Renovering Crescent 92319

Rev loss däcken och ersatte den eker som gått av. Hade ett gäng Dt rev som stämde hyfsat i längd. Ska nog göra ett försök att få ordning på orginalgrejerna så jag slipper ekra om.

Bilagor

• IMG_5694.webp
    IMG_5694.webp
    884.5 KB · Besök: 35
  • IMG_5693.webp
    IMG_5693.webp
    312.1 KB · Besök: 37
Vittoria fälgar. Då vore det väl fint med ett par fina Vittoria tubdäck.
De har ju Vittoria Rally som är bra budget variant. Deras Corsa är ju bland de bästa men de är betydligt dyrare.

Rev loss däcken och ersatte den eker som gått av. Hade ett gäng Dt rev som stämde hyfsat i längd. Ska nog göra ett försök att få ordning på orginalgrejerna så jag slipper ekra om.
Så Vittoria sålde även fälgar! Det var nytt för mig.
Jag har alltid tänkt på Vittoria som däck.
Då kommer ju saken i ett annat läge.
Du ska ha Vittoria tubdäck!

Senast ändrad:
Vittoria fälgar. Då vore det väl fint med ett par fina Vittoria tubdäck.
De har ju Vittoria Rally som är bra budget variant. Deras Corsa är ju bland de bästa men de är betydligt dyrare.
Ja Rally har jag tittat på. Bra pris så klart. Men har läst att dom är dåliga. Gäller väl dom flesta billigare tubdäck. Stela och dålig rull. Har kollat lite Challenge som blir snäppet dyrare. Det kommer väl bli så att det blir få mil på den här cykeln i och för sig. Får läsa och fundera lite.

Ja Rally har jag tittat på. Bra pris så klart. Men har läst att dom är dåliga. Gäller väl dom flesta billigare tubdäck. Stela och dålig rull. Har kollat lite Challenge som blir snäppet dyrare. Det kommer väl bli så att det blir få mil på den här cykeln i och för sig. Får läsa och fundera lite.
Så är det. Rally får inte så bra omdömen vad jag läst. Jag skulle gärna få tag på ett par Veloflex men de tillverkas inte längre så svåra att få tag på.

Vad finns det för utbud av tubdäck idag egentligen?
Jag har levt i tron av att inte ens proffsen använder sådana nu?

Jag har bränt mig en gång tidigare när jag lockades köpa Tufo Cubus till crossen. Va helt galet stela och va en pina att cykla transport till banan. Men ett par släta någorlunda runda däck borde ju ändå rulla tillräckligt bra för att ta nån mystur ibland…..

Gjorde en insats att spänna upp hjulen nyss. Hade gängat upp sig och var ordentligt lösa. Slutade med att jag drog av två ekrar och flera nipplar var ärgade och gick trögt. Så jag beslutade att jag får bita i det sura och ekra om dom. Skadorna efter rosten på ekrarna och att nipplarna var ärgade gör att jag inte tycker det är värt jobbet att göra rent och spänna upp dom. Skulle säkert gå ta loss, göra rent och smörja men känns inte som resultatet blir tillfredställande nog då.

Skulle helst beställa alla prylar direkt och sätta ihop hela cykeln men det får nog vänta tills efter jul osv. Får se om jag köper ngt för att inte stanna upp helt i bygget.

Då ska du med andra ord bygga hjul med nuvarande fälg och nav!.
Piece of cake, inga problem alls.
Ja det går nog bra. Har byggt några hjul tidigare. Enklare att bara byta eker för eker. Men hade varit skönt att slippa köpa ekrar och nipplar. Har Dt rev liggande från ett hjulset men dom va ngt för korta. Ser egentligen inget syfte att använda annat än Dt komp heller. Ngt lättare med rev men vad spelar det för roll……

Ödsla inte tid på de hjulen! Hjul till kanttrådsdäck bör inte kosta så mycket, passar till årsmodellen och håller längre. ;-)

Hittade den här på annons och blev intresserad. Visade sig att ägaren bor bara 100m från mig. När vi kom dit tyckte ägaren att det var så roligt att cykeln övertogs av en entusiast så jag fick den som gåva. Cykeln är köpt av Fåglumbröderna och den har vunnit senior sm troligen i tempo 1983 med skidåkaren Janne Hansson tävlande för Norberg? Det är en 92319 med DA utrustning och tubhjul. Lite smutsig och något ytrost på nått ställe. En eker har gått av också. Tanken är att göra rent och putsa upp den. Byta tuber och samtidigt ersätta den trasiga ekern. Planen är iaf att ha den som komplement till andra cyklar och använda som finväderscykel nån gång ibland. Kom gärna med tips och idéer! Svart, brun eller vit styrlinda?
Visa bilaga 804007
I like to show you my examples, so you can compare the brown & white bar tapes. These are gusti läder leather tapes. To me, white colour suits 80s bikes more because it looks a bit 'modern' while brown colour suits older bikes for its classic tastes. Of course, this is only personal preference. -:)

Good luck for your restoration project.

Bilagor

• IMG_20251130_144749 (1).webp
    IMG_20251130_144749 (1).webp
    504.7 KB · Besök: 97
  • IMG_20251130_140756.webp
    IMG_20251130_140756.webp
    772.4 KB · Besök: 94
  • IMG_20251130_140735.webp
    IMG_20251130_140735.webp
    761.4 KB · Besök: 99
Har gjort rent lite smådetaljer. Jag är ingen putsnisse men det här är ganska kul😅Visa bilaga 804168

Tyvärr är ett pulley wheel trasig och saknar en tand. Tyvärr nr 2 är att det är hjulet som inte har standard axel. Hur får jag tag på ett sånt? Visa bilaga 804169

Hjulen behöver lite kärlek. Främre hjullager behöver minst plockas isär och fettas om. Sen är ekrarna anfrätta av rost. Får se om jag bara putsar dom eller ekrar om hjulet. Det senare blir lite jobb och en kostnad….
I am not sure whether the pulley wheels on RD-7300 and RD-6300 are interchangeable or not, I found this one for Ax RD-6300: https://www.ebay.com/itm/396562338384

The description shows:
"For a model RD-6300 and part of the "aerodynamic" line of AX products from the period 1981 - 1983."

Maybe this seller knows more about the interchangeability.

I am not sure whether the pulley wheels on RD-7300 and RD-6300 are interchangeable or not, I found this one for Ax RD-6300: https://www.ebay.com/itm/396562338384

The description shows:
"For a model RD-6300 and part of the "aerodynamic" line of AX products from the period 1981 - 1983."

Maybe this seller knows more about the interchangeability.
If these pulley wheels are interchangeable, this Finnish seller is selling complete Ax RD-6300 rear mechs at amazing price:

Har gått över ramen nu. Tvättat, rubbat, waxat och polerat med autosol. Synd att den har några skador där lacken slitits igenom. Skulle haft nya klistermärken. Finns det att få tag på?

IMG_5764.webp

Resten av komponenterna är rengjorda. Ska beställa ekrar och ett vevlager för att påbörja återmontering igen.

IMG_5769.webp

Bilagor

• IMG_5769.webp
    IMG_5769.webp
    1.1 MB · Besök: 50
Har gått över ramen nu. Tvättat, rubbat, waxat och polerat med autosol. Synd att den har några skador där lacken slitits igenom. Skulle haft nya klistermärken. Finns det att få tag på?

Visa bilaga 810333

Resten av komponenterna är rengjorda. Ska beställa ekrar och ett vevlager för att påbörja återmontering igen.

Visa bilaga 810335
Det där blir otroligt bra! Så snygg ram och komponenter. (y)
Ramen ser väldigt fin ut, trots de små skadorna.

Senast ändrad:
Vintage trissor är svårfunna. Men de borde väl gå att 3D printa? Eller finns det ingen bra plast som håller för slitaget?

Något jag däremot har lite problem med är tätningar till hjullagren. Dom är både hårda och spricker lätt när man demonterar. Det fanns ngt som en gång i tiden varit fett men nu liknade hårt tuggummi. Nuvarande tätningarna kommer täta dåligt. Nån som löst det på nått bra sätt?

Sen klistermärken. Är det bara beställa från valfri butik på nätet eller finns det bättre att köpa?

Något jag däremot har lite problem med är tätningar till hjullagren. Dom är både hårda och spricker lätt när man demonterar. Det fanns ngt som en gång i tiden varit fett men nu liknade hårt tuggummi. Nuvarande tätningarna kommer täta dåligt. Nån som löst det på nått bra sätt?

Sen klistermärken. Är det bara beställa från valfri butik på nätet eller finns det bättre att köpa?
Jag har använt tätringar och gummigenomföringar ur ett kit från Biltema.

Tillbaka
Topp