Några tankar om Wiim Room fit som jag har testad den här skrivningen är min uppfattning om deras system där jag kommenterar lathund om Room fit.
The Benefits of Room Correction
1. Improved Sound Quality: Room correction systems analyze the acoustic properties of a room and apply adjustments to minimize negative effects such as echoes, reverberations, and standing waves. This results in clearer, more accurate sound reproduction.
Programmet räknar inte in avståndet till lyssnaren då högtalare kan stå olika längd och i olika vinklar till lyssnaren en som har det som skval radio då spelar det ingen roll.
det som jag upp levde är att diskanten höjdes lite men inget annat
2. Compensation for Room Acoustics: Every room has unique acoustic characteristics that can affect sound quality. Room correction compensates for these characteristics, adjusting the audio output to ensure that it closely matches the original recording. This is particularly important in rooms with hard surfaces or oddly shaped spaces that distort sound
Har man bara lite mattor på golv och möbler så gör det nästa ingen skillnad.
3. Enhanced Detail and Clarity: By correcting frequency response anomalies and time-based errors, room correction brings out the detail and clarity in music and audio content. This means you can hear each instrument and voice more distinctly, bringing you closer to a live performance experience.
Vad korrigerar den egentligen kan man inte höra den ljud scen som en förstärkare skall måla upp vid seriös lyssning då klarar inte ens Wiim att göra det.
4. Integration with Home Theater Systems: For home cinema enthusiasts, room correction ensures an immersive and balanced surround sound experience in home theaters. . It ensures that the soundstage is well-balanced and that effects move smoothly across the room, closely mimicking the experience of being in a movie theater.
Det här klarar den definitivt inte av för här får man gå tillbaka till första skrivningen
även om den skulle klara 5.1 så kommer den inte att klara den ljudbubbla en kompitent hembio receiver klarar.
5. Balanced Bass Response: One of the most challenging aspects of audio reproduction in rooms is achieving a balanced bass response. Room correction helps to even out the bass frequencies, reducing boominess and muddiness that can occur when bass waves interact poorly with room dimensions and furnishings.
Den här skrivningen är intressant om man har högtalare som inte går under 50Hz så kan ske den klarar att justera basljudet .
Det jag upplevde var att den gjorde basen bummlig och inte akurat som den var innan en bastrumma skall låta som en bastrumma och här var det något annat som låt .
Wiim är testat i mot en referens anläggning både i 2 kanal och 5.1 kanal rummet som det testas i är i öppen planlösning med mattor och möbler och dämpning bakom högtalarna och vid första reflexen med diffusor på bakväg för att få bort hydralkolvs effekten= ljudet studsar till baka till högtalarna.
Wiim är inte guds gåva till befolkningen om man skall tro vissa som skriver i tråden utan den är bra som streamer men det finns andra produkter som är lika bra eller bättre beroende på vad man vill betala.