Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Smarr, marr!
Hej o välkommen tillbaka
Kort gulaschbesök bara. Men tack :)Hej o välkommen tillbaka
Som motvikt i dessa julbordstider?Kort gulaschbesök bara.
+1Men tack :)
Stanna gärna.
Haha ja precis. Har inte kommit till julborden än. Men jag köpte några material till rökt julskinka idagSom motvikt i dessa julbordstider?
+1
Du jobbar inte på ett företag med anknytning till byggbranchen förstår jagJulbord?
Man äter inte julmat förrän Julafton.
Julbord?
Man äter inte julmat förrän Julafton.
Julaftons lunch, Julaftons kvällsmat och sedan resterna (om några) på Juldagen.Tjena!
Du och dina benhårda principer.
Minst tre julbord per år..
Julaftons lunch, Julaftons kvällsmat och sedan resterna (om några) på Juldagen.
”Malmös prisparadis”
Men kanske bättre, än surströmming (åtminstone för turister)Litet konstigt att det är paprika i Ungerns liksom nationalrätt.
Vad skulle det annars vara. Mamrika?Litet konstigt att det är paprika i Ungerns liksom nationalrätt.
Som vanligt är det tydligen turkarnas fel.Paprika kommer ju från Syd- och Mellanamerika.
Samma motsägelse kan man ju hävda visavi pizza med tomatsås, janzons frestelse eller varför inte "nutida" kroppkakor, med potatis.
Som ungrare - helt otroligt. Gåshud och tårar i ögonen och full på Tokajer... <3Hittade ingen Ungern-tråd så jag skriver i gulash-tråden istället:
FY
F-N
VAD
UNDERBART!!!!![]()
Egészségedre! <3F-n att man inte har någon tokajer hemma!![]()
Jag har fått tillbaka lite lite av livsgnistan.Som ungrare - helt otroligt. Gåshud och tårar i ögonen och full på Tokajer... <3
Ägg-i-skägget på dig själv. Grattis!Egészségedre! <3
Fixa en Krumbumballe istället. Den är happykorrekt.F-n att man inte har någon tokajer hemma!![]()
Inte bara lite heller. Var i landet förra sommaren för första gången på 15 år, men nu kanske det blir ett besök snart igen. Ska bli intressant att se hur det utvecklas. Och vad mina hjärntvättade släktingar säger...Jag har fått tillbaka lite lite av livsgnistan.![]()
Det förvånar mig inte. Ungern är ganska rasistiskt. Det finns en ganska stor minoritet av romer i landet som aldrig behandlats väl och är dåligt integrerade i samhället. En stor del av dem lever fortfarande under väldigt fattiga förhållanden i "kåkstäder" utanför de ungerskbefolkade byarna på landet. Naturligtvis blir det en ond spiral som är svår att bryta med fattigdom, utanförskap och brottslighet. Denna rasism spiller naturligtvis över även på invandrare. Sedan har Ungern en historia med 150 år av muslimskt (turkiskt) styre som man fortfarande nämner. Ungrare är av någon anledning väldigt långsinta och tycker dessutom synd om sig själva och sitt land samtidigt som de är nationalistiska. Trianon -avtalet där landet förlorade 2/3 av sin landyta efter WW1 väcker fortfarande hat mot de europeiska länder som då förrådde Ungern. Och att revolten 1956 inte fick något stöd (möjligen pga Suez-krisen) nämner man också gärna. Alltid är det någon annans fel. Ukraina och EU enligt Orbán under valrörelsen. Tidigare har han piskat upp stämningen mot migranter. Så ja, landet är betydligt mer öppet rasistiskt än Sverige (även om jag, som enda invandraren i klassen, blev kallad n-ordet i grundskolan i Hässleholm på 80-talet...)Jag är spänd på att se hur det blir! Saknat Ungern väldigt mycket. Men hur bekanta som inte är väldigt ljusa blivit behandlade på besök där har chockat mig.
När det gäller länder som Ungern som förskingrat enorma EU-medel (t.e.x. till stöd för minoriteter) så ska EU lägga sig i mycket mer. Det är främst de sakerna Orban varit kritisk mot.Skönt att Magyar vann, det var väl väntad. Bra för EU / Nato / Ukraina. Men kan hålla med Orbán till en liten del, att EU ibland försöker lägga sig i för mkt. Inrikespolitiskt bör EUmedlemmar få bestämma mkt själva, utan att byrokraterna i Bryssel lägger sig i.
Har det gått dig förbi att Sverige är en del av EU, att Sverige har både medbestämmande- och vetorätt? Skyllande på "byråkrater i EU" är rätt tröttsamt och okunnigt.Skönt att Magyar vann, det var väl väntad. Bra för EU / Nato / Ukraina. Men kan hålla med Orbán till en liten del, att EU ibland försöker lägga sig i för mkt. Inrikespolitiskt bör EUmedlemmar få bestämma mkt själva, utan att byrokraterna i Bryssel lägger sig i.
Jag lärde mig mycket av att läsa Alexander Stubbs böcker. Den som inte orkar så mycket kan skriva in Alexander Stubb EU på youtube. Så otroligt klok. En riktig statsman som hela EU kan vara stolta över.Har det gått dig förbi att Sverige är en del av EU, att Sverige har både medbestämmande- och vetorätt? Skyllande på "byråkrater i EU" är rätt tröttsamt och okunnigt.
Har det gått dig förbi att EU vill styra & implementera saker i Sverige som många partier och riksdagsledamöter är emot ? Du verkar väldigt okunnig i frågan. Men vi lägger väl ned nu, inte nyttigt med politik.Har det gått dig förbi att Sverige är en del av EU, att Sverige har både medbestämmande- och vetorätt? Skyllande på "byråkrater i EU" är rätt tröttsamt och okunnigt.