Vintage racer vevlager typ

zniff

Medlem
Har en 80-tals ram, troligtvis fransk, där vevlagret gick sönder. Vevlagret var kanske pressat, konstigt nog var det i plast, utan gängor.

Efter att ha plockat bort det gjorde jag rent i ramen, och ser att där finns gängor i loppet (68mm dia)

Så frågan är, baserat på videon, verkar det vara gjort för gängat vevlager, och, isåfall, verkar det vara fransk, schweizisk, eller italiensk gänga?

(Syftet är att finna giltig replacement)

Bilagor

• Skärmbild 2025-12-28 184322.webp
    Skärmbild 2025-12-28 184322.webp
    42 KB · Besök: 28
Har en 80-tals ram, troligtvis fransk, där vevlagret gick sönder. Vevlagret var kanske pressat, konstigt nog var det i plast, utan gängor.

Efter att ha plockat bort det gjorde jag rent i ramen, och ser att där finns gängor i loppet (68mm dia)

Så frågan är, baserat på videon, verkar det vara gjort för gängat vevlager, och, isåfall, verkar det vara fransk, schweizisk, eller italiensk gänga?

(Syftet är att finna giltig replacement)
Eller ersättning som vi säger. 68 mm bred.
Gängan du viser är vanlig högergänga. Hur ser andra sidan ut?
Både BSA och Fransk har precis 34 8/35 mm diameter invändigt mått men fransk har högergänga på bägge sidor ( och en annan gängprofil och stigning om jag inte minns fel) medan BSA är vänstergängat på höger sida. Italiensk är 70 bred och 36 diameter.
Schweizisk är så ovanlig att det nog kan uteslutas. Men har samma mått som fransk fast vänstergängat högersida.
Med ett skjutmått kan du eliminera de flesta alternativen och med ögonen de andra.

Mått och gängor cykeldelar https://share.google/nDg1gtOFGwt4rDBsG

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp