erolwi
Aktiv medlem
En cykel att härska över dem alla? N-1?
Det finns ju snart tre Sfarrapas i Sverige. Väldigt populär modell numeraJeromimo sfarrapa 2? Ser ju klart spännande ut!
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Det finns ju snart tre Sfarrapas i Sverige. Väldigt populär modell numeraJeromimo sfarrapa 2? Ser ju klart spännande ut!
Hittade den oerhört omfångsrika tråden nu!Det finns ju snart tre Sfarrapas i Sverige. Väldigt populär modell numera![]()
Japp. Men jag trivs bra med den, mycket trevlig att åka runt på.Hittade den oerhört omfångsrika tråden nu!
Står din uppfattning om den kvar? Inte den rappaste med stabil?
Är ju lite de egenskaperna jag siktar på här, så det är inget negativt!Japp. Men jag trivs bra med den, mycket trevlig att åka runt på.
Trodde initialt att det skulle krävas att man gjorde det baklänges, men insåg sen att det inte är någon skillnad.Säg Sfarrapas tre gånger framför spegeln så frammanar man en talpedagog
Jeromimo sfarrapa 2? Ser ju klart spännande ut!
Det börjar se ut som att det finns en stor risk för det...En sådan med flatbar hade varit mysig!
Den finns och heter Nordest 3003En sådan med flatbar hade varit mysig!
Känner igen känslan...Jag har haft seriösa planer på den där Genesisen jag pratat om tidigare men nu istället öppnat ett annat hål att stoppa pengarna i. Men ändå. Den där Nordesten ser spännande ut! Hur lyder reach, kedjestag och däckutrymme i en för dig lämplig storlek? Orkar tydligen inte kolla själv...![]()
I svenska mästerskapen i velande har nu nordest super albarda börjat segla upp som ett alternativ. Lite spännande geo som hamnar mellan mtb och gravel med rätt lång reach vilket borde passa bra med flatbar. Vad tror församlingen?
Siffror jag kan leva med tror jag! Utifrån mina högst personliga preferenser och min egen agenda som jag tar mig friheten att driva i din tråd så låter det som en lagom lång, lagom lekfull hoj där man kan köra däck som ändå tål lite lekstuga.Känner igen känslan...
Reach 456
Kedjestag 420 och däckutrymme 50.
Är inte helt såld på konceptet böjt sadelrör men det är å andra sidan kanske den uppoffring man får göra....
Jag låtsas som ingenting här. Tänker att det säkert är satt med lite marginal och att det egentligen går in fetare...
Så ska det låta!Siffror jag kan leva med tror jag! Utifrån mina högst personliga preferenser och min egen agenda som jag tar mig friheten att driva i din tråd så låter det som en lagom lång, lagom lekfull hoj där man kan köra däck som ändå tål lite lekstuga.
Istället för böjt sadelrör hade man väl förmodligen fått rakare sadelrör eller mindre däckutrymme.. Jag tycker det ser ganska bra ut!
Den har jag sneglat mot också! Du får återkomma med rapport.Mitt svar på den här frågan blev en Surly Bridge Club. Får se när den dyker upp efter jul om det var rätt svar eller inte. Det kanske finns lite alt bars och 700 hjulset i framtiden också..
Nått sånt försökte jag bygga, men med 650b och ram med fulare/ej rejsig geo (pga. pris). För pendling, vardags- och fulväderscykling. Blev nöjd i slutändan.
Jodå, den har varit uppe för övervägande. Invändningarna har väl varit dels alu men också att jag har "lite" svårt med hans poserande. Att köra korg, men ryggsäcken på ryggen och lampa i korgen på det där sättet är troligen straffbart i större delen av västvärlden.
Tycker din blev riktigt bra! Har övervägt den ramen också!Nått sånt försökte jag bygga, men med 650b och ram med fulare/ej rejsig geo (pga. pris). För pendling, vardags- och fulväderscykling. Blev nöjd i slutändan.
sour.bike
Oj, den där ser ju riktigt bra ut! Ja, tanken är ju helt klart att bygga själv. Bra tips!Med risk för att missförstått då jag inte läst hela tråden, men är det något sådanthär du söker?
Visa bilaga 808292
Fast det kräver ju att du bygger och grejar och hittar ett lämpligt objet (Kona Sutra Ltd 2019 på bilden).
![]()
Kona Dream Builds: Paul’s Limited Sutra Ltd
There are so many niche’s in cycling now that it’s pretty hard to keep up, well it’s hard to keep up if you care. Paul doesn’t care, he just wanted to build the most bad ass…konacog.konaworld.com
Hudski tickar inte alls min box rent visuellt även om jag köper att den annars skulle vara bra. Sour har jag tidigare avfärdat pga samma anledning, men den där såg inte alls dum ut!Tack! Har varit på väg att skriva det några gånger :)
Om det hade varit jag - Hudski Dualist! Verkar hur kul som helst.
![]()
Hudski Dualist Review: Joy Machine
Find Miles' Hudski Dualist review here after riding plenty of familiar terrain and scouting a new bikepacking route on Vancouver Island...bikepacking.com
Frågan är hur lätt det är att få tag på en så i Europa till en rimlig peng.
Sen håller man sig till lite mer "traditionell" stil så hade Sour Purple Haze legat bra till som mångsidig hoj:
Inte lika svindyr som Fairlight och med mer däckutrymme.Purple Haze – Sour Bicycles
sour.bike
Alltså tanken är ju att cykelpendla de två milen till jobbet någon dag i veckan, har gjort det fram till duschen på jobbet blev vattenskadad...I överlag känns det som "Cykelpendlar då och och då till jobbet"
har fått ta mycket utrymme i kravspecen
Då är jag helt med på resonemanget. Tolkade det som att det var nån gång i månaden på sin höjdAlltså tanken är ju att cykelpendla de två milen till jobbet någon dag i veckan, har gjort det fram till duschen på jobbet blev vattenskadad...
Hudski tickar inte alls min box rent visuellt även om jag köper att den annars skulle vara bra. Sour har jag tidigare avfärdat pga samma anledning, men den där såg inte alls dum ut!
tumbleweed.cc
Det är nog styrröret som ställer till det för mig. Tunbleweeden är mer harmonisk i proportionerna helt klart!Den är oändligt mycket bättre i beige eller aubergine färgen
![]()
Hudski Mountain Dualist - All Terrain Bike
Hudski’s Dualist Mountain delivers confident handling, wide tire clearance, and rugged durability. A modern rigid mountain bike built for real-world terrain. Perfect for singletrack, fire roads, and everyday riding.hudskibikes.com
Men jag håller med om att proportionerna kräver viss tillvänjning, det är storvuxen bmx på det hela, påminner lite om Stooge.
Tumbleweed har rätt fina också med Stargazer för bock eller Sunliner för flat bar
![]()
Sunliner
Current Sunliner is equipped with UDH. The Sunliner is our newest model, it's a fully rigid mountain touring bike built with the same ultra high end steel tubeset and construction as our award winning Stargazer, but with the geometry from the Prospector that has been optimized for flat/swept...tumbleweed.cc
Det är skönt med någon som förstår mig!Tumbleweeden är nästan bra. Brantare sadelrör, flackare gaffel, MYCKET kortare kedjestag så är man hemma. Det är liksom en touringhoj som ser pepp ut, typ. Jag tycker det saknas ambition att cyklarna av det där slaget både ska vara kapabla till att bära en massa packning samtidigt som de är roliga och lite poppiga. Poppig och pigg vill man ha!
Jag resonerar likadant. För att kunna spänna på lite packning och sticka iväg någon gång då och då (vi vet alla att det inte blir så ofta man tänker sig) så behöver man inte gå full touring.Tumbleweeden är nästan bra. Brantare sadelrör, flackare gaffel, MYCKET kortare kedjestag så är man hemma. Det är liksom en touringhoj som ser pepp ut, typ. Jag tycker det saknas ambition att cyklarna av det där slaget både ska vara kapabla till att bära en massa packning samtidigt som de är roliga och lite poppiga. Poppig och pigg vill man ha!
Stort medhåll!Stooge kommer jag aldrig förstå mig på.
Inte heller singulars envishet med 29x3" på belostnad av annat
Jag kör 650x2.2" för att det är vad jag hade i gömmorna. Funkar fint, men finns ändå tankar på att bygga 700c hjul i vinter
Jag resonerar likadant. För att kunna spänna på lite packning och sticka iväg någon gång då och då (vi vet alla att det inte blir så ofta man tänker sig) så behöver man inte gå full touring.
Vill ju ha något som är lekfullt, poppigt, roligt. Men med lite fästen för att slänga på grejer och få ett resultat man kan leva med.
420 chainstays (eller 410 med 27.5”)
2.5” clearance
68° HA
38T framdrev
Inte så mkt bb drop. Håll den poppig och kul
sadelrör behöver inte vara så brant. Får gärna vara Gravel-vinklar kring 71-73° så man hamnar bra position för att trampa på platten. Backarna får man bara grisa sig genom
Samma med gaffelvinkel. Behöver väl inte vara så flackt på en helstel
Ett par mil norrut låter lagom, då är det närmre för mig (och längre för willie) när du tar ditt förnuft till fånga och gör dig av med surlynjag flyttar norrut efter nyår, bara ett par mil. Men blir med stort förråd och massa mer utrymme.
Så blir ett flyttlass med alldeles för mycket cykelgrejer som ska rensas ut och ändras till saker jag faktiskt använder istället. Så det kommer bli n-1 här också![]()
Man måste alltid börja med att lura sig själv för att kunna få med andra på tåget. "Det är klart du kommer sälja av massa cyklar grabben"Att ”Stort förråd och massa mer utrymme” skulle betyda N-1 har jag väldigt svårt att tro på!
@L.and jag tror på Nordesten. 50mm däck räcker gott. Men då blir man utan skärmar. Funkar det?
Rodeo Labs Flaanimal hade nog varit ett bra alternativ det med om den gick att få tag på i EU.
Det där är det mest logiska resonemanget som jag ändå vägrar acceptera!Finns flera bra alternativ. Jag tror på 650b och feta däck, 2,1”. Då kommer du sannolikt få in skärmar utan att också behöva byta däck på flera av ramarna som länkats till nyligen. Cykeln kommer kanske upplevas lite mer rapp då du även spar en hel del vikt i fälg och däck.
Kan du inte duscha hemma innan avfärd och kanske försöka ta det lite lugnare? Eller strunta i att duscha innan som protest mot avsaknad av dusch på jobbet...Alltså tanken är ju att cykelpendla de två milen till jobbet någon dag i veckan, har gjort det fram till duschen på jobbet blev vattenskadad...
Tanken har slagit mig. Men två mil är för långt för att jag med värdighet ska kunna spendera en dag på kontoret utan att duscha däremellan...Kan du inte duscha hemma innan avfärd och kanske försöka ta det lite lugnare? Eller strunta i att duscha innan som protest mot avsaknad av dusch på jobbet...