[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

Jo, för den som köper en M3 hade till 95% inte haft M340d som alternativ, eller hur? Det hade varit 330e (som också är tung eftersom den har dubbla drivlinor) eller 320d. För nästan alla.

och 120 kg lägre än en Fiesta.

Jag är för elbil för många (inte alla) användningsområden, och tycker att problemen överdrivs, det har säkert framgått. Men att inte inse att elbilar väger mer än motsvarande diesel, och framförallt bensinbil, är ju galet. Elmotorerna väger en del mindre än en dieselmotor, men ett vettigt batteri mycket mer än en full tank.
Hade Tesla konstruerat en Bensin-M3 på en plattform anpassad till det hade den vägt 200-300 kg mindre än din M3, det är jag helt övertygad om.
Då hade tesla kanske kunnat kosta på sig vikten av växelväljare, instrumentkluster elller en heads up display.

Det har ingenting att göra med vem som köper vad, det är helt icke relevant. Det som diskuteras och jämförs är möjligheter och begränsningar med respektive teknik. Dvs jämförelsen visar att en avgasbil och elbil i samma segment/storlek och lika många drivhjul kan väga lika mycket.

BMW 320d Xdrive = 1735 kg

Senast ändrad:
Innan ni kommit överens om vad termen "motsvarande" betyder ser jag liten möjlighet för er att kunna enas om någon slutsats.
Helt sant.
Men då tar vi ett exempel som är tydligare, för sådana finns faktiskt. Samma bil, på en plattform som är utvecklad för båda drivlinorna (annars får den ena fördel).
BMW 520d xDrive, 1970 kg
i5 xDrive 2395 kg

Tyvärr inte samma motorstorlek, eftersom de inte har en ren diesel med större motor i sortimentet längre. Då blir det laddhybrid, och de är så klart tunga.
Men kan vi åtminstone komma överens om att de 425 kg det skiljer hade räckt med ganska god marginal till en starkare diesel?

Edit: Tom 550 e xDrive, alltså värsta laddhybriden med 489 hk, väger 100 kg mindre än elbilen med bara 394 hk...
VSB

Senast ändrad:
V90 D5 AWD väger väl ca 1900kg men det är ingen småbil som model 3. Sen gissar jag vilt att M3 AWD/dual LR bla bla väger mer också.
Redan på gamla elddrivna Volvo och Passat får man ju köpa 2wd manuel om man ska dra utan BE. Jävla samhälle. Kan vara sossarnas fel.

EDIT. Gissa behöver man inte göra. Möget väger ungefär som en elddriven V90
The Tesla Model 3 Dual Motor Long Range weight varies slightly by year/update (like "Highland"), but generally falls around 1820 kg to 1920 kg (4000-4200 lbs)

Senast ändrad:
Helt sant.
Men då tar vi ett exempel som är tydligare, för sådana finns faktiskt. Samma bil, på en plattform som är utvecklad för båda drivlinorna (annars får den ena fördel).
BMW 520d xDrive, 1970 kg
i5 xDrive 2395 kg

Tyvärr inte samma motorstorlek, eftersom de inte har en ren diesel med större motor i sortimentet längre. Då blir det laddhybrid, och de är så klart tunga.
Men kan vi åtminstone komma överens om att de 425 kg det skiljer hade räckt med ganska god marginal till en starkare diesel?

Edit: Tom 550 e xDrive, alltså värsta laddhybriden med 489 hk, väger 100 kg mindre än elbilen med bara 394 hk...
VSB
BMW 5-serie är ett bra exempel på en bil som inte är optimerad för att vara elbil. Därav hög vikt. Med andra ord ett dåligt exempel i diskussionen. Hade BMW konstruerat en bil som bara ska vara elbil så hade den kunnat bli betydligt lättare. Det är så Tesla gjort, ingen kompromiss i det avseendet och därmed kan den optimeras längre.

Bästa alternativordet hittills. Helt jäkla ommöjligt i "wall of texts" att snabbt se skillnad på eldrivna och elddrivna. Perfekt för att skapa missförstånd och upprörda röster på internet.

Tack, det var allt för nu. Laddar för fullt för att bränna alla besparingar på en "familjejulklapp" nästa vecka när handlarna har ännu mer panik över nya Blocket och årets resultat ska fixas till med värsta bästa hockeyklubbaförsäljning.

V90 D5 AWD väger väl ca 1900kg men det är ingen småbil som model 3. Sen gissar jag vilt att M3 AWD/dual LR bla bla väger mer också.
Redan på gamla elddrivna Volvo och Passat får man ju köpa 2wd manuel om man ska dra utan BE. Jävla samhälle. Kan vara sossarnas fel.
Volvo V90 = E-segmentet (Audi A6, BMW 5-serie, Mercedes E-klass etc)
Tesla Model 3= D-segmentet (Audi A4/A5, BMW 3-serie/4-serie, Mercedes C-klass, Volvo V60)

BMW 5-serie är ett bra exempel på en bil som inte är optimerad för att vara elbil. Därav hög vikt. Med andra ord ett dåligt exempel i diskussionen. Hade BMW konstruerat en bil som bara ska vara elbil så hade den kunnat bli betydligt lättare. Det är så Tesla gjort, ingen kompromiss i det avseendet och därmed kan den optimeras längre.
Den är från början utvecklad för att vara både elbil och bensinbil. Alltså halvtaskigt optimerad för båda. Därför ett bra exempel.
Ja, hade de optimerat för ren el hade den varit lättare (och mycket rymligare). Men vet du vad, hade de optimerat för ren diesel hade den också varit lättare.

Edit: Men kan vi inte komma överens om att 5-serie och i5 är jämförbara bilar tror jag vi kan lägga ner diskussionen nu.

Den är från början utvecklad för att vara både elbil och bensinbil. Alltså halvtaskigt optimerad för båda. Därför ett bra exempel.
Ja, hade de optimerat för ren el hade den varit lättare (och mycket rymligare). Men vet du vad, hade de optimerat för ren diesel hade den också varit lättare.

Edit: Men kan vi inte komma överens om att 5-serie och i5 är jämförbara bilar tror jag vi kan lägga ner diskussionen nu.
Är den byggd i aluminium som Teslan?

Ett batteripaket på säg 70 kW plus elmotor väger betydligt mer än en fyrcylindrig motor på säg 200 hk plus tank. Övriga tyngre prylar som skiljer en elbil vs fossilbil är väl inte särskilt tunga. Det är nog ingen diskussionsfråga egentligen. En elbil blir tyngre än en bensinbil om de är så lika som möjligt i allt utom drivlina.

Diskussionen handlade om att någon påstod att elbilar per automatik är tyngre än motsvarande avgasbilar (tror det var du), vilket jag bevisade att så inte alls behöver vara fallet. Om man gör rätt. Bilar som är konstruerade för att kunna hantera flera olika typer av drivlinor är självklart inte optimerade för eldrift och därmed inte ett bra exempel på vad elbilstekniken medger för möjligheter.

Summerat, jämförelse D-segmentsbilar.

BMW 330i xDrive = 1670 kg
BMW 320d xDrive = 1735 kg
Tesla Model 3 LR = 1747 kg
Tesla Model 3 LR DM = 1824 kg

BMW 330d xDrive = 1835 kg
BMW M340d xDrive = 1875 kg
BMW M340i xDrive = 1910 kg
BMW 330e xDrive = 1960 kg

79 kg lägre max lastvikt i min Tesla Model 3 än i min fyrhjulsdrivna diesel-Passat, enligt Transportstyrelsen.

Senast ändrad:
Diskussionen handlade om att någon påstod att elbilar per automatik är tyngre än motsvarande avgasbilar (tror det var du), vilket jag bevisade att så inte alls behöver vara fallet. Om man gör rätt. Bilar som är konstruerade för att kunna hantera flera olika typer av drivlinor är självklart inte optimerade för eldrift och därmed inte ett bra exempel på vad elbilstekniken medger för möjligheter.

79 kg lägre max lastvikt i min Tesla Model 3 än i min fyrhjulsdrivna diesel-Passat, enligt Transportstyrelsen.
När jag köpte min första Passat 1978 åkte den på strax under 1000 kilo.
IMG_2769.webp

Jag skrev att elbilar är tyngre än bensin/dieselbilar när det diskuterades däckslitage. "Automatiskt" och "motsvarande" skrev jag då inget om, det har du lagt till. När man sedan blandar in effekt är det ju uppenbart så att elbilar också har starkare motor i genomsnitt.

Eller för att ge mer fakta: elbilar vägde 2023 i snitt 1991 kg, övriga bilar (inkl laddhybrider) 100 kg mindre. Allt enligt vad Autocar fått fram (alltså genomsnitt över modellerna, inte viktat med antal sålda om jag tolkar rätt).
Då finns det hundra faktorer som snittstorlek, effekt, och annat som inte räknas med. Men mitt ursprungliga påstående, att elbilar är tyngre, är alltså sant. Och det var det som var relevant i den kontexten. Elbilar sliter mer däck bl a pga att de är tyngre.

Att du sen inte tycker att en modell som i grunden är utvecklad för båda drivlinorna är relevant som jämförelse är ju lite komiskt. För när vi jämför olika modeller går det alltid att hitta någon skillnad. "Nä men takhöjden mitten bak är ju 2cm lägre på den modellen så den jämförelsen är inte rättvis" typ. Där kommer vi aldrig hitta helt jämförbara bilar. Och det är egentligen inget konstigt. För en del köpare är 0-100 viktigast, för en annan lastvolym, och för en tredje lastvikt. Eller knäutrymme bak. Eller....

Det är väl den eldbil som köparen hade köpt om elbilen inte funnits.
Vilken bilmodell hade genomsnittsägaren innan den köpte en Model 3 i aktuella exemplet.
Jag hade köpt BMW 3-serie, eller möjligen Volvo V60 T6 (laddhybrid). Båda bilarna var dock dyrare än Teslan i inköp när jag köpte, samt att de inte är elbilar.

Jag skrev att elbilar är tyngre än bensin/dieselbilar när det diskuterades däckslitage. "Automatiskt" och "motsvarande" skrev jag då inget om, det har du lagt till. När man sedan blandar in effekt är det ju uppenbart så att elbilar också har starkare motor i genomsnitt.

Eller för att ge mer fakta: elbilar vägde 2023 i snitt 1991 kg, övriga bilar (inkl laddhybrider) 100 kg mindre. Allt enligt vad Autocar fått fram (alltså genomsnitt över modellerna, inte viktat med antal sålda om jag tolkar rätt).
Då finns det hundra faktorer som snittstorlek, effekt, och annat som inte räknas med. Men mitt ursprungliga påstående, att elbilar är tyngre, är alltså sant. Och det var det som var relevant i den kontexten. Elbilar sliter mer däck bl a pga att de är tyngre.

Att du sen inte tycker att en modell som i grunden är utvecklad för båda drivlinorna är relevant som jämförelse är ju lite komiskt. För när vi jämför olika modeller går det alltid att hitta någon skillnad. "Nä men takhöjden mitten bak är ju 2cm lägre på den modellen så den jämförelsen är inte rättvis" typ. Där kommer vi aldrig hitta helt jämförbara bilar. Och det är egentligen inget konstigt. För en del köpare är 0-100 viktigast, för en annan lastvolym, och för en tredje lastvikt. Eller knäutrymme bak. Eller....
Poängen är att det inte är elbilstekniken som per automatik gör bilarna tyngre, det kan hanteras, att elbilarna ändå är tyngre beror på dåligt jobb hos vissa biltillverkarna, dålig optimering. Elbilstekniken i sig behöver inte betyda att bilen blir tyngre, vilket du sett. Addera till allt detta att bilköpare i allmänt gått över till att köpa SUV istället för kombi, vilket direkt ökar på vikten. Så sammantaget, icke optimal biltyp (SUV) + icke optimerad elbilskonstruktion ger viktutveckling åt fel håll. Däcken slits nog till stor del pga däckval som inte gynnar köparen, men däremot biltillverkarens marknadsföring. Tunga bilar behöver inte per automatik ha brutalt däckslitage som rapporerats om här, det finns däck som kan hantera sådant. Men sådana däck är inte intressanta för biltillverkare som vill marknadsföra elbilar med oerhört fokus på räckvidd.

