[OT] Någon som har ett recept på gulasch, som det smakar i Tjeckien

Hej.

Bilagor

• 20251206_174837.webp
    20251206_174837.webp
    284.3 KB · Besök: 102
Felix på burk är inte så dum... 😊 Faktiskt inte ICA:s heller, i små kartonger, och inga dumma tillsatser, bara råvaror.

Paprika kommer ju från Syd- och Mellanamerika.
Samma motsägelse kan man ju hävda visavi pizza med tomatsås, janzons frestelse eller varför inte "nutida" kroppkakor, med potatis.

Jag är spänd på att se hur det blir! Saknat Ungern väldigt mycket. Men hur bekanta som inte är väldigt ljusa blivit behandlade på besök där har chockat mig.

Jag är spänd på att se hur det blir! Saknat Ungern väldigt mycket. Men hur bekanta som inte är väldigt ljusa blivit behandlade på besök där har chockat mig.
Det förvånar mig inte. Ungern är ganska rasistiskt. Det finns en ganska stor minoritet av romer i landet som aldrig behandlats väl och är dåligt integrerade i samhället. En stor del av dem lever fortfarande under väldigt fattiga förhållanden i "kåkstäder" utanför de ungerskbefolkade byarna på landet. Naturligtvis blir det en ond spiral som är svår att bryta med fattigdom, utanförskap och brottslighet. Denna rasism spiller naturligtvis över även på invandrare. Sedan har Ungern en historia med 150 år av muslimskt (turkiskt) styre som man fortfarande nämner. Ungrare är av någon anledning väldigt långsinta och tycker dessutom synd om sig själva och sitt land samtidigt som de är nationalistiska. Trianon -avtalet där landet förlorade 2/3 av sin landyta efter WW1 väcker fortfarande hat mot de europeiska länder som då förrådde Ungern. Och att revolten 1956 inte fick något stöd (möjligen pga Suez-krisen) nämner man också gärna. Alltid är det någon annans fel. Ukraina och EU enligt Orbán under valrörelsen. Tidigare har han piskat upp stämningen mot migranter. Så ja, landet är betydligt mer öppet rasistiskt än Sverige (även om jag, som enda invandraren i klassen, blev kallad n-ordet i grundskolan i Hässleholm på 80-talet...)

Skönt att Magyar vann, det var väl väntad. Bra för EU / Nato / Ukraina. Men kan hålla med Orbán till en liten del, att EU ibland försöker lägga sig i för mkt. Inrikespolitiskt bör EUmedlemmar få bestämma mkt själva, utan att byrokraterna i Bryssel lägger sig i.

Skönt att Magyar vann, det var väl väntad. Bra för EU / Nato / Ukraina. Men kan hålla med Orbán till en liten del, att EU ibland försöker lägga sig i för mkt. Inrikespolitiskt bör EUmedlemmar få bestämma mkt själva, utan att byrokraterna i Bryssel lägger sig i.
När det gäller länder som Ungern som förskingrat enorma EU-medel (t.e.x. till stöd för minoriteter) så ska EU lägga sig i mycket mer. Det är främst de sakerna Orban varit kritisk mot.

Ungerns demokratiska kräftgång har gått paralellt med Orbans tid vid makten och det är inte en slump. Mer och mer pengar förskingrades och landet blev mer korrupt. Hade Ungern sökt EU-medlemskap under Orban hade de inte lyckats.

Har det gått dig förbi att Sverige är en del av EU, att Sverige har både medbestämmande- och vetorätt? Skyllande på "byråkrater i EU" är rätt tröttsamt och okunnigt.

Har det gått dig förbi att Sverige är en del av EU, att Sverige har både medbestämmande- och vetorätt? Skyllande på "byråkrater i EU" är rätt tröttsamt och okunnigt.
Jag lärde mig mycket av att läsa Alexander Stubbs böcker. Den som inte orkar så mycket kan skriva in Alexander Stubb EU på youtube. Så otroligt klok. En riktig statsman som hela EU kan vara stolta över.

Har det gått dig förbi att EU vill styra & implementera saker i Sverige som många partier och riksdagsledamöter är emot ? Du verkar väldigt okunnig i frågan. Men vi lägger väl ned nu, inte nyttigt med politik.

Det är en glädjens dag, men förstör inte en fin tråd med politiktjafs. Hade varit bättre att starta en tråd om Ungerns framtid... Här får ni en bild på gulasch by proxy. Inte jag som är kock, men recept och inspiration är jag skyldig till.
1000019404.webp

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp