Varning för Outnorth

Winther

Medlem
Varning för Outnorth
Har nyligen fått en leverans från Outnorth där 1 av 3 artiklar inte blev skickade samtidigt som ytterligare 1 artikel var felprisad i enlighet med rabattvillkoren vid köpet.

Vid påpekande av detta i enlighet med konsumentköplagen bara några timmar efter uthämtning av paket vägrar nu Outnorth efter många mail fram och tillbaka fortfarande kreditera fakturan för att denna ska motsvara levererade artiklar om jag inte inkommer med bevis om den felande leveransen i form av bild på följesedeln som var felaktig i jämförelse med antal levererade artiklar, bild på den öppnade förpackningen och bild på de artiklar som jag fått levererat men som jag omedelbart bröt förpackningen och började använda eftersom det aldrig brukar vara problem för distanshandelföretag att korrigera fakturor vid felförsändelser.

Då jag vägrar medverka till att Outnorth för över utredningsarbetet för felaktiga leveranser till konsumenten kräver hävdar Outnorth nu att de?! vill häva köpet och att jag returnerar redan brukade artiklar istället för att bara kreditera fakturan i enlighet med konsumentköplagen.

Det har nu gått 4 mail med kundtjänst utan att de läser varken mitt önskemål om korrigering av fakturan eller bestridande av fakturan (som gått till både dem och kreditföretaget Avarda) till följd av deras ovilja att korrigera denna.
Återkommande hänvisar dessa analfabeter istället till att jag måste återkomma med tidigare nämnda bevis för att de ska ta i frågan.

Detta är inte en diskussionstråd jag behöver råd gällande. Detta då jag vet vad jag ska göra för att inte betala mer än nödvändigt men jag vill varna andra för detta beteende som inte är förenligt med konsumentköplagen som tydligt stadgar säljarens ansvar för felleveranser.

För mig är det iaf sista gången jag handlar av detta företag som tidigare levererat fritidsprodukter av alla dess slag sedan GetOut tiden i början av 2000-talet.
Jättar som Amazon liksom många andra småföretag är rent fantastiska i jämförelse i sin kundhantering.

Varning för Outnorth
1000044670.webp

Varning för Outnorth
Nu kanske jag missar nåt men du har alltså fått 2 artiklar av 3 som du beställt, men en av dessa har du fått betala fel pris på? Detta enligt dig. Outnorth hävdar något annat - vad hävdar de? Att de justerar till rätt pris på din faktura känns rimligt tycker jag också om du tydligt betalat mer än utlovat.

Men jag kan tycka det är rimligt att en försäljare ber om ”bevis” på att något saknas om de menar att de skickat rätt grejer. Kan tänka mig att det händer då och då att någon kund ljuger och säger att något saknas i en leverans trots att den blev levererad.

Varning för Outnorth
Du har alltså börjat använda grejerna trots att du upptäckt att det är krångel med ordern, du har orkat skicka flertalet mail men av principskäl inte bifogat tre efterfrågade foton som skulle kunna lösa tvisten och nu är du arg på dem?

OM de nu har gjort fel, hade det inte bara varit lättare att skicka bevisen direkt för att lösa situationen?

Varning för Outnorth
Tack för varningen. Bry dig inte om de som har behov av att bråka här, finns gott om den sorten. Är ju uppenbart att de foton de (företaget) begär inte bevisar något alls, så de försöker bara slingra sig.

Varning för Outnorth
Om du handlat därifrån sen get-out tiden, eller vad de nu hette, utan problem kanske det inte är läge för bojkott och uthängning efter 4 mail. Nästan oavsett vad som står i dem. Backa och fundera på vad som är rimligt här.

Varning för Outnorth
Tack för varningen. Bry dig inte om de som har behov av att bråka här, finns gott om den sorten. Är ju uppenbart att de foton de (företaget) begär inte bevisar något alls, så de försöker bara slingra sig.
Det beror väl på en aning vad det är för artiklar. Om han har köpt och betalt för två par strumpor och en cykel, och inte fått cykeln, är antagligen en bild på försändelsen ett ganska tydligt bevis för att cykeln inte levererats.
Nu är det troligen inte så extremt, men en bild kan ju faktiskt visa något. Kan dessutom hjälpa dem förstå vad som gått fel hos dem. Och det är väl rimligt att man som kund hjälper dem bättra sig, oavsett skyldigheter?
Om de får de bilder de kräver och sedan ändå inte står för sitt misstag, då är möjligen en varning på plats. Men på beskrivningen ovan känns det en aning tidigt att hänga ut dem.
Alla gör misstag, det är hur man hanterar sina misstag som avgör om jag kommer tillbaka som kund. Och att kräva det de kräver känns inte orimligt.

Hur det kan bli felprisat är mer oklart, har de fakturerat en annan summa än orderbekräftelsen säger? Eller har TS i efterhand sett att det blev fel pris på orderbekräftelsen?

Varning för Outnorth
Inte helt utan att det finns anledning att ifrågasätta. Att öppna förpackningen är en sak men att börja använda produkterna gör att man kanske inte konsumentköplagen på sin sida. Snällt ändå av Outnorth att i det läget erbjuda sig att häva köpet kan jag tycka. Andra frågetecken har redan tagits upp.

Edit: jag har inte full koll på konsumentköplagen och kan ha fel, eventuella protester mottages tacksamt med hänvisning till rätt paragraf.

Varning för Outnorth
Inte helt utan att det finns anledning att ifrågasätta. Att öppna förpackningen är en sak men att börja använda produkterna gör att man kanske inte konsumentköplagen på sin sida. Snällt ändå av Outnorth att i det läget erbjuda sig att häva köpet kan jag tycka. Andra frågetecken har redan tagits upp.

Edit: jag har inte full koll på konsumentköplagen och kan ha fel, eventuella protester mottages tacksamt med hänvisning till rätt paragraf.

Står det i lagen att han inte får börja använda en vara som han betalt för, bara för att den skickades utan andra varor han beställde samtidigt?

Varning för Outnorth
Det beror väl på en aning vad det är för artiklar. Om han har köpt och betalt för två par strumpor och en cykel, och inte fått cykeln, är antagligen en bild på försändelsen ett ganska tydligt bevis för att cykeln inte levererats.
Nu är det troligen inte så extremt, men en bild kan ju faktiskt visa något. Kan dessutom hjälpa dem förstå vad som gått fel hos dem. Och det är väl rimligt att man som kund hjälper dem bättra sig, oavsett skyldigheter?
Om de får de bilder de kräver och sedan ändå inte står för sitt misstag, då är möjligen en varning på plats. Men på beskrivningen ovan känns det en aning tidigt att hänga ut dem.
Alla gör misstag, det är hur man hanterar sina misstag som avgör om jag kommer tillbaka som kund. Och att kräva det de kräver känns inte orimligt.

Hur det kan bli felprisat är mer oklart, har de fakturerat en annan summa än orderbekräftelsen säger? Eller har TS i efterhand sett att det blev fel pris på orderbekräftelsen?
Det är företagets problem att bevisa att de skickat vad de påstår.

Varning för Outnorth
Det är företagets problem att bevisa att de skickat vad de påstår.
Jag påstod inget annat. Däremot påstår jag att världen blir bättre om vi alla försöker hjälpas åt innan vi bråkar och hänger ut varandra. Om de tycker det blir bättre om man tar en bild eller tre och skickar så är det garanterat mindre jobb för alla inblandade än att börja kasta paragrafer på varandra. Men tycker man om att bråka så visst har man paragrafer att hänvisa till.

Varning för Outnorth
Får plötsligt en känsla av det är någon annan här i tråden som har lust att bråka. Kör på, det är ju faktiskt fredag!

Varning för Outnorth

Finns ingen paragraf som säger att man inte har rätt att öppna en produkt man köpt men där säljaren fakturerat fel pris. Det närmsta man kommer i konsumentköplagen är 7 kap 1 § som stadgar "Om ett bestämt pris inte följer av avtalet, ska konsumenten betala vad som är skäligt med hänsyn till varans art och beskaffenhet, gängse pris vid tiden för köpet och omständigheterna i övrigt.". Nu har ju dock ett pris avtalats, och således är det det avtalade priset som ska betalas, oavsett om säljaren fakturerar något annat. Att OP köpt grejerna och därmed äger dem verkar inte ha ifrågasatts av någon. Om OP inte betalar något alls har Outnorth/Avarda en fordran de kan driva in. Finns ingen grund för Outnorth att häva någonting, om nu OP är sanningsenlig.

Vad gäller Outnorths krav på foton kan jag till viss del hålla med OP om att det är orimligt. Hur ska ett fotografi hjälpa bevisa att något inte levererats, det saknar helt betydelse? Hade varit skillnad om OP fått varan och den varit felaktig, isf hade ett foto kunnat visa felet, men nu vill Outnorth att han ska ta en bild för att visa att han inte fått en grej, vilket är helt vansinnigt.

Det rimliga vore att Outnorth dubbelkollar plocklistor, lagersaldo, fraktvikt osv. Med det sagt förstår jag inte att OP orkar bråka eller skapa en sån här tråd, jag hade tagit en bild på paket, skrivit "som ni ser av utevaron på bilden har jag inte fått prylen X" och tagit det därifrån.

Varning för Outnorth
Det verkan som om TS tagit sitt förnuft till fånga och kommunicerat med ON om vad som gäller enligt KKL och hur de kan lösa tvisten. Det känns iallafall som ett överilat beslut att försöka hänga ut ON som ett oseriöst företag och jag hoppas att alla blir nöjda i slutändan.

Varning för Outnorth
Det verkan som om TS tagit sitt förnuft till fånga och kommunicerat med ON om vad som gäller enligt KKL och hur de kan lösa tvisten. Det känns iallafall som ett överilat beslut att försöka hänga ut ON som ett oseriöst företag och jag hoppas att alla blir nöjda i slutändan.

Du väljer alltså att fortsätta drevet som försöker fördumma TS med ditt prat om "överilat beslut". Ge er med härskartekniker nu.

Det har inte framkommit något nytt vad jag vet. Jag uppskattar fortfarande att det beskrivs hur företag beter sig mot sina kunder. Det det finns inget överilat alls i mitt tycke, bara information om hur ett företag inte vet vad de skickar och försöker skjuta bevisbördan på kund när de har skickat luft. De tar även mer betalt i efterhand än avtalat vid köpet. Seriöst?

Ska man behöva filma vid öppning av paket för att Outnorth ska veta när de skickar luft? De får väl montera egna kameror för att kontrollera sina paket om det inte räcker med att ha koll på vikt och annat.

Varning för Outnorth
Du väljer alltså att fortsätta drevet som försöker fördumma TS med ditt prat om "överilat beslut". Ge er med härskartekniker nu.

Det har inte framkommit något nytt vad jag vet. Jag uppskattar fortfarande att det beskrivs hur företag beter sig mot sina kunder. Det det finns inget överilat alls i mitt tycke, bara information om hur ett företag inte vet vad de skickar och försöker skjuta bevisbördan på kund när de har skickat luft. De tar även mer betalt i efterhand än avtalat vid köpet. Seriöst?
Jag uppfattar inte att de har skjutit bevisbördan på kunden. De har bett honom om ett foto för att kunna ta reklamationen vidare. Jag tycker inte det är oseriöst. Om TS skickar ett kort och får något svar i stil med "detta visar ju inte att varan inte var med" är läget helt annat, DÅ har de felaktigt skjutit bevisbördan till kunden.
Ska man behöva filma vid öppning av paket för att Outnorth ska veta när de skickar luft? De får väl montera egna kameror för att kontrollera sina paket om det inte räcker med att ha koll på vikt och annat.
Ingen har sagt att man behöver det... Och det är nog därför det finns en del synpunkter på "varningen". En hjälpsam inställning från TS som hade resulterat i protester eller ytterligare krav på bevisning hade däremot gjort del förtjänta av en varning.

Varning för Outnorth
Fredag! Distansförsäljning bygger på något slags förtroende mellan säljare och köpare. Blir ju svårt att bevisa för endera parten om fel uppstår. Det är väl av denna anledning seriösa näthandlare brukar vara flexibla med returer och klagande kunder - det är inte lönt att driva processer eftersom bevisbördan blir svår. Hur ska tex ON bevisa att en kund visst fått tre varor fast hen säger att det bara var två? Kopior på plocklistor och vikt på paket osv kan ju vara indicier men knappast så säkert att de vet att de vinner en tvist. Å andra sidan så är man som kund rätt rökt om man faktiskt bara fick två varor av tre som TS säger sig ha råkat ut för. Hur ska han bevisa att det stämmer? Ett foto är ju knappt värt nåt, det hela blir mest någon slags krångel som ger säljaren en känsla för om någon försöker blåsa dem eller om det kan stämma.

Varning för Outnorth
Ett foto är ju knappt värt nåt, det hela blir mest någon slags krångel som ger säljaren en känsla för om någon försöker blåsa dem eller om det kan stämma.
Så är det ju. Och om man som leverantör trevligt ber kunden skicka en bild på paketet som rimligen borde finnas i närheten och hen går i taket och börjar rabbla paragrafer, vilken känsla får man då och hur påverkar det vidare dialog?

Varning för Outnorth
Om ON har frågat om "bevis" tycker jag att det inte är ok. Om dom har frågat om bild på artiklar och följesedel för att t.ex. kontrollera om de inte har skickat ett pakket för en annan kund till TS är det en helt annan sak.

Varning för Outnorth
Som Berk är inne på, ett foto kan ju ha avsikten att de kan kolla vad som verkligen sändes. Kanske ihopblandat med annan kund, kanske missförstånd ("jo, men det där är vara x som finns på hemsidan och som du har i beställt. Du hade kanske egentligen tänkt beställa vara y?"). Det senare händer nog ibland.

Varning för Outnorth
I somras fick jag hem en cykel från Canyon. Eller rättare sagt en cykelkarton som endast innehöll ett par hjul och inte resten av cykeln. Sannolikt har någon i kedjan från lager till UPS utlämning plockat ur cykeln och sedan låtit paketet resa vidare. Smått panikslagen hörde jag av mig till Canyon om detta, de bad mig om att fotografera cykelkartongen. Undrade likt TS vad i hela friden detta skulle spela för någon som helst roll, det bevisar ju ingenting. Men när jag väl hade skickat bilden till dom så kunde jag returnera kartongen med hjulen i och få pengarna tillbaka. Om jag hade vägrat hade jag sannolikt fortfarande suttit med mina extremt dyra hjul här hemma, istället för att jag fick hem en ny cykel, komplett i sin kartong, några veckor senare än planerat, och det kostade mig inget extra annat än bensinpengarna för att åka en extra gång till UPS.

Med andra ord är detta sannolikt en gängse rutin för att hantera denna typ av ärenden. Det kan vara en försäkringsfråga, det kan handla om att det krävs för att inleda ett ärende mot transportföretaget, eller bara för att det är så sådana här händelser dokumenteras.

Jag tänker att distanshandel är en lite annan grej än att handla i butik, och man har allt att vinna på att inte vara dogmatisk och/eller konspiratorisk. Mina bilder på cykelkartongen innebar inte att jag helt plötsligt fick ett ansvar för någon utredning, jag gjorde det som kändes fullt rimligt och som jag tänkte skulle göra att mitt ärende skulle lösas på snabbast och smidigast sätt.

Varning för Outnorth
Jag är också gammal kund sen Getout och Säck. Var med om en udda grej med Outnorth, jag köpte ett gäng prylar varav två mössor som var väldigt billiga.

