En cykel att härska över dem alla? N-1?

En sådan med flatbar hade varit mysig!
Den finns och heter Nordest 3003

Bilagor

• IMG_5126.webp
    IMG_5126.webp
    110.6 KB · Besök: 49
I svenska mästerskapen i velande har nu nordest super albarda börjat segla upp som ett alternativ. Lite spännande geo som hamnar mellan mtb och gravel med rätt lång reach vilket borde passa bra med flatbar. Vad tror församlingen?
DSC_0282.webp

Kommer den kännas vansinneströg?
Jämfört med karatemonkey

Bilagor

• Screenshot_20251216-182840.webp
    Screenshot_20251216-182840.webp
    125.9 KB · Besök: 49
Jag har haft seriösa planer på den där Genesisen jag pratat om tidigare men nu istället öppnat ett annat hål att stoppa pengarna i. Men ändå. Den där Nordesten ser spännande ut! Hur lyder reach, kedjestag och däckutrymme i en för dig lämplig storlek? Orkar tydligen inte kolla själv...🤪

Jag har haft seriösa planer på den där Genesisen jag pratat om tidigare men nu istället öppnat ett annat hål att stoppa pengarna i. Men ändå. Den där Nordesten ser spännande ut! Hur lyder reach, kedjestag och däckutrymme i en för dig lämplig storlek? Orkar tydligen inte kolla själv...🤪
Känner igen känslan...
Reach 456
Kedjestag 420 och däckutrymme 50.

Är inte helt såld på konceptet böjt sadelrör men det är å andra sidan kanske den uppoffring man får göra....

I svenska mästerskapen i velande har nu nordest super albarda börjat segla upp som ett alternativ. Lite spännande geo som hamnar mellan mtb och gravel med rätt lång reach vilket borde passa bra med flatbar. Vad tror församlingen?

En Nordest är alltid bra! Dessutom är Super Albarda riktigt snygg i gul. Jag förstår inte hur grön är tänkt att funka med bockstyre, den ser perfekt ut till flatbar.

Känner igen känslan...
Reach 456
Kedjestag 420 och däckutrymme 50.

Är inte helt såld på konceptet böjt sadelrör men det är å andra sidan kanske den uppoffring man får göra....
Siffror jag kan leva med tror jag! Utifrån mina högst personliga preferenser och min egen agenda som jag tar mig friheten att driva i din tråd så låter det som en lagom lång, lagom lekfull hoj där man kan köra däck som ändå tål lite lekstuga.

Istället för böjt sadelrör hade man väl förmodligen fått rakare sadelrör eller mindre däckutrymme.. Jag tycker det ser ganska bra ut!

Siffror jag kan leva med tror jag! Utifrån mina högst personliga preferenser och min egen agenda som jag tar mig friheten att driva i din tråd så låter det som en lagom lång, lagom lekfull hoj där man kan köra däck som ändå tål lite lekstuga.

Istället för böjt sadelrör hade man väl förmodligen fått rakare sadelrör eller mindre däckutrymme.. Jag tycker det ser ganska bra ut!
Så ska det låta!

Mitt svar på den här frågan blev en Surly Bridge Club. Får se när den dyker upp efter jul om det var rätt svar eller inte. Det kanske finns lite alt bars och 700 hjulset i framtiden också..

är det inte typ det här du vill ha?

Visa bilaga 808283
Jodå, den har varit uppe för övervägande. Invändningarna har väl varit dels alu men också att jag har "lite" svårt med hans poserande. Att köra korg, men ryggsäcken på ryggen och lampa i korgen på det där sättet är troligen straffbart i större delen av västvärlden.

Med risk för att missförstått då jag inte läst hela tråden, men är det något sådanthär du söker?

1765979196539.webp

Fast det kräver ju att du bygger och grejar och hittar ett lämpligt objet (Kona Sutra Ltd 2019 på bilden).

Bilagor

• 1765979235900.webp
    1765979235900.webp
    85.9 KB · Besök: 20
känns inte 50mm däck lite väl smalt?

Visa bilaga 808270

Tack! Har varit på väg att skriva det några gånger :)

Om det hade varit jag - Hudski Dualist! Verkar hur kul som helst.

Frågan är hur lätt det är att få tag på en så i Europa till en rimlig peng.

Sen håller man sig till lite mer "traditionell" stil så hade Sour Purple Haze legat bra till som mångsidig hoj:
Inte lika svindyr som Fairlight och med mer däckutrymme.

Med risk för att missförstått då jag inte läst hela tråden, men är det något sådanthär du söker?

Visa bilaga 808292

Fast det kräver ju att du bygger och grejar och hittar ett lämpligt objet (Kona Sutra Ltd 2019 på bilden).
Oj, den där ser ju riktigt bra ut! Ja, tanken är ju helt klart att bygga själv. Bra tips!

Tack! Har varit på väg att skriva det några gånger :)

Om det hade varit jag - Hudski Dualist! Verkar hur kul som helst.

Frågan är hur lätt det är att få tag på en så i Europa till en rimlig peng.

Sen håller man sig till lite mer "traditionell" stil så hade Sour Purple Haze legat bra till som mångsidig hoj:
Inte lika svindyr som Fairlight och med mer däckutrymme.
Hudski tickar inte alls min box rent visuellt även om jag köper att den annars skulle vara bra. Sour har jag tidigare avfärdat pga samma anledning, men den där såg inte alls dum ut!

Jag tycker det känns som en magisk gräns där det går att välja feta däck och rakt-styre-geo men med priset att man får jätteslopad ram plus jättehög gaffel, alternativt hyfsat feta däck, smala fina rör men då plikta med jättekort reach. Så fort något ser riktigt bra ut så har människan med egensinnigheten byggt cykeln för 26-tumshjul, eller så har det maxats med utrymme för 2,8-tumsdäck, eller så ser den ut som en tysk teknikstudents examensarbete i hållfasthet för aluminium.

Kan man inte få drömma ihop något där man verkligen får modern stigcykelgeo helt utan ambition att köra dämpare samt utan att slopa överröret så mycket att hela världen håller på att kantra, plus att hela cykeln är byggd i några härliga rör som gör att framgaffeln flexar så att man ser det när man bromsar med sina 203-skivor? Världen vet inte vad den behöver! :P

Hudski tickar inte alls min box rent visuellt även om jag köper att den annars skulle vara bra. Sour har jag tidigare avfärdat pga samma anledning, men den där såg inte alls dum ut!

Den är oändligt mycket bättre i beige eller aubergine färgen

Men jag håller med om att proportionerna kräver viss tillvänjning, det är storvuxen bmx på det hela, påminner lite om Stooge.

Tumbleweed har rätt fina också med Stargazer för bock eller Sunliner för flat bar

Den är oändligt mycket bättre i beige eller aubergine färgen

Men jag håller med om att proportionerna kräver viss tillvänjning, det är storvuxen bmx på det hela, påminner lite om Stooge.

Tumbleweed har rätt fina också med Stargazer för bock eller Sunliner för flat bar
Det är nog styrröret som ställer till det för mig. Tunbleweeden är mer harmonisk i proportionerna helt klart!

Tumbleweeden är nästan bra. Brantare sadelrör, flackare gaffel, MYCKET kortare kedjestag så är man hemma. Det är liksom en touringhoj som ser pepp ut, typ. Jag tycker det saknas ambition att cyklarna av det där slaget både ska vara kapabla till att bära en massa packning samtidigt som de är roliga och lite poppiga. Poppig och pigg vill man ha!

Tumbleweeden är nästan bra. Brantare sadelrör, flackare gaffel, MYCKET kortare kedjestag så är man hemma. Det är liksom en touringhoj som ser pepp ut, typ. Jag tycker det saknas ambition att cyklarna av det där slaget både ska vara kapabla till att bära en massa packning samtidigt som de är roliga och lite poppiga. Poppig och pigg vill man ha!
Det är skönt med någon som förstår mig!

Stooge kommer jag aldrig förstå mig på.
Inte heller singulars envishet med 29x3" på belostnad av annat

Jag kör 650x2.2" för att det är vad jag hade i gömmorna. Funkar fint, men finns ändå tankar på att bygga 700c hjul i vinter 😭

Jag resonerar likadant. För att kunna spänna på lite packning och sticka iväg någon gång då och då (vi vet alla att det inte blir så ofta man tänker sig) så behöver man inte gå full touring.

Vill ju ha något som är lekfullt, poppigt, roligt. Men med lite fästen för att slänga på grejer och få ett resultat man kan leva med.

420 chainstays (eller 410 med 27.5”)
2.5” clearance
68° HA
38T framdrev
Inte så mkt bb drop. Håll den poppig och kul

sadelrör behöver inte vara så brant. Får gärna vara Gravel-vinklar kring 71-73° så man hamnar bra position för att trampa på platten. Backarna får man bara grisa sig genom
Samma med gaffelvinkel. Behöver väl inte vara så flackt på en helstel

Stooge kommer jag aldrig förstå mig på.
Inte heller singulars envishet med 29x3" på belostnad av annat

Jag kör 650x2.2" för att det är vad jag hade i gömmorna. Funkar fint, men finns ändå tankar på att bygga 700c hjul i vinter 😭

Jag resonerar likadant. För att kunna spänna på lite packning och sticka iväg någon gång då och då (vi vet alla att det inte blir så ofta man tänker sig) så behöver man inte gå full touring.

Vill ju ha något som är lekfullt, poppigt, roligt. Men med lite fästen för att slänga på grejer och få ett resultat man kan leva med.

