[OT] [Run, Forrest, Run] Happys egen löpartråd

200 är bra.
Jag hade satt 100 som mål för året (landade på140 2024). Sen gick det dåligt med joggandet typ maj-sep så jag släppte alla målsättningar helt. Men så lossnade det lite i oktober och en bit in i november med drygt fem mil i veckan och helt plötsligt var 100 inom räckhåll igen. Senaste nytt är dock att mitt gamla hopparknä blossat upp på ena sidan och det tenderar tyvärr att bli väldigt segt, så nu känns 100 avlägset igen 🙂. Störigt, för jag tyckte att jag för en gångs skull trappat upp försiktigt och var duktig med kompletterande träning.
Well, well, det är väl bara att komma igen 2026.

/J
Haft lite strul själv, 23 & 24 när jag försökte komma igång igen hade jag en del lättare men irriterande vadsträckningar (möjligen all cykling som gjort vadmuskelaturen lite kortare, en teori). I år noll problem med vaderna men för första gången i mitt 55 åriga liv plötsligt lite knästrul men har känts bra sista ca 6-7 veckorna trots bra mängd. Tror möjligen det kan vara två saker som samverkar/samverkat, dels ansträngd it-sena (dvs löparknä) men också kanske någon annan typ av överansträngning. Har sprungit ganska mycket kuperat och det är möjligt att det anstränger knäna mer. Med tanke på hur otroligt lynnigt det är med långdistanslöpning ur ett skadeperspektiv är jag dock nöjd. (y) Noll problem med benhinnor etc vilket ofta bråkade sporadiskt när jag var ung vilket kan bero på att jag denna gång (äntligen) lyckats öka mängd gradvis.

Senast ändrad:
All good things must come to an end.
För andra gången på en månad imploderade min Pacer pro och loopar uppstarten. Ibland kommer jag så långt att alla inställningar är gjorda och klockan synkad med Flow men så fort kabeln kopplas bort startar den om igen.
Dags att skaffa nytt, tyvärr har inte Polar hunnit släppa något nytt roligt som passar mina frökenarmar.
Det fick bli ett säkert och tråkigt kort, dvs samma dinka igen. Hoppas att det kommer något nytt från Polar innan nästa gång den rasar.
Eller att jag mognar mentalt så att jag "vågar" mig utanför polars ekosystem.

Garmin Vivoactive 4 har (igen) börjat balla ur med gps:en och en nästan-ny Vivoactive 6 är beställd. Tar tacksamt emot glada hejarop från ägare av den eller femman, för det var inte en utgift som var med i decemberkalkylen..

Garmin Vivoactive 4 har (igen) börjat balla ur med gps:en och en nästan-ny Vivoactive 6 är beställd. Tar tacksamt emot glada hejarop från ägare av den eller femman, för det var inte en utgift som var med i decemberkalkylen..
Det kommer att bli skitbra!!!
Iofs äger jag ingen men skickar lite peppning ändå.

Det kommer att bli skitbra!!!
Iofs äger jag ingen men skickar lite peppning ändå.
Är mest pepp på amoled-skärmen. Sen är där ju en jäkla massa lull-lull men jag använder bara löparklocka när jag springer eller semestrar, är lite för förtjust i mekaniska ur till vardags. Kombinerar vanlig klocka med garmins klumpiga aktivitetsarmband på höger arm, varför kan Garmin inte göra som alla andra och släppa en ring eller ett diskret armband utan display 😩

Är mest pepp på amoled-skärmen. Sen är där ju en jäkla massa lull-lull men jag använder bara löparklocka när jag springer eller semestrar, är lite för förtjust i mekaniska ur till vardags. Kombinerar vanlig klocka med garmins klumpiga aktivitetsarmband på höger arm, varför kan Garmin inte göra som alla andra och släppa en ring eller ett diskret armband utan display 😩
Det är inte tänkt(eller åtminstone inte marknadsfört) att den ska användas såhär men det verkar gå:

Kortrapport: Nya klockan är testad och jag nyttjar ju inte en tiondedel av funktionerna, däremot är det ju kul med en fin ny skärm med snabbare och smartare gränssnitt, lite som att gå från en äldre Nokia till en nyare iPhone, så nu har man ju omöjliggjort en återgång rent mentalt.

(Sen gjorde jag en återställning av gamla klockan vilket verkade lösa GPS-problematiken även om den inte ansluter till satelliter lika snabbt som årets modell.. kanske blir en bra julklapp)

IFall någon är sugen på ett par asics megablast som gått cirka 14km så dra iväg ett pm.

Storlek 10.
1000003524.webp

Jobbar på 10k-formen och inför Sylvesterloppet, formtest idag på en mörk och folktom löparbana mitt på vischan!

Hade plan att springa 5km så fort jag kunde, med 3.40 som en mental lägstanivå. Gick ut för hårt men lugnade ner mig sen, hade energi att öka på slutet så det blev ett riktigt fint test.

