Det har i den här tråden åtskilliga gånger, av olika anledningar, hävdats att bilar skrotas i allt högre takt. Men jag har inte sett statistik som stödjer det påståendet. Tvärtom är medellivslängden på bilarna i Sverige väldigt stabil vill jag minnas.
Så innan man börjar spekulera i orsaker till ökad skrotningstakt tycker jag att man i alla fall ska presentera något som visar att det faktiskt är en ökad skrotningstakt.
Absolut, jag framförde bara två faktorer som jag är övertygad om att de påverkar, och rimligen i olika riktning. Men vad summan av de två (och flera andra) faktorer är har jag ingen aning om. Men det borde gå att hitta statistik ganska enkelt.
Edit: AI hävdar så här (första meningen hade nog inte gett a i Svenskabetyg):
Livslängden för bilar i Sverige ökar, vilket syns i att genomsnittsåldern för en bil i trafik blir högre, även om exporten av nyare bilar påverkar statistiken; samtidigt blir själva bilarna tekniskt bättre och håller längre, vilket gör att de behålls längre av ekonomiska skäl, men detta kan påverka omställningen till nyare miljövänligare bilar, samtidigt som färre bilar skrotas varje år.
Faktorer som driver ökningen:
Teknisk utveckling: Dagens bilar är generellt sett mer robusta och byggda för att hålla längre än äldre modeller, vilket gör att de kan köras längre.
Ekonomiska skäl: Det kan vara kostnadseffektivt att behålla en bil längre och köra den tills den blir obrukbar, snarare än att köpa en ny.
Minskad nyregistrering & ökad export: Färre nya bilar registreras, och många relativt nya bilar exporteras, vilket lämnar en äldre genomsnittlig bilpark i Sverige.
Statistik:
Den genomsnittliga åldern på en personbil i trafik har ökat, från 13,4 år (2019) till 14,8 år (2024).
Även åldern vid skrotning har ökat; en personbil skrotas idag i genomsnitt vid 19,5 år (2024), jämfört med 17,5 år för tio år sedan.
Färre bilar skrotas årligen: Antalet utfärdade skrotningsintyg minskade från 172 223 (2021) till 134 449 (2023).
Konsekvenser:
En äldre bilpark kan vara negativ för miljön och trafiksäkerheten, men samtidigt bidrar moderna bilar med lägre utsläpp än vad de äldre gjorde när de var nya.
Ökad export av unga bilar och minskad nyregistrering försvårar omställningen till en helt fossilfri bilflotta, men trenden med fler elbilar och laddhybrider syns i handeln med begagnade bilar.