420 chainstays (eller 410 med 27.5”)
2.5” clearance
68° HA
38T framdrev
Inte så mkt bb drop. Håll den poppig och kul

sadelrör behöver inte vara så brant. Får gärna vara Gravel-vinklar kring 71-73° så man hamnar bra position för att trampa på platten. Backarna får man bara grisa sig genom
Samma med gaffelvinkel. Behöver väl inte vara så flackt på en helstel
Stort medhåll!

Ska bara bygga ett fordon med motor först, sen ska jag ta tag i mina egna tankar och planer! Eller skulle jag sälja den där racern och börja direkt... Hm, den här tråden är iallafall inte bra för min att-göra-lista!😛

jag flyttar norrut efter nyår, bara ett par mil. Men blir med stort förråd och massa mer utrymme.

Så blir ett flyttlass med alldeles för mycket cykelgrejer som ska rensas ut och ändras till saker jag faktiskt använder istället. Så det kommer bli n-1 här också 😁

jag flyttar norrut efter nyår, bara ett par mil. Men blir med stort förråd och massa mer utrymme.

Så blir ett flyttlass med alldeles för mycket cykelgrejer som ska rensas ut och ändras till saker jag faktiskt använder istället. Så det kommer bli n-1 här också 😁
Ett par mil norrut låter lagom, då är det närmre för mig (och längre för willie) när du tar ditt förnuft till fånga och gör dig av med surlyn 😅
Edit. I övrigt håller jag med dig i typ allt, skulle gärna få in en lite större klinga än 38, men det kan funka i nödfall.

Att ”Stort förråd och massa mer utrymme” skulle betyda N-1 har jag väldigt svårt att tro på!

@L.and jag tror på Nordesten. 50mm däck räcker gott. Men då blir man utan skärmar. Funkar det?

Rodeo Labs Flaanimal hade nog varit ett bra alternativ det med om den gick att få tag på i EU.

Att ”Stort förråd och massa mer utrymme” skulle betyda N-1 har jag väldigt svårt att tro på!

@L.and jag tror på Nordesten. 50mm däck räcker gott. Men då blir man utan skärmar. Funkar det?

Rodeo Labs Flaanimal hade nog varit ett bra alternativ det med om den gick att få tag på i EU.
Man måste alltid börja med att lura sig själv för att kunna få med andra på tåget. "Det är klart du kommer sälja av massa cyklar grabben"

Skärmar kommer nog krävas, men inte jämt. Och när skärmar är på klarar jag mig också på smalare däck. Men det är ju här någonstans planen börjar skeva, jag vill ju inte göra en full ombyggnad varje gång jag ska använda cykeln...
Med det sagt ligger nordesten fortfarande bra till.

Flaanimalen var ju dock inte alls dum.

Finns flera bra alternativ. Jag tror på 650b och feta däck, 2,1”. Då kommer du sannolikt få in skärmar utan att också behöva byta däck på flera av ramarna som länkats till nyligen. Cykeln kommer kanske upplevas lite mer rapp då du även spar en hel del vikt i fälg och däck.

Finns flera bra alternativ. Jag tror på 650b och feta däck, 2,1”. Då kommer du sannolikt få in skärmar utan att också behöva byta däck på flera av ramarna som länkats till nyligen. Cykeln kommer kanske upplevas lite mer rapp då du även spar en hel del vikt i fälg och däck.
Det där är det mest logiska resonemanget som jag ändå vägrar acceptera!😛 Jag är helt med på att en cykel som både tar mtb-däck och skärmar på samma gång blir en grotesk skapelse så därför känns det nästan orimligt för min del att köra just den kombon. I samband med ökad däckvikt vill jag hålla nere resten av vikten skulle jag säga, plus att saker som korta kedjestag, låg gaffel etc försvinner.

Sen ska ju sägas att jag inte har något behov utöver de lättasta/smalaste/snabbaste XC-däcken oavsett vad hippa gravelcyklister säger om jättebreda däck. Ser inte meningen för en cykel som ska kunna rulla "allt" - då får man kompromissa i den änden där man spenderar minst tid vilket på alla rimliga vis är stigcykling där den typen av däck faktiskt behövs. Som bekant anser jag att all cykling som inte är på blöt jord/lera går att köra med släta däck = däcken blir smalare utan kantdobbar osv.

Edit: ram för skärmar + feta 650b-däck = perfekt utrymme för breda men superlätta och näst intill omönstrade XC-däck i 622?

Alltså tanken är ju att cykelpendla de två milen till jobbet någon dag i veckan, har gjort det fram till duschen på jobbet blev vattenskadad...
Kan du inte duscha hemma innan avfärd och kanske försöka ta det lite lugnare? Eller strunta i att duscha innan som protest mot avsaknad av dusch på jobbet...

Tillbaka
Topp