De var nog fel prissatta för paketet som till och med nått mitt ombud kallades tillbaka. 1-2 hundralappar fel kanske totalt. Men det var mera saker i ordern som betalades tillbaka i sin helhet.

Som kompensation fick jag en 10% rabattkod med jättekort giltighetstid som jag inte hann använda.

Men de har väldigt tråkigt sortiment numera också, handlar mest på Varuste men är inte en speciellt trogen kund.

Varning för Outnorth
Jag är också gammal kund sen Getout och Säck. Var med om en udda grej med Outnorth, jag köpte ett gäng prylar varav två mössor som var väldigt billiga.

De var nog fel prissatta för paketet som till och med nått mitt ombud kallades tillbaka. 1-2 hundralappar fel kanske totalt. Men det var mera saker i ordern som betalades tillbaka i sin helhet.

Som kompensation fick jag en 10% rabattkod med jättekort giltighetstid som jag inte hann använda.

Men de har väldigt tråkigt sortiment numera också, handlar mest på Varuste men är inte en speciellt trogen kund.
En gång för många år sedan hittade jag en pryl på Dells webshop där man uppenbarligen hade missat i konvertering från dollar. Den kostade någon hundralapp men borde kostat någon tusenlapp. Jag köpte tre för att testa. När pengarna var dragna men inget levererat ringde jag och kollade. Kundtjänst svarade "ja det var ju fel, men grattis då". Några dagar senare kom prylarna. Så kan man också hantera sina misstag...

Varning för Outnorth
Ibland är det tydligt att det saknats i leveransen eftersom lådan är mindre än om allt varit med, hände mig för inte så länge sedan med en annan butik och jag skickade också foto på försändelsen så det är nog standard rutin hos många, kanske också för deras egen interna hantering

Senast ändrad:
Varning för Outnorth
Finns det regler för hur mycket fel ett annonserat pris får vara för att inte gälla?
Nja,vill minnas att det är så här: annonserat pris är inget avtal, så det kan affären neka. Men ett ordererkännande är ett avtal, och då får säljaren backa om det är uppenbart felaktigt. Vad det innebär tror jag inte är definierat.
Men någon som vet bättre ka ske kan rätta mig.

Varning för Outnorth
Har också varit med om saknade saker vid beställning från en webbutik (minns inte vilken). Fick ta några kort och skicka iväg sedan löste de problemet omedelbart, förstår inte vad som är problematiskt med det?

Varning för Outnorth
Finns det regler för hur mycket fel ett annonserat pris får vara för att inte gälla?
Undantag är om priset uppenbart att är felaktigt, till exempel så lågt att du borde inse att det är fel vid köptillfället. Är det så behöver företaget inte sälja till det priset.

Så om priset är i dollar men det står SEK så antar jag att man bör inse att det är uppenbart felaktigt. Men om man av misstag får 25% på black friday (vilken är en vanlig rabatt), det borde ju anses vara inom ramen för vad butiken ska ge dig vid misstag.

Edit: här finns en aktuellt tråd med en del som fått sina ordrar hos samsung makulerade när de om jag förstår det rätt lyckats kombinera rabattkoder som ibland gett orimligt billiga priser (bara läst 1-2 sidor):

Senast ändrad:
Varning för Outnorth
Jag har också haft en felleverans.
Jag fick en för mycket av en artikel och en artikel som saknades.
Ett foto och jag fick pengar tillbaka för den saknade artikeln (slut på lager) och jag fick behålla den jag fått en extra av.

Varning för Outnorth
Jag har också haft en felleverans.
Jag fick en för mycket av en artikel och en artikel som saknades.
Ett foto och jag fick pengar tillbaka för den saknade artikeln (slut på lager) och jag fick behålla den jag fått en extra av.
Min största felleverans var väl den som fällde Bikester gissar jag. Beställde 10 "pluppar" till änden på växelvajer. Behövde 3. Fick 10 st... 100-pack. Så jag har en sådär 997 st liggande. Kostar inte så mycket så de ville inte ha tillbaka dem.

Tillbaka
Topp