[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

Men är det inte så att alla dessa säkerhetssystem ger lite falsk trygghet? ”Kör inte så fort det är halt ute” det är lugnt jag har autobroms, antisladd, fyrhjulsdrift och allt vad det kan vara . Har man sin gamla Volvo utan all utrustning så kör man betydligt lugnare.

Men är det inte så att alla dessa säkerhetssystem ger lite falsk trygghet? ”Kör inte så fort det är halt ute” det är lugnt jag har autobroms, antisladd, fyrhjulsdrift och allt vad det kan vara . Har man sin gamla Volvo utan all utrustning så kör man betydligt lugnare.

Tjena!

Visst är det så..

Grejen är ju att tryggheten inte är falsk. De ger trygghet. Sen kan ju föraren välja att köra på samma sätt, och därmed skapa sig mycket mer marginaler, eller utnyttja systemet till att köra närmare gränsen med mindre marginaler, och då ha "ätit upp" vinsten som Makten är inne på.
Den forskning jag kunnat hitta säger att det normala är att båda händer, dvs mellanmjölk. Man kör med lite mindre marginaler, men har fortfarande ökad säkerhet.

Det som kan vara lurigt är sådana system som inte märks att de används. Första gången jag körde fyrhjulsdrift i snöoväder kunde det gått illa, för jag hade trummat på i min hyrda Jaguar SUV tills jag insåg att jag inte blivit omkörd av någon alls på en bra stund. En dutt på bromsen förklarade varför... Det var svinhalt men jag hade inte märkt något. Skyller på att jag var ung (eller yngre) och dum (eller dummare).

Jag vill att du skall ha det också. För min och mina barns skull.
Du ställde ingen fråga, bara en massa konstiga påståenden
Det vore intressant att veta om du fortfarande skulle vilja det om du jämförde hur jag kör, med hur de flesta med automagiska bilar kör, bland barn och +ANNAT. Det tror jag faktiskt inte.

Jag ställde en retorisk fråga om ditt påstående om att autobroms räddar liv. Det "glömde" du att svara på.

Det vore intressant att veta om du fortfarande skulle vilja det om du jämförde hur jag kör, med hur de flesta med automagiska bilar kör, bland barn och +ANNAT. Det tror jag faktiskt inte.
Nu har jag ju ingen aning om hur du kör, bara hur du säger att du kör. Och alldeles för många överskattar sin förmåga och hur försiktig man är.
Men så här, baserat på fakta från de studier jag hittar
1: helst vill jag möta en erfaren försiktig förare med autobroms
2: om jag måste välja, en förare med autobroms som kör lite för oförsiktigt och tummar lite på marginalen (inte nån sån där 2 dm-idiot, men så kan du knappt köra med en sån bil)
3: en förare som kör försiktigt och hatar alla hjälpmedel för han gör minsann inga misstag och har dessutom stora marginaler
Edit, självklart 4: en idiot utan assistanssystem.
Jag ställde en retorisk fråga om ditt påstående om att autobroms räddar liv. Det "glömde" du att svara på.
Ja den räddar liv. Om du inte klarar av att dra den slutsatsen av allt jag länkade har du lite otur.

Senast ändrad:
Hur kan man inte vilja ha det där? Det spelar ju ingen roll hur bra man själv kör i trafiken. Det är inte en avlyst bana. Det kan alltid vara nån annan som gör något tokigt. Och, sjuka tanke, även den bäste kan göra misstag.
Det sista testet där är en ganska bra pitch för auto brake.
”Kommer boll kommer barn”. Ibland är det bara barn, ingen boll.

Nu har jag ju ingen aning om hur du kör, bara hur du säger att du kör. Och alldeles för många överskattar sin förmåga och hur försiktig man är.
Men så här, baserat på fakta från de studier jag hittar
1: helst vill jag möta en erfaren försiktig förare med autobroms
2: om jag måste välja, en förare med autobroms som kör lite för oförsiktigt och tummar lite på marginalen (inte nån sån där 2 dm-idiot, men så kan du knappt köra med en sån bil)
3: en förare som kör försiktigt och hatar alla hjälpmedel för han gör minsann inga misstag och har dessutom stora marginaler
Edit, självklart 4: en idiot utan assistanssystem.
Om vi bortser från halmgubben i formuleringen av 3, så väljer jag lätt 3 över 2. Finns inte på kartan att autobroms kommer hinna göra ett skit om man kör fort på övergångsställe och ett barn kliver ut mellan mötande bilar. Sånt kan man däremot förutse om man inte har huvudet fullt med sågspån, och därför saktar man in rejält vid såna tillfällen så att risken aldrig ens uppstår.

Vet inte hur jävla många gånger i veckan jag i god tid släpper på gasen före övergångsställe och ser att nåt svart spöke är på väg mot det, medan den bakom irriterat kör upp i röven på min bil. Folk är så jävla vidriga. 🤮

Ja den räddar liv. Om du inte klarar av att dra den slutsatsen av allt jag länkade har du lite otur.
Det verkar snarare vara du som har otur.

------

Edit: Jag betvivlar inte på något vis att exempel #1 medför minst antal olyckor. Det jag betvivlar är att den försiktiga föraren fortsätter att vara försiktig i samma omfattning.

Edit: Jag betvivlar inte på något vis att exempel #1 medför minst antal olyckor. Det jag betvivlar är att den försiktiga föraren fortsätter att vara försiktig i samma omfattning.
Och så långt är vi, återigen, helt överens. Många/några förare kommer att minska på marginalen pga tryggheten i systemen. En del kommer ha mer fokus på telefonen och mindre på vägen osv.
Men all tillgänglig statistik som jag kunnat hitta utan att ha lagt enorm tid på det, pekar på att bilar med autobroms är inblandade i färre olyckor. Trots ev minskat fokus från föraren.

Sen gäller i slutänden fysikens lagar för bilar oavsett om dator eller muskler styr den. Kör man alldeles för fort kan ingen autobroms i världen rädda situationen. Men kan även där minska konsekvenserna.

Edit: några citat som du verkar ha "missat"
"Kontentan är att bilar utrustade med kollisionsvarningssystem och autobroms hade 43 procent färre polisrapporterade olyckor där en bil kört in i baken på en annan, i jämförelse med bilar som saknade utrustningen. Antalet olyckor med personskador var hela 64 procent färre."
64 procent färre olyckor med personskador - måste vara väldigt specifika olyckor om inga liv skall räddas
"Trots bristerna som uppmärksammades i testet är organisationen övertygad om att de räddar liv och undviker skador."

Senast ändrad:
Tjena!

Vi tar klippet med Volvos lastbil igen, som är ett klipp hur det fungerar i verkligheten.

Man ser hur jäkla fort den reagerar och då är det ett väldigt gammalt system på den.
Nyare system reagerar ännu fortare och en personbil har väldigt mycket kortare bromssträcka än en lastbil med trailer, väldigt väldigt mycket kortare.
Så vid en presumtiv olycka vid ett övergångsställe så kanske man inte undviker att träffa barnet som springer ut, men bilen kommer sänka hastigheten rejält och därmed minska risken för dödsolycka.

Jag förstår vad du menar @Makten men jag tror att det är väldigt få som blåser på fullt förbi övergångsställen enbart för att dom har autobroms på bilen. Dom som gör det hade gjort det utan autobroms också.

Och så långt är vi, återigen, helt överens. Många/några förare kommer att minska på marginalen pga tryggheten i systemen. En del kommer ha mer fokus på telefonen och mindre på vägen osv.
Men all tillgänglig statistik som jag kunnat hitta utan att ha lagt enorm tid på det, pekar på att bilar med autobroms är inblandade i färre olyckor. Trots ev minskat fokus från föraren.

Sen gäller i slutänden fysikens lagar för bilar oavsett om dator eller muskler styr den. Kör man alldeles för fort kan ingen autobroms i världen rädda situationen. Men kan även där minska konsekvenserna.

Edit: några citat som du verkar ha "missat"
"Kontentan är att bilar utrustade med kollisionsvarningssystem och autobroms hade 43 procent färre polisrapporterade olyckor där en bil kört in i baken på en annan, i jämförelse med bilar som saknade utrustningen. Antalet olyckor med personskador var hela 64 procent färre."
64 procent färre olyckor med personskador - måste vara väldigt specifika olyckor om inga liv skall räddas
"Trots bristerna som uppmärksammades i testet är organisationen övertygad om att de räddar liv och undviker skador."
Tack, äntligen ett rakt svar. Jag drar dock inte samma slutsats som du, eftersom det tydligen fortfarande handlar om "övertygelse" snarare än statistik som visar att det räddar liv. Gonatt!

Om man ska återgå till trådens rubrik, vilken bil ska jag köpa?

Har nu en 15 år gammal V70.
Otaliga verkstadsbesök, så det är allt annat än en "billig bil", men ändå en helt ok månadskostnad om man slår ut allt.
Det tråkiga är avsaknade av pålitlighet och förtroende, varje gång det närmar sig långresa är det något som går sönder.

Önskemål:
- Typ lika stor, är ok om den inte har fullt lika enormt lastutrymme.
- 4hjulsdrift står högt på önskelistan.
- Moderna funktioner som adaptiv farthållare och beeep-beeep-beep iallafall när man backar.
- Tanklock eller lååång räckvidd, resan kommer ha ett mål och ska inte vara ett äventyr.

Man vill såklart ha så billig bil som möjligt, men tänkter att det blir dyrare inköpspris och mindre service denna gång. Kanske 200-350 tkr eller så.

Ingen av oss bilpendlar till jobbet och vi ligger på max 1500 mil om året, kostanden per mil jobbet bli hög oavsett.

Dacia Bigster!

Obs, jag är inte opartisk. :)

Finns just nu inte med 4x4 men kommer andra halvan nästa år igen.
Hybriden går över 100 mil på en tank, är rymlig som en kyrkosal, har alla sensorer och kameror man vill ha, elbaklucka, skön att köra, tyst för sin storlek tack vare tjockare ruta, tar sig fram bra tack vare hög markfrigång även utan 4*4,
ruskigt bra andrahandsvärde osv.
Snackar vi köp av nybil, inte leasing eller dylikt vet jag inget som ger lika mycket för pengarna på marknanden.
Utnämnd till "nya folkhemskombin" av ViBilägsre nyligen i test mot bland annat Toyota :)

Två saker har påverkat min syn på hjälpmedel. Ålder/mognad och att jag faktiskt nu vet vad jag pratar om.
Det är bara sen 2019 jag hade en bil helt utan andra hjälpmedel än ABS.

ABS är för övrigt också helt jävla onödigt eftersom jag gammal och skicklig nog att köra utan.
Inte får jag för mig att påstå att ABS är farligt.....innerst inne förstår jag att det är bra

Om man ska återgå till trådens rubrik, vilken bil ska jag köpa?

Har nu en 15 år gammal V70.
Otaliga verkstadsbesök, så det är allt annat än en "billig bil", men ändå en helt ok månadskostnad om man slår ut allt.
Det tråkiga är avsaknade av pålitlighet och förtroende, varje gång det närmar sig långresa är det något som går sönder.

Önskemål:
- Typ lika stor, är ok om den inte har fullt lika enormt lastutrymme.
- 4hjulsdrift står högt på önskelistan.
- Moderna funktioner som adaptiv farthållare och beeep-beeep-beep iallafall när man backar.
- Tanklock eller lååång räckvidd, resan kommer ha ett mål och ska inte vara ett äventyr.

Man vill såklart ha så billig bil som möjligt, men tänkter att det blir dyrare inköpspris och mindre service denna gång. Kanske 200-350 tkr eller så.

Ingen av oss bilpendlar till jobbet och vi ligger på max 1500 mil om året, kostanden per mil jobbet bli hög oavsett.
Jag har en Subaru Outback en äldre 2010 men varit helnöjd blåst 10k+ mil utan några större haverier. Rejäl och stabil vagn, riktigt bra vinterkärra, inte den snålaste men har varit en trogen vän.

Kollegan köpte en 2019 för en sådär 270k och där har du lite mer utrustning än vad jag har i min. Tycker dom ser helt okey ut med.

Många är nöjd med sina Japanska bilar

Jag har en Subaru Outback en äldre 2010 men varit helnöjd blåst 10k+ mil utan några större haverier. Rejäl och stabil vagn, riktigt bra vinterkärra, inte den snålaste men har varit en trogen vän.

Kollegan köpte en 2019 för en sådär 270k och där har du lite mer utrustning än vad jag har i min. Tycker dom ser helt okey ut med.

Många är nöjd med sina Japanska bilar
Bensin eller diesel? Varit sugen på outback länge. Sist blev det Mitsubishi istället, men överväger fortfarande Outback om det blir byte i vinter. Men är lite nervös för dieseln, samtidigt som jag nog gärna har manuell faktiskt.

Bensin eller diesel? Varit sugen på outback länge. Sist blev det Mitsubishi istället, men överväger fortfarande Outback om det blir byte i vinter. Men är lite nervös för dieseln, samtidigt som jag nog gärna har manuell faktiskt.
Bensin

Har hört något rykte att vissa årgångar på dieseln ska man passa sig för. Men tror dom sluta väl typ 2016 med diesel eller nåt sånt.

Min första bil med automat och nog är det skönt alltid. Finns så man kan växla manuellt om man vill med paddlar på ratten.

Man ska akta sig för alla årgångar av dieseln om man inte köper till reapris. Synd, för det är en trevlig motor. De finns bara med manuell också.

Dacia Bigster!

Obs, jag är inte opartisk. :)

Finns just nu inte med 4x4 men kommer andra halvan nästa år igen.
Hybriden går över 100 mil på en tank, är rymlig som en kyrkosal, har alla sensorer och kameror man vill ha, elbaklucka, skön att köra, tyst för sin storlek tack vare tjockare ruta, tar sig fram bra tack vare hög markfrigång även utan 4*4,
ruskigt bra andrahandsvärde osv.
Snackar vi köp av nybil, inte leasing eller dylikt vet jag inget som ger lika mycket för pengarna på marknanden.
Utnämnd till "nya folkhemskombin" av ViBilägsre nyligen i test mot bland annat Toyota :)
Med bara 1500 mil per år så kvittar nog "över 100 mil på en tank", sen är det inte fyrhjulsdrift som iofs inte var ett krav...
Vem garanterar andrahandsvärdet på en såpass ny bil?
Men för 360 000:- får man "mycket bil".. Och även valfri färg. Som jag har förstått det ska den faktiskt gå att åka till utan att tänka "90-tal" som övriga sortimentet. Har dock inte provkört just bigster men den verkar vara ett lyft.

Och min viktigaste punkt som typ alltid får bort rumänska bilmärket: https://www.euroncap.com/en/results/dacia/bigster/54881 Endast tre stjärnor på en ny bil... Skandal.

Apropå batteribilar så pratade jag med nån på KVD. Han påstod att deras batteritester har bara visat att egentligen en bilmodell har värdelös räckvidd på begagnad bil (gäller både el och hybrid). Det var såklart "floppen" Mitsubishi Outlander PHEV :)

Hur vet man föresten om en bil är snabb/stark nog?

Vår V70 med 2-liters motor trivs bra på 80-väg med femman i, sen börjar varvtalen gå upp.
120-sträcka på motorväg är sådär.

Man kan såklart kolla hk/kg, men antar att växelådans utformning också spelar roll?

Europas mest sålda bil har ju bara två stjärnor i euro encap, Verkar inte ha så hög prio när nypriset på bilar är som det är.

1765871845800.webp

Tack, äntligen ett rakt svar. Jag drar dock inte samma slutsats som du, eftersom det tydligen fortfarande handlar om "övertygelse" snarare än statistik som visar att det räddar liv. Gonatt!

Hur många liv räddade systemet bara på den enda händelsen? Tillräckligt många för att mitt enda fall av onödig inbromsning var värt det.

Sen hittar jag ett gäng studier till. Jag utmanar dig att hitta en enda seriös studie som säger att de inte sparar liv. Eller vi gör det lättare: hitta en enda studie som säger att det inte är statistiskt säkerställt att autobroms räddar liv.

Din nivå av faktaresistens är direkt skadlig...

Apropå batteribilar så pratade jag med nån på KVD. Han påstod att deras batteritester har bara visat att egentligen en bilmodell har värdelös räckvidd på begagnad bil (gäller både el och hybrid). Det var såklart "floppen" Mitsubishi Outlander PHEV :)
Den undersökningen har varit uppe här tidigare
Flera Kia-modeller hamnade bland de bästa, både bland el och laddhybrid-modellerna.

Outlander PHEV har väl allt annat än en flopp på sin tid. Men den var värdelös på de flesta sätt, anledningen till att den sålde var väl skattesystemet. Vill minnas att den kostade nästan inget som tjänstebil för många.

Outlander PHEV har väl allt annat än en flopp på sin tid. Men den var värdelös på de flesta sätt, anledningen till att den sålde var väl skattesystemet. Vill minnas att den kostade nästan inget som tjänstebil för många.
jag känner bara tre personer som köpte bilen ny via företag. Det hävdas av samtliga att det var sämsta bilen dom har haft, någonsin (fortfarande) :)
Klart den kanske såldes i många ex, men jag tänker på resten :D

HåkanC: Apropå batterier i KIA / Hyundai: I märkesgrupperna på facebook påstås det att det "mäts annorlunda" på iaf vissa KIA-modeller så det ser högre ut än vad det är. Vad vet jag... Det är iaf orimligt att en bil ska ha "100%" efter säg 3 år.

Europas mest sålda bil har ju bara två stjärnor i euro encap, Verkar inte ha så hög prio när nypriset på bilar är som det är.

Visa bilaga 808141

Var och en får väga själv hur mycket Euro NCAP-ratingen betyder och man bör sätta sig in i hur bedömningen funkar och vad betygen baseras på. I ditt exempel så beror betyget primärt på antalet aktiva förarstödssystem utöver AEBS. Den typen av ADAS som det pratas om i den här tråden "som man gärna stänger av så enkelt som möjligt".

Så om konsumenten inte efterfrågar systemen, och det första hen gör är att stänga av dem - är det då vettigt att ändå utrusta bilen med dem för att jaga poäng i NCAP och därmed göra bilen dyrare?
Eller är det vettigare att fler som åker runt i en gammal rishög har möjlighet att köpa en ny bil med högre säkerhet, säkerhetsteknik som gör faktisk nytta som AEBS osv. ?

Hur ska begagnatkunden tänka som bara har råd med en äldre småbil? Är det bättre att de köper en äldre bil som hade fått 0* i dagens NCAP?

Tilläggas bör också att Sandero som säljs idag så klart följer EUs GSR2 direktiv och är utrustad med allsköns säkerhetsteknik som filhållningsassistent, trötthetsvarning, fortkörningsvarning mfl. allt i linje med utvecklingen på marknaden.

Som alltid är verkligheten långt ifrån svart eller vit och var och en får göra sina egna överväganden. :)

Mycket snack om autobroms. Verkar rätt ovärt, det är redan så mycket pling och plong och ryck i ratten och ”adaptiv” farthållare m.m. som det är.
Och så länge inte autoblinkers är obligatoriskt i svenska bilar så spelar ändå ingenting annat nån roll.

Hur vet man föresten om en bil är snabb/stark nog?

Vår V70 med 2-liters motor trivs bra på 80-väg med femman i, sen börjar varvtalen gå upp.
120-sträcka på motorväg är sådär.

Man kan såklart kolla hk/kg, men antar att växelådans utformning också spelar roll?

Det är utväxlingen i växellådan i kombination med storlek på däck som spelar roll för varvtalet. Det får man nog in och kika på en rätt nördig bilsida för att hitta.

Var och en får väga själv hur mycket Euro NCAP-ratingen betyder och man bör sätta sig in i hur bedömningen funkar och vad betygen baseras på. I ditt exempel så beror betyget primärt på antalet aktiva förarstödssystem utöver AEBS. Den typen av ADAS som det pratas om i den här tråden "som man gärna stänger av så enkelt som möjligt".

Så om konsumenten inte efterfrågar systemen, och det första hen gör är att stänga av dem - är det då vettigt att ändå utrusta bilen med dem för att jaga poäng i NCAP och därmed göra bilen dyrare?
Eller är det vettigare att fler som åker runt i en gammal rishög har möjlighet att köpa en ny bil med högre säkerhet, säkerhetsteknik som gör faktisk nytta som AEBS osv. ?

Hur ska begagnatkunden tänka som bara har råd med en äldre småbil? Är det bättre att de köper en äldre bil som hade fått 0* i dagens NCAP?

Tilläggas bör också att Sandero som säljs idag så klart följer EUs GSR2 direktiv och är utrustad med allsköns säkerhetsteknik som filhållningsassistent, trötthetsvarning, fortkörningsvarning mfl. allt i linje med utvecklingen på marknaden.

Som alltid är verkligheten långt ifrån svart eller vit och var och en får göra sina egna överväganden. :)
Mitt inlägg var inte kritik mot Dacia Sandero utan ett konstaterande över prioriteter.. Tycker det är orimligt att åka runt i dyra och onödigt komplicerade bilar.
Tyvärr optimerar nästan alla biltillverkare sina bilar efter testerna. Det är först när testerna ändras som man kan se vilka som verkligen försöker förbättra säkerheten. Som när man införde small overlap frontalkrock och volvo var överlägsna tack vare volvo och folksams statistik som visar att det är den vanligaste frontalkrocken och redan konstruerat för det.

Senast ändrad:
Hur många liv räddade systemet bara på den enda händelsen? Tillräckligt många för att mitt enda fall av onödig inbromsning var värt det.

Sen hittar jag ett gäng studier till. Jag utmanar dig att hitta en enda seriös studie som säger att de inte sparar liv. Eller vi gör det lättare: hitta en enda studie som säger att det inte är statistiskt säkerställt att autobroms räddar liv.

Din nivå av faktaresistens är direkt skadlig...
Det handlar om att du slänger ur dig påståenden som du inte backar upp. Jag säger inte att du har fel, men det är näppeligen jag som ska motbevisa dig. Du vet den gamla klassikern; "ingen kan bevisa att gud inte finns, alltså finns gud".

Men, jag tror också du missar hela min poäng. Ponera att du har rätt och autobroms räddar massa liv om man tittar på specifika situationer. Finns det några tillfällen då autobroms istället skördat fler liv än om den inte funnits? Olyckorna kan ju tydligen öka i alla fall.

Och, vad innebär autobroms och annan automatik på lång sikt? Vi kan jämföra med de olika "bilkulturerna" i Sverige respektive Tyskland. I båda länder dör ungefär lika många per kapita i trafiken varje år, trots att Tyskland har 100 som bashastighet på landsvägar medan Sverige har 70, och det råder fri fart på många motorvägar i Tyskland medan de flesta har 110 i Sverige. Med andra ord; innebär "säkerhetsåtgärder" alltid ökad säkerhet? Eller är det kanske så att de ersätter tänkande individer som tar vettigare beslut? Och i så fall; vad är vitsen?

Var och en får väga själv hur mycket Euro NCAP-ratingen betyder och man bör sätta sig in i hur bedömningen funkar och vad betygen baseras på. I ditt exempel så beror betyget primärt på antalet aktiva förarstödssystem utöver AEBS.
Nja, en snabb koll hos Euro NCAP visar att den fick också riktigt dåligt betyg för hur den skyddar föraren vid frontalkrock.
1765875719530.webp

Är också lite misstänksam mot den stora mängden av automatiska förarstödssystem i nyare bilar. Det enda man egentligen vill ha är väl farthållare. Och det gör bilarna dyrare, med funktioner som man ändå stänger av om det går. Det kanske kan rädda liv någon gång, men själv vill jag helst vara utan, med en lite enklare och billigare bil.

Det handlar om att du slänger ur dig påståenden som du inte backar upp. Jag säger inte att du har fel, men det är näppeligen jag som ska motbevisa dig. Du vet den gamla klassikern; "ingen kan bevisa att gud inte finns, alltså finns gud".
Nej, vad är väl ett tiotal forskarrapporter? Bättre att backa upp med magkänsla, för det hade du väl trott på.
Men, jag tror också du missar hela min poäng. Ponera att du har rätt och autobroms räddar massa liv om man tittar på specifika situationer. Finns det några tillfällen då autobroms istället skördat fler liv än om den inte funnits? Olyckorna kan ju tydligen öka i alla fall.
Troligen ja. På samma sätt som man kan hitta exempel där säkerhetsbältet skördat liv. Och att airbagar dödat folk som hade klarat sig utan airbag. Det intressanta är inte att man kan hitta specifika situationer där det ena eller andra är bättre, det intressanta är totaleffekten ur ett statistiskt perspektiv. Och då kommer alla rapporter in, där man i de flesta fall tittat på verkligt utfall, som tydligen inte säger något.
Att argumentera med "jag kände minsann Olle som dog av att hans autobroms hoppade upp och bet honom i ögat" är ett vanligt feltänk om man inte förstår helheten. Här kan jag säga något om antivaxxare men det gör jag inte.
Och, vad innebär autobroms och annan automatik på lång sikt? Vi kan jämföra med de olika "bilkulturerna" i Sverige respektive Tyskland. I båda länder dör ungefär lika många per kapita i trafiken varje år, trots att Tyskland har 100 som bashastighet på landsvägar medan Sverige har 70, och det råder fri fart på många motorvägar i Tyskland medan de flesta har 110 i Sverige. Med andra ord; innebär "säkerhetsåtgärder" alltid ökad säkerhet? Eller är det kanske så att de ersätter tänkande individer som tar vettigare beslut? Och i så fall; vad är vitsen?
Ja, det kan man ju spekulera i. Att jämföra olika länder här är alltid svårt. Olika trafiktäthet, olika kultur, olika fordonspark, olika väghållning, olika väder, olika lagar, olika förare. Att dra en faktor, oavsett om det är hastighet, mängden betongvägar eller antal BMW på vägarna, och sedan jämföra mängden trafikolyckor och försöka dra en slutsats är mycket svårt för en expert, och omöjligt för en lekman. Min bild (som bara är underbyggd av min magkänsla och viss erfarenhet) är att tyskarna kör mycket bättre på flera punkter. Man håller sig till höger, släpper om folk som vill köra fortare, släpper fram blåljus. Och kör i allmänhet bättre än svenskar.
Men nej, "säkerhetsåtgärder" ökar så klart bara säkerheten om man kan påvisa att de är nyttiga. Vilket man kan med autobroms, men jag inte sett att man kan med tex mitt hatobjekt hastighetsvarnaren. Men jag kommer ändra mig när jag ser seriös statistik som säger annat. Oavsett vad min magkänsla säger.

Tillbaka
Topp