[Byggtråd] Wille bygger cyklar

Dom e vansinnigt fina dom dära Omniumarna. Hade jag haft mer tid på mig igår hade jag dreglat betydligt längre än jag hann med framför din @Moses95
Haha ja du, som jag sa till dig är det en helt fantastisk cykel! Rolig, otroligt smidig och inte så mycket jobbigare än en vanlig! De får 10/10 av mig!
Det där blev väldigt tjusigt, jag är verkligen en man av långa skärmar och annat kan man inte säga om din där fram! Men ev risk att den går i trottoar men väldigt tjusigt!!

Jag hade ett par 60mm 700c Berthoud skärmar, fram jag rullade jag (lite för fort och fel) ut den så den passade. Kollar man noga är det en mörbultad finskärm som nu är ful, men när jag snabbt som attan susar förbi folk tänker de mest troligt något likt ”den killen har stil, undra hur han gjorde för att få en 20” Berthoud skärm”!

Haha ja du, som jag sa till dig är det en helt fantastisk cykel! Rolig, otroligt smidig och inte så mycket jobbigare än en vanlig! De får 10/10 av mig!

Det där blev väldigt tjusigt, jag är verkligen en man av långa skärmar och annat kan man inte säga om din där fram! Men ev risk att den går i trottoar men väldigt tjusigt!!

Jag hade ett par 60mm 700c Berthoud skärmar, fram jag rullade jag (lite för fort och fel) ut den så den passade. Kollar man noga är det en mörbultad finskärm som nu är ful, men när jag snabbt som attan susar förbi folk tänker de mest troligt något likt ”den killen har stil, undra hur han gjorde för att få en 20” Berthoud skärm”!

Risk för trottoar är en risk man får leva med. Men i och med att jag kommer susa likt dig förbi allt och alla kommer jag alltid droppa alla dropp till flat synkad hjulisättning ”den kille har stil!”

Mäktigt med finfulskärm, varför får jag ingen bild på detta?

Galet fin! Jag blir helsugen. Blir ett par år till med Bullitt men sen så!
Jag har VO 26/20” kit på min men vet inte om de säljs längre. Hur som har du ju löst det riktigt bra. Men är också lång fram och fastnade i en rot påväg genom sanddynerna på Fårö för ett par år sen. Lyckades räta ut den efter hemkomst. Lite ärr är snyggt.

Satan, skrev långt inlägg här i tråden men sen försvann mottagningen (och utkastet) så nu vet jag inte vad jag skrev!🤪 Nu åter i mottagning, så du får fråga igen @Willie om det var något jag verkat skita i att svara på...😊

Den där skärmmonteringen är ju kalasfin!!👌

Jag tar på mig två Omniumköp - Willie och Moses. Mina två första tror jag, men knappast mina sista. @Froste , "några år till med Bullit" låter som ett öde du är bättre än!😉

Satan, skrev långt inlägg här i tråden men sen försvann mottagningen (och utkastet) så nu vet jag inte vad jag skrev!🤪 Nu åter i mottagning, så du får fråga igen @Willie om det var något jag verkat skita i att svara på...😊

Jag tar på mig två Omniumköp - Willie och Moses. Mina två första tror jag, men knappast mina sista. @Froste , "några år till med Bullit" låter som ett öde du är bättre än!😉
Du kan nog lägga till mig till vindflöjelslistan...

IMG_4202.webp
IMG_4203.webp

Jag vill inte att det pratas omnium utan att nämna den här

Älskar min Bulle! Men skönt att veta att det finns andra alternativ längre fram. Det är en ynnest att få titta ner på de här två när vi rullar runt och höra hur de snackar om saker vi ser längs grusvägarna.
IMG_2059.webp
IMG_2229.webp

Hallå här kommer en uppdatering! Med mer än jag kom ihåg! Första bilden är en 3d printad airtaghållare under styrröret! Oändligt lugn bringar den mig med att berätta att cykeln är där jag ställde den!
IMG_6869.webp

Bilder på den fina cykeln & den stackars skärmen!
IMG_6867.webp

IMG_6868.webp

Här var det drag i tråden, kul att Omnium väcker lika mycket glädje på internet som i verkligheten för det är en upplevelse vad mycket glada tillrop man får när man är ute och snurrar!

Galet fin! Jag blir helsugen. Blir ett par år till med Bullitt men sen så!
Jag har VO 26/20” kit på min men vet inte om de säljs längre. Hur som har du ju löst det riktigt bra. Men är också lång fram och fastnade i en rot påväg genom sanddynerna på Fårö för ett par år sen. Lyckades räta ut den efter hemkomst. Lite ärr är snyggt.

Juste, minns att jag spanade på dessa till min bullitt efter att du tipsade om dem. Dom fanns bara i silver då dock och är inte där än att jag kan rocka silver skärmar.. :D

Tack kompis, du är absolut en stor anledning att jag står här idag. Lycklig för det <3

Som gammal bullitt åkare fattar jag dock barnfraktaraspekten och hade det varit ett hav huvudsyftena är bullitten väldigt bra på avd den gör så fattar dig @Froste

Men som ren cykelupplevelse så vinner Omniumen alla dagar i veckan för mig, som många redan skrivit så är det trotts sin storlek en fantastiskt rolig cykel att cykla på! Extremt nöjd varje gång jag hoppar upp på den!

Visa bilaga 787341Visa bilaga 787342

Jag vill inte att det pratas omnium utan att nämna den här

Det där går man igång på! Minin är även om folk inte fattar det en magisk hoj även utan 20" bakhjul. Hade jag haft kvar den hade jag satt på en dropper, då kan man jibba runt med barnen hela dagarna! Så blir det där verklighet kanske man ändå måste ha två omniums :D

Hallå här kommer en uppdatering! Med mer än jag kom ihåg! Första bilden är en 3d printad airtaghållare under styrröret! Oändligt lugn bringar den mig med att berätta att cykeln är där jag ställde den!
Visa bilaga 787378

Bilder på den fina cykeln & den stackars skärmen!
Visa bilaga 787379
Visa bilaga 787380

Där ja! Snyggt! Skärmen göms ju under flaket så bara tippen du ser är rak kan man blunda för resten om psyket pallar det :D Ännu ett plus för Omnium!

Snyggt, sett airtag lösnigen så kanske får printa en sådan, ställer sällan den så jag behöver vara så orolig men kanske vore gött som extra inre lugn =)

Mera pill med Omniumen, den skarpsynt har noterat att det sitter ett red vevparti med wattmätare, mycket coolhetspoäng med då jag inte kommer rejsa som cykelbud eller försöka vinna alleycats med den så känns det overkill. Har också en viss allergi mot att mixa sram/shimano i drivlinan..

IMG_2655.webp

Men, min kära Genesis som numera gett upp pendlarlivet för att vara mer träningsredskap har en Sram apex grupp, men ett rotor vevpart..
Den skulle helt klart må bra av en effekt vev!

IMG_2653.webp

Bytt är bytt skrek jag och började skruva, passade på att stänka lite ny färg på Rotor veven och vips var Omniumen kittad med ovalklinga och rotor vev.

Har även kapat framskärmen så nu lirar den bättre med!

IMG_2656.webp

IMG_2657.webp

Och i och med det så startade dags att ge Genesisen kärlek. Nu hänger den ledsen på väggen och jag har skrivit ihop en lista på saker som ska beställas. Vilka gravel däck rekommenderar ni för skånsk vinter som är allround? Sugen på ett par cinturato h igen men några andra tips?

Senast ändrad:
Cyklar inte så mycket nu för tiden men skruvar lite för att hålla liv i cykelintresset..

Här hänger en sorglig syn i garaget, stal ju vevpartiet från Genesisen till Omniumen så efter det har den varit ocykelbar. Så nu är det dags att den får den kärlek den förtjänar efter många hundra mil pendling i ur och skur i Stockholm. Dags att bli sitt bästa nya jag för Skåne.

IMG_2849.webp

Rev av allt och sadelstolpe som suttit fast i cykeln sedan jag tog över den efter @Lingon ska bort. Jag har cyklat runt med en lös sadelklämma i någon förhoppning att gnugga loss den men icke..

IMG_2853.webp
IMG_2855.webp

Efter att ramen rensats var jag redo med kaustiksodan och skulle just såga av stolpen när jag kände att ett till våldsamt försök i skruvstädet är den värd. Bände lite i den för tre år sedan men ville inte sabba stolpen då så gav upp och accepterade att den funkade ok i höjd och varit nöjd så sedan dess.
Men nu klämdes den fast för allt vad stolpen gick för och sen fick hela ramen agera hävarm.
Döm av min förvåning när det sa PANG och det helt plötsligt gick att vicka på den relativt enkelt.

IMG_2872.webp

IMG_2871.webp

IMG_2874.webp

Vilken lättnad och hela projekt rädda ramen blev så mycket lättare! Fantastiskt, lika bra att surfa lite happy och fira.
Har länge letat efter en vettig kolfiber gaffel men qr och rakt styrrör har tydligen gått ur tiden så vettiga alternativ som inte kostar skjortan växer inte på träd.
Då mitt i min euforiska surfning dyker @krabbe upp med en annons på en Genesis kolgaffel, succé den slog jag till på!

IMG_2902.webp

Så nu är ramen räddad, lacken klara sig och kolgaffel på plats! 🫶

IMG_2904.webp

Nu har jag beställt ett gäng nya prylar den förtjänar och ska skruva ihop den till en premium hoj igen 🙌

Senast ändrad:
Cyklar inte så mycket nu för tiden men skruvar lite för att hålla liv i cykelintresset..

Här hänger en sorglig syn i garaget, stal ju vevpartiet från Genesisen till Omniumen så efter det har den varit ocykelbar. Så nu är det dags att den får den kärlek den förtjänar efter många hundra mil pendling i ur och skur i Stockholm. Dags att bli sitt bästa nya jag för Skåne.

Visa bilaga 793949

Rev av allt och sadelstolpe som suttit fast i cykeln sedan jag tog över den efter @Lingon ska bort. Jag har cyklat runt med en lös sadelklämma i någon förhoppning att gnugga loss den men icke..

Visa bilaga 793950Visa bilaga 793951

Efter att ramen rensats var jag redo med kaustiksodan och skulle just såga av stolpen när jag kände att ett till våldsamt försök i skruvstädet är den värd. Bände lite i den för tre år sedan men ville inte sabba stolpen då så gav upp och accepterade att den funkade ok i höjd och varit nöjd så sedan dess.
Men nu klämdes den fast för allt vad stolpen gick för och sen fick hela ramen agera hävarm.
Döm av min förvåning när det sa PANG och det helt plötsligt gick att vicka på den relativt enkelt.

Visa bilaga 793952

Visa bilaga 793953

Visa bilaga 793954

Vilken lättnad och hela projekt rädda ramen blev så mycket lättare! Fantastiskt, lika bra att surfa lite happy och fira.
Har länge letat efter en vettig kolfiber gaffel men qr och rakt styrrör har tydligen gått ur tiden så vettiga alternativ som inte kostar skjortan växer inte på träd.
Då mitt i min euforiska surfning dyker @krabbe upp med en annons på en Genesis kolgaffel, succé den slog jag till på!

Visa bilaga 793955

Så nu är ramen räddad, lacken klara sig och kolgaffel på plats! 🫶

Visa bilaga 793956

Nu har jag beställt ett gäng nya prylar den förtjänar och ska skruva ihop den till en premium hoj igen 🙌
Snyggt jobbat med stolpen, har samma erfarenhet med min gamla ram🤩

Det jag älskat så mycket med min Genesis är linjerna och det nästan horisontella toppröret. Svårt att hitta på moderna ramar men ack så vackert.
Nya gaffeln var en cm högra axel to crown så var tvungen att hänga på hjul och lite saker för att få en överblick, tror jag kan leva med det.

IMG_2952.webp

Har även passat på att polera ramen och lägga ett lager coating på den. Förvånad över hur bra lacken hållit 🙌

Stiligt. Är det Genesis egna gaffel?
Det jag älskat så mycket med min Genesis är linjerna och det nästan horisontella toppröret. Svårt att hitta på moderna ramar men ack så vackert.
Nya gaffeln var en cm högra axel to crown så var tvungen att hänga på hjul och lite saker för att få en överblick, tror jag kan leva med det.

Visa bilaga 794502
Har även passat på att polera ramen och lägga ett lager coating på den. Förvånad över hur bra lacken hållit 🙌

Igår fanns det äntligen lite tid att skruva efter barnen somnat, tyvärr blev det mest fokus skruva och mindre dokumentera men nu sitter den nästan ihop igen, saknar bromsbelägg och styrlinda. Det ligger en ny brun på bordet men blev lite sugen på svart?

Annars är dom stora skillnaderna red vev med wattmätare, kolfiberstolpe som inte sitter fast i ramen och kolgaffel. Sen service på det mesta då allt behövde kärlek eller bytas! Riktigt pepp!

Stökig bakgrund och dåligt ljus men håll till godo:

IMG_3045.webp

Igår fanns det äntligen lite tid att skruva efter barnen somnat, tyvärr blev det mest fokus skruva och mindre dokumentera men nu sitter den nästan ihop igen, saknar bromsbelägg och styrlinda. Det ligger en ny brun på bordet men blev lite sugen på svart?

Annars är dom stora skillnaderna red vev med wattmätare, kolfiberstolpe som inte sitter fast i ramen och kolgaffel. Sen service på det mesta då allt behövde kärlek eller bytas! Riktigt pepp!

Stökig bakgrund och dåligt ljus men håll till godo:

Visa bilaga 796656
Men det ser onekligen ut att vara en fin verkstad?

Är högst partiskt i Croix de Fer-målet (som ägare till två egna och en till i familjen) men jag tycker det är nice att vi lever i en värld där det krävs flatmountbromsar, UDH-standard, koniska styrrör och en massa grejer å ena sidan, eller så skaffar man bara en gammal Genesishoj så är man hemma.😊

Grymt fin blev den! Ska bygga nya hjul till min som går som gravelhoj, och jag märker hur jag har svårt att behålla ståndpunkten att ha så låga och lätta fälgar som möjligt - det är snyggt med höga fälgar hur man än vrider och vänder så saken.😊

🤔 Ju äldre jag blir, ju mer sådana tankar får jag. Kanske skulle prova flatbar. Om inte annat när man är en glad pensionär..
Som glad pensionär sedan 10 år kan jag tala om för dig att bock är att föredra alla dagar i veckan. Utom vid pendling i stad men det behövs ju pr definition inte om man är pensionär 😁
Fin cykel där, Genesisen!

Du fick loss stolpen! Bra jobbat! 👍😄
Blev snyggt med nya gaffeln också, inte alltför fet så den matchar ramrören bra!

Senast ändrad:
Jag forsätter väll posta och hoppas ni som likear följer :)

Är sugen på att testa 650b för att kunna få plats med helskärmar och fick med ett sådant hjulsett så rev av dekalerna från dessa. Usch vilket slit att få bort limmet..
Slängde över skivor och kassett och monterade ett par speedking med 2.2 bredd. Kanske inte dom höstvänligaste däcken men hoppas dom är snabba!

Visa bilaga 446587

Visa bilaga 446586
Ett tips om ingen skrivit det tidigare, att när dekaler ska bort är att använda T-gul för att lösa limrester och sen rengöra med T-sprit.🙂 finns labeloffspray också..

Är högst partiskt i Croix de Fer-målet (som ägare till två egna och en till i familjen) men jag tycker det är nice att vi lever i en värld där det krävs flatmountbromsar, UDH-standard, koniska styrrör och en massa grejer å ena sidan, eller så skaffar man bara en gammal Genesishoj så är man hemma.😊

Grymt fin blev den! Ska bygga nya hjul till min som går som gravelhoj, och jag märker hur jag har svårt att behålla ståndpunkten att ha så låga och lätta fälgar som möjligt - det är snyggt med höga fälgar hur man än vrider och vänder så saken.😊

Cykelglädje i sin enkelhet.. (nåja, förhållandevis enkel)

Men du alla vet att tunna rör och höga hjul är rätt väg att gå så ut och klipp ekrar nu ;)

De är ruggigt fina de där måste jag säga. En flatbarvariant börjar segla högt upp på min lista över one bike to rule em all....

Det var faktiskt min tanke när jag köpte denna att det skulle bli en flatbar, höll på med en annan ram som aldrig figurerade i tråden men bocken blev kvar. Dock ligger ju tanken i bakhuvudet och skulle det råka dyka upp en Genesis ram så är det inte omöjligt att jag också skulle bygga en sådan!

Du fick loss stolpen! Bra jobbat! 👍😄
Blev snyggt med nya gaffeln också, inte alltför fet så den matchar ramrören bra!

Haha, ja när jag väl gav mig på den satt den inte så fasligt. Men den har ju gått typ 1000mil utan sadelklämma sedan jag tog över den så kanske sakta men säkert ”rumpat” loss den 😉

Random projekt!

Har skaffat mig en ”ha på kontoret cykel” nere i Malmö så man kan sporta iväg på lunchen och käka en falafelrulle.

Eftersom jag sålde Cinellin och inte har någon fastnavshoj så kändes det givet att ha en sådan för att slippa känna mig som en gubbe som @jolov och @L.and
Susade in på marketplace och hittade en gammal Visp för dom som var med way back, kul tänkte jag och slog till, tråkigt nog var måtten i annonsen fel så den gick från att i mitt huvud vara lite för liten till alldeles för liten mender får gå för vad den kostade och ska användas till.

Hämtade hem en halvt övergiven hoj:
IMG_3474.webp

Muttrade på lite delar från lådorna:
IMG_3476.webp

IMG_3478.webp

Kräktes lite svart färg på fälgarna:
IMG_3519.webp

Och printade något form av hoods för bättre grepp som lindades in under lindan, blev sådär men ergonomin blev bra.
IMG_3525.webp

Hipster vinklar och spaceade pedaler men det får duga!

Random projekt!

Har skaffat mig en ”ha på kontoret cykel” nere i Malmö så man kan sporta iväg på lunchen och käka en falafelrulle.

Eftersom jag sålde Cinellin och inte har någon fastnavshoj så kändes det givet att ha en sådan för att slippa känna mig som en gubbe som @jolov och @L.and
Susade in på marketplace och hittade en gammal Visp för dom som var med way back, kul tänkte jag och slog till, tråkigt nog var måtten i annonsen fel så den gick från att i mitt huvud vara lite för liten till alldeles för liten mender får gå för vad den kostade och ska användas till.

Hämtade hem en halvt övergiven hoj:
Visa bilaga 804580

Muttrade på lite delar från lådorna:
Visa bilaga 804581

Visa bilaga 804582

Kräktes lite svart färg på fälgarna:
Visa bilaga 804583

Och printade något form av hoods för bättre grepp som lindades in under lindan, blev sådär men ergonomin blev bra.
Visa bilaga 804584

Hipster vinklar och spaceade pedaler men det får duga!
Nu har du ju lämnat stort och har kanske inte örat mot rälsen längre, men jag kan upplysa dig om att det inte finns mycket som är gubbigare än att 2025 cykla fixie!
Edit: storstan ska det ju stå. Inte stort

Senast ändrad:
Tjusig!

Du kanske borde unna dig ett stöd till fixien? Hört att det är typiskt fräckt och ungdomligt

Bilagor

• IMG_7121.webp
    IMG_7121.webp
    45.4 KB · Besök: 24
Hej hå tråden, nytt år, fler barn och ännu mindre tid att cykla.

Mer tid att köpa grejer då? Japp sagt och gjort, min kära Genesis dom gått från pendlare till potent gravel förtjänar nu riktiga bromsar, jag har egentligen aldrig klagat på mina avis bb7or men dom börjar i ärlighetens namn bli lite trötta och hydrauliskt är nice!

Dök över ett par force reglage med ok på K&S med flatmount force ok. Perfekt, blir lite Frankenstein lösning för att få dig men adaptrar beställdes hem och nu växelvajer.
Allt dök upp och nu skulle man bara hitta tid att skruva mellan, jobb, barn, nattningar osv, lite klassiskt meka i köket på natten fick bli lösningen.

IMG_4238.webp

IMG_4269.webp

Tyvärr missade jag detaljen att min gaffel redan var IS för 160 skiva och adaptrarna byggde 20mm…

Pannkaka!
IMG_4245.webp

Jaha, vad göra nu, den enkla vägen hade varit att köpa en 180mm skiva fram.
Men 180/160 skiva vet jag inte om mitt psyke hade löst att titta på.

Så lösningen fick helt enkelt bli ett par nya ok med PM standard.. lite synd då force oken var väldigt snygga och det var en kul lösning som passade allt annat fulmek på hojen. Men ett par tråkiga men funktionella svarta ok köptes hem och en ny kväll i köket fick det bli. Tyvärr togs inga bilder men lite roligare bilder i dagsljus bjuder jag på:

IMG_4299.webp

IMG_4302.webp

IMG_4303.webp

Börjar bli väldigt potent, vad kan man internetcykla och köpa nu tills man får mer tid i livet?

Den har kommit ganska så långt sedan den plockades upp rostig och övergiven, ramen, stemen och sadeln lever kvar resten har vuxit fram till där vi är nu.

IMG_4459.webp

Tillbaka
Topp