[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

Räcker nog med 1 räddat liv för min del för att jag skall tycka att det är värt.

Jag vet inte, är inte riktigt med på att begränsa alla andra pga några få. Det läggs redan för mycket pengar på trafiksäkerhet idag. I flera grenar.
Vi hade fått fler liv per krona om vi växlat över det till psykiatrin.
Eftersom vi tydligen inte kan göra båda.

Tjena!

Kom tillbaka när en av dina bästa vänner lämnar jordelivet många år för tidigt för att en annan bil fick sladd som antagligen inte hade hänt om den bilen hade haft antisladd, det har hänt mig.
Abs har räddat mig från antagligen ganska svåra skador, så en 5 tons buss lyckades styra undan och inte braka in i min bil.

Ett felaktigt ABS system på en bil kan skapa rätt stora problem. Har råkat ut för bilar där ABS fungerar på ena sidan fram men inte andra. Hur tror du den bilen beter sig vid en riktigt hård inbromsning?
Så vi ska förbjuda bilar utan antisladd?
Jag har råkat ut för alla möjliga bromsfel. Det är intressant när det svänger när man bromsar.

En god vän dog när dom renoverade hus. Inte tycker jag vi ska sluta med det.

Så vi ska förbjuda bilar utan antisladd?
Det har vi väl gjort på det sätt man inför sådana förbud, genom att förbjuda nya bilar utan antisladd.
Sen må jag ha förtroende för de kunskaper @Kneecap har, men tycker nog inte besiktningen skall avgöra vilka bilar som klarar sig bra utan antisladd och vilka som blir livsfarliga (jag tittar på er Mercedes). Alltså, är bilen såld ny med det måste det fungera. Helt rimligt tycker jag. Samma med ABS, airbag mm.

Är det inte dags för lite geofencing? Finns inga vägar, inkl. Essingeleden, med högre maxhastighet än 70 km/h i centrala Stockholm, och bilarna vet hela tiden exakt var de befinner sig och kan lätt strypa till max 70 km/h?

Är det värt att förbjuda bilar? Då räddas absurt många
Och cyklar? 27 döda i Sverige 2024. Bara hälften krockade med motorfordon.
Det innebär med den statistik AI hittar (reservation för fel alltså) att det dör fler cyklister per cyklad sträcka än totalt antal trafikdöda per körd sträcka av bil och lastbil. Även om vi räknar bort hälften av cyklisterna (de som krockat med bilar).
Nu tycker jag så klart inte vi skall förbjuda cyklar, vill bara ge lite perspektiv.

insert bild på diktator.

Det borde vara samma för gamla förare som för gamla bilar.

Vi som lärt oss köra utan abs och vinterdäck borde så klart få köra utan.

Och cyklar? 27 döda i Sverige 2024. Bara hälften krockade med motorfordon.
Det innebär med den statistik AI hittar (reservation för fel alltså) att det dör fler cyklister per cyklad sträcka än totalt antal trafikdöda per körd sträcka av bil och lastbil. Även om vi räknar bort hälften av cyklisterna (de som krockat med bilar).
Nu tycker jag så klart inte vi skall förbjuda cyklar, vill bara ge lite perspektiv.
statistiken jag sett längre tillbaka indikerade att 1970 var det ungefär lika farligt personkilometerräknat att cykla respektive köra bil. sedan dess har risken vid bilkörning gått ner till cirka en fjärdel.

cyklingen står kvar på ungefärligen samma nivå, och en stor del är singelolyckor.

att överföra trafikarbete från bil till cykel kostar alltså liv. men har andra fördelar.

Det är inte lönt... ingen forskarrapport i världen slår hans förutbestämda uppfattning. Inte ens tio.

Hahaha nej jag vet. Och när de faktiska siffrorna inte längre stödjer hans slutsats glider resonemanget från verifierbara data till värderingar och anekdoter. Ett flummigt begrepp som ”trafikkultur” används som förklaring, trots att det saknar empiriskt stöd jämfört med vägdesign och infrastruktur.

Visa ditt laddpass. 😄
IMG_1445.webp

Rally? Oj vad jag ville ha en sån här när jag var 18 😄

Visa bilaga 808472
Tänk att man var med och byggde upp en BMW alpina M på 70 talet och att det var alpina chefen själv som skulle ha med orden ni får fria händer om ni kommer på något blev en fem växellådan var med på testet med den fyraväxling låda då på 70 talet brorsan körde.
Såg att den fanns i USA för 10 år sedan och var såld för ca 2 mil kr är en bil som går köra på vägen senare i år en liknande men en tävlings BMW M för bana 12 miljoner kr vilken pris hiss på 10 år som samlare bjuder.
1000000195.webp

Senast ändrad:
Det har vi väl gjort på det sätt man inför sådana förbud, genom att förbjuda nya bilar utan antisladd.
Sen må jag ha förtroende för de kunskaper @Kneecap har, men tycker nog inte besiktningen skall avgöra vilka bilar som klarar sig bra utan antisladd och vilka som blir livsfarliga (jag tittar på er Mercedes). Alltså, är bilen såld ny med det måste det fungera. Helt rimligt tycker jag. Samma med ABS, airbag mm.
Så det absurda resursslöseriet som blir när bilar skrotas för att sånt här blir för dyrt att laga, det är ok? Bilmodeller som hade ABS mm dom tillbehör, ska man inte få ta bort det på dom heller?

Jag föredrar att det går att hushålla med såväl mina egna som planetens resurser.

Tankat 117ggr på knappt 1500 mil?!?
Jösses!
Som jämförelse drar vår bil 0.55 blandad körning. Vi brukar hälla i ca 45L vid varje tankning.
Det blir 18 tankning på 1500 mil.
Svårt att jämföra så eftersom man laddar elbilar på ett helt annat sätt än man tankar bensin. Han har kanske laddat några kWh när han behöver gå på toa för att komma lite längre, några när han slänger i sig en burgare på vägen osv.
Men visst blir det fler och längre "tankningar" med elbil.
Sen har han nog kört längre, för man lämnar alltid hemmet fulladdad till skillnad från bensinbil. Tolkar bilden som att han snabbladdat "1500 mil".

Jag har snabbladdat ca 830 kWh i år, "415 mil". Men bilen har gått 2000 mil i år...

Edit: 26 snabbladdningar på 2000 mil. Många av dem när jag ändå skulle äta/kissa/fika. Alltså ungefär lika många "tankningsstopp" för tankningens skull som om jag kört bensin. Troligen tom färre. Men lite längre.
Detta påverkas ju väldigt mycket av körmönster. Mitt är nog ganska väl anpassat för elbil, och därför tycker jag inte det är ett problem.

Senast ändrad:
Tankat 117ggr på knappt 1500 mil?!?
Jösses!
Som jämförelse drar vår bil 0.55 blandad körning. Vi brukar hälla i ca 45L vid varje tankning.
Det blir 18 tankning på 1500 mil.
Det är hemmaladdning. Brukar toppa upp batteriet från kanske 40 till 60% nån gång i veckan eller två. Laddar bara mer vid långresor.

Så det absurda resursslöseriet som blir när bilar skrotas för att sånt här blir för dyrt att laga, det är ok? Bilmodeller som hade ABS mm dom tillbehör, ska man inte få ta bort det på dom heller?

Jag föredrar att det går att hushålla med såväl mina egna som planetens resurser.
Jag tänker att bilar som skrotas bara pga trasig abs/antisladd blir alldeles utmärkta reservdelar, eftersom allt annat ju funkade. I stället för att åka på vägen med köregenskaper som ingen provat ut eller godkänt. Det kan ju orsaka mer skrot som konsekvens.
Där det var extrautrustning hade jag kunnat tänka mig att man kan leva utan, vet inte vad besiktningen säger i det fallet?

På samma sätt skulle man kunna hävda att det är slöseri med resurser att byta däck med flera mm kvar. Går ju alldeles utmärkt med slicks om man kan köra bil och har kontroll på underlaget. Det tycker inte jag.

Hur ofta skrotas det en bil för att ABS-bromsarna inte fungerar?

Förövrigt är det en relevant observation med baksidan av förar-assisterande funktioner; kostnader och hållbarhet över tid.
Har precis fåt domen om att en av sensorerna i fronten på ena bilen är kass och behöver bytas. (Den är ett villkor för primärt den adaptiva farthållaren.) Själva sensorn kostar 30 kkr.

Hur ofta skrotas det en bil för att ABS-bromsarna inte fungerar?

Förövrigt är det en relevant observation med baksidan av förar-assisterande funktioner; kostnader och hållbarhet över tid.
Har precis fåt domen om att en av sensorerna i fronten på ena bilen är kass och behöver bytas. (Den är ett villkor för primärt den adaptiva farthållaren.) Själva sensorn kostar 30 kkr.
Det är ju tveklöst så att det kommer bli allt vanligare att bilar skrotas pga något enstaka system. Om din bil är värd under sådär 50k, behöver lagas för 30 och man inte kan hitta reservdelar på skroten kommer ju bilen skrotas/bli reservdelar (om det nu inte går/är tillåtet att koppla bort funktionen). Så att medellivslängden på bilar kortas av det är nog sant. Å andra sidan blir kanske medellivslängden längre av att färre krockas?

Det har i den här tråden åtskilliga gånger, av olika anledningar, hävdats att bilar skrotas i allt högre takt. Men jag har inte sett statistik som stödjer det påståendet. Tvärtom är medellivslängden på bilarna i Sverige väldigt stabil vill jag minnas.

Så innan man börjar spekulera i orsaker till ökad skrotningstakt tycker jag att man i alla fall ska presentera något som visar att det faktiskt är en ökad skrotningstakt.

Det har i den här tråden åtskilliga gånger, av olika anledningar, hävdats att bilar skrotas i allt högre takt. Men jag har inte sett statistik som stödjer det påståendet. Tvärtom är medellivslängden på bilarna i Sverige väldigt stabil vill jag minnas.

Så innan man börjar spekulera i orsaker till ökad skrotningstakt tycker jag att man i alla fall ska presentera något som visar att det faktiskt är en ökad skrotningstakt.
Absolut, jag framförde bara två faktorer som jag är övertygad om att de påverkar, och rimligen i olika riktning. Men vad summan av de två (och flera andra) faktorer är har jag ingen aning om. Men det borde gå att hitta statistik ganska enkelt.

Edit: AI hävdar så här (första meningen hade nog inte gett a i Svenskabetyg):

Livslängden för bilar i Sverige ökar, vilket syns i att genomsnittsåldern för en bil i trafik blir högre, även om exporten av nyare bilar påverkar statistiken; samtidigt blir själva bilarna tekniskt bättre och håller längre, vilket gör att de behålls längre av ekonomiska skäl, men detta kan påverka omställningen till nyare miljövänligare bilar, samtidigt som färre bilar skrotas varje år.
Faktorer som driver ökningen:
Teknisk utveckling: Dagens bilar är generellt sett mer robusta och byggda för att hålla längre än äldre modeller, vilket gör att de kan köras längre.
Ekonomiska skäl: Det kan vara kostnadseffektivt att behålla en bil längre och köra den tills den blir obrukbar, snarare än att köpa en ny.
Minskad nyregistrering & ökad export: Färre nya bilar registreras, och många relativt nya bilar exporteras, vilket lämnar en äldre genomsnittlig bilpark i Sverige.
Statistik:
Den genomsnittliga åldern på en personbil i trafik har ökat, från 13,4 år (2019) till 14,8 år (2024).
Även åldern vid skrotning har ökat; en personbil skrotas idag i genomsnitt vid 19,5 år (2024), jämfört med 17,5 år för tio år sedan.
Färre bilar skrotas årligen: Antalet utfärdade skrotningsintyg minskade från 172 223 (2021) till 134 449 (2023).
Konsekvenser:
En äldre bilpark kan vara negativ för miljön och trafiksäkerheten, men samtidigt bidrar moderna bilar med lägre utsläpp än vad de äldre gjorde när de var nya.
Ökad export av unga bilar och minskad nyregistrering försvårar omställningen till en helt fossilfri bilflotta, men trenden med fler elbilar och laddhybrider syns i handeln med begagnade bilar.

Och jag tippar att andelen elbilar håller på att plana ut. För att ha elbil krävs dyrare investering, att man har laddare hemma (dvs bor i villa), helst laddare på jobbet, laddare på alla ställen man vanligtvis åker till (sommarstuga). Många som vill och kan ha elbil kanske redan skaffat en.

Skrotningsstatistik för senaste 10 åren: (uppenbar miss i additionen för 2025)
Visa bilaga 808600

Det var en intressant tabell. Det märks att det är dyrtider. Men totalen för -25 missar ett kvartal (av de tre).

Så, då kan vi konstatera att införandet av massa komplicerad elektronik och förarassistans får bilar att hålla längre. Eftersom korrelation och kausalitet ändå inte verkar vara så noga i tråden.

Eller mer troligt, att ingen vill köpa en sådan bil, och därför behåller den gamla.

Och jag tippar att andelen elbilar håller på att plana ut. För att ha elbil krävs dyrare investering, att man har laddare hemma (dvs bor i villa), helst laddare på jobbet, laddare på alla ställen man vanligtvis åker till (sommarstuga). Många som vill och kan ha elbil kanske redan skaffat en.

Helt klart en enorm fördel att ha laddare hemma. På jobbet ser jag ingen anledning, om det inte är så att man inte har hemma, eller kör mycket i tjänsten.

Men, det behövs ingen investering på alla ställen. Alla övriga ställen, inklusive jobb och hemma, behöver inte någon fast laddare, det räcker gott med trefasuttag och en "portabel" laddare. Jag har en sån ligger i bilen med adaptrar till schucko och sån där 230V som brukar sitta på bryggor och husbilar, till alla andra ställen.
De allra flesta ställen har trefas, men ett vanligt trefasuttag kan ju behövas installeras, dock billigare än en hel box.

Jag har en kollega som bara använder portabel hemma.

Exempel:

Screenshot_20251220-152429.webp

Kostade nog 3-4000 med nytt skåp och 3 fas i garage.
Bara uttag kostar väl knappt nåt om man har plats i skåpet men jag hade bara en fas i garaget innan. Sen kostade det 3-4000 till att dra 3fas runt huset från garage. Så kan det gå.

Om man kan gå på wheeler dealer så finns det chans att det växer fram en refurbish branch. Han lyckas hitta folk som reparerar det mesta.
Kanske skatter och lagar borde justeras för att styra bort från slit o släng.

BMW iX3 verkar sälja bra i alla fall. Orderboken för Europa för 2026 är snart full.
Fabriken har en kapacitet på 150.000 bilar/år, men dom är nog inte upp i den takten första året.

The New BMW iX3 Is Nearly Sold Out In Europe For 2026 https://share.google/hi4bf1udYoSjuvmQ8

Jag har sett flera recensioner på bl. a YouTube och alla är mer eller mindre lyriska.
Ser verkligen fram emot nya i3.

Är det rimligt att välja en bil som gått 10000 mil över en typ ny, för att man gillar knappar och har fobi för pekskärmar?

Såklart billigare pris också, men stor risk att underhållskostnad gör att båda kostar samma över tid

Är det rimligt att välja en bil som gått 10000 mil över en typ ny, för att man gillar knappar och har fobi för pekskärmar?

Såklart billigare pris också, men stor risk att underhållskostnad gör att båda kostar samma över tid
Beror ju på skillnaden i pris och vad det är för bil. Men förmodligen är det rent ekonomiskt bättre, även om saker går sönder.

Nu har jag inte pekskärmsfobi, men vill ha knappar till vissa saker. Så när jag valde bil sist valde jag en som har just de knapparna (klimat tex).
Hade alla gjort så hade det nog snart dykt upp knappar i både den ena och den andra bilen...

Nu har jag inte pekskärmsfobi, men vill ha knappar till vissa saker. Så när jag valde bil sist valde jag en som har just de knapparna (klimat tex).
Hade alla gjort så hade det nog snart dykt upp knappar i både den ena och den andra bilen...
Nya generationen av denna bilen (Outback 2026, som inte verkar komma till Sverige) verkar ha både massa knappar och stor skärm. Så det kommer nog tillbaka

Jag trodde det också, gillar knappar. Men vi är väl ett utdöende släkte gubbar som måste ändra oss. Blir endast pekskärm (Teslakopia kändes det som) även för mig snart.
Sen kan jag tycka att de touchknappar som finns i många bilar nu nästan kan vara bökigare än en stor skärm med bra logik. Efter snart tre år med Kian råkar jag fortfarande ibland slå på kylfläkten i förarstolen av misstag ibland om jag har handen lite för nära på mittkonsolen….

Jag trodde det också, gillar knappar. Men vi är väl ett utdöende släkte gubbar som måste ändra oss. Blir endast pekskärm (Teslakopia kändes det som) även för mig snart.
Sen kan jag tycka att de touchknappar som finns i många bilar nu nästan kan vara bökigare än en stor skärm med bra logik. Efter snart tre år med Kian råkar jag fortfarande ibland slå på kylfläkten i förarstolen av misstag ibland om jag har handen lite för nära på mittkonsolen….
Ja Kian har väl åtminstone en volymratt? VAGs touchvolym, som jag har två varianter av (eller tre om man räknar ratten) i våra bilar ger ju en viss bild av hur mycket ergonomerna har att säga till om i Tüskland...
Touchkänsligt, i ena bilen obelyst och i andra måste man röra fingret i en lagom stor cirkel...

Ja Kian har väl åtminstone en volymratt? VAGs touchvolym, som jag har två varianter av (eller tre om man räknar ratten) i våra bilar ger ju en viss bild av hur mycket ergonomerna har att säga till om i Tüskland...
Touchkänsligt, i ena bilen obelyst och i andra måste man röra fingret i en lagom stor cirkel...
Jo den har lite knappar för volym och farthållare på ratten. De är underbara att trycka på jämfört med touchknapparna eller skärmen (skärmen är för övrigt rätt krånglig, ologiska menyer men man lär sig i alla fall det väsentliga efter ett tag).

Fyfan, touchknappar är i botten på alla skalor.

Har aldrig kört en bil med sådant och visste inte ens att det fanns. Pekskärm är kanske inte så illa ändå 🙂

Det där med man-machine interface är en hel vetenskap. Hur visar man info, och hur organiserar man knappar och input i en komplex miljö ? Typ cockpit i Jas eller ett kärnkraftverk, eller kanske en bil med en massa inställningar. Så att det blir så enkelt som möjligt för människan att göra rätt och göra det han ska utan misstag.
Och sen kan man ju tycka att det inte alltid blir så lyckat.

Det där med man-machine interface är en hel vetenskap. Hur visar man info, och hur organiserar man knappar och input i en komplex miljö ? Typ cockpit i Jas eller ett kärnkraftverk, eller kanske en bil med en massa inställningar. Så att det blir så enkelt som möjligt för människan att göra rätt och göra det han ska utan misstag.
Och sen kan man ju tycka att det inte alltid blir så lyckat.
Head up-display som finns i de flesta bilar nuförtin är ett bra exempel på något som faktiskt inte blivit sämre. Det underlättar verkligen körningen och att hålla fokus på vägen istället för knappar, skärmar och rattar på instrumentpanelen.

Head up-display som finns i de flesta bilar nuförtin är ett bra exempel på något som faktiskt inte blivit sämre. Det underlättar verkligen körningen och att hålla fokus på vägen istället för knappar, skärmar och rattar på instrumentpanelen.
Saknar den verkligen när jag kör bil utan. VAGs AR-display är ju grymt bra. Synd bara med polarisationen...

Tillbaka
Topp