1. 3.29
2. 3.35
3. 3.37
4. 3.36
5. 3.33

Så ordentligt PB på 17.51 med mer att ge, mycket angenäm känsla nu inför nyår!

Senast ändrad:
Sjukt snabbt!

Funderar själv på att anmäla mig till nån ultra nu i sommar igen, eller springa 6-7 mil osupportat ännu hellre egentligen men det kan bli lite jobbigt med vatten. Får se, drar igång lite att öka långpassen försiktigt tills jag kommer upp mot 3 mil nån gång i mitten av mars och sen köra 2 såna i månaden kanske.

Sjukt snabbt!

Funderar själv på att anmäla mig till nån ultra nu i sommar igen, eller springa 6-7 mil osupportat ännu hellre egentligen men det kan bli lite jobbigt med vatten. Får se, drar igång lite att öka långpassen försiktigt tills jag kommer upp mot 3 mil nån gång i mitten av mars och sen köra 2 såna i månaden kanske.
I fjällen kan du dricka ur närmsta jock.

Fortfarande skitont i knäet av min plicae syndrom eller vad dom kallar det. Får springa och ha svullet knä efteråt "man får ta det goda med det onda".

Ja, det är en stor fördel när man fjällvandrar också. Var ute och traskade lite i skogen med ett av barnen i somras och vatten för tre dygn är en del att bära på.
Behövde nog 5 liter vätska på ett dygn i sommaren hetta. 30 liter för tre dygn, tror inte det är aktuellt att bära på :-) Vattenfilter kanske kan vara något?

Har för mig du brukar hålla till i närheten av Sörmlandsleden, där brukar det ju finnas info om vart man kan få tag på vatten under etapperna, finns en del kallkällor t ex.

Ja med vattenfilter kan man väl dricka även sjövatten utan fara, bra ide.

I somras var vi längs med havet så det var öst ersjövatten eller leriga diken att välja på :-)

Sawyer säger att man absolut inte kan använda deras filter till saltvatten (det sätter igen filtret (och tar kanske/kanske inte bort saltet)) men jag är nyfiken på att prova på skärgårdsvatten ändå. Stockholms skärgårds vatten har ungefär en salthalt på 12-16% av "riktigt" havsvatten.

I somras var vi längs med havet så det var öst ersjövatten eller leriga diken att välja på :-)
Ja jag är själv lite nojig med dricksvatten så jag förstår det blir jobbigt då.. Hade lite liknande runt höga kusten i somras men där hittar man ofta en vattenkran med jämna mellanrum.

Läser man runt i diverse vandringsgrupper så räcker ju en halvlitersflaska bra även i skogsterräng men det är inte riktigt min erfarenhet... Är det 30 grader ute som i somras så tänker jag better safe than sorry när det gäller vatten.

I mina hemmatrakter har jag superkoll på vattenkranar vid kolonilotter, stall och bondgårdar som jag kan använda när jag springer, har ju ofta hunden med på långpass och han måste få dricka (fast han har inget emot diken och vattenpölar..). Gärna möjlighet till svalkande hundbad också.

Om jag springer Silverleden på ca 65k osupportat så blir det nog till att placera ut vatten i förväg om jag inte kan hitta nån som har lite koll.

Invigde (efter sju töväder och åtta bedrövelser) mina dubbade löparskor. På grusad is, is och skrovlig is. De funkade jättebra. Första hundra metrarna noterade jag den (för mig) massiva dämpningen och ett (vad jag förstår normalt) drop.
Två minus kändes efter en "evighet" inomhus som minus 15 (men den känslan går över).

Igår blev det 16 km, längsta sen jag drog på mig hopparknät hösten 2024. Inte nog med det, 10 km av det var i knädjup snö på Sörmlandsleden. Hunden var förstås med, han är bra tapper :-)

Helt klart jobbigaste på mycket länge! Men känns helt OK idag.

Lånade Malins nya Lupine Piko, vilken rackarns bra lampa.

1767639893997.webp

Hade sylvesterloppet i Olofström som sista mål i år. Klockan hintade om peak-form så jag kom till startlinjen med gott mod.

Failade väl inte direkt, men jag hade hoppats på lite mer.
Föll ett lätt snötäcke innan start och tempen låg på ett par tre minus. Ursäkterna är väl att jag hamnade ensam i ingenmansland och mina Vaporfly slant en del i kurvorna och drev dåligt i vissa uppförbackar.

Satte pers på denna bana(backiga 10.5km) med ca 30sek(40.20) och en stabil 10e-plats. Hade dock satt B-målet på sub 40, men det var inte rätt dag för det.

Senast ändrad:
Tufft att springa med vanliga skor i snön, kan vara riktigt halt. Tror du fixat sub 40 med rätt skor!

Angående träningsklocka så köpte jag en Garmin epix Pro (Gen 2) 42mm både för att få karta i klockan och att den kan kolla EKG, har syremätare och har koll på HRV är inget jag använder. I vardagen har jag bara mätning av tiden...allt annat är ointressant. Har en del aviseringar från luren till klockan. Stör mig allt onödigt blippande i tid och otid annars. skaplig batteritid också...behöver inte ladda den varje dag.

Har skapat rundor i Ride with GPS och exporterat till klockan när jag vill dra ut i buskarna obanat, eller i mörker...funkar så bra att följa en rutt. Fin karta tycker jag, trots liten skärm tack vare smal handled. Finns fetare skärmar också.

Idag blev det 18 km snölöpning. En del snöpulsning, men annars helt ok ansträngning i någon form av spår där någon tidigare gått. Riktigt tungt ibland. Tänkte köra ett eller två varv på ett 11,5 km varv, men eftersom 1 km av det varvet är på ett motionsspår som de spårat för längdskidåkning så ville vi inte springa där. Visst, vi kunde snöpulsat på sidan om skidspåret, men det hade slitit lite för mycket. Det blev nästan ett varv på 11,5 varvet. Resten blev löpning på plogade GC-banor. Det blev alltså nästan ett varv på 11,5 km-spåret.
Vi var riktigt nöjda med dagens runda.
1768040590085.webp

Vad är grejen med Valencia? Det var en rackarns massa youtube-löpare som hade videos om det loppet.

Min fru vann ingen start i GAX för övrigt, hon var lite osäker på om det var bra eller dåligt..

Vad är grejen med Valencia? Det var en rackarns massa youtube-löpare som hade videos om det loppet.

Min fru vann ingen start i GAX för övrigt, hon var lite osäker på om det var bra eller dåligt..
Valencia är väl ”snabbaste” i EU och har ovanligt hög andel bra löpare som söker sig dit för PB.

Kul! Då har du ett bra mål för säsongen!

Och GAX-lottningen hade gått bra för min fru så nu har hon en startplats, måste missat igår att hon fick den. Inställd på att inte springa så blir det nog en liten omställning igen, första 100 miles för henne. :D

Ingen cykel :cautious:

De har så vitt jag sett inte gått ut med bansträckningen men det ska tydligen vara lite fram å tillbaka i 3 km av tunneln. Känns inte så imponerande.

De har så vitt jag sett inte gått ut med bansträckningen men det ska tydligen vara lite fram å tillbaka i 3 km av tunneln. Känns inte så imponerande.

Nej, resten av tunneln öppnar ju ca 2030, så det lär väl inte bli något lopp hela sträckan någon gång. Möjligen skärholmen - Vinsta om de inte öppnar fler etapper under hand.

Mina Saucony Endorphine börjar sjunga på sista versen.
Någon som klickat hem ett Puma Deviate 4 än, tanken skulle vara för det mesta av min mellanmjölkslöpning.

Spännande upplevelse igår. Velade mellan att köra ett tröskepass på löpbandet eller följa Garmins DSW och ta ett lugnt pass. Det blev Garmins förslag, även det på löpbandet. Men efter att det var klart så gjorde jag som busschauffören och tänkte att va fan. Så det blev några strides efteråt, något som jag aldrig gjort tidigare på löpband. Det kan såklart bara varit dagsformen som var sugen på mer än stilla lunk, men hejsan-hoppsan vad pepp jag blev av det! När jag klev av så kändes det verkligen som om ”nu kör vi! Paaaaarty!” Kroppen var i en helt annat mode än efter såväl ett lugnt pass som ett tufft pass. Minst sagt annorlunda. :-)

Oklart för mig. Det brukar ta lång tid att ratificera rekord (Pihlström satte svenska rekord i juni som inte är ratificerade än), men 8 månader är länge. Men jag kan inte hjälpa att se tiden som... möjlig att ifrågasätta... då den är 48 sekunder bättre än vad någon annan någonsin gjort. 🤷

En snabb koll på Wikipedia säger mig att
1 lopp har sprungits på 56:42-57:29 (41 sekunder)
19 lopp har sprungits på 57:30-58:11 (41 sekunder)
Men det är ju inga bevis på något, och en viss ketchupeffekt är ju väntad när det gäller topp vs. nästan topp.
Blir tydligen inget av 56:42-tiden som världsrekord.

Som löpare kan man göra väldigt lite åt hur nära en bil ligger framför en, skulle han väjt?slagit av tempot?

Eller var han in cahoots med föraren?

Oavsett tycker jag det skulle bli konstigt om de godkänt ett rekord satt med bilpace. Skulle de göra det vore det ju närmast en uppmaning till andra arrangörer att också se till att låta täten ligga nära ledarbilen. Arrangörerna vill ju troligen ha bra segertider.

Så, om det bara råkade bli så är det trist för Kiplimo. Dock lite som någon som slår rekord i lite för mkt medvind.

Sen vet jag inte i vilken mån han hade rimlig möjlighet att inte springa rakt bakom bilen utan snett bakom. Brukar ju kunna vara hyggligt breda gator och en bil är inte så bred.

Det står lite mer om Kiplimos race här:

1770188265634.webp

I artikeln finns även en länk till en Youtube-video från loppet, där den som vill se de verkliga förhållandena kan kolla hur det såg ut.

Tillbaka
Topp