Poängen är att det inte är elbilstekniken som per automatik gör bilarna tyngre, det kan hanteras, att elbilarna ändå är tyngre beror på dåligt jobb hos vissa biltillverkarna, dålig optimering. Elbilstekniken i sig behöver inte betyda att bilen blir tyngre, vilket du sett. Addera till allt detta att bilköpare i allmänt gått över till att köpa SUV istället för kombi, vilket direkt ökar på vikten. Så sammantaget, icke optimal biltyp (SUV) + icke optimerad elbilskonstruktion ger viktutveckling åt fel håll. Däcken slits nog till stor del pga däckval som inte gynnar köparen, men däremot biltillverkarens marknadsföring. Tunga bilar behöver inte per automatik ha brutalt däckslitage som rapporerats om här, det finns däck som kan hantera sådant. Men sådana däck är inte intressanta för biltillverkare som vill marknadsföra elbilar med oerhört fokus på räckvidd.
Jo. Elbilstekniken är tyngre. Eller menar du att elbilsbatteri plus elmotor av skaplig storlek väger mindre än en fossilmotor plus tank? Ge gärna exempel på det i så fall.

Jo. Elbilstekniken är tyngre. Eller menar du att elbilsbatteri plus elmotor av skaplig storlek väger mindre än en fossilmotor plus tank? Ge gärna exempel på det i så fall.
Har aldrig skrivit det. Men om man nyttjar möjligheterna med elbilstekniken på rätt sätt så kan man optimera och kompensera för vikten som batteri medför, bra exempel på det nedan mellan jämförbara bilar:

BMW 320d = 1670 kg

BMW 3-serie G20
Längd: 4709
Bredd: 1827
Axelavstånd: 2851

Tesla Model 3
Längd: 4720
Bredd: 1849
Axelavstånd: 2875

Senast ändrad:
Poängen är att det inte är elbilstekniken som per automatik gör bilarna tyngre
Jo
Ja, som sagt Tesla är duktiga på detta. Men det är för att de tagit fram nytt från grunden där konkurrenterna alltför ofta harvar i gamla spår och designlösningar/krav. Samt att de, och deras kunder, inte alltid kan acceptera de kompromisser som Tesla gör
att elbilarna ändå är tyngre beror på dåligt jobb hos vissa biltillverkarna, dålig optimering.
Nja det beror på att Tesla jobbat från grunden och ifrågasatt gamla sanningarm och DET har inget med bränslet att göra, det hade de gjort även med en bensinbil.
Elbilstekniken i sig behöver inte betyda att bilen blir tyngre, vilket du sett. Addera till allt detta att bilköpare i allmänt gått över till att köpa SUV istället för kombi, vilket direkt ökar på vikten. Så sammantaget, icke optimal biltyp (SUV) + icke optimerad elbilskonstruktion ger viktutveckling åt fel håll. Däcken slits nog till stor del pga däckval som inte gynnar köparen, men däremot biltillverkarens marknadsföring. Tunga bilar behöver inte per automatik ha brutalt däckslitage som rapporerats om här, det finns däck som kan hantera sådant. Men sådana däck är inte intressanta för biltillverkare som vill marknadsföra elbilar med oerhört fokus på räckvidd.
Ja att en stor del av viktökningen över tid har helt andra orsaker tror jag ingen ifrågasatt.

Jo

Ja, som sagt Tesla är duktiga på detta. Men det är för att de tagit fram nytt från grunden där konkurrenterna alltför ofta harvar i gamla spår och designlösningar/krav. Samt att de, och deras kunder, inte alltid kan acceptera de kompromisser som Tesla gör

Nja det beror på att Tesla jobbat från grunden och ifrågasatt gamla sanningarm och DET har inget med bränslet att göra, det hade de gjort även med en bensinbil.

Ja att en stor del av viktökningen över tid har helt andra orsaker tror jag ingen ifrågasatt.
Teslan väger inte mer än motsvarande BMW, vikten som batteriet medför kan man kompensera för genom att bygga smart. Alltså behöver inte en elbil bli tyngre än motsvarande avgasbil.

Volkswagens MEB plattform är utvecklad ny från grunden, även om de fortfarande delvis tänker i gamla banor... Vilket blir tydligt när man tittar under bilarna. Där finns mycket optimeringspotential, men de har inte riktigt tagit det på allvar. MEB bilarna hade kunnat väga mindre.

Det är väl den eldbil som köparen hade köpt om elbilen inte funnits.
Vilken bilmodell hade genomsnittsägaren innan den köpte en Model 3 i aktuella exemplet.
Det är en möjlighet. En annan möjlighet vore att man sätter upp ett antal (prestanda)parametrar och säger att för att två modeller ska vara "motsvarande" ska de inte skilja sig mer än ett specificerat antal procent för respektive parameter.

Både den och din föreslagna variant har dock problem om det man egentligen vill svara på är om bil med el-drift eller förbränningsmotor ger de lättaste bilarna. En svårighet är att man bara har existerande bilar att gå på och de utgör dels bara en mkt begränsad delmängd av mängden möjliga bilar och dels är det svårt att veta hur mkt fokus som lagts på vikten kontra andra parametrar.

Teslan väger inte mer än motsvarande BMW, vikten som batteriet medför kan man kompensera för genom att bygga smart. Alltså behöver inte en elbil bli tyngre än motsvarande avgasbil.

Volkswagens MEB plattform är utvecklad ny från grunden, även om de fortfarande delvis tänker i gamla banor... Vilket blir tydligt när man tittar under bilarna. Där finns mycket optimeringspotential, men de har inte riktigt tagit det på allvar. MEB bilarna hade kunnat väga mindre.
Exakt min poäng! Alltså, när du jämför Tesla med BMW/VW viktmässigt jämför du inte främst elbil mot bensin/diesel, utan du jämför olika designfilosofier. Men när jag tog bort den felfaktorn från jämförelsen passade tydligen inte resultatet...

MEB må vara utvecklad "från grunden", åtminstone i reklambladen, men sitter i en just nu. Stillastående förstås. Den har mååånga delar gemensamt med andra bilar både ovanför och under skalet.

Tjena!

Att skylla däckslitaget på att bilarna är tyngre är att inte tänka hela vägen. En XC60 väger ungefär som en Id4 och har samma bredd/storlek på däcken. En XC90 väger mycket mer, dom flesta stora suvar väger mer än dom flesta elbilarna och där är det ingen som pratar om ökat däckslitage.

Det som sliter mycket är alla som tycker det är kul att ge full patte med elbilen förra gånger om dagen, bara för att man kan. Det kombinerat med däck med sanslöst tunt mönster från början är inge bra kombo.
Sen om man köper en Volkswagen så ska man inte vara förvånad över att dom sliter snett, har träffat på flera bilägare som haft samma problem.

Tjena!

Att skylla däckslitaget på att bilarna är tyngre är att inte tänka hela vägen. En XC60 väger ungefär som en Id4 och har samma bredd/storlek på däcken. En XC90 väger mycket mer, dom flesta stora suvar väger mer än dom flesta elbilarna och där är det ingen som pratar om ökat däckslitage.

Det som sliter mycket är alla som tycker det är kul att ge full patte med elbilen förra gånger om dagen, bara för att man kan. Det kombinerat med däck med sanslöst tunt mönster från början är inge bra kombo.
Sen om man köper en Volkswagen så ska man inte vara förvånad över att dom sliter snett, har träffat på flera bilägare som haft samma problem.
Absolut har du rätt. Men jag hävdar nog att vikten är en bidragande faktor.
Det största problem är väl de miljöskadliga ECO-däcken... (Sanslöst tunt mönster)

Till något viktigt, min Charge Amp Halo åker snart på tippen. Vägrar att kommunicera trots flera försök med olika telefoner, paddor, datorer och 4 olika webläsare. På temat vägra kommunicera så vägrar även Charge Amps kundtjänst att göra det eftersom jag köpt laddaren som privatperson.

Jag har också funderat på att byta ut vår Charge Amps Halo. Lösningen med endast WiFi för kommunikation med lastbalanserare är såklart som skapt för problem, och Halon har svårt att hålla kontakten trots att jag satt upp accesspunkt som ger fullgod täckning där Halon sitter monterad. Dessutom upplever jag att den fasta kabeln också är som skapt för problem (jag har haft ett garantiärende pga av detta där kabeln byttes ut pga "fuktskada" (och här kan det vara värt att nämna att Charge Amps skryter med "the highest IP rating on the market")).

På landet har vi en Easee Up, och den kommunicerar med lastbalanseraren via "Easee Link" (868 MHz-radio). Man kan såklart gnälla över att det är "proprietärt", men det funkar. Dessutom har den inbyggd 4G, vilket ju också är mycket stabilare för ändamålet än WiFi (vilket den iofs också har för ev. flagellanter). Slutligen är den gjord för separat kabel, vilket jag också föredrar.

Absolut har du rätt. Men jag hävdar nog att vikten är en bidragande faktor.
Det största problem är väl de miljöskadliga ECO-däcken... (Sanslöst tunt mönster)

Tjena!

Vikten är inte en bidragande faktor. Vi har kört snart 20000 mil med vår XC60 och däckslitaget är inte större än vad det var på vår V70, eller vår V50 som vi hade innan dess. Den sliter mycket mindre däck än min Audi som väger nästan hälften, fast det kan ju finnas andra orsaker till det.

Tjena!

Vikten är inte en bidragande faktor. Vi har kört snart 20000 mil med vår XC60 och däckslitaget är inte större än vad det var på vår V70, eller vår V50 som vi hade innan dess. Den sliter mycket mindre däck än min Audi som väger nästan hälften, fast det kan ju finnas andra orsaker till det.
Ja att jämföra en familjebil med en TT (tror jag Audin är?) är ganska svagt bevis i ärendet 😁
Kompisens M3 slet mycket mer däck än hans 118i. Och M3 var tyngre...
Edit: ingen Tesla inblandad här alltså

Tjena!

Å det är därför jag har högt slitage bak.😁

Det är en möjlighet. En annan möjlighet vore att man sätter upp ett antal (prestanda)parametrar och säger att för att två modeller ska vara "motsvarande" ska de inte skilja sig mer än ett specificerat antal procent för respektive parameter.
Om jag skulle byta ut min Golf Sportcombi med 110 hk bensinmotor mot en elbil så finns mig veterligen inget alternativ med samma fysiska storlek och samma effekt. Jag får 100 hk extra som är helt irrelevant för mig. Min motsvarighet är alltså en bil med samma fysiska mått och då är jag ganska övertygad om att elbilen är rätt mycket tyngre. Tar gärna emot förslag på vilken elbil jag skall byta till. Dragkrok och genomlastningslucka (eller tredelat baksäte) är ett krav.

Om jag skulle byta ut min Golf Sportcombi med 110 hk bensinmotor mot en elbil så finns mig veterligen inget alternativ med samma fysiska storlek och samma effekt. Jag får 100 hk extra som är helt irrelevant för mig. Min motsvarighet är alltså en bil med samma fysiska mått och då är jag ganska övertygad om att elbilen är rätt mycket tyngre. Tar gärna emot förslag på vilken elbil jag skall byta till. Dragkrok och genomlastningslucka (eller tredelat baksäte) är ett krav.
Som jag skrev i andra stycket av mitt inlägg:

"Både den och din föreslagna variant har dock problem om det man egentligen vill svara på är om bil med el-drift eller förbränningsmotor ger de lättaste bilarna."

Avsaknaden av bil med andra drivningsalternativet som har tillräckligt lika parametrar som den aktuella är ett sådant problem.

Cupra Born är ju en eldriven Golf... Men snyggare än id3. Vet inte om drag finns original men går att eftermontera i alla fall. Genomlastningslucka tror jag den har.
Som jag skrev i andra stycket av mitt inlägg:

"Både den och din föreslagna variant har dock problem om det man egentligen vill svara på är om bil med el-drift eller förbränningsmotor ger de lättaste bilarna."

Avsaknaden av bil med andra drivningsalternativet som har tillräckligt lika parametrar som den aktuella är ett sådant problem.
Det var nog enbart därför BMW tog fram sin i5/5xx.

Opel Astra Sports Tourer electric , 156 hk.

Opel Astra Sports Tourer electric , 156 hk.
Eller någon annan av Stellantis/PSAs varianter på ungefär samma teknik om vi pratar begagnade bilar. Fullt funktionella bilar till bra begpriser. (Har en DS3 e-tense i hushållet och förutom att den är ”törstig” på el och därmed har kort räckvidd ffa vintertid så är den bra, antar att övriga modeller med ungefär samma batteri och motor beter sig likartat.)

Tillbaka
Topp