Berk
Aktiv medlem
The Gravel tråd
Jag får punktering nästan varje gravelrunda, ca 50-60 km, asfalt/grus 50/50, 40-622, Schwalbe G-One RS, Conti Cross slang.
Vilket tryck kör du?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag får punktering nästan varje gravelrunda, ca 50-60 km, asfalt/grus 50/50, 40-622, Schwalbe G-One RS, Conti Cross slang.
Är det anpassat efter din vikt eller har du gått på känsla? Låter väldigt studsigt spontant, utan att veta hur du är byggd så att säga.Max tryck, 4,5 Bar.
Låter som du pumpar efter den gamla skolan.Jag går bara på vad som som är max tryck enligt däcken, vill ha så lite rullmotstånd som möjligt. Ingen fara med komforten :) Min vikt är ca 80 kg.
Citat Schwalbe: "The higher the air pressure, the lower the rolling resistance, wear and susceptibility to punctures. The lower the air pressure, the greater the comfort and grip of the tire."
Någonstans måste ojämnheter i underlaget tas om hand. Gummit sköter den uppgiften väl om den får chansen att göra det = sänk trycket.Jag tänker att det är som med bildäck, högre tryck = mindre motstånd = högre effektivitet. Stämmer inte det?
Jag går bara på vad som som är max tryck enligt däcken, vill ha så lite rullmotstånd som möjligt. Ingen fara med komforten :) Min vikt är ca 80 kg.
Fälgarna ska också vara TLR.Jag ska testa att ändra tryck till ca 3 Bar. Vill inte att det ska gå tungt på asfalt som jag kör minst 50 %. Vad behöver jag för att köra tubeless? Däcken har specifikation TLR (Tubeless) så jag antar att de är förberedda för detta.
Använder du slang kan det vara en fördel att välja däck som inte är TLR,Jag ska testa att ändra tryck till ca 3 Bar. Vill inte att det ska gå tungt på asfalt som jag kör minst 50 %. Vad behöver jag för att köra tubeless? Däcken har specifikation TLR (Tubeless) så jag antar att de är förberedda för detta.
Det låter helt galet! Du kanske ska välja ett tåligare däck? Kan det vara så att där du cyklar är det ovanligt mycket vassa stenar eller glas? Blir det punktering mitt på däcket eller på sidorna?Jag får punktering nästan varje gravelrunda, ca 50-60 km, asfalt/grus 50/50, 40-622, Schwalbe G-One RS, Conti Cross slang.
Förutom fälgen som nämnd ovan behövs att de är tejpade för slanglöst ( det brukar TL-fälgar vara vid leverans även om de är monterade med slang) samt ventiler för slanglöst, alltså ”lösa” ventiler som tätar med en gummikon mot fälgens insida. Och sen även slanglösvätska som i princip är latex löst i nån ting. Tätar små läckor och även alla småpunkar som man får men aldrig märker av - därför att de tätas av samma helt automagiskt.Jag ska testa att ändra tryck till ca 3 Bar. Vill inte att det ska gå tungt på asfalt som jag kör minst 50 %. Vad behöver jag för att köra tubeless? Däcken har specifikation TLR (Tubeless) så jag antar att de är förberedda för detta.
Har du några kul rundor att dela med dig av(gpx:er)? Bor nämligen i Slöinge och det hade varit roligt med lite rundor norrutJa det blev bra trots ösregnet och typ storm. Vi ska göra båda delarna tänkte vi allt . Idag blev det en runda runt varberg annars kör jag en del innåt landet mot åkulla/fegen/Slöinge.
Skit som sitter i däcket eller fäljbandet?Ja, har du någon idé?
Använder Schwalbe G-One RS PRO, (version RACE PRO, V-Guard) i dimension 40-622 och tänker att det inte är det sämsta däcket på marknaden för gravel... Jag kör ca 50 % asfalt. Men ja det förekommer nog vasst grus. Stenarna som kommunen lägger ut för halkbekämpning är som gjorda för skador på allt som rör sig på vägarna... Punktering mitt-på, inte på sidorna.Det låter helt galet! Du kanske ska välja ett tåligare däck? Kan det vara så att där du cyklar är det ovanligt mycket vassa stenar eller glas? Blir det punktering mitt på däcket eller på sidorna?
Nja, nya ting som orsakar punktering varje gång, på olika ställen. Metall, sten, glas... Maxar alltid däcktrycket för minsta möjliga motstånd, 4,5 Bar.Skit som sitter i däcket eller fäljbandet?
Vad har du för däcktryck?
Edit: Refresha alltid innan man postar.. gammal flik på Chrome...
Jag lyckas inte förstå om mina fälgar är TL, så antagligen är de väl inte det. Modellen är Syncros Race X25 Disc.Förutom fälgen som nämnd ovan behövs att de är tejpade för slanglöst ( det brukar TL-fälgar vara vid leverans även om de är monterade med slang) samt ventiler för slanglöst, alltså ”lösa” ventiler som tätar med en gummikon mot fälgens insida. Och sen även slanglösvätska som i princip är latex löst i nån ting. Tätar små läckor och även alla småpunkar som man får men aldrig märker av - därför att de tätas av samma helt automagiskt.
Jag har kört drygt 25000 km med min gruscykel ser jag, alltid slanglöst ( men flera uppsättningar däck såklart) och haft 1 (en!) punka - som jag minns - under den tiden som jag har märkt av. Men även den tätades av kära gamla Stans efter lite geysersensation.
Tack, intressant information. Tyvärr verkar inte de bra (snabba) däcken finnas som icke-TL.Använder du slang kan det vara en fördel att välja däck som inte är TLR,
för de flesta däck som finns i dubbla versioner, både för slang och TLR, så är TLR-däcken
tyngre, dyrare och ofta även med stummare och trögare stomme jmf med slang-versionen
Problemet brukar vara att hitta tillräckligt bra och breda graveldäck i slangversion
Dåligt med gpx:er , har kört mesta med min Mio cyclo dator som har Open Street Map och planerar rutterna åt mig (baserat på längd m.m). Kan ha några rundor sparade på komoot.Har du några kul rundor att dela med dig av(gpx:er)? Bor nämligen i Slöinge och det hade varit roligt med lite rundor norrut![]()
Jag gillar panaracer passela för vardagscykling (finns dock olika snabba varianter så man får se upp lite). Jag kör Grand BoIS eller Rene Herse (båda är lina bra, GB kostar mindre) för den viktiga cyklingen (långdistans och pendling, i båda fall är det viktigt att det är nice).Tack, intressant information. Tyvärr verkar inte de bra (snabba) däcken finnas som icke-TL.Jag använder Schwalbe G-One RS PRO och de väger 475 g.

Högt tryck passar velodrom eller asfalt som är jämn och perfekt. Jag har själv omskolat mig, då jag kommer ifrån tiden då HÖGT tryck var bäst. Idag vet man att RÄTT tryck blir bäst.Jag gillar panaracer passela för vardagscykling (finns dock olika snabba varianter så man får se upp lite). Jag kör Grand BoIS eller Rene Herse (båda är lina bra, GB kostar mindre) för den viktiga cyklingen (långdistans och pendling, i båda fall är det viktigt att det är nice).
De finns som ej TL.
Bildäck och cykeldäck är enormt olika produkter. Bildäck ska hålla en fyrkantig form genom en kurva i 200 bärandes 2 ton bil. En lite bättre jämförelse är den typ av däck som vissa bilar som kör i öknen/på Island har tror jag.
Visa bilaga 806342
Från en känd tubare
Högt tryck - hårt däck - cykeln måste lyftas över varje litet hinder. Mjukt däck, däcket flexar undan, cykeln behöver inte lyftas, med ett mjukt däck flexar sedan däcket tillbaka. Den enda kraft som ”går förlorad” är den kraft som krävs för att deformera själva gummit. Den kraft som går åt för att komprimera luften i slangen återvinns nästan helt när däcket expanderar på bortsidan av hindret.
Så är teorin i alla fall.
Googla med exakt benämning. Jag ser att det finns en del att läsa och kanske även nån som har fått de hjulen som slanglösa.Jag lyckas inte förstå om mina fälgar är TL, så antagligen är de väl inte det. Modellen är Syncros Race X25 Disc.

Det är bara sant om underlaget är fullständigt utan ojämnheter, i ett labb (eller på en velodrom). Om det finns ojämnheter kommer att för hårt pumpat däck inte kunna deformeras och ojämnheterna måste tas upp någon annanstans. På en odämpad cykel är det i cyklistens kropp. Det vibrerar, kroppen absorberar det (och värms upp men det är nog inte mätbart).Maxar alltid däcktrycket för minsta möjliga motstånd
Jag upplever att man kan känna sig varmare efter att ha bränt över en grov bit grusväg i hög fart med hårt pumpade 28 mm däck men jag är osäker på om det är inbillning.Det är bara sant om underlaget är fullständigt utan ojämnheter, i ett labb (eller på en velodrom). Om det finns ojämnheter kommer att för hårt pumpat däck inte kunna deformeras och ojämnheterna måste tas upp någon annanstans. På en odämpad cykel är det i cyklistens kropp. Det vibrerar, kroppen absorberar det (och värms upp men det är nog inte mätbart).
Med ett rimligt tryck kommer däcket att deformeras runt ojämnheterna. Det ger något högre rullmotstånd men det balanseras helt ut av att vibrationerna minskar. Som en bonus blir också färden bekvämare, greppet ökar och risken för punktering minskar.
En artikel i ämnet (det finns andra också):
![]()
Rolling Resistance Myths Are Costing You Speed—Here’s the Truth
For years, riders have been told that lower pressure is faster. The science backs that up, but achieving your ideal tire pressure is more complicated and nuanced than just letting some air out.www.bicycling.com
Jag förstår, slumpar rundor med Garmins motsvarighet men tycker det är lätt att de hamnar på samma "populära" sträckor i olika varianter.Dåligt med gpx:er , har kört mesta med min Mio cyclo dator som har Open Street Map och planerar rutterna åt mig (baserat på längd m.m). Kan ha några rundor sparade på komoot.
Kör alltid mina däck ut och in. Snabbast så. Trycket spelar mindre roll då också. SPEED!Jag upplever att man kan känna sig varmare efter att ha bränt över en grov bit grusväg i hög fart med hårt pumpade 28 mm däck men jag är osäker på om det är inbillning.
Edit: jag är seriös med att det känns så - men förstår att det säkert är inbillning :)
Just det, premiär för Decathlons styrrulle som jag plockade upp i somras i Italien. Delar ut 5 baguetter av fem möjliga.Lite mer ontopic, piskade lite förortsgrus på em. Blött, geggigt och helt underbart! Roligt med Spec Pathfinder på hala löv!
Visa bilaga 806586
Kanske värt det för att få en bättre pakethållare. Lite som att det är värt att byta däck ibland istället för att köra direkt på fälgen.En som haft problem med pakethållaren på Trek Checkout.
Skoj att man ibland kanske måste byta kullager i ens pakethållare.
Lite som att sätta kullager på ett spett.Kanske värt det för att få en bättre pakethållare. Lite som att det är värt att byta däck ibland istället för att köra direkt på fälgen.
Men det är faktiskt rätt mycket på ett spett. Det är sen gammaltLite som att sätta kullager på ett spett.
Vissa vill ha bra funktionella saker på cykeläventyr, andra ”cyklar” bara på internetforum. You do youLite som att sätta kullager på ett spett.
Förstår inte riktigt vad du menar. Men jag gör jag, som du brukar säga.Vissa vill ha bra funktionella saker på cykeläventyr, andra ”cyklar” bara på internetforum. You do you![]()
Gillar verkligen din cykel. Får se om tomten är snäll i år...