[OT] HiFi, vad skall jag tjöpa (spannet är brett)

Toppen, tack för tips!
Högtalarna som ska drivas är dessa, misstänker att de inte är supertungdrivna.

Det var inte lätt att hitta specar på dom! Hittade tillslut en youtubevideo med information att de var på 8Ω i alla fall. =)
They have a 5" rubber surround midwoofer and a 1" silk dome tweeter, rated 50w 8Ω each.

Klart intressant design!

Det var inte lätt att hitta specar på dom! Hittade tillslut en youtubevideo med information att de var på 8Ω i alla fall. =)
They have a 5" rubber surround midwoofer and a 1" silk dome tweeter, rated 50w 8Ω each.

Klart intressant design!
Nej, det är rätt krångligt vill jag minnas.
Ser lite kul ut och låter helt ok så länge inte rummet är för stort är väl mitt omdöme...

Ikea kommer med multiroom i egen regi. Verkar gå över BT, om de inte snickrar ett eget Wi-Fi nät efter initial BT-koppling.

Eviga frågan då om man "behöver" något mer än WiiM Mini.

Bättre DAC, fler knappar, fjärrkontroll osv. Frågan är om det blir hörbar skillnad alls. Musiken jag faktiskt lyssnar på till vardags är knappast den bäst mastrade.

Snudd på att Amp är det enda lockande alternativet mest bara för att få många saker i en låda med en enda strömsladd.
Men då är man genast i botten på nästa trappa. Amp Pro har bättre DAC, Amp Ultra har bättre förstärkare, men då är man plötsligt uppe i en jäkla massa pengar.

(Och som med alla uppkopplade produkter så är livslängden inte direkt given)

Jakten på den plats-sparande "HiFi'n" fortsätter.

Var precis inne på en butik för att jämföra Dali Oberon Wall mot deras nya pyttelilla Kupid.

Först ut var Kupid. Säljaren försökte luras genom att dra igång ett par seriösa golvare. Trodde jag nästan tills jag gick och kände på woofern.

Uppdatering från teknikdjungeln då.

Har fått hem en Audio Pro A10 W.
Hittas av Wiim-appen, gjorde både installationen och firmware-update i den, och kan även komma åt EQ, som är mer lik Wiims egna än tidigare AP's.

Har spelat i grupp med mina andra AP-högtalare, via Wiim-appen.
Kan även genomföra en RoomFit™, men det låter inte som att den faktiskt påverkar något. Å andra sidan svårt att höra på en så liten och skränig sak 🤷‍♂️

Audio Pro appen (nya) är snudd på identisk med Wiim. Saknas RoomFit och har simplare EQ

Några tankar om Wiim Room fit som jag har testad den här skrivningen är min uppfattning om deras system där jag kommenterar lathund om Room fit.

The Benefits of Room Correction​

1. Improved Sound Quality: Room correction systems analyze the acoustic properties of a room and apply adjustments to minimize negative effects such as echoes, reverberations, and standing waves. This results in clearer, more accurate sound reproduction.
Programmet räknar inte in avståndet till lyssnaren då högtalare kan stå olika längd och i olika vinklar till lyssnaren en som har det som skval radio då spelar det ingen roll.
det som jag upp levde är att diskanten höjdes lite men inget annat

2. Compensation for Room Acoustics: Every room has unique acoustic characteristics that can affect sound quality. Room correction compensates for these characteristics, adjusting the audio output to ensure that it closely matches the original recording. This is particularly important in rooms with hard surfaces or oddly shaped spaces that distort sound
Har man bara lite mattor på golv och möbler så gör det nästa ingen skillnad.

3. Enhanced Detail and Clarity: By correcting frequency response anomalies and time-based errors, room correction brings out the detail and clarity in music and audio content. This means you can hear each instrument and voice more distinctly, bringing you closer to a live performance experience.
Vad korrigerar den egentligen kan man inte höra den ljud scen som en förstärkare skall måla upp vid seriös lyssning då klarar inte ens Wiim att göra det.
4. Integration with Home Theater Systems: For home cinema enthusiasts, room correction ensures an immersive and balanced surround sound experience in home theaters. . It ensures that the soundstage is well-balanced and that effects move smoothly across the room, closely mimicking the experience of being in a movie theater.
Det här klarar den definitivt inte av för här får man gå tillbaka till första skrivningen
även om den skulle klara 5.1 så kommer den inte att klara den ljudbubbla en kompitent hembio receiver klarar.

5. Balanced Bass Response: One of the most challenging aspects of audio reproduction in rooms is achieving a balanced bass response. Room correction helps to even out the bass frequencies, reducing boominess and muddiness that can occur when bass waves interact poorly with room dimensions and furnishings.
Den här skrivningen är intressant om man har högtalare som inte går under 50Hz så kan ske den klarar att justera basljudet .
Det jag upplevde var att den gjorde basen bummlig och inte akurat som den var innan en bastrumma skall låta som en bastrumma och här var det något annat som låt .

Wiim är testat i mot en referens anläggning både i 2 kanal och 5.1 kanal rummet som det testas i är i öppen planlösning med mattor och möbler och dämpning bakom högtalarna och vid första reflexen med diffusor på bakväg för att få bort hydralkolvs effekten= ljudet studsar till baka till högtalarna.
Wiim är inte guds gåva till befolkningen om man skall tro vissa som skriver i tråden utan den är bra som streamer men det finns andra produkter som är lika bra eller bättre beroende på vad man vill betala.

men det finns andra produkter som är lika bra eller bättre beroende på vad man vill betala.
Den där meningen kan sammanfatta nästan varje ämne på forumet 😃

Wiim är billiga och hyffsat buggfria, det är väl deras selling-points.

Mini'n hann ta slut på amazon nu, satt och velade om jag skulle ta en eller två extra "för framtida bruk"

Den där meningen kan sammanfatta nästan varje ämne på forumet 😃

Wiim är billiga och hyffsat buggfria, det är väl deras selling-points.

Mini'n hann ta slut på amazon nu, satt och velade om jag skulle ta en eller två extra "för framtida bruk"
Wiim är inte buggfri som du skriver jag har haft min i nästan 3 år nu och den har varit utbytt 1 gång under garanti.
Man kan kolla på prisjakt och se hur mycket det diffar i pris

Varför inte göra om och göra rätt?
Då kanske ditt tyckande skulle vara intressant att läsa. Det är det inte nu.
Och här ser man hur du ställer frågan du vill ha att den skall följa dina åsikter men HåkanC det gör det inte och dina påståenden är inte heller någon riktlinje att dom är det rätta
troligen så besitter jag lite mera avancera HiFI utrustning mot vad du gör om man läser dina inlägg såsom audio pro från 70 talet ett par pip dom är helt okej som ljudförmedlare .
Jag gjorde min jämförelse med ett par Pk så dina Pip och Pk är i samma liga bara att Pk går ner till 28Hz utan rums stöd vilket Pip inte gör.
Men om man läser dina inlägg hela tiden så blir dom heller inte intressanta då du helgon förklarar Wiim det finns annat på marknaden med.
Sen är frågan vad jämför du med och gör du några REW mätningar på det färdiga resultatet men det föredrar en annan mik, än Dayton miken.
Room fit är ett simpelt program om det nu hade varit i klass med Dirac Art som kostar 299 Dollar som kräver Dirac Basscontroll för 299 dollar då hade det varit helt andra priser på Wiim men det är ett enkelt program och kommer så troligen att för bli .

Room fit är ett simpelt program om det nu hade varit i klass med Dirac Art som kostar 299 Dollar som kräver Dirac Basscontroll för 299 dollar då hade det varit helt andra priser på Wiim men det är ett enkelt program och kommer så troligen att för bli .
Visst är det så
Men vad du har gjort motsvarar att på en gammaldags apparat vrida tonkontrollerna max och/eller min för att sedan konstatera att det låter bättre utan att använda tonkontrollerna
Är någon förvånda.
Därför kan jag bara upprepa min uppmaning till dig
Varför inte göra om och göra rätt?
Då kanske ditt tyckande skulle vara intressant att läsa. Det är det inte nu.

Visst är det så
Men vad du har gjort motsvarar att på en gammaldags apparat vrida tonkontrollerna max och/eller min för att sedan konstatera att det låter bättre utan att använda tonkontrollerna
Är någon förvånda.
Då för att klar göra för dig eftersom du inte vill förstå något utan endast upprepar dig som ett hack i en lp skiva.
. På den apparat som testet gjordes på finns inga ton kontroller
Du verkar bara försvara Wiim och inga andra får ha några andra åsikter.

Visst är det så
Är någon förvånda.
stenis1-2.webp

Om vi ska ta en paus från Wiim lite kanske?

Jag funderar på ett par nya golvare. Eller rättare sagt ett par begagnade, men nya för mig.

Ska stå i en 50-talslägenhet så antagligen rimligt lyhört och vill därför ha något som i första hand låter bra på måttliga volymer och utgöra frontar i ett hemmabiosystem, men också användas till musik. Tänkte inte ha en sub, av hänsyn till grannen under.

Så: Golvare. Klara sig utan sub. Låta bra och behagligt även på lägre och måttliga volymer men gärna ha lite reserver. I ljust trä och helst inte med mörk front, har inget emot högtalare som syns men vill inte ha svarta monoliter. Har väl inte en fix prisklass men kanske 5000 begagnade eller nåt i den häraden.

Förslag på vad man ska spana efter? Märken eller modeller?

Jag funderar på ett par nya golvare. Eller rättare sagt ett par begagnade, men nya för mig.

Ska stå i en 50-talslägenhet så antagligen rimligt lyhört och vill därför ha något som i första hand låter bra på måttliga volymer och utgöra frontar i ett hemmabiosystem, men också användas till musik. Tänkte inte ha en sub, av hänsyn till grannen under.

Så: Golvare. Klara sig utan sub. Låta bra och behagligt även på lägre och måttliga volymer men gärna ha lite reserver. I ljust trä och helst inte med mörk front, har inget emot högtalare som syns men vill inte ha svarta monoliter. Har väl inte en fix prisklass men kanske 5000 begagnade eller nåt i den häraden.

Några ligger lite över din prisklass

Rauna kanske kan vara något?

Det svåra i din önskelista är det med "inte med mörk front". Både baffel och frontskydd är ofta i svart även för modeller med ljusare trä. Det man kan göra är att klä om frontskyddet på egen hand om det kriteriet är viktigt. Som en bonus kan du köpa högtalare med trasiga frontskydd, vilket inte är ovanligt, och därmed få dem billigare än ett par med hela.

Vad det gäller modeller och märken är det inte lätt att rekommendera något med tanke på att smaken är olika, men för ca 5 tusen finns det en hel del bra högtalare att välja på.

Tillbaka
Topp