The Gravel tråd

• Trådstartare Trådstartare Paco
  • Start datum Start datum
The Gravel tråd
På grund av anledningar är cykling tyvärr väldigt nedprioriterat nuförtiden, men i fredags fick jag mig äntligen ut en tur. Värmde hjärtat, inte tår eller fingrar.

1000043245.webp

1000043254.webp

1000043253.webp

The Gravel tråd
Blev en tur för mig med. Frusna grusvägar. En bit var en väg i kanten av ett fält (gräsbevuxen väg) som delvis stod under vatten. Jag fick leda cykeln. Isen var inte och hjulen blev blöta. När jag skulle cykla igen var cleatsen fulla med is-gräs. Inte lätt att bli av med. När jag skulle bromsa i nästa nedförsbacke tog inte bromsarna. Det var is på fälgarna. Lyckades skrapa av den på delar av hjulet genom att bromsa men delar av hjulet var istäckt så det var som en sinnessjuk ABS. Efter det cyklade jag en bit med lite broms och då värmde jag bort isen och vattnet rann iväg.

IMG_8275.webpIMG_8254.webpIMG_8255.webp

The Gravel tråd
Är det Thunder Burt 2.1 som gäller för gravel?
Min polare som var nere o körde Gravel-Vm nyligen så att 7/10 körde dessa däcken.
Ändå tycker jag att hos min LBS (tcm) hänger det massvis av fina alternativ som är avsett för Gravel, är det tillverkarna som missuppfattat vad målgruppen vill ha eller är behovet något helt annat?

The Gravel tråd
Är det Thunder Burt 2.1 som gäller för gravel?
Min polare som var nere o körde Gravel-Vm nyligen så att 7/10 körde dessa däcken.
Ändå tycker jag att hos min LBS (tcm) hänger det massvis av fina alternativ som är avsett för Gravel, är det tillverkarna som missuppfattat vad målgruppen vill ha eller är behovet något helt annat?
2,25 är tydligen den snabbaste storleken på grovt grus. Men antalet snabba ramar som tar den storleken är ingen dussinvara.

Det verkar onekligen som däckstillverkarna har en hel del att jobba på när det gäller att optimera snabba grusdäck för lite tuffare grusvägar. Det finns dock snabbare alternativ, speciellt när det gäller snälla och snabba grus- och asfaltsvägar, då hittar man de snabbaste däcken bland grusdäcken och inte bland MTB-däcken.

The Gravel tråd
Efter mycket i livet och många "stress" moment . Så har jag och tjejen tänkt ge oss på lite mer bike packing och ta det lite lungt här i livet och uppskatta vårt underbart fina land. Så nu är den preppad för väskor m.m för utflykter.Visa bilaga 804458
Snyggt!

Är det en Serious Gravix? Köpte själv LS-versionen till min korta sambo i samband med Bikester-mega-rean för två (?) år sen, det var en grym deal men döm av min förvåning när den levererades med 15 x 110mm axel fram.. har din med det?

The Gravel tråd
Snyggt!

Är det en Serious Gravix? Köpte själv LS-versionen till min korta sambo i samband med Bikester-mega-rean för två (?) år sen, det var en grym deal men döm av min förvåning när den levererades med 15 x 110mm axel fram.. har din med det?
Tack! :)

Nej min är en serious 6 cross pro , va själv påväg att köpt en gravix. Men denna dock upp begagnad för 2000kr så slog till och byggt om den till drop bar. Men har vanliga 9mm/qr axlar.

The Gravel tråd
Efter mycket i livet och många "stress" moment . Så har jag och tjejen tänkt ge oss på lite mer bike packing och ta det lite lungt här i livet och uppskatta vårt underbart fina land. Så nu är den preppad för väskor m.m för utflykter.Visa bilaga 804458
Den ser värdig uppdraget. Extra nöjd skulle jag vara om jag som du betalalde 2000 SEK + ombyggnad för en riktigt vettig äventyrscykel. Smart att behålla den lilla klingan fram. Går alltid att växla manuellt om det krisar. Själv skulle jag fundera ut en något mer täckande stänkskärmslösning. Kanske bara plast under pakethållarna, men typ något. Hoppas du och flickvännen får riktigt fina turer. Som alltid är det varmt välkommet om du delar bilder från dessa. 🙂

The Gravel tråd
Den ser värdig uppdraget. Extra nöjd skulle jag vara om jag som du betalalde 2000 SEK + ombyggnad för en riktigt vettig äventyrscykel. Smart att behålla den lilla klingan fram. Går alltid att växla manuellt om det krisar. Själv skulle jag fundera ut en något mer täckande stänkskärmslösning. Kanske bara plast under pakethållarna, men typ något. Hoppas du och flickvännen får riktigt fina turer. Som alltid är det varmt välkommet om du delar bilder från dessa. 🙂
Ja men precis riktigt nöjd med hojen för pengarna jag lagt för uppgifterna den får 🙂. Ja jag har en bättre skärm lösning för den när jag nu kör 47mm däck har sks clip-on skärmar som mer el mindre täcker hela vägen. Och lilla klingan får helt klart va kvar precis som du säger har lagt ner manuellt några gånger när det gått trögt och uppför 🙂. Ska dela bilder från kommande övernattnings äventyr!

The Gravel tråd
Blev ingen lång runda idag pga ostabilt väder . Men vi gav oss ändå iväg en runda och testa mat utrustningen och lite tid tillsammans. Visa bilaga 805561Visa bilaga 805562Visa bilaga 805564Visa bilaga 805565Visa bilaga 805566Visa bilaga 805567Visa bilaga 805568Visa bilaga 805569
Ser riktigt fint ut. Brukar smaka riktigt bra efter några mil i sadeln. Cyklar ni kring Varberg?

Är tanken senare att ni ska sova i tält eller blir det någon typ av boende?

The Gravel tråd
Ser riktigt fint ut. Brukar smaka riktigt bra efter några mil i sadeln. Cyklar ni kring Varberg?

Är tanken senare att ni ska sova i tält eller blir det någon typ av boende?
Ja det blev bra trots ösregnet och typ storm 😅. Vi ska göra båda delarna tänkte vi allt . Idag blev det en runda runt varberg annars kör jag en del innåt landet mot åkulla/fegen/Slöinge.

The Gravel tråd
Vad lärde vi oss av det här idag?

Se till att ha med dig på cykeln:
1. Verktyg
2. Fungerande pump
3. Hel slang, gärna två
4. Var hjälpsam
5. Var utrustad med gott humör och tålamod

Bifogar en nördig länk i brist på skojig bild.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Ältavägen
Tips på typ av verktyg som du tycker är lämpliga att ha med sig? Jag byter till helt ny slang när jag får punktering, är jag slösaktig och borde laga med lappar istället eller är det som jag tror inte meningsfullt?

The Gravel tråd
Tips på typ av verktyg som du tycker är lämpliga att ha med sig? Jag byter till helt ny slang när jag får punktering, är jag slösaktig och borde laga med lappar istället eller är det som jag tror inte meningsfullt?
Jag brukar nöja mig med en 5mm insexnyckel för att lossa hjulen om det krävs för att få in cykeln i taxin. Men så kör jag iofs inte med tub.

Edit: inser att jag är i graveltråden så min kommentar ovan får nog endast avse lvg; på grushojen behöver jag inga verktyg på att lossa hjulen.

Senast ändrad:
The Gravel tråd

Man kan får punka i nya slangen också. Därför har jag med en ny slang och en lagningskit. På gruscykeln kör jag tubeless och har jag bara med en multitool med salamiverktyg och en salami (aldrig fått punka (som inte tätades av guckan) dock).

The Gravel tråd
Jag har alltid två nya slangar och ett lagningskit. Men lagningskitet är tänkt om jag kör slut på båda slangarna... I första hand byter jag till ny slang. Vet inte om det är onödigt slösaktigt?

The Gravel tråd
Jag har alltid två nya slangar och ett lagningskit. Men lagningskitet är tänkt om jag kör slut på båda slangarna... I första hand byter jag till ny slang. Vet inte om det är onödigt slösaktigt?

Jag brukade laga slang när jag kam hem och återanvända den senare. Nuförtiden har jag/vi så få punkor på lvgcykeln att jag inte kan tala om "bruka". På pendlingscyklar och sonens dirt lagar jag/vi slang.

The Gravel tråd
Man kan får punka i nya slangen också. Därför har jag med en ny slang och en lagningskit. På gruscykeln kör jag tubeless och har jag bara med en multitool med salamiverktyg och en salami (aldrig fått punka (som inte tätades av guckan) dock).
Jag har nog bara fått punka en gång med slanglöst, den gången hann däcket kränga av innan jag fick stopp på cykeln. Gissa om jag var glad över att det fanns en reservslang i sadelväskan.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp