" vet jag inte, det som krävs är att man följer ett regelverk. Som när jag körde en DH-tävling i 30-gradig värme i stekande sol, och det viktigaste (även under träning) var att alla hade långärmade tröjor och "armskydd". Armskydd i form av eltejpat hushållspapper över armbågen släpptes igenom men akta dig om du försökte undvika värmeslag genom att bära kortärmat. "Tänk på säkerheten!" Ja. Jag kunde knappt fokusera blicken på grund av värmen, men visst. Jag slapp skrubbsår på underarmarna medan jag tumlade runt bland stenbumlingarna.

Det är klart att SCF skall lägga sig i de tävlingar som körs under deras paraply, men de behöver inte lägga sig i sånt som ligger utanför deras. Låt folk arrangera och köra vilka lopp som helst för glädjen i att cykla. Då kommer säkert fler även köra de av SCF sanktionerade loppen.

Jag har arrangerat motionslopp tidigare, och har grävt ner mig i detta med SCF.
Kan bara konstatera att det inte tillförde mitt lilla motionslopp ett skvatt, att förbudet mot att delta i icke sanktionerade lopp strider mot konkurrenslagen (utrett och rättsfall finns) och att SCF's försäkring via licensen inte tillför någonting mer än min hemförsäkring.

Sist jag läste villkoren för försäkringen täckte de kostnaden för av sjukvården uppklippta kläder. Generöst som bara den. Jag tror att den hemförsäkring som de flesta (alla?) har är bra mycket mer omfattande än så.
OT, men ändå..

Kör hårt Risten runt, nästa år deltar jag gärna för att visa mitt stöd.

Som H är inne på så finns det alternativ till försäkringar.
Och här borde SCF verkligen acceptera att det finns alternativ, eftersom det inte är det som är deras huvudsakliga uppdrag och verksamhet.

Det finns namn för dom som försöker tvinga till sig monopol på försäkringar, och det är mindre smickrande än "pampar"

släpper man kontrollen över tävlingar kommer de snart bli problem med uttagning till landslag, mästerskap osv.

jag tycker oxå man ska få köra och arrangera tävlingar utanför SCFs paraply (kan man ju redan men tyvärr inte under eget namn om man har licens). så länge man inte kan tillgodoräkna sej eventuell vinster i dom tävlingarna som merit när det gäller karriär osv.

om inte förbundet har koll på tävlingen och reglerna kan det fuskas hur som helst. Fuskas säkert annars också men tydligare vad som gäller.

själv ser jag licens och sanktionerade tävlingar som en kvalitets stämpel, jag vet vad som gäller och vilka jag kan prata med vid problem, inte minst som arrangör.

vill man inte ha en sanktionerad tävling så är det upp till var och en. Men säkerhet och regler måste finnas annars ställer iaf inte jag upp och kör. det vet jag att det finns om SCF sanktionerat tävlingen.

Ha de bra.

Kör swe cupen enduro och brukar köra klass motion lång som tidigare inte krävde license men vilket den gör nu .

600 kr per tävling i anmälningsavgift + licensekostnad 200-300 kr blir myclet pengar om man ska köra alla tävlingar

Jag har arrangerat motionslopp tidigare, och har grävt ner mig i detta med SCF.
Kan bara konstatera att det inte tillförde mitt lilla motionslopp ett skvatt, att förbudet mot att delta i icke sanktionerade lopp strider mot konkurrenslagen (utrett och rättsfall finns) och att SCF's försäkring via licensen inte tillför någonting mer än min hemförsäkring.

Sist jag läste villkoren för försäkringen täckte de kostnaden för av sjukvården uppklippta kläder. Generöst som bara den. Jag tror att den hemförsäkring som de flesta (alla?) har är bra mycket mer omfattande än så.
OT, men ändå..

Kör hårt Risten runt, nästa år deltar jag gärna för att visa mitt stöd.
Vet inte om det är så hos alla bolag men hos flera försäkringsbolag (IF, Länsförsäkringar, Folksam mfl) ingår inte olycksfallsförsäkring i en hemförsäkring utan får tecknas separat.
Sen har säkert de flesta gjort det.

Ämnet dyker upp med några års mellanrum, men jag har aldrig riktigt förstått varför SCF driver denna fråga? Varje gång blir det en PR-förlust för dem, så det måste finnas "tunga" skäl till att de ändå envisas?
Jag undrar fortfarande hur SCF internt motiverar organisationen att driva denna fråga? De borde rimligtvis ha anledningar som de tycker väger tyngre än dålig PR? Med andra ord, varför är detta viktigt för SCF?

