[OT] HiFi, vad skall jag tjöpa (spannet är brett)

Det svåra i din önskelista är det med "inte med mörk front". Både baffel och frontskydd är ofta i svart även för modeller med ljusare trä. Det man kan göra är att klä om frontskyddet på egen hand om det kriteriet är viktigt. Som en bonus kan du köpa högtalare med trasiga frontskydd, vilket inte är ovanligt, och därmed få dem billigare än ett par med hela.

Vad det gäller modeller och märken är det inte lätt att rekommendera något med tanke på att smaken är olika, men för ca 5 tusen finns det en hel del bra högtalare att välja på.
Alltså ex ett mindre mörkt fronttyg som räcker delar av fronten är ju ok. Eller mörka element givetvis. Vill bara inte ha en stor helsvart kloss.

Rent estetiskt ligger ex B&Ws mindre golvare bra till, med den ljusgråa fronten.

Men jag får väl helt enkelt tråla annonser tills nåt som ser rimligt ut dyker upp.
Det finns några saker du bör tänka på vid begagnat köp i vilket skicka är elementen i högtalaren
1. har den varit utsatt för direkt solljus brukar synas på upphängningen då den är matt i färgen.
2 lyssna efter om basarna skorrar vid lite kraftigare volym då har basarna slått i botten stycket och fått en deformering på talspolen .
3. Hur låter diskanten har lindningen runt talspolen börjat att ge sig brukar skorra om elementet då.
4 En multimeter mätning av ohm brukar säga mycket om konditionen på högtalaren och dom skall mäta lika +- nån %
det här saker man bör kolla först vid begagnat köp annars så kan det bli en dyr affär

Jag funderar på ett par nya golvare. Eller rättare sagt ett par begagnade, men nya för mig.
Hifitorget.se som @Nad tipsade om har en hel del högtalarannonser
tex de här
bcef02634f7d33f450d542d7dc19a447.png

Endast 1.500 SEK

Om det hjälper det där med mörka frontar kanske ett par Larsen 4 eller 6 kan passa in? Just nu inga på blocket, men de brukar finnas några i vitt eller någon träfaner ganska ofta.

Ursäkta om frågan är besvarad här ovan någonstans, men hittar inget vettigt med sök.

Sambon vill ha en prisvärd trådlös högtalare för att kunna lyssna på både poddar och musik från mobilen. Bluetooth kanske Wifi, gärna även en line/aux-ingång men inget måste. Ska låta hyggligt bra och gärna se bra ut! Max några tusenlappar?

Ursäkta om frågan är besvarad här ovan någonstans, men hittar inget vettigt med sök.

Sambon vill ha en prisvärd trådlös högtalare för att kunna lyssna på både poddar och musik från mobilen. Bluetooth kanske Wifi, gärna även en line/aux-ingång men inget måste. Ska låta hyggligt bra och gärna se bra ut! Max några tusenlappar?
Har inte hört just version 9 men jag tycker de tidigare jag hört låter helt ok för att vara blåtandshögtalare.

Om hon har iphone kanske en Homepod mini?

Har inga ingångar, stöder inte Bluetooth, tycker min är ett jävla arsle. Går inte att välja nät (tex mellan 2,4 eller 5 ghz trots att de heter olika) utan den tar de nät mobilen har sparade och byter när den känner för det. Med uselt resultat hemma hos mig, den hoppar upp och ner och bryter uppspelning flera gånger i veckan. Sämre än alla andra (4 st) Airplay-enheter jag har, och har man inte såna så är BT mycket smidigare.

Ok ljud för storleken men om man inte vill ha Homekit-funktioner så finns det mycket annat mycket bättre.

Har man bara en accesspunkt och ett SSID och nedförsbacke så kanske det funkar bra men fy fan vad jag är irriterad på den. Spelar jag poddar genom den och tar tillbaka till mobilen så synkas det inte så blir alltid jox med det också. Blir förbannad när jag tänker på all irritation den skapat.

Tack! Hon och jag har android och tyvärr ingen möjlighet att komma nära en ICA Maxi butik för närvarande. Hur är det med Sonos Era 100?

Kanske lite över budget beroende på hur man definierar ett par tusen men låter bra:
Bluesound Pulse Flex 2I
Wifi, Bluetooth, optisk in mm

Lite för dyrt för ändamålet tror jag.

Pratar vi batteri eller fast inkopplad?

Jodå det är bra men frågan är vad som låter bra = bäst för pengarna...

Fast har man 30 mil enkel resa till ett vettigt utbud så vore det bra med några bra skapliga tips. Men det var kanske mycket begärt?
Jag tycker du fick bästa tipset i första svaret.
HK Onyx studio 9
Finns på de flesta ställen där elektronik säljes och även på amazon. Inte bara ica maxi.
Jag äger ingen själv men har alltid gillat ljudet från onyx serien och har ingen anledning att tro att 9:an skulle vara sämre än föregångarna.

Ja, det var ju korkat att be om tips på lämplig produkt i tråden med ”vad ska jag köpa?” i titeln. Alla vet ju att det korrekta är att lyssna själv på Elgigantens, Powers och Hifiklubbens hela utbud.
Man bör nog nämna att man har långt att åka så då hade nog tipsen blivit annorlunda.

Har inte hört just version 9 men jag tycker de tidigare jag hört låter helt ok för att vara blåtandshögtalare.

Jag har en HK Onyx Studio 3 och den låter kort och gott förjävligt. Med detta sagt tycker jag ändå att den kan vara värd de 999 kr jag en gång betalade för den på just Ica Maxi. Och under black week såg jag att de sålde Studio 9 för just 999 kr, så vänta tills efter jul så dyker säkert erbjudandet upp igen.

Har precis jämfört högtalare med 40x prisskillnad.

Min sambo: "Det är inte så lätt att höra skillnad"
Påminnelse om att hålla sina hobbys för sig själv och inte försöka lura på andra 😆

(Inte helt rättvis jämförelse då det gällde aktiva vs begagnade passiva, men men, jag hör skillnad)

Så där, nu har jag migrerat ut från 7 st sonos/trådfri + 1 port (kopplad till stora stereon)

Ersättningen är:
Vardagsrum: 1 st Wiim Pro Plus, kopplad till stora stereon
Källare: 1 st Wiim Amp, kopplad till mina gamla Canton X med Canton Sub AS20 (oanvända i många år)
Kök: 1 st Wiim Mini, kopplad till en Sonos 5 (gamla avdankade versionen)
Sovrum: 1 st Wiim Mini, kopplad till en Sonos Era 100
Kontor: 1 st Wiim Mini, kopplad till Logitech Z906 aktiva högtalare
Matrum: 1 st Wiim Mini, kopplad till Edifier R1280T aktiva högtalare

Totalt är det tre subbar inkopplade när allt är på 😆 ström inte alltid på till kontor och stora stereon)

Det enda som var lite bökigt, var att inse att jag behövde ställa ner sonoshögtalarna till minsta möjliga delay (75 ms) i de två sonosapparna S1 för femman och S2 för ERA 100 för att få allt att synka.

Senast ändrad:
Tolkar tystnaden som att det inte är någon här som provat denna.
Missade att svara / har inte så mycket att säga .. men iaf:

Kör HiFiBerry DAC+ på en rPi2 sen några år, kopplad till en Little Dot i+ och ett par Sennheiser HD 650-lurar. Mjukvarumässigt kör jag piCorePlayer (squeelite + lyrion music server).

Låter bra, problemfritt i övigt.

Om någon vill göra av med lite pengar så har Genelec 20% på hemmaljud (G-serien och dess subbar antar jag)
För att få det behöver man vara mottagare av deras nyhetsbrev och handlar senast 17 december,
ett ovanligt billigt sätt att få 20% för den intresserade

Flera genelecmodeller är testade med riktigt bra resultat av allas vår
Amirm: Genelec-test

För att få det behöver man vara mottagare av deras nyhetsbrev och handlar senast 17 december,

Det var ju inte så blodigt dyrt.

Man kan titta på frekvensgången på dom -6Db så f3db ligger betydligt högre i frekvensen och där har den fallit 3Db så användbart frekvens omfång ligger på ca 50Hz och uppåt.

Att tigga rabatt genom att sälja sin epostadress är väl allt annat än ovanligt idag, tyvärr.

Dom i tester ser ut att vara rena studiomonitorer, men är övertygad om att G-serien mäter lika bra.

Kanske lite för bra, det skämtas om att "raw"-färgen är en referens till hur ofärjat ljudet är

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp