Hur många mil i år?

Hur många mil i år?
Undrar om du slår mig? Öl/bryggning och cykel har varit mitt liv. Tävlat inom båda. Hade störst framgångar inom öl. Två SM-guld 1999 och 2001. Även varit verksam som öldomare i flera år. vågar knappt tänka på hur många öl det blivit. Hade säkert räckt till en ny bil av märket jag redan kör. Glömde nästan Homsan. Har tävlat inom fyra helt olika områden. Schack, cykling, ölbryggning och lurecoursing.
En sån där snabb Gravelhound... 😉
Ps. Imponerande bredd på områden du tävlat i.

Hur många mil i år?
Är det ordinerat av sjukgymnast/fysio att köra styrka för att få bukt med smärtan? Jag tänker att just Stronglifts kanske blir lite väl hårt, med tanke på att det är 5x5 tunga knäböj tre gånger i veckan med allt annat. Samt att du då har som plan att öka vikten varje gång. Men du kanske började lätt med tex bara stången då? För visst blir man stark efter en runda Stronglifts men cykling handlar ju mer om att ha en uthållig rygg än stark i några sekunder. Är ej utbildad fysio själv så ska inte säga vad som är rätt eller fel, men kan tänka mig att det finns en liten risk att det inte hjälper mot ryggont som uppstår vid timmar framåtlutad i sadeln.
Tycker kroppen svarade bra på Stronglift. Har lagt till både andra tunga övningar för att reaktivera kroppen och mer rehab övningar på gymmet.

För gamla kroppar gäller tung styrka om vi ska få verklig effekt. Kör jag tex ryck med hantel är jag nere på 3:or.

Hur många mil i år?
Tung styrka och rehab går inte riktigt ihop
Jag skulle säga att det utan tvekan kan gå bra att kombinera, beroende på vilken typ av skada som ligger till grund för rehabiliteringsbehovet. Samt, såklart, vilket utgångsläge personen har avseende exempelvis styrka, teknik och utförande och kroppskännedom.

Hur många mil i år?
Jag skulle säga att det utan tvekan kan gå bra att kombinera, beroende på vilken typ av skada som ligger till grund för rehabiliteringsbehovet. Samt, såklart, vilket utgångsläge personen har avseende exempelvis styrka, teknik och utförande och kroppskännedom.
Ja eller hur skada kanske inte är så allvarlig heller

Hur många mil i år?
Bra år med bra form. Hade dock otur på loppen för året magsjuk första loppet och bröt storm andra loppet och bröt. Hade dock ett jättebra år trotts detta med massor av rolig cykling innan i samband och efter loppen.
Screenshot_20251210_195705_Strava.webp

Hur många mil i år?
...och många träningstimmar. Dubbelt mot vad jag lyckats skrapa ihop.
Är mycket cykeltouring/dagsturer och inte så mycket konditionsträning. Det funkar dock mycket bra som förberedelse för långlopp för mig (och är väldigt roligt). Insåg det ett år när jag inte hann både långa turer och konditionsträning. Körde noll kondition och bara touring/långa etapper och gjorde mitt bästa långlopp någonsin.

Hur många mil i år?
Är mycket cykeltouring/dagsturer och inte så mycket konditionsträning. Det funkar dock mycket bra som förberedelse för långlopp för mig (och är väldigt roligt). Insåg det ett år när jag inte hann både långa turer och konditionsträning. Körde noll kondition och bara touring/långa etapper och gjorde mitt bästa långlopp någonsin.
Vilket får mig att minnas att jag sålde en cykel till en kille, som cyklat jorden-runt. Ingen övrig konditionsträning. Med sin nya cykel, cyklade han 100 km och snittade 40 km/h. Så rejält med mil verkar ge bra krut i benen.

Senast ändrad:
Hur många mil i år?
68 mil hittills i år (32 av det, sista 4 dagar)

När jag höll på, så var det inte många som tränade cykel ute i nov-dec-jan. här i Uppland. Blanka tubdäck och yllekläder var inte optimalt för vinterträning.
Men ändå gav jag mig ut. Fick punka efter en mil i snöovädret. En polisbil gled upp och undrade om jag behövde hjälp. Köpte en VHS-video som belöning dagen efter, tror den kostade 4 papp. Var inte lika frusen på den tiden.
Skärmavbild 2025-12-14 kl. 22.00.16.webp

Hur många mil i år?
Bra år med bra form. Hade dock otur på loppen för året magsjuk första loppet och bröt storm andra loppet och bröt. Hade dock ett jättebra år trotts detta med massor av rolig cykling innan i samband och efter loppen.Visa bilaga 807423
722 timmar är jäkligt bra jobbat, möjligen når jag 600 i år för cykling och löpning tillsammans vilket känns som en mindre bragd för mig. LoL

Sedan kommer väl ess som tex NLC och kayak_one hit strax med typ det dubbla antal timmar och tar ner en på jorden igen. 🥲

Hur många mil i år?
Du måste väl ha cyklat 2000 mil ändå?
Är du sarkatisk? 🥲 🙂 Det minsta jag cyklat dessa 5 år sedan jag började skärpa mig men har sprungit drygt 200 mil istället, det som håller mina timmar till "acceptabel nivå".

Cykling ca 1150 mil i år just nu inklusive cykelpendling och en del fuskmil i Zwift. Löpningen har tyvärr gjort mig lite smalare, lättare och vekare vilket jag känner av lite i cyklingen tyvärr, får försöka skärpa mig efter nyår. Kör hårt med både julgodis och julbord just nu så gott jag kan.

Senast ändrad:
Hur många mil i år?
Är du sarkatisk? 🥲 🙂 Det minsta jag cyklat dessa 5 år sedan jag började skärpa mig men har sprungit drygt 200 mil istället, det som håller mina timmar till "acceptabel nivå".

Cykling ca 1150 mil i år just nu inklusive cykelpendling och en del fuskmil i Zwift. Löpningen har dock gjort mig lite smalare och vekare vilket jag känner av lite i cyklingen tyvärr, får försöka skärpa mig efter nyår.
Ahh, tänkte mest på 50km/dag pendling + träning

Hur många mil i år?
Ahh, tänkte mest på 50km/dag pendling + träning
16,5 x 2 men inte riktigt alla vardagar, långt ifrån alla dagar som jag kompletterar med "annan träning".

Men som sagt, mindre cykelträning (i synnerhet mindre Zwiftande) men istället mer löpning i år. Jag är imponerad av snubbar/snubbor som pysslar med Triathlon, det finns inte den blekaste att jag skulle palla med simning på det här. LoL

Senast ändrad:
Hur många mil i år?
Varför är milen i Zwift fusk?
Personligen upplever jag det som att det är avsevärt enklare/lättare att logga mil i Zwift vs utomhus.

Ta tex 16 mils eventen i Zwift ("EVO CC Endurance Rides" i B cat) som jag roar mig med en del under vårarna, det är ju simulerad draft effekt och allt möjligt. Man knäcker 16 mil på ca 4 timmar.

Jag är inte alls lika bra som tex dig på att träna strukturerade intervaller, det är ju jobbigt däremot. 🥲

Senast ändrad:
Hur många mil i år?
Personligen upplever jag det som att det är avsevärt enklare/lättare att logga mil i Zwift vs utomhus.

Ta tex 16 mils eventen i Zwift ("EVO CC Endurance Rides" i B cat) som jag roar mig med en del under vårarna, det är ju simulerad draft effekt och allt möjligt. Man knäcker 16 mil på ca 4 timmar.

Jag är inte alls lika bra som tex dig på att träna strukturerade intervaller, det är ju jobbigt däremot. 🥲
Tänker mer så att du inte blir som övervintrar gamla "tävlingscyklister"......
Visst är milen lite överdrivna men dom görs isf...
OCH tubdäck är inte heller bäst!

Hur många mil i år?

Lustigt det där, jag upplever +100 miles (160km) mycket jobbigare på Zwift än utomhus. Iofs är dom jag cyklat på Zwift inklusive +1000 hm och med rätt vikt (+90kg) samt en ålder på dryga 60 väldigt tuffa. 160km ute i Stockholm är en promenad i parken i jämförelse.

Hur många mil i år?
Även utomhus är det ju stor skillnad på mil och mil. Betydligt jobbigare att avverka en mil på grus eller stig än på asfalt i klunga. Jag har nog ca 1 km/h högre snittfart på Zwift jämfört med ute, men där finns inga rödljus eller andra hinder.
Vore verkligheten som Zwift hade jag gått i pension, kört rakt in i Watopias djungel och aldrig återvänt. Skämt åsido så här års när det är becksvart och trafik överallt (i stan) är cykel ur träningssynpunkt helt uteslutet för mig med nedsatt syn och uruselt mörkerseende.
Var är snön och kylan?

Hur många mil i år?
Även utomhus är det ju stor skillnad på mil och mil. Betydligt jobbigare att avverka en mil på grus eller stig än på asfalt i klunga. Jag har nog ca 1 km/h högre snittfart på Zwift jämfört med ute, men där finns inga rödljus eller andra hinder.
Blev inte så mycket grus eller stigcykling början 80-talet. Förekom väl inte ens. Körde ofta solo eller med en eller två till. Inget fika, bara full sprutt 8-10 mil för det mesta. Sällan stor klunga.

Hur många mil i år?
Min plan för 2025 var tydlig: MINST 100 mil i månaden. Det fattas 80 km och 360m (och vi har 10 dagar).
Många helgdagar innan året är slut. Och vad är Jul, nyår och vänner i konkurrens med ens egna cykelmål ;). Låter mao ruggigt tufft, men du kan känna dig ruggigt nöjd ändå känns i mina ögon close enough även om du inte når..
Får man säga grattis?

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp