Batavus
Aktiv medlem
Presta slang på fälg avsedd för Schrader
Vilket lufttryck ska däcket ha? 4-5 Bar?Alu, gravelfälg, 40-622 däck.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Vilket lufttryck ska däcket ha? 4-5 Bar?Alu, gravelfälg, 40-622 däck.
Maxtryck är 4,5 Bar men jag har förstått nu att jag inte ska köra med så högt tryck, 3 Bar verkar bättre.Vilket lufttryck ska däcket ha? 4-5 Bar?
Om det pyser luft när du försöker stänga ventilen är det för att du trycker kägeln inåt. Det räcker att skruva låsskruven moturs tills den tar emot. Utan att trycka. Prrstaventilen är en oerhört enkel och billig konstruktion som fungerar suveräntSchrader ventilen är väl standard på en massa cyklar, särskilt MTB. Jag har själv en MTB med Schrader ventiler. Flera i familjen. Aldrig några problem, funkar perfekt att pumpa, även på närmaste drivmedelsstation där man annars justerar bilars däcktryck. Synnerligen robust lösning. Jag vill kunna pumpa min Gravel ute i skogen med handpump utan att den franska ventiljäveln blåser ut all luft när jag försiktigt försöker stänga den. Säkert gör jag något fel, det är ju därför jag efterfrågar tips om hur jag bör göra![]()
låter som för dåligt åtskruvad kärna/kägla. som newton redan skrivit.Använder ventilhatt. Missade att skriva att luften blåser ut när jag skruvar av pumpmunnstycket.
Jag skrev ju här ovanför vad du måste göra; skruva åt ventilkäglan (lätt sak att göra) eller byt pump (onödigt).Schrader ventilen är väl standard på en massa cyklar, särskilt MTB. Jag har själv en MTB med Schrader ventiler. Flera i familjen. Aldrig några problem, funkar perfekt att pumpa, även på närmaste drivmedelsstation där man annars justerar bilars däcktryck. Synnerligen robust lösning. Jag vill kunna pumpa min Gravel ute i skogen med handpump utan att den franska ventiljäveln blåser ut all luft när jag försiktigt försöker stänga den. Säkert gör jag något fel, det är ju därför jag efterfrågar tips om hur jag bör göra![]()
michelins latexslangar hade irriterande nog inte det när jag ville försöka laga en omöjligt-att-hitta-hål genom att hälla i slanglösvätska.Det finns slang med prestaventiler som inte har löstagbar insats. Vilka märken det nu kan vara.
Har åtminstone haft sådana på den gamla onda tiden före slanglöst.
Nej, Lezyepumparnas största nackdel är att det tar tid att skruva av och på pumpmunstycket. Otroligt mycket jobbigare än ett kläm-munstycke om man bara vill snabbkolla lufttrycket innan man sticker ut. Plus att deras analoga manometrar på golvpumparna är av sunkig kinakvalitet och går sönder inom 2 år.Lezynepumparnas enda nackdel är att man ALLTID vid nyköp av slang måste se till att dra år ventilkäglan lite mer än den redan är åtdragen. Då slipper du alla besvär och Lezynelösningen med slang och skruvfäste är superbra.
Drar alltid åt den så hårt jag kan.låter som för dåligt åtskruvad kärna/kägla. som newton redan skrivit.
Ska sägas att mina tidigare inlägg gäller minipumpar som jag har med i fält och inget annat. Kollar lufttryck noga i verkstaden, sen så fort man är ute och cyklar "på riktigt" är tummen det enda som behövs, om ens det.Nej, Lezyepumparnas största nackdel är att det tar tid att skruva av och på pumpmunstycket. Otroligt mycket jobbigare än ett kläm-munstycke om man bara vill snabbkolla lufttrycket innan man sticker ut. Plus att deras analoga manometrar på golvpumparna är av sunkig kinakvalitet och går sönder inom 2 år.
Minipumpar man har med sig och inte använder så ofta är ju en annan sak. Men det har jag inte haft någon sedan hedenhös. :)
Och ändå får du den att lossna? Det kan inte stämma. Alltså som referens så har jag använt Lezynes pumpar i fält sedan 2010 ungefär och cyklar så mycket jag kan, och har fått det att fungera helt problemfritt. Har typ 4-5 pumpar (ligger fast i/på cyklar eller i färdiga kit som hör till respektive cykel), så har använt många olika.Drar alltid åt den så hårt jag kan.
"så hårt jag kan" låter som att du försöker skruva den med fingrarna, men du bör skruva den med ett verktyg, och då ska du verkligen inte dra så hårt du kan, utan lite lagom.Drar alltid åt den så hårt jag kan.
Är du säker på vad som avses?Drar alltid åt den så hårt jag kan.
Vi tar det från grunden:Det är när jag skruvar av pumpen, munnstycket, som käglan följer med och alltså skruvas ur. Jag har inget principiellt problem med punkteringar och jag har kör med slang för det är det jag förstår mig på och cykeln är anpassad för, men 1-2 punkteringar på nästan varje runda känns lite trist.
och den drar du åt med ett verktyg "så hårt du kan"? för om du drar den med ett verktyg så hårt du kan kommer du antingen paja verktyget eller ventilen.Jag menar inte toppen/nålen som man kan trycka ner (och då tömmer slangen på luft) utan själva den löstagbara kroppen som skruvas fast i "höljet".
lezyne-pumparna har presta på ena sidan slangen och schrader på andra sidan, och topeaks skruv-minipumpar har ett lite mer överingenjörat munstycke som klarar båda (men som jag lyckades paja).jag pumpar med pump utan skruv hemma och när jag nån gång om året pumpar ute med minipump som har skruv så lever jag med det lilla lilla obehaget.
Ja, barncyklar har jag fått byta till presta direkt så man inte måste cykla runt med flera pumpar.
ja något av tänkbara fel har du drabbats av. det troligaste vanligaste är att du inte kontrollerat att ventilkroppen sitter fast innan och efter att du pumpat.Jag menar inte toppen/nålen som man kan trycka ner (och då tömmer slangen på luft) utan själva den löstagbara kroppen som skruvas fast i "höljet".
Jag vet inte vem du syftar på men däcket har väl inget med ventilen att göra, eller?På din fråga till mig, ovan, så brukar däck med så lågt tryck inte använda presta.
Jaså du?På din fråga till mig, ovan, så brukar däck med så lågt tryck inte använda presta.
Hög klass: Presta. Billig klass: Schrader och Dunlop.Jag vet inte vem du syftar på men däcket har väl inget med ventilen att göra, eller?Fälgen verkar väl vara avgörande för vilken typ av ventil som kan användas?
Det är ju inga däck: Misslyckade midsommarkransar!Jaså du?På min fatbike med 26x4,4" så brukar jag oftast ha mellan 0,5-0,7 bar i Presta-slangarna, som levererades original.
Det var inte heller svar på frågan...Hög klass: Presta. Billig klass: Schrader och Dunlop.
BadringarDet är ju inga däck: Misslyckade midsommarkransar!
Det är priset som är avgörande: Billiga däck har billiga slangar, vilka inte har prestaventiler.Det var inte heller svar på frågan...
Däck har väl inte automatiskt slangar med sig? Har aldrig köpt paketlösning vad jag vet. Wooms OFF-modeller (barncyklar) som kostar ca 13k har Schrader av oklar anledning. Dina slutsatser stämmer nog inte fullt ut.Det är priset som är avgörande: Billiga däck har billiga slangar, vilka inte har prestaventiler.
Conti har ett val mellan presta och schrader på sina slangar. Om det är för likvärdig slang vet jag inte men Continental anses väl inte vara billiga.Hög klass: Presta. Billig klass: Schrader och Dunlop.