Vet inte om det är så hos alla bolag men hos flera försäkringsbolag (IF, Länsförsäkringar, Folksam mfl) ingår inte olycksfallsförsäkring i en hemförsäkring utan får tecknas separat.
Sen har säkert de flesta gjort det.
Jag har olycksfallsförsäkring som gäller när jag leker i skogen.
Men på formell tävling gäller den inte. Så där får jag nackdel på sanktionerade lopp.
Sen finns det såklart en enorm skala av gråzoon mellan "cykla snabbt med kompisarna" och "tävling", som inte kan vara lätt för någon att hålla koll på.

Jag undrar fortfarande hur SCF internt motiverar organisationen att driva denna fråga? De borde rimligtvis ha anledningar som de tycker väger tyngre än dålig PR? Med andra ord, varför är detta viktigt för SCF?
Första gången jag hörde talas om SCF var 2017 när dom hittade på ett egen sponsoravtal och ställde till det för Rissveds i världskuppen. Så det här är rätt On Brand tycker jag..

Jag har olycksfallsförsäkring som gäller när jag leker i skogen.
Men på formell tävling gäller den inte. Så där får jag nackdel på sanktionerade lopp.
Sen finns det såklart en enorm skala av gråzoon mellan "cykla snabbt med kompisarna" och "tävling", som inte kan vara lätt för någon att hålla koll på.
Fast med sanktionerade lopp och licens så blir det ingen nackdel då försäkring ingår då 😉

Kan inte Happy (som i redaktionen) intervjua SCF och fråga om detta?

Ungefär som när Bylund och gänget blockade världens bästa junior Alvar M från att vara med i Junior-VM. Bara för att visa att det är dom som bestämmer, vilka nötter.

Jag tror att du har ett fel antagandet. Det finns folk som tycker att viktigaste är att reglarna följas eller/och att de har rätt. Såna personer tänker inte på PR och säkert inte att väga dålig PR mot att har rätt. Nu vet jag ingenting om styrelsen av SCF. Men generellt så attraherar positioner som har med reglar att göra folk som tycker om (att följa) reglarna.

I am on it, great minds think alike
Andra intressanta frågeställningar:

* Måste det vara så här (krav på licens, sanktionerade tävlingar) enligt UCI? Som jag vet så krävs inte detta i flera andra länder (ex Finland)
* vad har de för tankar kring hur de ska arbeta om någon orkar dra dem till domstol? För som det är nu verkar de komma undan med att förbjuda licensierade cyklister att köra svartrace för att ingen har gått vidare till domstol
* hur agerar de för att arrangörer av sanktionerade motionslopp följer deras egna regler? Har sätt flera fall där både "vinnare" och sorterade resultatlistor lyfts fram av arrangörer trotts att det är motionslopp

släpper man kontrollen över tävlingar kommer de snart bli problem med uttagning till landslag, mästerskap osv.
Inte alls. Redan idag talar min ibland i förväg om vilka tävlingar som kommer vara till grund för uttagning.

Jag tycker oxå man ska få köra och arrangera tävlingar utanför SCFs paraply (kan man ju redan men tyvärr inte under eget namn om man har licens). så länge man inte kan tillgodoräkna sej eventuell vinster i dom tävlingarna som merit när det gäller karriär osv.
Om SCF inte blandade sig i, så skulle man kunna starta i eget namn.

Om inte förbundet har koll på tävlingen och reglerna kan det fuskas hur som helst. Fuskas säkert annars också men tydligare vad som gäller.
Vad är det för fusk du avser, som sanktionerade tävlingar undkommer i högre grad?
Ej godkända cyklar? Någon som genar på banan?

Själv ser jag licens och sanktionerade tävlingar som en kvalitets stämpel, jag vet vad som gäller och vilka jag kan prata med vid problem, inte minst som arrangör.
Det kan det fortsätta att vara en kvalitetsstämpel, även om andra tävlingar anordnas utanför SCF.

Vill man inte ha en sanktionerad tävling så är det upp till var och en. Men säkerhet och regler måste finnas annars ställer iaf inte jag upp och kör. det vet jag att det finns om SCF sanktionerat tävlingen.
Precis. SCF behöver inte lägga sig i tävlingar de inte sanktionerat. Var och en kan välja att köra de tävlingar de vill.

Är det inte som vanligt att när vi bryter ned det handlar det i slutänden om stålar? Godkända tävlingar under SCF ger SCF pengar i form av tävlingslicenspengar. Således vill SCF att alla tävlingar bör ligga under SCF, varenda cyklist som är med i en tävling ska de ha sin licenspeng av, och lättast blir att förbjuda alla andra tävlingar. För ökar tävlingarna utanför finns risken att intäkterna minskar och då också SCFs relevans och möjlighet att fortsätta verksamheten i den omfattningen de har idag.

Inte alls. Redan idag talar min ibland i förväg om vilka tävlingar som kommer vara till grund för uttagning.
Ibland ja. Tävlar du själv?

Om SCF inte blandade sig i, så skulle man kunna starta i eget namn.
Håller med.
Vad är det för fusk du avser, som sanktionerade tävlingar undkommer i högre grad?
Ej godkända cyklar? Någon som genar på banan?
All typ av fusk du kan komma på

Självklart är det bättre om det är en sanktionera tävling med utbildade domare och regler som man på förväg vet är godkända av förbundet

Det kan det fortsätta att vara en kvalitetsstämpel, även om andra tävlingar anordnas utanför SCF.

Håller med.
Precis. SCF behöver inte lägga sig i tävlingar de inte sanktionerat. Var och en kan välja att köra de tävlingar de vill.
Visst.

Ni som pratar om licens pengar som går till SCF och att ”det handlar om stålar”, ni fattar att SCF gör en massa för svensk cykel va? De är inte så att dom vill ha pengar bara för att skydda sina egna jobb och skiter i cyklingen

Om man tror det så är de såklart bättre att det finns några professionella människor eller förbund öht

Det är som en alternativ verklighet härinne

Vi fattar att de gör mycket för svensk cykel.
Men vi förstår verkligen inte varför de jagar sina egna medlemmar.

Det vore mycket rimligare och bättre om de jobbade med att ta fram ett relevant och attraktivt erbjudande till alla arrangörer i Sverige. Så att det blir en självklarhet för även små arrangemang att välja SCF

De kan ställa sig själva frågan; vad kan vi göra för att arrangörer ska välja SCF?
Istället för frågan; hur kan vi tvinga våra cyklister att inte delta i lopp som inte betalar oss pengar.

Senast ändrad:
Ja, men är så gammal att det inte sker någon uttagning. Alla som vill får vara med som har licens. Det är bara att anmäla sig om man vill köra SWE Cup, SM, EM eller VM. Sedan är det upp till en själv att se till så man kan och följer reglerna. Att sedan SCF skulle lägga sig i om jag kör en ickesanktionerad tävling tycker jag bara är trams. Än har de dock inte gjort det. Är för övrigt övertygad om att förbundskaptenen är fullt medveten om att elit- och junioråkare som han tagit ut till mästerskap även kört ickesanktionerade (tränings-)tävlingar med resultatlista och totalsammanställning.

Ni som pratar om licens pengar som går till SCF och att ”det handlar om stålar”, ni fattar att SCF gör en massa för svensk cykel va? De är inte så att dom vill ha pengar bara för att skydda sina egna jobb och skiter i cyklingen
Jag har inte hävdat något annat. Men jag tror att SCF är rädda för att få mindre stålar för att då kan de inte göra de saker de gör idag, som säkert uppskattas av vissa. Därför försöker de mota Olle i grind.

Håller med.

Självklart är det bättre om det är en sanktionera tävling med utbildade domare och regler som man på förväg vet är godkända av förbundet

Håller med.

Visst.

Om man tror det så är de såklart bättre att det finns några professionella människor eller förbund öht

Om SCF visar tydligare Vad licenspengarna går till och Vilken konkret nytta utövarna alltså vi cyklister får tillbaka så skulle mycket av kritiken försvinna automatiskt.

Hoppas att Vasaloppet inte börjar hota och förbjuda åkare som kör andra tävlingar än Vasaloppet... 😄

Om SCF är värdelösa på att visa vilka tävlingar som är uttagningsgrundande för mästerskap så är det ju SCF som har problem, inte en extern part som arrangerar en tävling fristående från SCF.

Jag har upplevt större problem med regeltämjande på sanktionerade tävlingar än osanktionerade. Ett "kompisrace" är just ett kompisrace. Man är där för att ha kul i första hand, och för resultatlistan i andra hand. Alla accepterar lägre standard på tidtagningsutrustning, banmarkeringar eller vad det nu kan vara, och man vet att det är förtroende mellan deltagarna att följa reglerna. När det är en "proffstävling" blir det också mer paragrafrytteri, och folk tenderar att försöka hitta alla tolkningar som går för att ge sig själv fördelar.

Och ändå lockar SCF noll för mig som cyklat i 30 år och lever för cykling. För mig är Friluftsfrämjandet en mer relevant organisation att stödja. Om SCF vill ha mitt och likasinnades stöd kanske de ska hitta sätt att främja motions- och breddsporten istället för att komma in och försöka sabla ner initiativ som det tråden ursprungligen handlade om.

Ja, det är nog ömsesidigt. SCF verkar tro att cykling enbart är något man gör för att tävla. Att det är en breddsport, en motionssport, och i största allmänhet ett fritidsintresse tycks ha gått dem förbi. Men när de inser att den alternativa verkligheten, bortom tävlingarna, faktiskt existerar och är rätt stor, kanske de förstår problemet också.

Vi fattar att de gör mycket för svensk cykel.
Men vi förstår verkligen inte varför de jagar sina egna medlemmar.

Det vore mycket rimligare och bättre om de jobbade med att ta fram ett relevant och attraktivt erbjudande till alla arrangörer i Sverige. Så att det blir en självklarhet för även små arrangemang att välja SCF
Oj, de är inte alls så jag uppfattar de som skrivs, jag får uppfattningen att SCF ses som pengakåta pampar som är ute efter pengar bara, att dom är kommunister och är ett stort hinder för cyklingen, att dom inte gör nåt bra öht och att man lika gärna kan ta ev. olyckor på tävling ”på hemförsäkringen”

dvs sånt jag som cyklist och klubbmedlem och arrangör och licenstagare ser som rent skitsnack och trams

jag har skrivit tidigare att man absolut kan tycka att SCF gör fel i sak och att det är en tråkig situation, de e bara att scrolla upp och läsa, men det framgår inte att folk här är balanserade i sina åsikter utan det känns rätt extremt och då tar man det inte på allvar. Det måste du hålla med om?

Tips: det går att kompistävla i motions lopp också, det finns både tidtagning och resultatlistor. Testa, det är kul!

nog rätt vanligt att ett förbund är ganska inriktade på tävlings sidan av sporten i fråga, och det kan man absolut ha åsikter om, men då är det bättre med en seriös diskussion och inte inleda med kommunistanklagelser, vara svinnegativ till nåt man uppenbarligen inte har riktig koll på osv.

nu försökte jag vara extremt balanserad och inte ge tillbax med samma mynt.

Senast ändrad:
Oj, de är inte alls så jag uppfattar de som skrivs, jag får uppfattningen att SCF ses som pengakåta pampar som är ute efter pengar bara, att dom är kommunister och är ett stort hinder för cyklingen, att dom inte gör nåt bra öht och att man lika gärna kan ta ev. olyckor på tävling ”på hemförsäkringen”

dvs sånt jag som cyklist och klubbmedlem och arrangör och licenstagare ser som rent skitsnack och trams

jag har skrivit tidigare att man absolut kan tycka att SCF gör fel i sak och att det är en tråkig situation, de e bara att scrolla upp och läsa, men det framgår inte att folk här är balanserade i sina åsikter utan det känns rätt extremt och då tar man det inte på allvar. Det måste du hålla med om?

Tips: det går att kompistävla i motions lopp också, det finns både tidtagning och resultatlistor. Testa, det är kul!

nog rätt vanligt att ett förbund är ganska inriktade på tävlings sidan av sporten i fråga, och det kan man absolut ha åsikter om, men då är det bättre med en seriös diskussion och inte inleda med kommunistanklagelser, vara svinnegativ till nåt man uppenbarligen inte har riktig koll på osv.

nu försökte jag vara extremt balanserad och inte ge tillbax med samma mynt.
Den enda som nämnt kommunism är du och det för att du missupprfattade vad jonte987 sa.
Släpp det nu och prata om väsentligheterna: Varför tror SCF gång på gång att de lagvidrigt kan styra lopp som sker utanför deras regi.

1994 blev jag diskad helt felaktigt på USM i landsväg. Där och då i min tonårshjärna började jag tycka illa om SCF pga den översittare till kommissarie som diskade mig och 2-3 unga killar till helt godtyckligt (jag minns fortfarande hans namn). Sen dess har jag tävlat i ett mycket stort antal tävlingar i olika cykeldiscipliner, jag har varit med och arrangerat tävlingar och jag har försökt följa med i hur svensk cykel fungerar.
Tyvärr har jag fått mina negativa tankar om SCF bekräftade ett ganska stort antal gånger, jag tycker tyvärr det verkar som att ffa landsvägsdisciplinen fortfarande så här drygt 30 år senare fortfarande befolkas av alldeles för många gubbar som tycker det är viktigare att bestämma och göra som man alltid har gjort och köra med bestraffningsmetoder om cyklister eller klubbar gör nåt fel.

Att SCF (fortfarande) överväger att varna och bestraffa cyklister som deltagit i ett osanktionerat evenemang innebär att jag tyvärr får fortsätta tycka att för många inom SCF är gravt inkompetenta.

Själv gillar jag cykel väldigt mycket i alla dess former. Jag cyklar, tävlar, arrangerar, leder ungdomar, engagerar mig i cykelklubb etc. så jag blir mest ledsen när jag gång på gång ser att SCF leds på ett så dåligt sätt.

Den enda som nämnt kommunism är du och det för att du missupprfattade vad jonte987 sa.
Släpp det nu och prata om väsentligheterna: Varför tror SCF gång på gång att de lagvidrigt kan styra lopp som sker utanför deras regi.
De e det enda svar du har på mitt inlägg?

Säger allt - ekokammare här. sjukt. Jag har inte nämnt proletariatet eller pampar, inte stålar och annat, du fattar att du har fel va?

Tänk på hur du och ni uppfattas säger jag bara. ingen ”happy” ride här direkt. Synd

1994 blev jag diskad helt felaktigt på USM i landsväg. Där och då i min tonårshjärna började jag tycka illa om SCF pga den översittare till kommissarie som diskade mig och 2-3 unga killar till helt godtyckligt (jag minns fortfarande hans namn). Sen dess har jag tävlat i ett mycket stort antal tävlingar i olika cykeldiscipliner, jag har varit med och arrangerat tävlingar och jag har försökt följa med i hur svensk cykel fungerar.
Tyvärr har jag fått mina negativa tankar om SCF bekräftade ett ganska stort antal gånger, jag tycker tyvärr det verkar som att ffa landsvägsdisciplinen fortfarande så här drygt 30 år senare fortfarande befolkas av alldeles för många gubbar som tycker det är viktigare att bestämma och göra som man alltid har gjort och köra med bestraffningsmetoder om cyklister eller klubbar gör nåt fel.

Att SCF (fortfarande) överväger att varna och bestraffa cyklister som deltagit i ett osanktionerat evenemang innebär att jag tyvärr får fortsätta tycka att för många inom SCF är gravt inkompetenta.
Ok jag har inte alls samma upplevelse men förstås super tråkigt för dej och andra som upplever det så, men så kommer det alltid vara. man kan försöka engagera sej och försöka förändra eller stå bredvid och titta på. engagera sej är nog bättre.

hoppas att du får bättre upplevelse av cykling i framtiden.

man kan försöka engagera sej och försöka förändra eller stå bredvid och titta på. engagera sej är nog bättre.
Det här argumentet kommer ofta. Men varför engagera sig i en organisation som inte tycks arbeta för det man vill? Som att fäktas mot väderkvarnar. Är väl i så fall rimligare att gå in i en organisation där man inte måste gå in och ta strid för verksamhetsomvälvande ändringar?

Som sagt, jag ser det som mer rimligt att engagera mig i friluftsfrämjandet än en SCF-ansluten klubb om jag skulle vilja göra något för den lokala cykelscenen.

Skönt att randocyklingen står fri som fågeln. Tur som attan att skyltspurterna körs i lönndom.
Från SCF:s hemsida:

Rätt att delta i randonnée-/ultralopp för cyklister med tävlingslicens från SCF:​

• Tävlingslicensierade cyklister får delta i ett randonnée-/ultralopp utan att behöva ansöka om dispens för deltagande under förutsättning att loppet är sanktionerad av ACP eller RM.
Ja, det var ju jäkligt gentilt av dem.

Försäkringsvillkor i randonnée-/ultralopp för cyklister med licens från SCF:​

• Under förutsättning att arrangerande förening (1) är ansluten till SCF samt (2) att randonnée-/ultraloppet är sanktionerad av ACP eller RM har licensierade cyklister gällande licensförsäkring (olycksfall- samt ansvarsförsäkring) på väg till, från och under ett randonnée-/ultralopp. Om arrangerande förening inte är ansluten till SCF så gäller inte deltagares licensförsäkring.
Detta är ju faktiskt bra på riktigt! Mer sånt och mindre dynga som det första citatet.

Ja tänker såhär: Har läst en del här under åren men nästan inte skrivit nåt som jag inte varit riktigt intresserad av. Har sett att flera medlemmar raderat sina konton och att det är en väldigt hård ton, nu senast var det nån retro intresserad som skrev mycket och hade bra bygg trådar som försvann

ni hade kunnat vara en sån fin kraft i cykel Sverige. Men i den här diskussionen har jag fått ett balanserat svar och de va av tråd startaren som skrev som en normal människa: ”jag förstår vad du menar men” och ”kan hålla med om det och det men”. ingen annan har ens försökt utan bara slamrat på med sina åsikter

precis som han ovanför skrev om svenska cykel förbundet så blir jag lite ledsen och besviken och vill inte engagera mej i ”happy”ride och prata om saker på riktigt . Ni kanske inte har nån sån ambition att locka nya utan vill ha det som en liten community för mestadels äldre persone som är inloggade hela tiden och skriver med varandra, jag vet inte? Men man tappar liksom lusten och då lever jag ändå till stor del för cykling

Mvh,

Jonas J, Göteborg

1994 blev jag diskad helt felaktigt på USM i landsväg. Där och då i min tonårshjärna började jag tycka illa om SCF pga den översittare till kommissarie som diskade mig och 2-3 unga killar till helt godtyckligt...
Inte bara i cykling sånt händer. Minns en simtävling på 90-talet. Man var iväg hela dan för att simma kanske två minuter totalt, och så blev vårt stafettlag diskade pga att tränarna fyllt i nåt papper fel. Tyckte att det kunde man väl lösa så att vi kunde få simma i alla fall, det var ju liksom inte OS utan barn det handlade om, men nej det gick inte för sig.

Ja tänker såhär: Har läst en del här under åren men nästan inte skrivit nåt som jag inte varit riktigt intresserad av. Har sett att flera medlemmar raderat sina konton och att det är en väldigt hård ton, nu senast var det nån retro intresserad som skrev mycket och hade bra bygg trådar som försvann

ni hade kunnat vara en sån fin kraft i cykel Sverige. Men i den här diskussionen har jag fått ett balanserat svar och de va av tråd startaren som skrev som en normal människa: ”jag förstår vad du menar men” och ”kan hålla med om det och det men”. ingen annan har ens försökt utan bara slamrat på med sina åsikter

precis som han ovanför skrev om svenska cykel förbundet så blir jag lite ledsen och besviken och vill inte engagera mej i ”happy”ride och prata om saker på riktigt . Ni kanske inte har nån sån ambition att locka nya utan vill ha det som en liten community för mestadels äldre persone som är inloggade hela tiden och skriver med varandra, jag vet inte? Men man tappar liksom lusten och då lever jag ändå till stor del för cykling

Mvh,

Jonas J, Göteborg
Det är ju bara en (av många i tråden) som använt utrycket "pampar".

Däremot många som haft dåliga erfarenheter av SCF.
Men du verkar dra alla över en kam, och känna att alla som inte delar dina goda erfarenheter står i det hatiska "pamp"-lägret.

Få här vill något ont. Många är dock besvikna, och att du skriver "jag håller inte med" till alla dessa gör tyvärr inte deras verklighet bättre.

Men i den här diskussionen har jag fått ett balanserat svar och de va av tråd startaren som skrev som en normal människa: ”jag förstår vad du menar men” och ”kan hålla med om det och det men”. ingen annan har ens försökt utan bara slamrat på med sina åsikter
Krävs det att man håller med dig för att du ska klassa svaret som "balanserat"? Jag har sett väldigt många som på sakliga sätt framfört åsikter och erfarenheter och ställt relevanta frågor kring SCFs agerande i frågan. Och ett litet fåtal pajaser som man lätt kan ignorera.

Men i den här diskussionen har jag fått ett balanserat svar och de va av tråd startaren som skrev som en normal människa: ”jag förstår vad du menar men” och ”kan hålla med om det och det men”. ingen annan har ens försökt utan bara slamrat på med sina åsikter
Eh, va???
Jag kan iallafall läsa massor av balanserade svar från medlemmar som tävlar och tävlat i massor av år.

Tillbaka
Topp