[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden

Behöver hjälp av happys bilmekaniker. Wv caddy 2016 där stolsvärmaren helt plötsligt slutade fungera , lampan lyser inte när man trycken på knappen heller.

Säkring eller annat fel ?
Börja med att kolla säkringen. Är väl det allra enklaste. Sedan så har den väl inte utlöst för skojs skull och du lär behöva felsöka vidare.

Precis. Så om toppen är iskall men oljan ljummen blir olja bara nerkyld direkt igen. Tänker jag då.

Medan i motsatt fall blir all oljan ljummen rätt omgående. Förutsatt att den är pumpbar alls då.
sen med moderna oljors köldegenskaper är det väl inte uppenbart att kall olja skulle smörja sämre, så länge den sas är på plats.

snarare misstänker jag att det förhåller sig på det omvända viset.

utmaningen vid start öht är väl att få till smörjning i cylinderloppen. att då spruta in ett de facto överskott av smörjande diesel känns tryggare än ett misstänker jag ännu större överskott av tvättande bensin.

föredrar att värma upp hela motorblocket med en kylvätskevärmare framför att lita på några liter uppvärmd olja...

sen med moderna oljors köldegenskaper är det väl inte uppenbart att kall olja skulle smörja sämre, så länge den sas är på plats.

snarare misstänker jag att det förhåller sig på det omvända viset.

utmaningen vid start öht är väl att få till smörjning i cylinderloppen. att då spruta in ett de facto överskott av smörjande diesel känns tryggare än ett misstänker jag ännu större överskott av tvättande bensin.

föredrar att värma upp hela motorblocket med en kylvätskevärmare framför att lita på några liter uppvärmd olja...
Dieseln kommer aldrig åt att smörja cylinderväggarna. Den finns bara ovanför kolven och kommer aldrig förbi översta kolvringen. Om den gjorde det skulle motoroljan snabbt spädas ut med diesel/bensin.
Cylinderväggarna smörjs bara underifrån av mototolja.

Dieseln kommer aldrig åt att smörja cylinderväggarna. Den finns bara ovanför kolven och kommer aldrig förbi översta kolvringen. Om den gjorde det skulle motoroljan snabbt spädas ut med diesel/bensin.
ja så är målbilden. men metallytorna är mikroskopiskt porösa.

take it from there.

Det ska vara gammla dieselmotorer . Ingen motorstyrning och annat elektronisk sörja och mekaniska insprutspumpar.

Startar alltid så länge motorn får diesel 😎

Men däremot i en lågfriktionsmotor kan bensin tvätta bort oljefilmen så att kompressionen blir lidande. Det har jag märkt några gånger när jag kallstartat bilen upprepade gånger i bara några sekunder för att parkera om men inte så den hunnit få nån smörjning. Till slut blir det väldigt trögstartat…

Men bensin i en "vanlig" motor där bensin/luftblandning sugs in i förbränningsutrymmet gör väl det i viss mån framför allt vid kallstarter då. Att gasblandningen kondenserar mot kalla cylinderväggar. Är väl en anledning att en bensinare drar så mycket vid kallstart. Och att oljan kan spädas ut med bensin är väl en grej om man bara kör extremt korta sträckor?

Jag precis som er läst att man kan få bensin i oljan om man kör mycket korta sträckor. Jag kör mest till och från jobb/dagis (1-4 km) och förra vintern luktade absolut oljan bensin. #anekdotiskbevisföring

Det borde väl inte spela nån direkt roll vilket drivmedel motorn har? Första sekunderna är lika kalla. Sen blir bensinmotorn betydligt snabbare varm efter det.
Dieselmotorer har ganska mycket högre kompressionsförhållande och ger därför ganska mycket högre belastning på alla lager nedom kolvbulten (innan man börjar belasta motorn i alla fall), samt troligen på cylinderväggarna från snedställning av kolven och fler eller styvare kolvringar. Med varm olja i tråget smörjer man allt detta i ett nafs. I toppen däremot lär det inte vara nån skillnad, men det borde heller inte vara nån större fara på låga varvtal.
Sen är det egentligen själva startögonblicket och några sekunder framåt som är värst, så att oljan svalnar lite av att vispas runt i motorn tror jag inte spelar så stor roll sen.

Både med oljetrågsvärmare och vattenvärmare kommer ju hela motorn bli varmare än utan värmare alls, dessutom. Aluminium leder värme helt sjukt bra.

--------

Den som har start-stopp-funktion på sin bil bör apropå detta raskt som ögat programmera bort skiten, för det är nog det sämsta påhitt nån kommit på för livslängden på motorer. Så enormt genomdumt. Ja, oljan är då varm, men det tar fortfarande några sekunder att få upp oljetrycket varje gång motorn startas från att vara avstängd.

Jag precis som er läst att man kan få bensin i oljan om man kör mycket korta sträckor. Jag kör mest till och från jobb/dagis (1-4 km) och förra vintern luktade absolut oljan bensin. #anekdotiskbevisföring
ja det är ffa vid korta sträckor oljan späds ut med bränsle. som nalle antydde tätar kalla kolvringar sämre. det är inte bara oförbränt bränsle som läcker förbi utan också vattenånga som ju är en huvudsaklig restprodukt av förbränningen.

om inte oljan når arbetstemperatur med någorlunda intervall riskerar man efterhand isbildning i form av sludge i vevhusventilationen. vattenångan kondenserar.

sen apropå anekdotisk bevisföring kanske man hellre späder oljan med bensin än diesel. bensinen har ju chans att dunsta när oljan blivit varm, dieseln lär bli kvar.

men det 'känns' mindre skadligt att kallstarta en diesel iom den automatiska smörjningen av cylinderväggarna första sekunderna. föredrar diesel även av andra skäl.

som att efter 80 mil tanka på en minut istället för fyra....

Den som har start-stopp-funktion på sin bil bör apropå detta raskt som ögat programmera bort skiten, för det är nog det sämsta påhitt nån kommit på för livslängden på motorer. Så enormt genomdumt. Ja, oljan är då varm, men det tar fortfarande några sekunder att få upp oljetrycket varje gång motorn startas från att vara avstängd.

Tjena!

Det tar någon sekund och under tiden så räcker den oljefilmen som ligger kvar.
Det är väldigt många som gafflar om att start/stopp dödar motorer. Men ändå ser jag bilar dagligen som gått herrejösses många mil där S/S används hela tiden.
Sen ser man en del där knappen för S/S är helt blanksliten för dom måste alltid stänga av den och sen är resten av bilen en rullande rostmacka.

Du kör inte Alfa med 170 hästar, det hör jag.

Tjena!

På tal om det så blir det bilmek idag!
Köp en Alfa sa dom, det blir roligt sa dom..
Tre veckor tog det innan ett hjullager havererade.

Men det är ju garanterat inte det enda som kommer dyka upp på vägen.
Sen kommer det blir en del frivilligt skruvande, ska byta till skinninredning som jag får levererad nästa vecka, fram och bakvagn kommer få alla länkarmar, krängningshämmare och bussningar bytta. Sen är den hög som valfri SUV så en chassisats kommer installeras samtidigt.

1000015046.webp

Tjena!

Sen kommer det blir en del frivilligt skruvande, ska byta till skinninredning som jag får levererad nästa vecka, fram och bakvagn kommer få alla länkarmar, krängningshämmare och bussningar bytta. Sen är den hög som valfri SUV så en chassisats kommer installeras samtidigt.

Visa bilaga 804795
Stackars jävel.

Älskar den fejsliftade 147:an för övrigt.

Tjena!

Visa bilaga 804795
Aj aj, du har väl inte kört på fel typ av däck?

Förlåt, kunde inte låta bli :sneaky:

Tjena!

Det tar någon sekund och under tiden så räcker den oljefilmen som ligger kvar.
Det är väldigt många som gafflar om att start/stopp dödar motorer. Men ändå ser jag bilar dagligen som gått herrejösses många mil där S/S används hela tiden.
Och jag har sett kontrollerade tester där skillnaden är avsevärd. Att ha en sån funktion som bara ger nackdelar är dumt, så om man kan stänga av skiten så gör man lämpligen det.

Edit: Du ser väl inte hur motorn ser ut inuti förresten?

Sen ser man en del där knappen för S/S är helt blanksliten för dom måste alltid stänga av den och sen är resten av bilen en rullande rostmacka.
Menar du att det skulle finnas nåt samband här? Förstår inte.

Att stänga av s/s för att spara "mikroskopiskt" på motorn när man skiter i resten av bilen?
Ja? Att trycka på en knapp är liksom "lite" enklare än att tvätta bilen. Särskilt när det sistnämnda är ogjort efter en dag ändå nu under salt-slask-årstiden.

Aj aj, du har väl inte kört på fel typ av däck?

Förlåt, kunde inte låta bli :sneaky:

Tjena!

Inte på dom tre veckorna från köp till havererat hjullager iallafall. 😁

Stackars jävel.

Älskar den fejsliftade 147:an för övrigt.

Facelift var ett krav, annars ser den ju ut som Marty Feldman.

Och jag har sett kontrollerade tester där skillnaden är avsevärd. Att ha en sån funktion som bara ger nackdelar är dumt, så om man kan stänga av skiten så gör man lämpligen det.

Edit: Du ser väl inte hur motorn ser ut inuti förresten?

Menar du att det skulle finnas nåt samband här? Förstår inte.

Jag ser absolut inte bara nackdelar, speciellt inte miljömässigt.
Nej, jag ser inte hur motorn ser ut inuti men jag märker ju hur dom går. Ingen mekaniker jag har pratat med säger att det är några större skillnader mellan dom som använder S/S jämfört med dom som inte gör det.
Min egna erfarenhet är en bil med 32' på mätaren där den alltid var på, iallafall dom sista 14' (nu har den förövrigt gått 39'), en bil med 23' på mätaren och en med 12'.

I övrigt vad @1888 sa, dissar en sån funktion för att "spara motorn" när resten av bilen är så risig att den ändå kommer behöva skrotas långt innan motorns livstid är nådd.

Är inte det en FIAT som dom bucklade till karossen på ett lite annat sätt?
På tal om det, 159:an är nog en av de få bilar jag tycker är snygga.

Nja, den bygger på en platform från Fiat men den är så ombyggd att man inte kan flytta några delar mellan dom annat än motor typ.
Framvagnen på Fiat har McPherson medans Alfan har dubbla a-armar och bakvagnen på Fiat är enkel axel medans Alfan har multilänk.
Lancia Lybra delar framvagn men har en tredje variant av bakvagn.

Nej, jag ser inte hur motorn ser ut inuti men jag märker ju hur dom går. Ingen mekaniker jag har pratat med säger att det är några större skillnader mellan dom som använder S/S jämfört med dom som inte gör det.
Min egna erfarenhet är en bil med 32' på mätaren där den alltid var på, iallafall dom sista 14' (nu har den förövrigt gått 39'), en bil med 23' på mätaren och en med 12'.
Du ser ju dock inte de bilar vars motor har rasat, så det blir ju lite märkligt att hävda att eftersom bilarna du ser fungerar så är funktionen bra.

Vad är det för miljömässiga fördelar med att behöva dra igång motorn med lite extra bränsle istället för att låta den gå? Förbruknings-"vinsten" är fullständigt obetydlig och sliter det mer på motorn (vilket allt tyder på) så minskar bilens livslängd, vilket knappast är en miljövinst.

Start/stopp är en pajasfunktion påtvingad av politiker som inte vet ett jota om teknik. Plakatpolitik och dumheter.

I övrigt vad @1888 sa, dissar en sån funktion för att "spara motorn" när resten av bilen är så risig att den ändå kommer behöva skrotas långt innan motorns livstid är nådd.
Jag ser fortfarande inte hur de två fenomenen hänger ihop. Alla har inte tid att putsa på sin bil hela tiden, men ingen har så lite tid att den inte kan trycka på en knapp vid varje bilfärd.

Edit: Sen finns det helt andra skäl att stänga av skiten. Att det är förbannat störande till exempel, och att det kan vara en säkerhetsrisk när biljäveln får för sig att stänga av precis när man tänkt köra iväg för att det finns en lucka i trafiken.

Du ser ju dock inte de bilar vars motor har rasat, så det blir ju lite märkligt att hävda att eftersom bilarna du ser fungerar så är funktionen bra.

Vad är det för miljömässiga fördelar med att behöva dra igång motorn med lite extra bränsle istället för att låta den gå? Förbruknings-"vinsten" är fullständigt obetydlig och sliter det mer på motorn (vilket allt tyder på) så minskar bilens livslängd, vilket knappast är en miljövinst.

Start/stopp är en pajasfunktion påtvingad av politiker som inte vet ett jota om teknik. Plakatpolitik och dumheter.

Jag ser fortfarande inte hur de två fenomenen hänger ihop. Alla har inte tid att putsa på sin bil hela tiden, men ingen har så lite tid att den inte kan trycka på en knapp vid varje bilfärd.

Edit: Sen finns det helt andra skäl att stänga av skiten. Att det är förbannat störande till exempel, och att det kan vara en säkerhetsrisk när biljäveln får för sig att stänga av precis när man tänkt köra iväg för att det finns en lucka i trafiken.
Herregud. Du är alltid så arg. Jag blir alldeles trött. Måste nog stänga av en stund.

Tjena!

Inte på dom tre veckorna från köp till havererat hjullager iallafall. 😁

Facelift var ett krav, annars ser den ju ut som Marty Feldman.

Nja, den bygger på en platform från Fiat men den är så ombyggd att man inte kan flytta några delar mellan dom annat än motor typ.
Framvagnen på Fiat har McPherson medans Alfan har dubbla a-armar och bakvagnen på Fiat är enkel axel medans Alfan har multilänk.
Lancia Lybra delar framvagn men har en tredje variant av bakvagn.
147:an är en fin liten bil. Väldigt god väghållning och mycket körglädje. Tyvärr verkar inredningen vara rätt dålig, jag letade efter en fejslift ett tag och tittade på tre stycken. Alla tre hade utslitna dörrsidor och saggande paneler vid golvet. 159:an har inte samma problem. Lite skumt.

Tjena!

Nej jag ser inte det, men jag känner väldigt många mekaniker som jag har pratat med saken om, som jag skrev i förra inlägget.
Det är större risk för ras att slarva med oljor och service.

Eftersom det inte är ett lagkrav så förstår jag inte hur det kan vara påtvinget. (Kan ha fel, men det var definitivt inte det när det kom eftersom det finns nyare bilar än min gamla V70 som inte har det.
Eftersom motorn precis har varit igång så drar inte starten mer bränsle än vad motorn skulle gjort på tomgång i tjugo sekunder.
Om man använder det rätt så kan man parera så det inte går in när man stannar, t.ex. när man ser att det är en lucka på gång. Har aldrig varit ett problem för mig, med någon bil som jag kört i trafik.

Nu pratar jag inte om att putsa på bilen, jag pratar om normal skötsel som alla bilar behöver.

147:an är en fin liten bil. Väldigt god väghållning och mycket körglädje. Tyvärr verkar inredningen vara rätt dålig, jag letade efter en fejslift ett tag och tittade på tre stycken. Alla tre hade utslitna dörrsidor och saggande paneler vid golvet. 159:an har inte samma problem. Lite skumt.

Tjena!

Inte speciellt sliten inredning i min, förutom förarstolen och kladdiga plastbitar (vilket är vanligt på många italienska och tyska bilar från den tiden)
Förarstolen är nog pga att han som ägt den från -06 till -23 måste varit rejält tjock, för annars kan man inte sitta ner en stol på det sättet på 16k mil. Den är så nedsuten att trådarna till rövgrillen har gått av!
Därav ska jag byta stolar och hade turen att få tag i en uppsättning i skinn för 1500:- inklusive hemleverans!

159 är ju en betydligt nyare modell, därav bättre kvalitet. Men skinnklädsel är inte lika bra som på 156/147.

Tjena!

Inte speciellt sliten inredning i min, förutom förarstolen och kladdiga plastbitar (vilket är vanligt på många italienska och tyska bilar från den tiden)
Förarstolen är nog pga att han som ägt den från -06 till -23 måste varit rejält tjock, för annars kan man inte sitta ner en stol på det sättet på 16k mil. Den är så nedsuten att trådarna till rövgrillen har gått av!
Därav ska jag byta stolar och hade turen att få tag i en uppsättning i skinn för 1500:- inklusive hemleverans!
Det var extremt billigt. Jag betalade 10 000 för skinninredningen till min (på skroten).

Om hälften av alla bilar som står någonstans i Europa och väntar vid ett rödljus har motorn av i stället för på blir det nog sammantaget en ganska märkbart miljövinst över många år.
Jag har haft flera bilar med funktionen, både manuella och automat, men aldrig stört mig eller haft något problem alls. Sen vet jag iofs inte om motorerna gav upp vid 30000 mil i stället för vid 30500, men hade skillnaden varit märkbar hade det nog varit tydligt vid detta laget.
Edit: min första bil med funktionen var en BMW e91 2006, som dessutom hade två års serviceintervall. Det skulle ju aldrig gå sa dom. Den är nyligen besiktad på 29300 mil så den verkar rulla vidare ändå.

Senast ändrad:
Tjena!

Nej jag ser inte det, men jag känner väldigt många mekaniker som jag har pratat med saken om, som jag skrev i förra inlägget.
Det är större risk för ras att slarva med oljor och service.

Eftersom det inte är ett lagkrav så förstår jag inte hur det kan vara påtvinget. (Kan ha fel, men det var definitivt inte det när det kom eftersom det finns nyare bilar än min gamla V70 som inte har det.
Eftersom motorn precis har varit igång så drar inte starten mer bränsle än vad motorn skulle gjort på tomgång i tjugo sekunder.
Om man använder det rätt så kan man parera så det inte går in när man stannar, t.ex. när man ser att det är en lucka på gång. Har aldrig varit ett problem för mig, med någon bil som jag kört i trafik.

Nu pratar jag inte om att putsa på bilen, jag pratar om normal skötsel som alla bilar behöver.
Jag förstår inte varför du jämför med helt andra saker. Man kan stänga av start/stopp-funktionen utan att slarva med servicen för den sakens skull.

När du startar motorn krävs – om jag förstått det rätt – mer bränsle än när den går, eftersom den inte når upp till tomgång med startmotorn. Sen slits naturligtvis startmotorn av att användas stup i kvarten helt i onödan.

Gör som du vill; jag tänker då aldrig ha den funktionen aktiv. Hålla på och "parera", låter ju helt vansinnigt.

Jag förstår inte varför du jämför med helt andra saker. Man kan stänga av start/stopp-funktionen utan att slarva med servicen för den sakens skull.

När du startar motorn krävs – om jag förstått det rätt – mer bränsle än när den går, eftersom den inte når upp till tomgång med startmotorn.
En varmstart, som vi pratar om, kostar enligt Google ca 2,5 ml bränsle.
En motor drar ca 1 l/h vid tomgång. Alltså 1000ml/h.
Då lönar det sig att stänga av motorn om den är avstängd mer än 9 sekunder/gång. Jag skulle tro att snittstoppet är ganska mycket längre än så. Även om ovan räkning kan vara en faktor 2 fel.
Sen slits naturligtvis startmotorn av att användas stup i kvarten helt i onödan.
Det är den dimensionerad för.

Senast ändrad:
Tjena!

Eftersom det är en mektråd

När du startar motorn krävs – om jag förstått det rätt – mer bränsle än när den går, eftersom den inte når upp till tomgång med startmotorn. Sen slits naturligtvis startmotorn av att användas stup i kvarten helt i onödan.

Gör som du vill; jag tänker då aldrig ha den funktionen aktiv. Hålla på och "parera", låter ju helt vansinnigt.

Tjena!

Om du läser mina inlägg så ser du att jag säger att jag ser massa bilar där knappen används friskt men det slarvas med resten. Jag säger inte att alla gör det.

Ja, alltså det innebär att man inte trycker ner kopplingen hela vägen i botten eller att man bara håller lätt på bromsen om det är en automat. Kan skilja sig på olika bilar.

I övrigt så skrev @Fattiglapp ett väldigt bra svar.

Då lönar det sig att stänga av motorn om den är avstängd mer än 9 sekunder/gång. Jag skulle tro att snittstoppet är ganska mycket längre än så. Även om ovan räkning kan vara en faktor 2 fel.

Har också hört 9 sekunder som break even tidigare.

Det är fortfarande helt meningslöst. Det man eventuellt vinner hos de bilar som står stilla länge kommer man förlora hos de som inte gör det. Och i det stora hela är "vinsten" en fjärt i rymden. Köp en snålare bil istället om du bryr dig om miljön. Det blir extra patetiskt när man har start/stopp-funktion på en onödig SUV på +2 ton som ingen egentligen behöver. Trams är vad det är.

Vilket på intet sätt förändrar att den slits mindre om man ger fan i att starta massa gånger helt i onödan.

det är väl när man hackar sig bil för bil in i en rondell, och sedan skall lite raskt ut i sin slot som start-stop kan verka irriterande?

fördelar är att startmotorer, generatorer och batterier dimensionerats upp. inte minst det senare drar jag nytta av i min egen bil, som saknar start-stop.

Jag var helt säker på att jag satt dig på ignore, och här ser vi en av anledningarna. Ordnar raskt det igen.
Ja, du har ju din lilla filterbubbla. Men vilken anledning var det du tänkte på? Du är både väldigt arg och grälsjuk, jag tänker att du kanske inte mår så bra? Kan det inte vara hjälpsamt att jag uppmärksammar detta? Det är lätt att man inte tänker på sitt eget beteende, menar jag.

Edit: Du kommer inte att se detta eftersom jag befinner mig utanför din filterbubbla, kom jag på. Men om du råkar läsa det, tror jag att det kan vara hjälpsamt att ställa dig själv några frågor. Psykisk ohälsa är dessvärre väldigt vanligt och inverkar menligt på både relationer och kommunikation. Dessutom påverkar man andra negativt, vilket är tråkigt.

Senast ändrad:
En faktor som inte nämnts är att vid tomgång så kyls efterbehandlingssystemet av pga låg förbränning men fortsatt gasflöde (även om det är litet). Vid stopp kan man helt strypa flödet och därmed behålla mer värme, och då behövs det sen mindre energi för att återvärma efterbehandlingen till optimal temperatur..

Orkar inte gräva efter siffror på break even, det är helg och jag försöker att inte tänka alltför mycket på jobbrelaterade frågor.

Ps, det heter stopp-start, inte start-stop. :-)

Tillbaka
Topp