Hur många mil i år?

Hur många mil i år?
Bra på gång iaf. Cyklade 850 mil förra året. Svårt att hinna med mer cykling när jag ligger borta på jobb om veckorna😬
Screenshot_20250731_153743_Strava.webp

Hur många mil i år?
Jag tycker att Strava kunde vara mycket bättre på rapporter/datavisualisering, eller så är det bara jag som inte fattar?

Bilden ovan på Training Calendar ger ju snabbt totalstatistiken för t ex 2025, men det finns inget sätt att filtrera bland olika aktiviteter där? T ex ta bort löpning eller andra föroreningar.

Under Training Log så kan man filtrera lite, men där får man bara veckovis statistik? De borde ha någon anpassningsbar rapportmodul där man kan vrida och vända på datan på olika sätt, eller är det bara jag som inte kan med datamaskiner? :-)

Hur många mil i år?
Nej det här med datamaskiner är nog en modefluga, men om jag nu ändå betalar för Strava så borde det väl gå att skräddarsy lite statistik? :unsure:

Hur många mil i år?
Det kan man tycka. De har tillgång till så mycket data, det skulle så enkelt utan någon större utvecklingskostnad kunna erbjuda alla möjliga sätt presentera den på. Men av någon anledning väljer de att inte göra det.

Hur många mil i år?
Jag samlar data med Garmin, skickar det till Strava, som i sin tur skickar det till Velo Viewer. Jag använder inte strava till något annat än att skicka till VV. Funderar på att sluta med de två och nöja mig med Garmin...

Hur många mil i år?
Ett arbetsår är 1600 timmar. Du har cyklat 800 av dessa timmar på ett halvår. Grattis! :D
"Ett arbetsår i Sverige motsvarar vanligtvis 2080 arbetstimmar, vilket baseras på en heltidstjänst på 40 timmar i veckan under ett år. Detta motsvarar 52 veckor minus 25 semesterdagar. Det är viktigt att notera att den faktiska arbetstiden kan variera något beroende på helgdagar och eventuella avvikelser i arbetsavtal."

Hur många mil i år?
Mil är ärliga! Om dom inte gjorts inomhus...
Då inlägget kommer precis efter mitt inlägg så kanske jag bör kommentera. Har haft ambitionen att öka mängden zwiftmil, lyckades rätt bra i fjol men i år har det varit skralt med innomhuscyklingen. Har dock ambitionen att öka på den delen. Försöker sälja in behovet av en extremt kraftig luftavfuktare till familjen för att underlätta för inomhusmilen. Mil utomhus är ärliga och underbara mil inomhus är kanske inte lika ärliga, men ruggigt tuffa och kräver pannben.

Hur många mil i år?
Knäproblem efter att ha cyklat med sadeln för högt upp. Hjälpte nog inte heller att jag inte höll igång med såna där mil som inte räknas under vintern så att jag var ur form när våren till slut kom.
Du skulle spelat pingis i vintras, var själv lite dålig på cyklingen i vintras (kan räkna passen på en hand) men spelade pingis 6h veckan ungefär. Gav över förväntan bra krut till benen.

Hur många mil i år?
Har aldrig cyklat någon mil "inomhus". Tycker inte detta är några ärliga mil. Som motionsform, dock tummen upp till 100%! Men i min värld nöter man vägbanan, i ur som skur. Då kan åtminstone jag rälkna "ärliga" mil. Men! Tja.. Vi är ju alla olika.

Hur många mil i år?
Jag tycker att Strava kunde vara mycket bättre på rapporter/datavisualisering, eller så är det bara jag som inte fattar?

Bilden ovan på Training Calendar ger ju snabbt totalstatistiken för t ex 2025, men det finns inget sätt att filtrera bland olika aktiviteter där? T ex ta bort löpning eller andra föroreningar.

Under Training Log så kan man filtrera lite, men där får man bara veckovis statistik? De borde ha någon anpassningsbar rapportmodul där man kan vrida och vända på datan på olika sätt, eller är det bara jag som inte kan med datamaskiner? :-)
Testa intervals.icu

Hur många mil i år?
Jag tycker tänkta mil skall räknas in. Om man bestämt sig för en runda men ställer in den efter man sett i väderprognosen att det ska regna, så borde det kunna räknas in. Är ju nästan ärliga mil dessutom (om man verkligen bestämt sig innan).
Låter bra. Jag ska revidera mina nuffror.
Så, 963567744 mil ska det vara!

Hur många mil i år?
Medräknat all cykling (inkl Zwift & pendling), löpning + några golfrundor.

Inte helt enligt plan, operation mot dubbelsidigt ljumskbråck i början av året, en covid sväng efter Vätternrundan samt att tyvärr hälsan för min 84 åriga mamma vacklat, hon bor inte i Stockholm...

För oss "hårdingar" (obs: skämt) som kombinerar discipliner blir det kanske lite orättvist med löpningen som ju inte ger så mycket loggad tid som tex cykling men ändå en nog så tuff disciplin... (om inte tuffare). Även relative effort och fitnessvärdena (tex belastningskurvorna i Strava) tar en del stryk om man löptränar mycket (i jämförelse med långa rundor på cykeln). 🙃 🙂 Å andra sidan loggas en del gratistid genom golfen... :sneaky: Andra promenader förutom golf loggar jag iofs aldrig i Strava.

Åldern kan jag också tycka är lite intressant i dessa sammanhang, själv är jag strax 55. Min plan är egentligen att vara snabbare än så många "ungdomar" som möjligt, men det är tyvärr svårt. 😅

1754034205885.webp

Angående träning med smarttrainers generellt tex Zwift och att inte räkna med mil eller inte i dessa redovisningar så tycker jag det personligen är skit i samma, man kan väl få göra hur man vill? Tyvärr är rapport/filtreringsfunktionerna i Strava mycket dåliga, själv orkar jag inte hålla på att filtrera ut det hela här. För hårda intervallpass och liknande blir det ju inte så mycket gratismil. Däremot för malande distanspass med lägre ansträngning är det avsevärt enklare att logga ex antal mil i Zwift vs utomhus, en mycket kraftig skillnad. Med detta sagt så tycker jag ändå att smarttrainers, Zwift etc är en exceptionellt bra träningsform och flexibiliteten det ger i sin personliga träning är helt outstanding. Tycker att det är jäkligt fjantigt att se ner på olika träningsformer (doftar jante lång väg). Målet för många (förutom kanske renodlade trivselmotionärer) är väl ändå att bli så bra och så vältränade som möjligt (efter egna förutsättningar samt tid) men vägen dit kan variera?

Senast ändrad:
Hur många mil i år?
Här håller jag med Koltrasten! Ärliga mil är väl mil man faktiskt förflyttat sig! Har man suttit inomhus och spelat tv-spel har man möjligtvis avverkat några timmar, men några mil har man inte förflyttat sig.

Hur många mil i år?
Jag tycker tänkta mil skall räknas in. Om man bestämt sig för en runda men ställer in den efter man sett i väderprognosen att det ska regna, så borde det kunna räknas in. Är ju nästan ärliga mil dessutom (om man verkligen bestämt sig innan).
Absolut, en inställd runda är också en runda 👍🏻 Gäller för övrigt även inomhus.

Hur många mil i år?
Två på pucken efter @DT men visst borde väl Uffe-mil vara en kandidat till den där nyordslistan. 👌

Hur många mil i år?
Ganska ointressant med mil ändå, jag tänker att en persons antal mil kan ta lika lång tid som en annans antal mil men ha samma ansträngningsnivå och tid. Tiden man cyklar borde väl ändå vara det viktiga? Även om jag själv också kollar på mina mil som rullar in. Dock har jag fokuserat mer och mer på tiden, den känn som sagt viktigare än milen. Men jag kanske har "fel" på tänket.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp