[Byggtråd] Brother Mejtej, shall we hit the trails and go bikepacking?

Eftersom att jag brukar bara ånga på när jag börjar röra om i cykelgrytan (det heter väl cykelkök?) tänkte jag denna gång ta det lite lugnt och dra ut på byggandet.
Den skall vara klar till barmarkssäsongen och det är väl någon månad kvar till den.

Skrivet i fredags...

Så gick det med det :)

Rätt säker på att jag hade några Shimano-oliver hemma, men tji fick jag.
Slangen till frambromsen går fortfarande utanpå framgaffeln för tillfället.

Köpte ett något längre vajerhöljestopp som nu sitter vid bakväxeln.
Vajerändhylsa som matchar ramen rätt bra.

IMG_3672.webp

Fick inte vajer-/slangdragning alls bra när jag hade dem på varsin sida av ramen. Flyttade över vajern till samma sida som bromsslangen istället och då gick det väl att få till det något bättre.

IMG_3673.webp

Tryckte i en vajer i höljet också och hoppas på att jag fått till en relativt avslappnad böj på höljet den sista biten på väg mot bakväxeln.

IMG_3675.webp

Köpte även några silikonkuddar som skall sitta på styret. Kanske kan vara skönt?

IMG_3677.webp

Mätte avståndet mellan sadelns mitt till centrum på infästningen för styret mot styrstammen och det skiljde några få mm i måttet jämfört med mina övriga gravelhojar.
Canyonstyret har en reach på 70 och PRO Discover (som jag har på de andra hojarna) har en reach på 65. Kan det vara den lilla skillnaden som jag känner?
Kanske känns annorlunda när man är ute och trampar jämfört när man står och torrbryter inne i verkstaden.

Ingen styrlinda på styret förrän jag gjort mer testande än bara torrbrytning.

Senast ändrad:
Mätte avståndet mellan sadelns mitt till centrum på infästningen för styret mot styrstammen och det skiljde några få mm i måttet jämfört med mina övriga gravelhojar.
Canyonstyret har en reach på 70 och PRO Discover (som jag har på de andra hojarna) har en reach på 65. Kan det vara den lilla skillnaden som jag känner?
Kanske känns annorlunda när man är ute och trampar jämfört när man står och torrbryter inne i verkstaden.

Det finns fler parametrar som offset på stolpen och också att sadeln har rälsen mycket fram. Man behöver jämföra när man har sadeln inställd så att man sitter precis lika mycket bakom vevlagret.

Var köpte du den? Ska bli kul att se det monterat.

Borde gå att kapa staget och borra ett nytt hål ovanför om man vill sänka plattformen. Ser ju ut som rejält med gods. Mer en kommentar till mig själv som kör clownhjul (650b) och inte vill ha en platform för högt ovanför däcket.

Fick ett plötsligt habegär efter navborstar :D Blast from the past ...
Vad använder du för produkt för att linda ihop slangarna från styret?

Monterade kedja, drog fast vajern i bakväxeln.
Fick till några varv runt i verkstaden också. Är fortfarande mer åt det skeptiska hållet när det gäller styret.

IMG_3679.webp

Hann även med att prova att montera ett tillbehör under ramen med en distans mellan ram och tillbehör för att ge lite utrymme åt vajerhöljet som korsar ramröret vid denna punkt.
Vad som skall sitta där är ej bestämt ännu.

IMG_3682.webp

Införskaffade oliv + stödhylsa idag och fick då även en liten bit väldigt lättarbetad skyddstejp att sätta på kedjestaget.
Måste ta reda på fabrikatet, för den kändes väldigt följsam och fin. Syns inte så mycket av den heller när den är monterad.

IMG_3685.webp

Nu är även slangen till frambromsen fixad och går invändigt i framgaffeln. Riktigt gjort med ett rör invändigt där slangen går i. Fick ingen användning av mitt verktyg för att dra slang invändigt i ram. Bara att trycka genom.

Efter några kastbyten mellan denna hoj och min Grizl (som har PRO Discover 12 i 440 mm bredd monterat) kommer styret som är monterat på Mehteh att ryka.
Förstår inte varför jag tycker att Discover-styret är så otroligt skönt. Är fasiken inte stor skillnad mellan det och Grizlns originalstyre, men skillnad är det.
Skall putsa upp Discover-styret som jag har liggande, sedan flyttar jag över reglage, klistrar dit silikonkuddarna och lindar på styrlindan.

Nu börjar egentligen "grundcykeln" bli klar när det kommer till bygget.
Denna cykel skall alltså stå fullkittad för äventyr hela tiden med väskor och allt.
Spontana grusturer för motion kommer troligen oftare att ske på någon av mina andra gruscyklar.

Har en del punkter som skall göras.

IMG_3702.webp

• Däckbyte kommer att ske på måndag.
  • Skall inhandla en rulle skyddstejp som skall monteras på utsatta ställen.
  • Är inne på att köra någon eller några modeller av FixPlus Cargo Cage.
  • Har inte bestämt mig för vilken styrväska som jag skall använda mig av.
  • Lampa till lampfästet skall införskaffas. Valet står mellan Cateye Gvolt 45 eller 60.
  • Har fastnat för Tailfins gaffelväskor, 5 liter lastkapacitet.
  • Pedalval. Gillar XT Trail, är även lite inne på att prova plattformspedaler.
  • Är mest inne på OMM Elkhorn som pakethållare. Enklaste modellen att få tag på av de som jag kikat på.
  • Kommer att ha FixPlus 1.0-fästen på pakethållarstagens fästpunkter för att få dit sådant som skall med.
  • Remmar får väl bli FixPlus det också, Made in Germany.

Senast ändrad:
Skall ha någon hållare för en vanlig vattenflaska också.
Varför inte en flaskhållare där man tar ut flaskan åt sidan, som t.ex. modellen från Specialized?
Har även en ”snackbag” som man montera vid styrstammen där en flaska kan sitta för några klunkar i farten.

Nu börjar egentligen "grundcykleln" blir klar när det kommer till bygget.
Denna cykel skall alltså stå fullkittad för äventyr hela tiden med väskor och allt.
Hur långt har du mellan bostaden och cykelparkeringen?
Jag undrar för att jag som är lat brukar alltid packa direkt i väskan inne i bostaden

Lampa till lampfästet skall införskaffas. Valet står mellan Cateye Gvolt 45 eller 60.
Jag har nu kommit ihåg att lampan jag blev så missnöjd över och som jag skrev om här var på endast 35 Lux, därför rekommenderar jag att du väljer GVolt 60, även om det är MKT mer än enbart ljusstyrka som är viktigt för att få ett bra ljus

Nu börjar egentligen "grundcykeln" bli klar när det kommer till bygget.
Spontana grusturer för motion kommer troligen oftare att ske på någon av mina andra gruscyklar.

Har en del punkter som skall göras.

• Har fastnat för Tailfins gaffelväskor, 5 liter lastkapacitet.
Tailfin gör fina grejer. Tror annars att någon av Restraps väskor skulle matcha fint.

glöm inte skyddstejp där ramväskans remmar går runt ramen

Hur långt har du mellan bostaden och cykelparkeringen?
Jag undrar för att jag som är lat brukar alltid packa direkt i väskan inne i bostaden

Jag har nu kommit ihåg att lampan jag blev så missnöjd över och som jag skrev om här var på endast 35 Lux, därför rekommenderar jag att du väljer GVolt 60, även om det är MKT mer än enbart ljusstyrka som är viktigt för att få ett bra ljus
Fördelen med 45 är 1,5 h längre batteritid jämfört med 60. Är tänkt att lampan skall slås igång när man cyklar genom vägtunnlar t.ex., det börjar att skymma lite, lägsta ljusläget när man cyklar på en trafikerad väg.

Vet inte om jag är helt tillfreds med röd färg på en styrsväska på hojen.

IMG_3703.webp

Funderar på om plasten i både fästet och i styrväskans ram kommer att hålla när man skakar fram på gruset.
Den har hängt med sedan slutet på 90-talet om jag kommer ihåg rätt. Haft en rätt avslappnad tillvaro monterad framtill på en gammal Peugeot-räser.

IMG_3705.webp

Ett gästspel på en MTB har den hunnit med.

DSC00273.webp

Jag läste inte texten på bilden 😅

Nu vet jag inte kravspec på styrväskan, men är väldigt nöjd med min Cyclite Aerobar bag. Den sitter väldigt bra även utan aerobars och har extra straps som fästs med klickspännen i gaffelkronan.
Kan man leva med den vita är det bra rea också :)

Ser finurlig ut.

Nu vet jag inte kravspec på styrväskan, men är väldigt nöjd med min Cyclite Aerobar bag. Den sitter väldigt bra även utan aerobars och har extra straps som fästs med klickspännen i gaffelkronan.
Kan man leva med den vita är det bra rea också :)

Har nog inte riktigt kommit på vad jag vill ha för väska på styret.
Tycker det är praktiskt om man kan koppla lös den snabbt för att ta med sig den över axeln, men det är inget krav.
Är väl bra att utnyttja den väskan som jag redan har, men det är ju trist om den skapar problem om plast spricker.

Ser finurlig ut.
Ja, den ser inte så dum ut. Ganska liten, får kolla upp så den räcker till med sin storlek.

Idag på lunchen dök det upp ett paket med hjälp av en trevlig lantbrevbärare.

Med sitt höga betyg (BRR) i kombination med sitt låga pris får nu Terra Hardpack 50 mm genomgå ett test på min Mehteh.

IMG_3712.webp

IMG_3713.webp

Inhandlades ett reservöra till ramen också. Slänger på en ny kedja plus att några skydd för slang/vajer för att inte repa ramen fanns med i paketet från Tyskland.

IMG_3714.webp

Nymonterat 50 mm-däck på en fälg med en inre bredd på 24 mm (hooked), 2.0 bar lufttryck.
Inte direkt så att det sväller ut i bredd.

IMG_3715.webp

Hoppas att det torkar upp lite på asfalten genom byn, då blir det några testtramp utanför verkstadsgolvet.
En bild på cykeln i profil med provmontage av flaskhållare med stor vattenflaska. Får rätt gott om utrymme under väskan.
Kommer nog att köra svarta, enkla flaskhållare.

IMG_3717.webp

Senast ändrad:
Idag på lunchen dök det upp ett paket med hjälp av en trevlig lantbrevbärare.

Med sitt höga betyg (BRR) i kombination med sitt låga pris får nu Terra Hardpack 50 mm genomgå ett test på min Mehteh.

Visa bilaga 808002

Visa bilaga 808003

Inhandlades ett reservöra till ramen också. Slänger på en ny kedja plus att några skydd för slang/vajer för att inte repa ramen fanns med i paketet från Tyskland.

Visa bilaga 808004

Nymonterat 50 mm-däck på en fälg med en inre bredd på 24 mm (hooked), 2.0 bar lufttryck.
Inte direkt så att det sväller ut i bredd.

Visa bilaga 808005

Hoppas att det torkar upp lite på asfalten genom byn, då blir det några testtramp utanför verkstadsgolvet.
En bild på cykeln i profil med provmontage av flaskhållare med stor vattenflaska. Får rätt gott om utrymme under väskan.
Kommer nog att köra svarta, enkla flaskhållare.

Visa bilaga 808006
Flaskhållare som öppnar åt sidan är rätt trevliga när man kör med ramväska.

En kort tur runt byn bjöd lunchen på.

Ett par torra hjulspår ute på asfalten genom en ytterst snöfattig by. 7 grader varmt, grått och lite lätt vind.

IMG_3727.webp

Vill vinkla in reglagen ytterst lite till, då blir det nog bra. Skall känna mig för med sadeln och dess position mer noggrant framöver.

IMG_3730.webp

Nykokt kedja monterad som rasslade av sig vaxrester i några hundra meter. Däcken surrade fint på asfalten och hojen svarade bra på tramptagen.
Prognosen visar på regn i natt, är lite sugen på en provsväng ytterligare. Inte för att jag är så speciellt orolig för att mina cyklar blir skitiga, men när man är uppe i byggprocessen är det kanske inte helt skoj att ha hojen kladdig.

Tillbaka
Topp