Det handlar om att du slänger ur dig påståenden som du inte backar upp. Jag säger inte att du har fel, men det är näppeligen jag som ska motbevisa dig. Du vet den gamla klassikern; "ingen kan bevisa att gud inte finns, alltså finns gud".
Nej, vad är väl ett tiotal forskarrapporter? Bättre att backa upp med magkänsla, för det hade du väl trott på.
Men, jag tror också du missar hela min poäng. Ponera att du har rätt och autobroms räddar massa liv om man tittar på specifika situationer. Finns det några tillfällen då autobroms istället skördat fler liv än om den inte funnits? Olyckorna kan ju tydligen öka i alla fall.
Troligen ja. På samma sätt som man kan hitta exempel där säkerhetsbältet skördat liv. Och att airbagar dödat folk som hade klarat sig utan airbag. Det intressanta är inte att man kan hitta specifika situationer där det ena eller andra är bättre, det intressanta är totaleffekten ur ett statistiskt perspektiv. Och då kommer alla rapporter in, där man i de flesta fall tittat på verkligt utfall, som tydligen inte säger något.
Att argumentera med "jag kände minsann Olle som dog av att hans autobroms hoppade upp och bet honom i ögat" är ett vanligt feltänk om man inte förstår helheten. Här kan jag säga något om antivaxxare men det gör jag inte.
Och, vad innebär autobroms och annan automatik på lång sikt? Vi kan jämföra med de olika "bilkulturerna" i Sverige respektive Tyskland. I båda länder dör ungefär lika många per kapita i trafiken varje år, trots att Tyskland har 100 som bashastighet på landsvägar medan Sverige har 70, och det råder fri fart på många motorvägar i Tyskland medan de flesta har 110 i Sverige. Med andra ord; innebär "säkerhetsåtgärder" alltid ökad säkerhet? Eller är det kanske så att de ersätter tänkande individer som tar vettigare beslut? Och i så fall; vad är vitsen?
Ja, det kan man ju spekulera i. Att jämföra olika länder här är alltid svårt. Olika trafiktäthet, olika kultur, olika fordonspark, olika väghållning, olika väder, olika lagar, olika förare. Att dra en faktor, oavsett om det är hastighet, mängden betongvägar eller antal BMW på vägarna, och sedan jämföra mängden trafikolyckor och försöka dra en slutsats är mycket svårt för en expert, och omöjligt för en lekman. Min bild (som bara är underbyggd av min magkänsla och viss erfarenhet) är att tyskarna kör mycket bättre på flera punkter. Man håller sig till höger, släpper om folk som vill köra fortare, släpper fram blåljus. Och kör i allmänhet bättre än svenskar.
Men nej, "säkerhetsåtgärder" ökar så klart bara säkerheten om man kan påvisa att de är nyttiga. Vilket man kan med autobroms, men jag inte sett att man kan med tex mitt hatobjekt hastighetsvarnaren. Men jag kommer ändra mig när jag ser seriös statistik som säger annat. Oavsett vad min magkänsla säger.