Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
En sån där snabb Gravelhound...Undrar om du slår mig? Öl/bryggning och cykel har varit mitt liv. Tävlat inom båda. Hade störst framgångar inom öl. Två SM-guld 1999 och 2001. Även varit verksam som öldomare i flera år. vågar knappt tänka på hur många öl det blivit. Hade säkert räckt till en ny bil av märket jag redan kör. Glömde nästan Homsan. Har tävlat inom fyra helt olika områden. Schack, cykling, ölbryggning och lurecoursing.
Vinsterna med gravelhounden, är nog de jag gläds mest över. Hon vann fler tävlingar än vad jag gjorde.En sån där snabb Gravelhound...
Ps. Imponerande bredd på områden du tävlat i.
Tycker kroppen svarade bra på Stronglift. Har lagt till både andra tunga övningar för att reaktivera kroppen och mer rehab övningar på gymmet.Är det ordinerat av sjukgymnast/fysio att köra styrka för att få bukt med smärtan? Jag tänker att just Stronglifts kanske blir lite väl hårt, med tanke på att det är 5x5 tunga knäböj tre gånger i veckan med allt annat. Samt att du då har som plan att öka vikten varje gång. Men du kanske började lätt med tex bara stången då? För visst blir man stark efter en runda Stronglifts men cykling handlar ju mer om att ha en uthållig rygg än stark i några sekunder. Är ej utbildad fysio själv så ska inte säga vad som är rätt eller fel, men kan tänka mig att det finns en liten risk att det inte hjälper mot ryggont som uppstår vid timmar framåtlutad i sadeln.
Tung styrka och rehab går inte riktigt ihopTycker kroppen svarade bra på Stronglift. Har lagt till både andra tunga övningar för att reaktivera kroppen och mer rehab övningar på gymmet.
För gamla kroppar gäller tung styrka om vi ska få verklig effekt. Kör jag tex ryck med hantel är jag nere på 3:or.
Jag skulle säga att det utan tvekan kan gå bra att kombinera, beroende på vilken typ av skada som ligger till grund för rehabiliteringsbehovet. Samt, såklart, vilket utgångsläge personen har avseende exempelvis styrka, teknik och utförande och kroppskännedom.Tung styrka och rehab går inte riktigt ihop
Ja eller hur skada kanske inte är så allvarlig hellerJag skulle säga att det utan tvekan kan gå bra att kombinera, beroende på vilken typ av skada som ligger till grund för rehabiliteringsbehovet. Samt, såklart, vilket utgångsläge personen har avseende exempelvis styrka, teknik och utförande och kroppskännedom.
Tänk, jag har aldrig tävlat i någonting och har ingen som helst vinnarinstinkt. Så olika man kan vara ändå. Det är roligt!Vinsterna med gravelhounden, är nog de jag gläds mest över. Hon vann fler tävlingar än vad jag gjorde.
För mig gör det det.Tung styrka och rehab går inte riktigt ihop
Bodde det inte vara några problem att cykla hellerFör mig gör det det.
Tunga övningar som böj, mark, press, rodd och bänk. Även split squats, snatch, enhandsövningar aktiverar både stora muskler och hjälpmuskler.
Rehabövningar för trötthet och adaption på specifika delar som bål och höfter.
Vad är problemet?
Jag delar din glädje i att man kan vara olika. Själv har jag slagsida åt tävlandet.Tänk, jag har aldrig tävlat i någonting och har ingen som helst vinnarinstinkt. Så olika man kan vara ändå. Det är roligt!
Fin snittdistans/aktivitetBra år med bra form. Hade dock otur på loppen för året magsjuk första loppet och bröt storm andra loppet och bröt. Hade dock ett jättebra år trotts detta med massor av rolig cykling innan i samband och efter loppen.Visa bilaga 807423
...och många träningstimmar. Dubbelt mot vad jag lyckats skrapa ihop.Fin snittdistans/aktivitet
Är mycket cykeltouring/dagsturer och inte så mycket konditionsträning. Det funkar dock mycket bra som förberedelse för långlopp för mig (och är väldigt roligt). Insåg det ett år när jag inte hann både långa turer och konditionsträning. Körde noll kondition och bara touring/långa etapper och gjorde mitt bästa långlopp någonsin....och många träningstimmar. Dubbelt mot vad jag lyckats skrapa ihop.
Vilket får mig att minnas att jag sålde en cykel till en kille, som cyklat jorden-runt. Ingen övrig konditionsträning. Med sin nya cykel, cyklade han 100 km och snittade 40 km/h. Så rejält med mil verkar ge bra krut i benen.Är mycket cykeltouring/dagsturer och inte så mycket konditionsträning. Det funkar dock mycket bra som förberedelse för långlopp för mig (och är väldigt roligt). Insåg det ett år när jag inte hann både långa turer och konditionsträning. Körde noll kondition och bara touring/långa etapper och gjorde mitt bästa långlopp någonsin.
Hoppla, hoppla nu bär det iväg!68 mil hittills i dec. (32 av det, sista 4 dagar)
68 mil hittills i år (32 av det, sista 4 dagar)
Men ändå gav jag mig ut. Fick punka efter en mil i snöovädret. En polisbil gled upp och undrade om jag behövde hjälp. Köpte en VHS-video som belöning dagen efter, tror den kostade 4 papp. Var inte lika frusen på den tiden.När jag höll på, så var det inte många som tränade cykel ute i nov-dec-jan. här i Uppland. Blanka tubdäck och yllekläder var inte optimalt för vinterträning.
722 timmar är jäkligt bra jobbat, möjligen når jag 600 i år för cykling och löpning tillsammans vilket känns som en mindre bragd för mig. LoLBra år med bra form. Hade dock otur på loppen för året magsjuk första loppet och bröt storm andra loppet och bröt. Hade dock ett jättebra år trotts detta med massor av rolig cykling innan i samband och efter loppen.Visa bilaga 807423
Du måste väl ha cyklat 2000 mil ändå?722 timmar är jäkligt bra jobbat, möjligen når jag 600 i år för cykling och löpning tillsammans vilket känns som en mindre bragd för mig. LoL
Sedan kommer väl ess som tex NLC och kayak_one hit strax med typ det dubbla antal timmar och tar ner en på jorden igen.![]()
Är du sarkatisk?Du måste väl ha cyklat 2000 mil ändå?
Ahh, tänkte mest på 50km/dag pendling + träningÄr du sarkatisk?![]()
Det minsta jag cyklat dessa 5 år sedan jag började skärpa mig men har sprungit drygt 200 mil istället, det som håller mina timmar till "acceptabel nivå".
Cykling ca 1150 mil i år just nu inklusive cykelpendling och en del fuskmil i Zwift. Löpningen har dock gjort mig lite smalare och vekare vilket jag känner av lite i cyklingen tyvärr, får försöka skärpa mig efter nyår.
16,5 x 2 men inte riktigt alla vardagar, långt ifrån alla dagar som jag kompletterar med "annan träning".Ahh, tänkte mest på 50km/dag pendling + träning
Varför är milen i Zwift fusk?16,5 x 2 men inte riktigt alla vardagar
Men som sagt, mindre cykelträning (i synnerhet mindre Zwiftande) men istället mer löpning i år. Jag är imponerad av snubbar som pysslar med Triathlon, det finns inte den blekaste att jag skulle palla med simning på det här. LoL
Personligen upplever jag det som att det är avsevärt enklare/lättare att logga mil i Zwift vs utomhus.Varför är milen i Zwift fusk?
Tänker mer så att du inte blir som övervintrar gamla "tävlingscyklister"......Personligen upplever jag det som att det är avsevärt enklare/lättare att logga mil i Zwift vs utomhus.
Ta tex 16 mils eventen i Zwift ("EVO CC Endurance Rides" i B cat) som jag roar mig med en del under vårarna, det är ju simulerad draft effekt och allt möjligt. Man knäcker 16 mil på ca 4 timmar.
Jag är inte alls lika bra som tex dig på att träna strukturerade intervaller, det är ju jobbigt däremot.![]()
Visst är jag gammal men inte såååååå gammal.Tänker mer så att du inte blir som övervintrar gamla "tävlingscyklister"......
Lustigt det där, jag upplever +100 miles (160km) mycket jobbigare på Zwift än utomhus. Iofs är dom jag cyklat på Zwift inklusive +1000 hm och med rätt vikt (+90kg) samt en ålder på dryga 60 väldigt tuffa. 160km ute i Stockholm är en promenad i parken i jämförelse.Personligen upplever jag det som att det är avsevärt enklare/lättare att logga mil i Zwift vs utomhus.
Ta tex 16 mils eventen i Zwift ("EVO CC Endurance Rides" i B cat) som jag roar mig med en del under vårarna, det är ju simulerad draft effekt och allt möjligt. Man knäcker 16 mil på ca 4 timmar.
Jag är inte alls lika bra som tex dig på att träna strukturerade intervaller, det är ju jobbigt däremot.![]()
Vore verkligheten som Zwift hade jag gått i pension, kört rakt in i Watopias djungel och aldrig återvänt. Skämt åsido så här års när det är becksvart och trafik överallt (i stan) är cykel ur träningssynpunkt helt uteslutet för mig med nedsatt syn och uruselt mörkerseende.Även utomhus är det ju stor skillnad på mil och mil. Betydligt jobbigare att avverka en mil på grus eller stig än på asfalt i klunga. Jag har nog ca 1 km/h högre snittfart på Zwift jämfört med ute, men där finns inga rödljus eller andra hinder.
Blev inte så mycket grus eller stigcykling början 80-talet. Förekom väl inte ens. Körde ofta solo eller med en eller två till. Inget fika, bara full sprutt 8-10 mil för det mesta. Sällan stor klunga.Även utomhus är det ju stor skillnad på mil och mil. Betydligt jobbigare att avverka en mil på grus eller stig än på asfalt i klunga. Jag har nog ca 1 km/h högre snittfart på Zwift jämfört med ute, men där finns inga rödljus eller andra hinder.
Totaldistansen är OK givet årets förutsättningar. Däremot hade jag gärna haft högre andel bockstyremil, d.v.s. inte pendling.
Visa bilaga 808187
Många helgdagar innan året är slut. Och vad är Jul, nyår och vänner i konkurrens med ens egna cykelmål ;). Låter mao ruggigt tufft, men du kan känna dig ruggigt nöjd ändå känns i mina ögon close enough även om du inte når..Min plan för 2025 var tydlig: MINST 100 mil i månaden. Det fattas 80 km och 360m (och vi har 10 dagar).