Apple airtags som stöldskydd?

Tile PRO verkar sämre https://uk.pcmag.com/mobile-phone-accessories/154864/tile-pro-2024
Tracking items from afar with the Tile Pro is inconsistent, though, due to its limited Bluetooth range, lack of ultra-wideband, and smaller Tile tracking network. The Editors' Choice-winning Apple AirTag and Samsung Galaxy SmartTag 2 remain the best options for iPhone and Galaxy users, respectively.

Jag uppdaterade mitt inlägg nyligen. Jag tror att Tile bara blir detekterad av Android mobiler som har Tile appen Aktiv. (Desssutom har bolaget såld location data och haft data breaches ...)

Chipolo ONE Point verkar vara vad man vill har.

Jag uppdaterade mitt inlägg nyligen. Jag tror att Tile bara blir detekterad av Android mobiler som har Tile appen Aktiv. (Desssutom har bolaget såld location data och haft data breaches ...)

Chipolo ONE Point verkar vara vad man vill har.
Eller Motorola Moto Tag, funkar också med Googles nätverk.

Numera får man väl en notifiering även på android om en okänd airtag följer med en. Är tanken att tjuven ska få upp den notifieringen och lämna cykeln med uppsågat lås på gatan?

Numera får man väl en notifiering även på android om en okänd airtag följer med en. Är tanken att tjuven ska få upp den notifieringen och lämna cykeln med uppsågat lås på gatan?
Apple är väl jättetydliga med att airtags inte är för stöldskydd/spårning utan för att hitta saker man tappat bort.

Så det är nog tanken

Jag tycker framförallt en AirTag eller produkt med inbyggd hitta-uppkoppling kan ge viss sinnesfrid, typ ”Ok den står kvar, skönt”.

Nej tanken är att den kontrollerade frun skall veta om att hennes man håller koll på henne och möjligen kunna göra något åt det.

Gav min Galaxy Smarttag2 till en jobbarkompis som bor på södra sidan av Stockholm cirka 20km fågelvägen från min plats. Han körde bil hem, gick direkt in i lgh och har endast iPhone och inga Samsungprylar. 1h senare uppdaterar jag sök på mobilen och Smarttag2 hittas 4 portuppgångar ifrån cirka 25 meter.

Nu kan inte jag åka dit och försöka leta med BT t.ex men ändå imponerande resultat. Imorgon skulle han röra sig på stan och fika mm. Får se vad som händer då.

Jag har precis hittat en ryggsäck på tåget hem, finns en airtag i väskan. Kan man få tag på ägaren till denna?
Har du en telefon med nfc så håller du den mot vita sidan av airtaggen.

Har ägaren markerat airtaggen
Som borttappad så ska du få kontaktinfo, ifall jag förstått det rätt

Den är Samsung specifik. Du vill har en Android tag. Tile Pro och Mate verkar vara bra. De funkar för både Apple och Android.

EDIT: mycket otydligt allt det här. Kanske använder Tile bara netvärket av Tile användare. Chipolo använder alla Android devices.

Tile kräver att en Tileanvändare går förbi. Jag har haft såna i jättemånga år men just den funktionaliteten är ju rätt usel. Har det för att kunna pipa på telefon och nycklar hemma och för att få en position på var jag annars lämnat dem, men idag hade jag tittat på något annat. Plånbokskortet från Tile är dessutom engångs, det är rätt uselt.

Måste ju hända med Airtags precis hela tiden i kollektivtrafiken, jag undrar hur det är i praktiken?

En bekant är med i hemvärnet. I början, på marscher så började allas telefoner tjuta som fan för alla var "förföljda".
Det är spännande ifall det blev så. När dom var nya så behövde dom "följa med dig" mellan 8-24h innan larmet triggades, idag har dom minskat tiden som krävs innan den varnar. Men det är enbart ifall airtag-ägaren inte rör sig tillsammans med airtagen som airtagen skickar ett varningsnotis till andra telefoner.

IMG_7976.webp

Jag pendlar kollektivt nästan 1,5h/dag och har fått upp en enda varningsnotis för en airtag sen dom lanserades, det var då jag lånade ett par nycklar med en airtag på

Jag pendlar kollektivt nästan 1,5h/dag och har fått upp en enda varningsnotis för en airtag sen dom lanserades, det var då jag lånade ett par nycklar med en airtag på

Då lär den ju ha varnat alla runtomkring också. Och om man har en typ i ungarnas väskor utan att den är knuten till deras egen telefon. Men det här verkar ju inte vara ett problem i praktiken eller får man varningar då och då? (Jag har en gammal Samsungtelefon..)

Då lär den ju ha varnat alla runtomkring också. Och om man har en typ i ungarnas väskor utan att den är knuten till deras egen telefon. Men det här verkar ju inte vara ett problem i praktiken eller får man varningar då och då? (Jag har en gammal Samsungtelefon..)

Tjena!

Sitter man tillräckligt länge nära en som inte har kontakt med ägarens telefon så varnar den, och så varnar den alla som är tillräckligt nära.
Varför man ska ha en i ungarnas väska utan att den är kopplad till telefonen förstår jag iofs inte. Vill man hålla koll på dom så ser man ju var telefonen är. Om man vill hålla koll på dom även om telefonen stängs av så går det att se Airtagen iallafall om kontona är kopplade.

Tjena!

Sitter man tillräckligt länge nära en som inte har kontakt med ägarens telefon så varnar den, och så varnar den alla som är tillräckligt nära.
Varför man ska ha en i ungarnas väska utan att den är kopplad till telefonen förstår jag iofs inte. Vill man hålla koll på dom så ser man ju var telefonen är. Om man vill hålla koll på dom även om telefonen stängs av så går det att se Airtagen iallafall om kontona är kopplade.
Att dela AirTags är en funktion som tillkom alldeles för sent. Bra för ungar som har en tendens att slava/glömma t ex sin datorväska.

Tjena!

I vårt fall har barnet som är aktuellt att spåra ingen egen telefon, men det vore smidigt att kunna se om skolbussen har åkt och är på gång på ett enkelt sätt utan abonnemang och batterier som kan glömma laddas. Ett edge case kanske. Det går ju att ha en riktig gps-tracker i väskan men den kommer kosta pengar varje månad och behöva laddas regelbundet.

Var väl typ en 40 minuter efter jag farit från ägaren av nycklarna, så ingen annan på tunnelbanan lär fått den? Men svårt att veta.

I vårt fall har barnet som är aktuellt att spåra ingen egen telefon, men det vore smidigt att kunna se om skolbussen har åkt och är på gång på ett enkelt sätt utan abonnemang och batterier som kan glömma laddas. Ett edge case kanske. Det går ju att ha en riktig gps-tracker i väskan men den kommer kosta pengar varje månad och behöva laddas regelbundet.
Låter som svår grej att få en airtag att funka med. Tror den skulle larma då

Eh, börjar Airtags skrika om batteribyte efter en viss tid, och inte när batteriet verkligen börjar bli svagt? Alla mina började larma inom tre dygn, vilket jag gissar är tiden det tog att dra igång alla... Verkar också otroligt om batteriet skulle vara slut på riktigt efter nästan exakt samma tid?

Eh, börjar Airtags skrika om batteribyte efter en viss tid, och inte när batteriet verkligen börjar bli svagt? Alla mina började larma inom tre dygn, vilket jag gissar är tiden det tog att dra igång alla... Verkar också otroligt om batteriet skulle vara slut på riktigt efter nästan exakt samma tid?
Mät spänningen?

Känns väl inte helt otippat att dom förbrukar lika mycket när dom väl är aktiverade

Mina knog scout använder nästan inget batteri när cyklarna är orörliga hemma. På pendlaren så är det verkligen skillnad, där får jag nog ladda någon gång i månaden.

En fråga bara, vad gör ni om cykeln blir stulen? Man får ju inte bara ta tillbaka den själv ändå. Och polisen lägger ned förundersökningen oavsett vilka bevis man har ändå. Om den står låst på ny plats tar ni då fram vinkelslipen? Konfronterar nya ”ägaren”?

Edit: Kanske varit uppe i tråden innan iofs men 7 sidor…

En fråga bara, vad gör ni om cykeln blir stulen? Man får ju inte bara ta tillbaka den själv ändå. Och polisen lägger ned förundersökningen oavsett vilka bevis man har ändå. Om den står låst på ny plats tar ni då fram vinkelslipen? Konfronterar nya ”ägaren”?

Jag använder mest funktionen ”kolla så inte jag har haft inbrott och cykeln är snodd” när jag är bortrest. Hoppas slippa gå längre än så.

En vän fick cykeln stulen. Spårade den mha Airtag till BRF. Träffade nån som bodde där, förklarade vad som skett och kunde hämta cykeln.

Nu slår jag ner några stolpar och förbereder mig för stormen av internetjurister som ska förklara att så får man inte göra.

Edit: att polisen lägger ner så raskt tror jag inte alls är givet, men om den inställningen har funkat bra så kör på 👍

En vän fick cykeln stulen. Spårade den mha Airtag till BRF. Träffade nån som bodde där, förklarade vad som skett och kunde hämta cykeln.

Nu slår jag ner några stolpar och förbereder mig för stormen av internetjurister som ska förklara att så får man inte göra.

Edit: att polisen lägger ner så raskt tror jag inte alls är givet, men om den inställningen har funkat bra så kör på 👍
Så det ska funka! Tyvärr olagligt som sagt, men jag tycker det är rätt.

Tyvärr inte en inställning utan en observation.

Kanske inte några AirTags inblandade, men två exempel på rådigt ingripande. #U-lock-justice!

Jag blev biten av den här tråden och skaffade mig ett par Samsung Smarttag2 för att experimentera med hur bra de fungerar i verkligheten.

Har dock inte några Samsungs telefoner i ägo. Taggarna tänkes endast fungera inom Samsungs eget slutna IoT-ekosystem…

Men det finns en smart utvecklare som har brutit dem ur ut den inhängda trädgården. Med https://github.com/KieronQuinn/uTag kan man ha Samsungs kontrollapp köra på alla Androidtelefoner oavsett varumärken.

Det tog mig ett fåtal försök att ansluta taggarna till telefonen (inte uTags fel egentligen, problemet är faktiskt dokumenterat; man måste bara starta om och om och om tills allt har kopplats ihop; suck).
Vi får väl se hur bra det skulle gå framöver.

Jag blev biten av den här tråden och skaffade mig ett par Samsung Smarttag2 för att experimentera med hur bra de fungerar i verkligheten.

Har dock inte några Samsungs telefoner i ägo. Taggarna tänkes endast fungera inom Samsungs eget slutna IoT-ekosystem…

Men det finns en smart utvecklare som har brutit dem ur ut den inhängda trädgården. Med https://github.com/KieronQuinn/uTag kan man ha Samsungs kontrollapp köra på alla Androidtelefoner oavsett varumärken.

Det tog mig ett fåtal försök att ansluta taggarna till telefonen (inte uTags fel egentligen, problemet är faktiskt dokumenterat; man måste bara starta om och om och om tills allt har kopplats ihop; suck).
Vi får väl se hur bra det skulle gå framöver.
Min Samsung Smartag fungerar bra. Första testet gjordes så att jag lånade ut den en helg till en kollega med iPhone, resultatet blev 1 port ifrån, något som jag inte med säkerhet skulle hittas med uwb påslagen om man inte kommer in i trappuppgångarna.

Dag 2 däremot så kunde jag se överallt den befann sig, tätbefolkade platser som köpcentrum mm. Här fick jag vid slutet av dagen även rätt portuppgång på kvällen.

Nu återstår frågan om placering på cykeln, är den väldigt uppenbar så minskar ju tiden innan förövaren hittar den, vilket jag anser vara den största nackdelen.

Nu återstår frågan om placering på cykeln, är den väldigt uppenbar så minskar ju tiden innan förövaren hittar den, vilket jag anser vara den största nackdelen.
Jag ska inledningsvis försöka fästa den inne i styrröret eller inne i sadelröret.
Blir elektromagnetisk avskärmning för stark där, tänker jag tejpa blippen under sadeln; det finns gott om plats mellan skenorna, radiovågor skyms inte, och det syns knappt om man inte avsiktligt letar där. Under flaskhållaren är också perfekt kandidat.

Har tjuven någon radiovågsdetektor på sig (t. ex. en mobiltelefon med bluetoothskannare) skulle placeringen inte spela stor roll då blippen ska upptäcks direkt. Men detta kan också ge önskad avskräckningseffekt.

Hamnade här av en slump via annan aktuell tråd, och drar iväg en liten fråga.

Jag har en grymt välplacerad airtag på en av mina cyklar, men problemet är att den "skramlar" när man tar ut cykeln på morgonen. Alltså den ger ifrån sig ett ljud, vilket verkar vara pga att man flyttar på cykeln utan att den kopplat upp till telefonen. Airtagen på mina nycklar gör aldrig så. Hur får man den att sluta med det? Jag vill ju gärna att en tjuv INTE ska upptäcka att cykeln har en arirtag på sig...

Hamnade här av en slump via annan aktuell tråd, och drar iväg en liten fråga.

Jag har en grymt välplacerad airtag på en av mina cyklar, men problemet är att den "skramlar" när man tar ut cykeln på morgonen. Alltså den ger ifrån sig ett ljud, vilket verkar vara pga att man flyttar på cykeln utan att den kopplat upp till telefonen. Airtagen på mina nycklar gör aldrig så. Hur får man den att sluta med det? Jag vill ju gärna att en tjuv INTE ska upptäcka att cykeln har en arirtag på sig...

Tillbaka
Topp